درس هایی از عاشورا
درس اول : امر به معروف و نهی از منکر

حرکت سیدالشهدا علیه السلام از مکه به سوی کوفه رازی دارد که فهم آن آسان نیست امام با آگاهی به شرایطی که در پیش رو دارد با یاران و فرزندان قافله شهادت را راه انداخت و بالاخره در جایی که کربلا نامیده می شد متوقف گردید و روز عاشورا آن ذبح عظیم در لسان قرآن کریم اتفاق افتاد. چرا ؟

امام حسین علیه السلام پاسخ این سوال را برای همیشه تاریخ می دهد و می فرماید : این قیام برای اقامه امر به معروف و نهی از منکر بود. تصور ما از این فریضه فقط مبارزه با بد حجابی و فساد های ظاهری جامعه است ، اما امام نگاهش به ساختار جامعه می باشد او زمانی قیام می کند و آن را به عنوان امر به معروف و نهی از منکر انجام می دهد که حکومت یزیدی می خواهد کفر و نفاق را حاکمیت بخشد و حتی دین را ملعبه ای برای عیش و عشرت خود قرار دهد.

در سالهای قبل از انقلاب ، روحانیت شیعه به همین فریضه عمل نمود و حکومت یزیدی پهلوی را با قیام خود و حرکت خروشان مردم رشید و فهیم ایران سرنگون ساخت . عاشورا در انقلاب اسلامی درسی فراموش ناشدنی است و هنوز هم مردم ما به رهبری سلاله پاک امام حسین علیه السلام این نهضت خمینی را به پیش می برند و اکنون نیز امت اسلامی در سرتاسر جهان متاثر از درسی که ملت قهرمان ایران از عاشورا آموخت به پاخاسته اند و در برابر حکومت های یزیدی ایستاده اند و منتظرند تا قائم آل محمد عجل الله تعالی فرجه الشریف بار دیگر قیامی از مکه را رقم زند و این بار هم حرکت با عنوان امر به معروف و نهی از منکر خواهد بود . به امید آن روز باید تمامی تلاش خود را برای احیا, این فریضه الهی که از مهمترین فروع دینمان می باشد بکار گیریم و جامعه ای الگو برای جهانیان ارائه نماییم.
درس هایی از عاشورا
درس دوم : اخلاص در بندگی خدا

انسانها بخواهند یا نخواهند بنده اند یا در بندگی خدا هستند یا غیر خدا و البته این بندگی یا تحت ولایت خدا یا غیر خدا بودن به اراده خود انسان می باشد . انسانی که ولایت خدا را بپذیرد از تیرگی گمراهی به سوی نور هدایت رهنمون می گردد و آدمی که ولایت طاغوت را قبول کرد از نور فطرت به ظلمت معصیت کشانده می شود .

مشکل بشر در انتخاب نوع این بندگی است و بسیاری از انسانها می خواهند بین بندگی خدا و طاغوت راهی میانه برگزیده و هر دو نوع بندگی را با هم داشته باشند به قول معروف هم خدا را می خواهند و هم خرما و از همین نقطه ، شرک و نفاق به وجود می آید و انسان کفر و ایمان را در یک دل جمع می کند ، ظاهری مومنانه اما باطنی کفر آمیز ولی امتحانات الهی نفاق پنهان شده در دل را آشکار می سازد و آنهایی در این امتحانات سخت روسفید و موفق بیرون می ایند که در بندگی خدا اخلاص دارند و روز عاشورا روز امتحان بود و هنوز هم هست .عاشورا تمام نشده است هر روز عاشورا است و هر سرزمینی کربلا ست و ما در حال امتحان شدن ، نمره اخلاص ما آدم هاچند است ؟؟؟

اگر با امام حسین علیه السلام هستیم ، اگر آمادگی شهادت داریم ، اگر حاضر هستیم همسر و فرزندانمان به اسارت روند ، اگر قبول داریم که مال و ثروت خود را برای حفظ و بقای دینمان فدا کنیم ، اگر از اهانت شدن برای نصرت دین خدا باکی نداریم ، نمره اخلاص ما بیست خواهد بود مانند یاران اباعبدالله الحسین علیه السلام در روز عاشورا ولی اگر این آمادگی وجود ندارد یا در مواردی مشکل داریم باید برای حل مشکل کار ی کرد ممکن است صبح عاشورا نزدیک باشد .« الیس الصبح بقریب»
درس سوم : اقامه نماز

ظهر عاشورا بود وضعیت عجیبی بوجود آمده بود گروهک نفاق عرصه را بر سپاه ایمان تنگ ساخته و آماده بود تا به خیال خود کار را تمام کند ، ناگهان یکی از یاران به امام خبر رساند که وقت نماز است و در این شرایط حساس و خطیر امام با جمع اندک باقیمانده به نماز ایستاد. راستی چرا نماز در هیچ شرایطی ترک نمی شود؟

همه انسان ها به دنبال خوشبختی هستند . اگر بپرسند راز خوشبختی چیست ؟ شاید بگویید آسایش ، اما من می گویم آرامش ، خیلی ها فکر می کنند آسایش وسیله است برای رسیدن به آرامش اما به تعبیر قرآن کریم انسان تنها با یاد خدا به آرامش می رسد و در جای دیگری از قرآن خدای متعال می فرماید : کسی که از یاد من دوری کند زندگی او سخت خواهد شد .

حال سوال این است که چگونه می توان به یاد خدا دست یافت ؟

پاسخ این پرسش را هم در قرآن مجید می توانیم مشاهده کنیم ، خدای متعال می فرماید : نماز را بپا دارید برای اینکه به یاد من برسید .

ظهر روز عاشورا محرم سال 61 هجری قمری نقطه عطفی بود که نماز و شهادت را در هم آمیخت و در حقیقت ستون دین را برای همیشه مستحکم ساخت .حرکت نمادین مردم در عزاداری امام حسین علیه السلام در ظهر عاشورا نیز استحکام بخش ستون دین است زیرا عزاداران در هر جا که باشند ظهر عاشورا به نماز می ایستند و یاد خدا را که رمز سعادت بشری یعنی رسیدن به آرامش واقعی است کسب می نمایند.
درس چهارم : حضور همگانی

مکتب عاشورا مکتبی است فراگیر که همه اقشار را در بر می گیرد و در نهضت حسینی پیر و جوان ، زن ، مرد و حتی طفل شیر خوار نیز حضوری موثر و قهرمانانه دارد ؛ این حضور همگانی برای تکمیل مسیری که باید الگو برای همه جهانیان در همه اعصار باشد لازم و ضروری است زیرا هر یک از این چهره های نورانی آیتی است الهی برای همه ی قشرها و گروه های اجتماعی و این چنین است که عاشورا زنده و جاوید مانده و هرگز فراموش نخواهد شد انقلاب اسلامی نیز به پیروی از مکتب عاشورا توانست همه ی اقشار جامعه را در برگرفته و در طول سی سال حرکت خویش صفوف متحدی را در اجتماع ایجاد نماید که باید گفت رمز پیروزی انقلاب اسلامی در این اتحاد کلمه برای اعتلای کلمه توحید است زیباترین حضور همگانی را در هشت سال دفاع مقدس می توان یافت این حضور را می توان در شهدای جنگ تحمیلی مشاهده نمود مانند شهدای کربلا ، از طفل شیر خوار و بانوان شیردلی که دربمباران های ناجوانمردانه به شهادت رسیدند تا پیرمرد هایی که در میدان جنگ همچون حبیب بن مظاهر جان خویش را فدای اسلام نمودند آری این حضور همگانی را در جنگ 33 روزه لبنان نیز می توان دید و این الگو در هر جای جهان تکرار پذیر خواهد بود
درس پنجم : عشق به رهبری

عاشورا با واژه عشق معنایی نزدیک دارد ، گویا عاشقانی حماسه عاشورا را آفریدند و آنچه حرکت این عشاق را توجیه می کند فداکاری بر اساس شناخت امام و مقتدایشان می باشد . شب عاشورا وقتی امام اعلام می کند که فردا قرار است هر کس بماند شهید شود آنها که می مانند عاشقانه می پذیرند که باید ماند وجان را فدای امام خویش کرد که او نیز جان را فدای معبود و محبوب خود می کند .

روز عاشورا هم یاران و فرزندان و خویشان همه آماده اند برای شهادت و ایثار جان و البته با اذن امام به میدان می روند تا هستی دنیوی خودرا فدا نمایند.عشق به رهبری در صحنه کربلا موج می زند و دلها دریایی است خروشان که کشتی نجات امت در ساحل آن پهلو می گیرد و انسان ها در طول تاریخ ، عشق به رهبری را از این منادیان حق و حقیقت فرا می گیرند .

امروز هم عشق به رهبری منشاء حرکت در مسیر انقلاب اسلامی است و دشمنان تنها از این عشق واهمه دارند . زیرا آن چه محاسبات مادی و پوچ آنها را در هم می ریزد و علیرغم قدرت ظاهری و پوشالی درمانده و ناتوان ، مجبور به اعتراف به شکست خود در برابر عظمت ملت ایران کرده است ، ابراز احساسات و محبتی است که از سوی آحاد مردم به رهبری نظام اسلامی که نیابت امام معصوم علیه السلام را بر عهده دارد مشاهده می نمایند .

باید قدرت این عشق الهی را دانست که نعمتی است عظیم و آنان که از این نعمت محرومند باید دلهای خود را از حب دنیا و مظاهر آن خالی سازند تا خدای متعال این نعمت محبت را به دل هایشان بازگرداند.

پنج درسي كه توسط حجت الاسلام عجمين در وبلاك فكر تا بحال نگاشته شده است

http://fekr.blogfa.com/

يزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا