خبر آرشیوی:

 


خبر آرشیوی:تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۳

 

 
ديوار بي‌اعتمادي بين معدن و محيط زيست فرو مي‌ريزد
یزدفردا"یزدفردا"گروه معادن - نخستين نشست کارگروه مشترک سازمان حفاظت محیط زیست و کمیسیون معادن اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با حضور نمایندگانی از کمیسیون معادن اتاق ایران، سازمان حفاظت محیط زیست، خانه معدن ایران، و وزارت صنعت، معدن و تجارت برای نزدیکتر شدن فاصله بخش معدن و محیط زیست در اتاق ایران برگزار شد.
به گزارش یزدفردا به نقل از معادن و صنايع معدني" در این جلسه عزیز میرزائیان به عنوان رئیس، مرتضی فرید از سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان نائب رئیس و میررحیمی از خانه معدن به عنوان منشی انتخاب شدند.

نائب رئیس خانه معدن ایران در ابتدای این جلسه با بیان این مطلب که امروز در کنار هم جمع شده‌ایم تا کارگروه مشترک معادن و محیط زیست را تشکیل دهیم، اظهار کرد: نگاه ما به بخش معدن نگاهی بنگاهی نیست. در این کارگروه سعی می‌کنیم با مشورت و برنامه‌ریزی قوانین و مقرراتی را برای کاهش آسیب‌های بخش معدن به محیط زیست وضع کنیم.

محمدرضا بهرامن گفت: با توجه به ادامه این جلسات می‌توانیم مسائل مربوط به این دو بخش را حل کنیم. بخش معدن امروز فاصله خود را با محیط زیست کم کرده و می‌توان با برگزاری این جلسات و حل مشکلات فاصله موجود را کمتر از امروز کنیم.

وی افزود: راهکارهای روان سازی بین معدن و محیط زیست از مرحله استخراج تا فرآوری باید مطرح شود.

میرزائیان، رئیس کارگروه با اشاره به این موضوع که بخش معدن در برخی مقاطع دچار آسیب شده است، اظهار کرد: این مقاطع به سال‌های 80 و 90 بر می‌گردد یعنی زمانی که ساختار اداری کارها به صورت شناور بوده و کار به صورت کارشناسی انجام نمی‌گرفت. سازمان محیط زیست از ابتدا ثبات خود را حفظ کرده است اما گاهی در بحث ارتقاي سطح مناطق حفاظت شده مشورتی با وزرات صنعت، معدن و تجارت انجام نگرفته است.

وی ادامه داد: ارتقاي سطح مناطق حفاظت شده یکی از وظایف سازمان محیط زیست است اما خوب است برای اخذ تصمیم نهایی کارگروهی مشترک تشکیل شود.

کوروش شعبانی، عضو هیئت مدیره خانه معدن ایران نیز اظهار کرد: باید در این جلسات مشکلات مطرح شود. ما معدنی‌ها باید با اصول محیط زیست آشنا شویم. معدن و محیط زیست هر دو منابع طبیعی هستند در نتیجه باید دیدگاهشان به هم نزدیک شود.

جلال وندی، به عنوان نماینده سازمان حفاظت محیط زیست نیز گفت: میزان تخریب‌ها باید سهم‌بندی شود. نقش معادن چه در مناطق آزاد چه حفاظت شده کاملا مستند است.

وی ادامه داد: ما می‌خواهیم در این کارگروه به جمع‌‌بندی‌های قابل قبول رسیده و جایگاه این کارگروه را ارتقا دهیم. البته در اولین جلسه تصمیم‌گیری درباره مسائل خیلی زود است، در نتیجه باید مدتی از برگزاری جلسات گذشته تا به خروجی‌های مناسب و دائمی دست پیدا کنیم.

جلال وندی افزود: تشکیل این کارگروه نشان می‌دهد محیط زیست به دنبال سیاسی کاری نیست اما متاسفانه بی‌اعتمادی باسابقه 20 ساله بر بخش معدن و محیط زیست وجود دارد که این موضوع باعث آسیب دیدن هر دو بخش شد. در نتیجه باید برای اعتمادسازی برنامه‌ریزی کنیم.

در پایان این جلسه، علاوه بر مشخص شدن زمان برگزاری جلسه بعدی اعضا موظف به تهیه لیستی مطالعاتی از مشکلات هر دو حوزه شدند تا مشکلات در جلسات بعدی مورد بررسی قرار بگیرد. همچنین با تصمیم اعضای کارگروه قرار بر آن شد در ابتدای جلسات بعدی ابتدا مشکلات فوری که مستلزم حل رفع سریع هستند، مطرح و سپس جلسات براساس دستورشان برگزار شود.

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا