محسن اختياري

اخيرا زمزمه هايي بگوش مي رسد از پيگيري تعدادي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در رابطه با تهيه و تصويب طرحي براي رسيدگي به معيشت بخشي از جمعيت كشور كه به اصطلاح متداول زير خط فقر مطلق هستند و به تعبير روشنتر دغدغه نان دارند و چه بسا شبها گرسنه سر بر بالين مي نهند . آمارهاي ارائه شده اين جمعيت را چيزي در حدود شش ميليون نفر اعلام نموده است ؛ جمعيتي كه نه دغدغه تجملات دارند ، نه ماشين لوكس و نه رفاه بيشتر ، بلكه فقط دغدغه نان دارند ، گروهي كه بطور مطلق از كار افتاده هستند مانند بسياري بيماران نخاعي ، عقب مانده هاي ذهني و امثالهم كه توانايي انجام هيچ كار و درآمدي نداشته و حتي توانايي تامين غذاي روزانه خود را ندارند . قطعا مشكل اين افراد را به هيچ طريقي غير از كمك مستقيم نمي توان حل نمود .

اينكه چرا در جامعه اسلامي ما كه يكي از اصليترين شعارهايش رسيدگي به نيازمندان و ضعيفان است توجه به آنها در تمامي اين سالها مغفول مانده ضمن اينكه براي همگي ما جاي شرمساري دارد ، مي تواند دلايل متعددي داشته باشد ، شايد يك دليل آن ضعف مطلق اين قشر است كه به تعبيري دستشان به هيچ جايي بند نيست و آنقدر مهجور مانده اند كه حتي درتمامي اين سالها توانايي مطرح نمودن مشكلات و رساندن فريا دشان را به گوش مسئولين هم نداشته ، و چه بسا توان فرياد هم نداشته اند .

دليل ديگر شايد فراز و نشيبهايي بوده كه در اين قريب چهار دهه بعد از انقلاب جامعه با آن مواجه بوده ، مسائلي مانند جنگ تحميلي ، تحريمها و مشكلات اقتصادي و مواردي از اين قبيل .

اما مهمترين دليل آن بدون شك بي توجهي همگي ما و بخصوص مسئولين مي باشد كه به هيچ طريقي نمي توانيم اين غفلت را توجيه كنيم و چه بسا براي همگي ما جاي شرمساري و شرمندگي است . اينكه در جامعه اسلامي ما كه داعيه الگو سازي براي امت اسلامي داريم ، آنهم در يكي از ثروتمند ترين كشورهاي دنيا ، شش ميليون نفر فقط دغدغه سير كردن شكمشان را داشته باشند ، الحق كه جاي سر افكندگي است ؟!

اما اخيرا زمزمه هايي بگوش مي رسد از اينكه عده اي از نمايندگان در مجلس به دنبال تهيه و تصويب طرحي هستند كه كمك مستقيمي مشابه يارانه نقدي به اين گروه از جمعيت كشور ارائه شود تا حداقل دغدغه نان نداشته باشند .

در دنياي امروز كه دغدغه هاي زندگي بشر بسيار فراتر از دغدغه نان مي باشد وجود چنين افرادي در جامعه بايد به مثابه سيلي هشداري باشد به صورت تك تك افراد توانمند اجتماع بخصوص آنها كه درقيد تجملات و زرق و برق و ظواهر دنيايي زندگي هستند .

اگر به تعابير عاميانه مردم هم نگاه كنيم ، شكم گرسنه دين و ايمان ندارد ، آنچنانكه تعابيري مانند فقر و فساد و فحشا مانند حلقه هاي زنجير به هم متصلند .

به اميد فرداهايي كه با احساس مسئوليت تك تك افراد جامعه و بويژه مسئولين مربوطه فقير و گرسنه اي در جامعه نداشته باشيم .

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا