نوشته: آپریل دونکن-ترجمه: حمید کارگر - اگر در پی کنکاشی حرفه ای و یا کوششی برای ارتقا و ترویج شرکت خود هستید، ممکن است پرسش هایی درباره "تبلیغات" و "روابط عمومی" داشته باشید.

شارا- اگر در پی کنکاشی حرفه ای و یا کوششی برای ارتقا و ترویج شرکت خود هستید، ممکن است پرسش هایی درباره "تبلیغات" و "روابط عمومی" داشته باشید.
این دو مقوله بسیار متفاوتند هرچند که به طور معمول و به اشتباه یکی و یا شبیه به هم انگاشته می شوند. 10 ویژگی زیر تنها اشاره ای گذراست به بخشی از انبوه تفاوت های میان تبلیغات و روابط عمومی.
1. فضای هزینه بر یا پوشش رایگان
- تبلیغات: شرکت برای در اختیار گرفتن فضای تبلیغاتی ناگزیرهزینه می پردازد. از این رو شما قطعاً می دانید که چه زمانی آگهی تان منتشر می شود.
- روابط عمومی: کار شما به کارگیری فضاهای رایگان تبلیغی برای شرکت است. فضاهایی که با برگزاری نشست خبری یا ارایه و انتشار اخبار و مطالب مطبوعاتی پدید می آید. در واقع شما بر فرصت های رسانه ای رایگان برای ترویج شرکت و تولیدات و خدمات آن تمرکز می کنید.
2. کنترل خلاق در برابر عدم کنترل
- تبلیغات: از آنجا که شما برای دریافت فضای تبلیغاتی هزینه می پردازید، بر آگهی و پیام های تبلیغاتی نظارتی خلاقانه دارید.
- روابط عمومی: شما کنترل و نظارتی روی مطالب و چگونگی انتشار آنها از سوی رسانه ها ندارید. آنها مجازند بخشی یا تمام اطلاعات شما را استفاده کنند. رسانه ها موظف به پوشش رویداد شما و یا انتشار مطلب مطبوعاتی تان تنها به این علت که اطلاعاتی برایشان فرستاده اید نیستند.
3. عمر مفید پیام
- تبلیغات: از آن رو که شما برای دریافت فضای تبلیغاتی پول می پردازید، می توانید آگهی هایتان را تا آنجا که بودجه تان اجازه می دهد، بارها و بارها اجرایی و پخش کنید. (در واقع با یک بار پخش، تاریخ مصرف پیام تبلیغاتی به پایان نمی رسد).
- روابط عمومی: شما تنها یک بار می توانید مطلبی را درباره محصول یا خدمات جدید به رسانه ها ارسال کنید. اخبار و اطلاعات ارایه شده از سوی روابط عمومی ها، عمر کوتاهی داشته و تنها یک بار در رسانه ها به گردش در می آید. یک رسانه هرگز مطلب خبری مشابه شما را 3 یا 4 بار منتشر نخواهد کرد.
4. مخاطبان آگاه
- تبلیغات: مخاطبان می دانند وقتی که با تبلیغات رو به رو می شوند، پیام دهندگان در حال تلاش برای فروش محصول یا خدمتی به آنها هستند.
به گفته پل فلاورز: "مصرف کننده می داند که ما برای ارایه پیام و فروش محصولمان پول پرداخت کرده ایم و متاسفانه به همین علت اغلب در برابر پیام فروش ما محتاط و محافظه کار به نظر می آید. مصرف کنندگان می دانند که ما در تلاشیم تا به آنها بفروشیم".
- روابط عمومی: وقتی کسی مقاله ای را که شخص ثالثی درباره محصول شما نوشته می خواند یا پوشش رویداد شما را در تلویزیون و در قالب برنامه های خبری می بیند، در واقع چیزی را می بیند که شما پولی برایش نپرداخته اید. از این رو دیدگاه مصرف کنندگان درباره این پیام های غیرمستقیم نسبت به پیام های تبلیغاتی متفاوت است.
به گفته فلاورز: "وقتی ما می توانیم برخی از گونه های تأیید شخص ثالث را به وسیله منابع رسانه ای مستقل ایجاد کنیم، می توانیم اعتبار بزرگی برای محصولات و خدماتمان نزد مشتریان پدید آوریم."
5. خلاقیت یا شم خبری
- تبلیغات: در تبلیغات شما ناگزیر به تمرین خلاقیت در پدید آوردن کمپین ها و مواد تبلیغاتی جدید و به کارگیری متن، طرح، تصویر و ایده های نو هستید.
- روابط عمومی: در روابط عمومی شما باید شامه قوی برای اخبار و توانایی بهره گیری از فضاهای خبری داشته باشید. شما خلاقیت خود را در مسیر جستجوی اخبار تازه برای انتشار به رسانه ها به کار می بندید.
6. درون یا بیرون
- تبلیغات: اگر شما در یک موسسه تبلیغاتی کار می کنید، مخاطبان اصلی شما همکاران و مشتریان موسسه هستند. اگر شما به نمایندگی از مشتری فضایی تبلیغاتی را خرید یا طراحی کنید، ارتباطی هم با بخش فروش رسانه ها خواهید داشت. در واقع ارتباطات در حوزه تبلیغات اغلب درون سازمانی است.
- روابط عمومی: شما با رسانه های پرشماری مرتبطید و رابطه با آنها را گسترش می بخشید. تماس شما به ارتباطات درون سازمانی محدود نمی شود. شما از طریق نشریات چاپی و رسانه های پخشی در تماس دایمی با مخاطبان هستید.
7. مخاطب هدف یا همراه ساختن سردبیر
- تبلیغات: شما به دنبال مخاطب هدف و تبلیغات بر این اساس هستید. از همین روست که هیچگاه یک شبکه تلویزیونی زنان را در یک مجله ورزشی مردانه تبلیغ نمی کنید.
- روابط عمومی: شما باید قلابی داشته باشید برای به چنگ آوردن سردبیران تا به کمک مهارت آنان در استفاده از اطلاعات، پیامتان را در قالب یک مقاله، یا اجرای یک مصاحبه مطبوعاتی و یا پوشش رویداد ارایه دهید.
8. ارتباط محدود یا نامحدود
- تبلیغات: برخی از عوامل صنعت تبلیغات مانند نویسندگان ایده های تبلیغاتی یا طراحان و گرافیست ها ممکن است هرگز تماسی با مشتریان نداشته باشند و یا ارتباطی اندک داشته باشند.
- روابط عمومی: شما در دیدرس رسانه ها هستید و به وضوح شما را می بینند. عوامل روابط عمومی همیشه برای خبرهای خوب فراخوانده نمی شوند.
اگر حادثه ای در شرکت شما رخ داده باشد، شما ممکن است یک اطلاعیه مطبوعاتی یا یک مصاحبه تلویزیونی برای روزنامه نگاران ترتیب دهید. ممکن است به عنوان یک سخنگو شرکت خود را در یک رویداد نمایندگی کنید. یا ممکن است در روابط اجتماعی فعال باشید تا نشان دهید شرکت شما فعالانه درگیر کاری نیکوست و به شهر و شهروندانش متعهد است.
9. رویدادهای ویژه
- تبلیغات: اگر شرکت شما حامی رویدادی باشد، شما تبلیغات آن رویداد یا شرکت برگزارکننده آن را برعهده نمی گیرید بلکه این جایی است که واحد روابط عمومی تان در آن گام برمی دارد.
- روابط عمومی: اگر شما از رویدادی پشتیبانی می کنید، شما برای اطلاع رسانی درباره آن می توانید مطلبی مطبوعاتی بفرستید و رسانه ها ممکن است آن را انتخاب کنند. آنها ممکن است اطلاعات را منتشر کنند یا رویداد را پوشش دهند.
10. سبک نگارش
- تبلیغات: این محصول را بخرید! هم اکنون اقدام کنید! امروز تماس بگیرید! اینها عباراتی است که شما می توانید در آگهی ها بگویید. شما از چنین واژگانی برای ترغیب مردم به خرید محصولتان بهره می برید.
- روابط عمومی: شما صرفاً در قالب های شناخته شده خبری و بدون یاوه گویی می نویسید. هرگونه پیام تجاری آشکار در ارتباطاتتان از سوی رسانه ها نادیده گرفته خواهد شد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا