سعید فتحی سرپرست یزد فردا طبس ين باغ در شهر کويری شمال شرقی استان يزد و در بستر شهری و در انتهای شرقی خيابان گلشن طبس و بوسيله ميرحسن خان، سومين حاكم طبس، از سلسله خوانينی که به وسيله نادرشاه به حکومت طبس منصوب شدند، احداث گرديد.

اين باغ با عمارتی در دو طبقه و زيرزمين كوچك، در يك نخلستان(2000 نفر خرما) با ابعادی در حدود 266 متر در 260 متر بنا شده و به شماره 1310 در فهرست آثار ملی ايران به ثبت رسيده است.

سردر ورودی باغ با نمايی از اندود گچ سفيد، رو به ميدان و سوی ديگر رو به باغ، با ايواني دو ستونه و تزيينات آجری نقش‎دار ساخته شده است.

اين باغ دارای دو خيابان اصلي متقاطع بوده و در مركز آن حوضي است با ابعاد 85/25*5/7 متر و سه فواره، كه محوطه باغ را به چهار مربع بزرگ تقسيم می کند‎ كه هر كدام از اين مربع‎ها با گذرگاه‎هاي كوچكي به چهار كرت تقسيم شده، كه در داخل آنها 2500 اصله مركبات ، درختان نارنج و انار 500 اصله كاشته شده است.

اين باغ بر رویس امتداد جريان آب چشمه‎های سرد و گرم كه به جانب طبس می آيد شكل گرفته، آب از انتهای مجموعه وارد باغ شده و پس از آبياری كرتها و حركت در جويها و فواره‎ها از زير هشتی ساختمان سردر می‎گذرد و به شهر می‎رود.

طراحی این باغ بر اساس نمونه چهارباغ است که برگرفته از آیات قرآن در مورد بهشت، دو نهر در آن همدیگر را قطع می‌نمایند.

درختانی که گفته می‌شود 400 سال عمر دارند سایه دل انگیزی را در کنار دیوارهای کهن این باغ می‌گسترانند.

دومین باغی که دیلی تلگراف در میان زیباترین باغهای جهان معرفی نموده ، باغ «عفیف‌آباد» یا باغ گلشن طبس می‌باشد.

این باغ در منطقه‌ای واقع شده است که در میان دو کویر نمک‌زار ایران قرار دارد؛ اما کیفیت معجزه‌آسای آب این منطقه آبشارها و استخرهای طبیعی زیبایی را تشکیل داده‌اند که مادر طبیعت آنها را با چمنزارهای زیبا تزیین نموده است.

وجود درختان قدیمی نخل، انار، مرکبات به همراه رایحه گلهای سرخس، رز و ختمی احساسی سرزندگی وآرامش را در انسان زنده می کند.

جهانگردانی که از طبس دیدن کرده‌اند، از جمله سون هدین سوئدی در سال 1906 میلادی و آندره گدار فرانسوی، باغ گلشن را توصیف و از «درختان خرما و مرکبات»، «سایه‌ی خنک نخل‌ها»، «نغمه‌ی زیبای آب روان جوی‌ها»، «چمن‌های میان دو جوی»، «زمزمه‌ی باد در میان درختان» و «فواره‌های متعدد که آب را مانند تحفه‌ای به آسمان می‌فرستند» در آن باغ سخن رانده‌اند.

برداشت توصیفی و تاریخی باغ گلشن، تاحدودی انسان امروز را قادر می‌سازد تا گذشته را درک کند.

باغ گلشن یکی از دو عنصر اصلی شهر طبس است و متاسفانه ساختمان، سردر و دیوارهای زیبا و تاریخی آن که بازگوکننده‌ سلیقه‌های گذشتگان بوده، بر اثر زلزله‌ سال 1357 از بین رفته‌اند و تنها طبیعت سبز باغ از ایام گذشته سخن می‌گوید؛ طبیعتی شامل دوهزار نفر خرما، دوهزار و 500 اصله مرکبات، 500 اصله انار و دیگر گیاهان از جمله‌ی طبیعت‌های موجود در باغ گلشن هستند.

باغ گلشن مربوط به دوره زند و قاجار است ، این اثر در تاریخ ۲۰ دی ۱۳۵۵ با شماره ثبت ۱۳۱۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.









  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا