خبر آرشیوی:

خبر آرشیوی:تاریخ انتشار : سه شنبه ۳ تير ۱۳۹۳

 

عملکرد معدنی اصفهان/

 

اختصاص ۲۰ درصد از مساحت اصفهان به اکتشاف ذخایر فلزی

 

تنها سه معدن بزرگ استان خصوصی هستند

 

یزدفردا"گروه اكتشاف و زمين شناسي - معاون امور معادن و اکتشافات معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان درباره آخرین وضعیت بخش معدن این استان اظهار کرد: در حال حاضر این استان 649 معدن را در خود جای داده است که از این تعداد نزدیک به 54 معدن به صورت غیرفعال هستند. همچنین سال گذشته نزدیک به 49 پروانه بهره‌برداری صادر شد.

 

محمد زینعلی پور افزود: معادن سنگهای تزئینی را می‌توان از مهمترین معادن استان دانست؛ به طوری استان اصفهان رتبه اول را در تولید سنگهای تزئینی در اختیار دارد.

به گفته وی از بین 649 معدن این استان، 309 معدن به سنگهای تزئینی اختصاص یافته است که استخراج اسمی آن در حدود 7 میلیون تن است.

وی درباره آمار مواد معدنی اصفهان توضیح داد: از 600 معدن استان در حدود 193 معدن مصالح ساختمانی، 309 معدن سنگهای تزئینی، 112 معدن غیرفلزی و 35 معدن ذخایر فلزی را در خود جای داده‌اند.

زینعلی پور با اشاره به بحران کم‌آبی در سال جاری تصریح کرد: بیشتر معادن موجود در استان جز معادن خشک هستند اما در معادن سنگهای تزئینی به علت اجرای برخی مراحل نیاز به آب است که باید برای حل کمبود آب در این مناطق سیاستهای استفاده بهینه اجرا شود.

وی همچنین درباره مشکل کم‌آبی صنایع فولادی این استان افزود: بحث تامین آب برای صنایع فولادی از جمله فولاد مبارکه به بخش صنعت سازمان مربوط بوده و بخش معدن دخالتی در آن ندارد.

معاون امور معادن و اکتشافات معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان حضور سرمایه‌گذاران خارجی در بخش معدن استان را محدود دانست و گفت: ورود سرمایه‌گذاران خارجی به بخش معدن استان تنها با هماهنگی وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام می‌شود. البته بخش عمده‌ای از معادن استان خصوصی هستند و تنها 3 معدن بزرگ از جمله معدن نخلک، پیربکران و طلای موته متعلق به بخش خصوصی است.

زینعلی پور با بیان این موضوع که تنها 5 درصد از معادن استان به ذخایر فلزی اختصاص دارد، اظهار کرد: توسعه معادن فلزی در سال جاری در دستور کار قرار گرفته است که در همین رابطه مذاکراتی با ایمیدرو و سازمان زمین شناسی برای اجرای عملیات اکتشافی در استان انجام شده است که براساس آن 20 درصد از مساحت استان به عملیات اکتشاف ذخایر فلزی اختصاص یافته است که پس از اتمام کار مناطق امیدبخش برای واگذاری به بخش خصوصی به مزایده گذاشته می‌شوند. همچنین پیگیری تخصیص اعتبارات برای ایجاد زیرساختهای لازم در مناطق دورافتاده از برنامه‌هایی است که در سال جاری آنها را دنبال می‌کنیم.

به گفته معاون امور معادن و اکتشافات معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان این استان تلاش می‌کند تا در سال جاری با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست عملیات اکتشاف ذخایر فلزی موجود در مناطق چهارگانه را با رعایت قوانین زیست محیطی انجام دهد.

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا