یزدفردا"سرویس اجتماعی "خبرهای پلیس استان یزد/ ستوانسوم داود بابائی:از دست دادن کنترل بر روی رفتار، علائم ناخوشایند ناشی از ترک، عطش، ولع‌ زیاد برای کار با اینترنت، گوشه‌گیری اجتماعی و افت تحصیلی و شغلی برخی از پیامدهای وابستگی به اینترنت هستند.

به گزارش یزدفردا: ظهور اعتیاد به اینترنت به‌عنوان یک اختلال جداگانه، نخستین بار در سال 1995توسط "ایوان گلدبرگ" مطرح شد و درسال 1996 توسط "یانگ" توسعه یافت. در حال حاضر مراکز درمانی در سراسر آمریکا حتی در دادگاه و سیستم قانونی این کشور وابستگی به اینترنت را به عنوان یک اختلال روانی واقعی پذیرفته‌اند.

وابستگی به ‌اینترنت را "اعتیاد مدرن" Modern Addiction نامگذاری کرده‌اند در واقع وابستگی به اینترنت یک وابستگی واقعی همانند اعتیاد به مواد مخدر و وابستگی‌های دیگر است. اگر چه این نوع وابستگی مشکلات جسمی اعتیادهای شیمیایی را ندارد، اما مشکلات اجتماعی ناشی از آن همانند اعتیادهای دیگر است.

از دست دادن کنترل بر روی رفتار، علائم ناخوشایند ناشی از ترک، عطش، ولع ‌زیاد برای کار با اینترنت ، گوشه‌گیری اجتماعی و افت تحصیلی و شغلی برخی از پیامدهای وابستگی به اینترنت هستند.

خصوصیات دیگری نیز برای افراد وابسته به اینترنت ذکر شده است مانند استفاده از اینترنت برای فرار از مشکلات یا رفع احساس درماندگی، گناه، اضطراب و افسردگی، دروغ گفتن مکرر به اعضای خانواده و دوستان برای پنهان کردن میزان ماندن در فضای اینترنت.
معتادان اینترنتی هم مثل الکلی‌ها با خانواده ، کار، روابط اجتماعی و مدرسه مشکل پیدا می‌کنند. برخی از معتادان اینترنتی مثل الکلی‌ها یا افراد معتاد به مواد، میزان مصرف خود را مخفی می‌کنند تا بتوانند به کار خود ادامه دهند.

یکی ‌از شباهت‌های اعتیاد به اینترنت با سایر اعتیادها این است که معتادان اینترنتی اعتراف می‌کنند که هر بار خیلی بیشتر از آنقدر که قصد داشته اند آنلاین می‌مانند، درست مثل یک فرد الکلی که بیشتر از آنچه می‌خواهد یا حتی به خاطر می‌آورد ، الکل می‌نوشد.

افراد معتاد به اینترنت از اطرافیان خود کناره‌گیری می‌کنند تا بیشتر با دوستان اینترنتی‌اشان باشند، درست مثل الکلی‌ها که مصاحبت با دوستان مشروب‌خوار خود را ترجیح می‌دهند

افراد معتاد به اینترنت وقتی می‌خواهند اعتیاد خود را ترک کنند با علائم ترک مواجه می‌شوند که با علائم ترک در معتادان به مواد قابل مقایسه است.

روند و معیار تشخیص اعتیاد به اینترنت در افراد مختلف

اعتیاد اینترنتی سه مرحله دارد. تداوم استفاده، زیاد شدن ساعت مصرف و مرحله اعتیاد واقعی. اعتیاد به اینترنت هم مثل اعتیاد به تماشای تلویزیون، کشیدن سیگار، انجام دادن فعالیتی خاص در ابتدا کم خطر به نظر می رسد اما به هر حال در صورت بی توجهی به آن تبدیل به یک اعتیاد صد در صد واقعی می گردد.

از معمول ترین معیارهای تشخیص اعتیاد به اینترنت می توان به مواردی نظیر افت تحصیلی شدید، کاهش وزن به علت از بین رفتن نظام تغذیه بدن، بالا رفتن دامنه تنش های عصبی، کاهش فعالیت های اجتماعی، معاشرت با اشخاص یا گروههای بزرگتر، قانون گریزی، عدم مسئولیت پذیری در خانواده، خشونت بیش از حد، پرخاشگری، تغییر عادت های رفتاری، ابتلا به سردردهای عصبی و ... نام برد که می توان به کمک آنها علائم اعتیاد به اینترنت را در دیگران شناسایی کرد.

برای مثال هنگامی که شما نوجوانی را برای خوردن شام صدا می زنید و ساعت ها طول می کشد تا رایانه خود را خاموش کند باید احتمال داد که این فرد به اینترنت معتاد شده است. همچنین افرادی که زمانهای طولانی و متمادی را صرف انجام بازیهای رایانه ای کنند یا در گروههای بحث اینترنتی شرکت می کنند در شمار افراد آلوده قرار می گیرند.

نکته ای که باید به آن توجه جدی شود این است که این افراد درست مثل معتادان به مواد مخدر، بعد از مدتی و در صورت عدم دسترسی به کامپیوتر و اینترنت دچار بیقراری، تحریک پذیری، عصبانیت و احساس نیاز می شوند. البته شدت این علائم از فردی به فرد دیگر متفاوت است. درمان اعتیاد به اینترنت از آنجایی حائز اهمیت است که وابستگی به کامپیوتر و بی تفاوتی نسبت به دیگران باعث عدم مسئولیت پذیری نسبت به خانواده، ازدواج، شغل و سایر مسائل می شود و به همین دلیل مشکلات کوچک و بزرگی برای خودشان به وجود می آورند که در صورت ادامه این روند، پیش بینی ها آینده ای نگران کننده را نشان می دهد.

نشانه های اعتیاد اینترنتی و عوامل درگیر با آن

"عباس محمدی اصل"، دکترای جامعه شناسی و استاد دانشگاه در این خصوص معتقد است که مشکل اعتیاد اینترنتی از عوارض زندگی در دنیای متمدن است ولی با این حال این مشکل در جوامع غربی کمتر از جوامع شرقی به چشم می خورد و علت این امر این است که در جوامع غربی ارائه اینترنت به درون جامعه به همراه یک برنامه مدون و پایدار و طبق برنامه ریزی های قبلی صورت گرفته است در حالی که ورود اینترنت به سایر کشورها طبق برنامه و کنترل شده نبوده است و به همین دلیل است که دچار مشکلاتی شده اند.

مورد دیگر این است که بعد از ورود اینترنت به ایران نگاه جامعی در خصوص اینترنت در کشور ما وجود ندارد و بعضی اشخاص همواره سعی در زیر سؤال بردن اینترنت می کنند و علتی هم که برای مخالفت خود می آورند این است که در اینترنت مطالب غیراخلاقی زیادی وجود دارد و این موضوع سبب انحراف جوانان می شود! در حالیکه در جهان غرب (گذشته از سایر استفاده های فرعی که هر شخصی می تواند از اینترنت داشته باشد) امروز به این نتیجه رسیده اند که آموزش یکدست می تواند استعدادها را از بین ببرد و سعی می کنند با در اختیار گذاشتن اینترنت در اختیار تمام اقشار جامعه به شکوفایی و پرورش استعدادهای جوانان و دانشجویان کشور خود کمک کنند.

وی علت موفقیت بیشتر دنیای غرب را در خصوص نحوه استفاده از اینترنت وجود «برنامه ریزی منظم اجتماعی» می داند و این موضوع را یادآوری می کند که آنها می خواهند با این کار از الگوهای قدیمی آموزش خلاص شده و جامعه، محیط های علمی و فرهنگی را به سمت خلاقیت های جدید و دنیای مدرن هدایت کنند ولی به نظر می رسد یکی از علت های مهم روند رو به رشد مشکل اعتیاد اینترنتی در ایران این است که مدیریت کلان اجتماعی برنامه ریزی مناسبی برای رفع مشکلات جوانان نظیر رفع بیکاری، شرایط مناسب ادامه تحصیل و مشکلات معیشتی جوانان ننموده، برنامه ریزان اجتماعی برنامه مناسبی ارائه نکرده اند، در زمینه نحوه استفاده از اینترنت کار فرهنگی صورت نگرفته که در صورت ادامه این روند باید شاهد عوارض آسیب جدیدی باشیم که جامعه ما را تهدید می کند.

این آسیب این است که نظم جهانی انسان را به سوی فردیت هدایت می کند اما سنت می خواهد که جوانان را به سمت یک اجتماع یکدست متمایل نگه دارد. این موضوع باعث بوجود آمدن مشکلات آشکار و نهان زیادی برای جوانان می شود.

عوارض فیزیکی ناشی از اعتیاد به اینترنت چیست؟

دکتر «ارسلان لطفی» در مورد عوارض طولانی مدت کار با رایانه می گوید: از عوارض کار طولانی مدت با رایانه می توان به مشکلات بینایی، عوارض مفصلی و عضلانی، مشکلات پوستی، استرس و مشکلات عصبی اشاره کرد.

کار با رایانه بخصوص اینترنت که مستلزم صرف وقت بیشتری است مشکلات زیادی را برای بینایی انسان به وجود می آورد که از جمله آنها می توان به درد، سرخی و سوزش چشم، و سردرد اشاره کرد. چشم های انسان عادت دارند تا بسیار راحت بر روی اشیای دور و نزدیک متمرکز شوند به همین دلیل احتمال خستگی ماهیچه چشمی که بر روی صفحه مانیتور متمرکز شده اند زیاد است.

لطفی در ادامه می افزاید: از دیگر عوارض کار با رایانه، دردهای عضلانی و درد مچ دست و بازوها است، درد گردن و کمر درد نیز در درازمدت باعث خمیدگی پشت می شود و این عمل باعث وارد شدن فشار زیاد در طولانی مدت بر روی ماهیچه ها و تاندون های فرد می شود و در نهایت می تواند به مشکلات عضلانی و مفصلی نیز منجر شود.

وی در مورد مشکلات پوستی نیز اظهار می دارد: ولتاژ زیاد لامپ تصویر باعث تولید میدان الکترواستاتیک و بارهای الکتریکی مثبت در سطح خارجی صفحه نمایش می شود، در میدان بین بارهای مثبت و صورت اپراتور گرد و خاک و ذرات در تمامی جهات حرکت می کنند و افراد مدام از حساسیت های پوستی شکایت دارند، وجود بارهای مثبت در این میدان در کسانی که حساسیت پوستی دارند باعث خشک شدن پوست دست و صورت و ترک خوردن آن می شود.

این متخصص می گوید: بدنه رایانه ها و نمایشگرها براثر گرم شدن، بوی مخصوصی از خود متصاعد می کنند از جمله این بوها گاز دیوکسن است که توسط بدنه رایانه ها تولید می شود و این مواد به عنوان مواد ضد حریق در بدنه این نمایشگرها به کار می روند و گاز ازن به هنگام کار چاپگر لیزری تولید می شود که به بافت مخاطی بینی، چشم و گلو آسیب می رساند.

برآورد وضعیت:

امروزه بحث داغی در بین روانشناسان درگرفته و شور و شوق بسیار برای اینترنت، برخی افراد را کمی هیجان زده کرده است، برخی افراد زمان زیادی را با آن می گذرانند. آیا این شکل دیگری از اعتیاد است که روح انسان را مورد تاخت و تاز قرار داده است؟
روانشناسان هنوز مطمئن نیستند که این پدیده را چگونه نامگذاری کنند؟ برخی به آن برچسب «اختلال اعتیاد به اینترنت» می زنند، اما افراد زیادی بسیار زودتر از زمانی که اینترنت وارد زندگی آنها شود، به کامپیوتر های خودشان معتاد بوده اند. برخی دیگر به شدت به کامپیوترهایشان وابسته هستند و هیچ تمایلی به اینترنت ندارند.

شاید ما باید این پدیده را «اعتیاد به کامپیوتر»بنامیم. همچنین نباید اعتیاد پیش پا افتاده و اغلب پذیرفته شده ای را که برخی افراد به بازی های ویدیوئی دارند، فراموش کنیم. بازی های تصویری نیز کامپیوترند یا کامپیوترهایی هستند که نیازمند به پشتکار بسیار زیاد دارند اما با این حال کامپیوتر هستند. در مورد تلفن نیز همین طور است، مردم به تلفن هم معتاد می شوند و این امر فقط مربوط به کشور های غربی نیست.

درست مثل کامپیوترها، تلفن ها نیز به لحاظ تکنولوژیکی از ارتباطات گسترش یافته اند و شاید بتوان آنها را در مقوله ارتباطات کامپیوتر محور طبقه بندی کرد (که با عنوان cmc شناخته می شوند) و محققان آن را به فعالیت های اینترنتی ترجمه کرده اند.

در آینده ای نه چندان دور، کامپیوتر، تلفن و تکنولوژی تصویری ممکن است همگی با هم ترکیب شده و شاید به شدت اعتیادآور شوند.شاید، در یک سطح گسترده، پذیرفتنی است که در مورد «اعتیاد به فضای مجازی» گفت وگو کرد. برخی از اعتیاد های فضای مجازی، بازی و رقابت محورند، برخی دیگر احتیاجات اجتماعی را برآورده می کنند و برخی فقط از اعتیاد به کار ناشی می شوند. پس این تفاوتها ممکن است ظاهری باشد

نه افراد زیادی در مورد اعتیاد به بازی و کار، مشت های خود را در هوا گره کرده اند و نه روزنامه های زیادی نیز در مورد این مقولات مقاله نوشته اند. این موضوعات از مد افتاده اند. اینکه رسانه ها توجه خود را به سمت اعتیاد های اینترنتی و فضای مجازی برگردانده اند منعکس کننده تازگی و اهمیت بسیار این وابستگی به اینترنت است.

بی تردید برخی افراد مسلما با اعتیاد به کامپیوترها و فضای مجازی به خودشان آسیب می رسانند. گاهی به خاطر اعتیاد به این فضاها افراد شغل خودشان را از دست داده و یا از مدرسه به دلیل نمرات بد اخراج می شوند و یا به این دلیل که نمی توانند در مقابل وقف کردن تمام وقت خود به فضا های مجازی مقاومت کنند، از همسرانشان جدا می شوند. در این صورت آنها به لحاظ بیماری شناسی، معتاد محسوب می شوند و همانند تمام اعتیادها، مشکل این است که کجا باید خطی میان شور و شوق «طبیعی» و اشتغال فکری «نابهنجار» کشید؟

انواع اعتیاد

«اعتیادها» را می توان به صورت خیلی سطحی «سالم»، «ناسالم» و یا ترکیبی از هر دو تعریف کرد. اگر شما شیفته یک سرگرمی شده اید و احساس می کنید وقف آن هستید و می خواهید تا زمانی که امکان دارد به آن بپردازید این می تواند راهی برای یادگیری، خلاقیت و یا ابراز وجود باشد. حتی در برخی اعتیاد های ناسالم شما می توانید این ویژگی های مثبت را پیدا کنید، اما در اعتیاد های واقعا بیمارگونه، درجات استفاده به سمت بالا می روند، معایب بر مزایا می چربند و منجر به اختلال جدی در توانایی های فرد در زندگی «واقعی» می شوند.

تقریبا هر چیزی می تواند هدف اعتیاد بیمارگونه باشد، مثل موادمخدر، تمرین ورزشی، قماربازی، رابطه جنسی، ولخرجی، کار و.... با نگاهی به این مشکلات از یک چشم انداز بالینی متوجه می شویم که معمولا این اعتیاد های بیمارگونه ریشه در زندگی گذشته فرد دارند که می توان آنها را از تضادها و محرومیت های معناداری در زندگی فرد پیدا کرد. آنها ممکن است تلاشی برای کنترل افسردگی و اضطراب و شاید منعکس کننده ناامنی های عمیق و احساسی از تهی بودن درونی باشند.

معتادان اینترنتی همسران خوبی نیستند

اینترنت تكنولوژی نوینی است كه روشنایی خاصی به دنیا بخشیده اما این علم نوپا تاریكی‌هایی را نیز به همراه داشته است. شاید از اینكه می‌بینید فردی از اعضای خانواده‌تان ساعت 2نیمه‌شب هنوز پشت كامپیوتر نشسته و حتی صبح كه بیدار می‌شوید باز او پشت كامپیوتر است، نگران شوید. نگرانی شما كاملا به‌جاست زیرا وی در معرض خطر "اعتیاد اینترنتی" است. در حقیقت برای بسیاری از مردم، اینترنت به یك اعتیاد تبدیل شده كه موجب آسیب‌رسانی به زندگی خانوادگی و زناشویی می‌شود.

در كشور كره‌جنوبی، كشوری كه 70درصد از جمعیت 48 میلیونی آن از اینترنت استفاده می‌كنند، مرگ یك جوان 28ساله پس از 50 ساعت بازی كردن به‌صورت آن‌لاین موجب نگرانی مسئولان این كشور نسبت به سلامت میلیون‌ها كاربر اینترنتی شد

علاوه بر این، اعتیاد به اینترنت موجب آسیب‌رسانی به زندگی خانوادگی بسیاری از افراد شده است. در حال حاضر بسیاری اینترنت را یك خطر اجتماعی اعتیادآور با توانایی بالقوه در تخریب و آسیب‌رسانی به روابط زناشویی می‌دانند.

بسیاری از مردم آمریكا كه در آن میزان كاربران اینترنتی از 50 میلیون در سال 1997 ، به بیش از 200 میلیون در سال 2000 افزایش یافته است، معتقدند اتاق‌های گفتگوی اینترنتی با صرف مدت زمان زیاد به‌صورت آن‌لاین و بالطبع نادیده گرفتن خانواده موجب آسیب‌رسانی به روابط زناشویی و خانوادگی آنها شده است.

تحقیقات دكتر مارك ‌گریفیت، از محققان پیشرو در انگلستان در زمینه استفاده از اینترنت نشان داده‌اند كه درصد كوچك ولی قابل توجهی از مردم معتقدند اینترنت به ازدواجشان آسیب‌ رسانده است. بسیاری از زنان اظهار داشتند كه همسران آنها مدت زمان زیادی (حتی تا 16ساعت در روز) آن‌لاین هستند و همسر، خانواده و شغلشان را نادیده می‌گیرند.

مدل جدید اعتیاد

استفاده بیش از حد و بیمارگونه از اینترنت علاوه بر دور شدن فرد از خانواده و دوستان، موجب بروز یك سری اختلالات رفتاری یا شخصیتی می‌شود كه <اعتیاد به اینترنت> نام دارد. اینها افرادی هستند كه از كامپیوتر بیش از حد استفاده كرده و یك كشش بیمارگونه به این تكنولوژی نوپا دارند. پروفسور "وایانی‌ویلند" كه به درمان بیماران مبتلا به اعتیاد اینترنتی در پنسیلوانیای آمریكا می‌پردازد، معتقد است اگر چه اعتیاد اینترنتی هنوز به‌عنوان یك اعتیاد واقعی قلمداد نمی‌شود، ولی با این وجود بسیاری از مردم در حال رنج بردن از عواقب ناشی از اجبار به استفاده از دنیای آن‌لاین هستند.

دكتر "ویلند" طی گزارشی اعلام كرد كه اینترنت می‌تواند موجب ارتقای روابط نزدیك بین فردی به‌صورت كاذب شود. وی همچنین اضافه داشت كه چنین ارتباطاتی كه با واسطه كامپیوتر هستند، می‌توانند موجب مواردی نظیر ارتباطات نامشروع مجازی شوند كه نتیجه آن حتی ممكن است بی‌وفایی و خیانت به همسر و یا سایر رفتارهای نابهنجار جنسی باشد. نتیجه این امر و صرف مدت زمان زیاد در پشت كامپیوتر، نادیده گرفتن روابط خصوصی و خانوادگی در زندگی واقعی خواهد بود كه می‌تواند حتی به طلاق بینجامد.
به‌عقیده دكتر ویلند، در حدود 5 تا 10درصد از كاربران اینترنتی به اعتیاد اینترنتی مبتلا هستند. این آمار در كشورهای مختلف متفاوت است. به‌عنوان مثال، در كشوری نظیر چین، بیش از 13 درصد جوانان و بزرگسالان چینی به اینترنت اعتیاد دارند و بیشترین معتادان اینترنتی در این كشور را افراد 13تا 17ساله تشكیل می‌دهند. از این میان، در حدود 42 درصد كل معتادان درگیر بازی‌های آنلاین هستند.

زبان نشانه‌ها

علایم و نشانه‌های اعتیاد به اینترنت از یك بی‌توجهی كلی به وضعیت سلامت و نظافت شخصی تا موارد دیگری نظیر محرومیت از خواب بدلیل صرف زمان بیش از حد بصورت آن‌لاین، كاهش فعالیت‌های بدنی، كاهش روابط اجتماعی با سایرین و بی‌توجهی به همسر و خانواده متغیر است. بسیاری از اشخاص مبتلا دارای اختلال اشتها و مشكلات رفتاری در ارتباط با آشنایان خود بوده و تغییر عادت‌های رفتاری خود را به صورت خشونت بیش از حد، پرخاشگری و بی‌علاقگی به اجتماع نشان می‌دهند.

در اثر نشستن طولانی‌مدت در پشت كامپیوتر و استفاده از اینترنت، ممكن است یك سری ناراحتی‌های جسمی نظیر خشكی چشم، ناراحتی مچ دست و انگشتان در اثر كلیك كردن‌های مكرر و تكراری و نیز ابتلا به انواع سردردهای میگرنی و عصبی دیده شود. یك حالت جالب در معتادان اینترنتی، حالتی به نام <تكانه‌های كامپیوتری> است كه این افراد هنگامی كه پشت كامپیوتر نیستند، این حالت را نشان می‌دهند. یعنی معتادان اینترنتی وقتی پشت كامپیوتر نیستند، دچار حالت آشفتگی و سرآسیمگی شده و انگشتانشان به طور ناخودآگاه حركاتی نظیر تایپ كردن را انجام می‌دهد

یك حالت جالب دیگر، حالت "انكار و تكذیب" است كه در معتادان اینترنتی وجود داشته و عقیده دارند كه امكان ندارد آنها به یك ماشین معتاد شوند. همانند افراد سیگاری كه مدعی هستند پس از اینكه این سیگار را تمام كردند دیگر سیگار نخواهند كشید، معتادان اینترنتی نیز وقتی كه از آنها خواسته می‌شود از پشت كامپیوتر بلند شوند، اغلب جواب می‌دهند كه تا یك دقیقه دیگر كارشان تمام می‌شود! البته به عقیده دكتر ویلند، بسیاری از معتادان اینترنتی دارای سابقه‌ای از افسردگی، سوء مصرف الكل و مواد مخدر و یا یك اختلال اضطرابی هستند.

بررسی اعتیاد اینترنتی به عنوان یك آسیب اجتماعی

فناوری های دیجیتالی و اینترنتی اگر چه برای گروههای مختلف افراد ، فرصتهای تازه ای برای سرعت بخشیدن به روند رو به رشد و آسایش در زندگی و بهبود كارهای روزمره ایجاد كرده است ، لیكن چالشهای فراوانی نیز در فضای مجازی برای افراد فراهم آورده است كه می توان بعنوان یك آسیب اجتماعی نوپدید بدان اشاره نمود .

استفاده زیاد و غیر اصولی از اینترنت و فضای مجازی ، خارج از گود مواد مخدر سنتی و صنعتی ( مانند اعتیاد به نیكوتین ، كراك ، تریاك ، هروئین ، شیشه و یا حتی الكل ) را میتوان به اعتیاد اینترنتی نام برد .

با توجه به گسترش رایانه های شخصی و همچنین كافی نت ها و اتصال آنها به اینترنت و عدم استفاده صحیح از این تكنولوژی منجر به ظهور معضلی بزرگ برای جوامع و خانواده ها شده است.

اعتیاد به اینترنت و وارد شدن های مكرر در فضای مجازی و استفاده های نامتعارف از این تكنولوژی توسط بعضی از جوانان و نوجوانان ( پسر و دختر ) و حتی وابستگی به آن در زندگی روزانه ، منجر به بروز مشكلات عدیده ای شده كه به عنوان مثال می توان اختلالات روانی ، ایجاد احساسات كاذب در اشخاص كه منجر به تخریب سلامت روح و جسم در روابط خانوادگی شده ، ترویج فساد اخلاقی ، خرید و فروش مواد مخدر و همچنین میزان بالای طلاق در خانواده ها ناشی از عشق مجازی ، سكس مجازی و وبگردیهای طولانی مدت در فضای مجازی ، دسترسی به اطلاعات شخصی كاربران و سوء استفاده از آنها ، بكارگیری خشونتهای كلامی و نوشتاری غیر اخلاقی همه و همه بدلیل نامشخص بودن هویت افراد و عدم كنترل فضای مجازی در قرن حاضر بوده ، كه فراتر از مرزهای جغرافیائی كشورها می باشد .اینترنت و فضای مجازی دارای آثار بالقوه اعتیادی قدرتمندی می باشد .

پیامدهای امنیتی و انتظامی:

1) فراهم نمودن شرایط لازم برای حضور در فضای مجازی از طریق آموزش همگانی .

2) تولید و نشر مطالب مفید در فضای مجازی .

3) دادن آموزشهای لازم درخصوص حفظ اطلاعات شخصی افراد و مراقبت از حریم خصوصی افراد در اینترنت .

4) آموزش و آگاهی دادن به جوانان و نوجوانان درخصوص اعتیاد اینترنتی و بیماریهای ناشی از آن مانند انزوا و افسردگی و ....

5) تدوین قانونهای لازم و مناسب برای فضای مجازی و برخورد با مجرمان جرائم اینترنتی و اجرائی كردن این قوانین و حفظ امنیت در آن .

6) توجه بیشتر والدین به فرزندان و گذراندن وقت بیشتر با آنها به منظور پركردن اوقات فراغت و جلوگیری از ایجاد خلع عاطفی .

7) طراحی و تدوین كتب و سی دی های آموزشی درخصوص چگونگی نحوه استفاده صحیح از فضای مجازی و اینترنت .

‌8) كنترل اجتماعی از طریق آموزه های دینی از جمله امر به معرف و نهی از منكر .

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا