احمد جعفری ندوشن کمبود منابع آبی و پائین آمدن کیفیت آب سفره های زیر زمینی در استان یزد از جمله مشکلات و چالش های اساسی پیش روی مردم و مسئولان این استان است .

امروزه ارزش آب به عنوان اصلی ترین ماده حیاتی در  استان یزد بیش از هر زمان دیگر احساس می شود و این امر مسئولان را بر آن داشته تا به دنبال منابع آبی پایدار باشند.

در واقع استان یزد به دلیل سالها خشکسالی با مشکلات کمبود آب دست و پنجه نرم می کند و مقامات یزد برای جبران این کم آبی اجرای دو طرح انتقال آب از سرشاخه های کارون و خلیج فارس را در دستور خود قرار داده اند.

موضوعی که دست اندرکاران امر بر آن تاکید می کنند و خواستار آن هستند؛ اینکه تا دستیابی به منابع آبی پایدار،  مردم در مصرف آب صرفه جویی کنند و مسئولان را در اجرای سیاست تامین آب یاری رسانند.

با توجه به زمان بر بودن اجرای این طرح ها در حداقل شرایط زمانی پنج سال، صرفه جویی باید در میان مردم به یک فرهنگ تبدیل شود و مردم در مصرف آب حساسیت لازم را به خرج دهند تا مسئولان مجبور نباشند جیره بندی و سهمیه بندی آب را اعمال کنند. ضمن اینکه با این صرفه جویی منابع آبی موجود برای آیندگان حفظ خواهد شد.

گرچه مردم استان یزد ارزش و قدر آب را می دانند اما توجه به این امر ضرری است که صرفه جوی در مصرف آب باید در همه بخش های مورد توجه قرار گیرد.

با توجه به اینکه بیش از 90 درصد منابع آبی استان در بخش کشاورزی مصرف می شود نگرش مصرف در این بخش باید تغییر کند و آبیاری قطره ای در کشت محصولات کشاورزی جایگزین آبیاری غرقابی شود؛ ضمن  کشت گیاهان کم آب خواه نیز می تواند به این امر کمک کند.

در واقع استان یزد در شرایط حاضر در حال گذر از بحران کم آبی است و نکته حائر اهمیت آنکه همه باید در مصرف آب صرفه جویی کنند و با این کار مسئولان را در تامین منابع آبی یاری دهند تا بتوانیم به آرامش خاطر در زمینه آب و منابع آبی دست یابیم.

به امید روزی که همه مردم استان و همه بخش ها اقتصادی و اجتماعی ارزش حتی یک لیوان آب را قدر بدانند و آن را بیهود هدر ندهند

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا