خبر آرشیوی:

 

 

خبر آرشیوی:تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۳

 

اعتصاب كارگران معدن سنگ آهن مركزي بافق به ۲۲ روز رسيد

 

یزدفردا"یزدفردا"گروه معادن >سنگ آهن - به دنبال واگذاري ناگهاني 71/5 درصد از سهام شرکت سنگ آهن مرکزي بافق به صندوق بازنشستگي فولاد کشور و نيز طرح 28/5 درصد آن در فرابورس؛ بيش از 4 هزار نفر از کارکنان اين شرکت معدني دست از کار کشيدند.

 

به گزارش یزدفردا به نقل از معادن و صنايع معدني" ، به دنبال واگذاري ناگهاني 71/5 درصد از سهام شرکت سنگ آهن مرکزي بافق به صندوق بازنشستگي فولاد کشور و نيز طرح 28/5 درصد آن در فرابورس؛ بيش از 4 هزار نفر از کارکنان اين شرکت معدني دست از کار کشيدند.

اين تحصن که از شامگاه شنبه بيست و هفتم ارديبهشت ماه آغاز شده؛ ديروز وارد بيست و دومين روز خود شد.

کارگران متحصن خواستار لغو اين واگذاري شبه دولتي و باقي ماندن مالکيت شرکت سنگ آهن مرکزي در اختيار دولت هستند.

رئيس شوراي اسلامي شهر بافق عنوان کرد: از آنجايي که مطابق با اصل 45 قانون اساسي معادن جزو انفال است، در نتيجه واگذاري اين معدن وجاهت قانوني ندارد.


محمدحسن تشکري تصريح کرد: تا رسيدن حق و حقوق کارگران دست از تلاش برنخواهيم داشت.

براساس اين گزارش، معاون سياسي و امنيتي استانداري يزد تلاش هاي زيادي کرد تا خواسته هاي کارگران را به گوش مسئولان برساند. در همين باره حتي جلسه اي با حضور وزير رفاه تشکيل شد که مصوبات آن تاکنون اجرايي نشده است.

به گزارش خبرنگار ما از يزد، نماينده مردم يزد در مجلس شوراي اسلامي از وجود يک رانت در اين واگذاري خبر داد و گفت: در صورتي که مسئولان در روند خصوصي سازي شرکت سنگ آهن شفاف سازي نکنند؛ افشاگري خواهد کرد.

محمدصالح جوکار تاکيد کرد: بايد مشخص شود از معادن چه ميزان برداشت مي شود و آيا حق دولت توسط شرکت هاي خصوصي داده شده يا خير و علت عدم پرداخت حق دولت بايد براي مردم شفاف و مشخص پاسخ داده شود.

به گفته وي عده اي معادن را در اختيار گرفته اند و در زيرمجموعه يک شرکت، 40 شرکت ديگر راه اندازي مي کنند و آن را بخش خصوصي مي نامند و واگذاري ها به بخش خصوصي نيز به همين شکل انجام مي شود و اين رانت خواري است و به زودي با رانت خواران برخورد جدي صورت مي گيرد. گفتني است اعتصاب در تنهاترين معدن آهن روباز کشور روزانه بيش از 30 ميليارد تومان خسارت وارد مي کند و اين در حالي است که مسئولان حاضر نشده اند در ميان کارگران اين معدن حضور يابند و تعهدات لازم را اعلام کنند.

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا