خبر آرشیوی:

 




خبر آرشیوی:تاریخ انتشار : شنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۳

 

نایب رئیس خانه معدن:
امروز نامی از معدن در استانها دیده نمی‌شود

 

یزدفردا"یزدفردا"گروه معادن - نایب رئیس خانه معدن ایران معتقد است: امروز شرایط ویژه ای با شکل گیری وزارت صنعت، معدن و تجارت داریم و در برخی استانها حتی نامی از معدن دیده نمی شود، در حالی که بعضی از آنها مشخصه معدنی دارند.

 

به گزارش یزدفردا به نقل از معادن و صنايع معدني" ، محمدرضا بهرامن اظهار داشت: اتخاذ تصمیمات به صورت فردی در بخش معدن مانع از شکل گیری سرمایه گذاری های بیشتر خواهد شد و ممکن است چنین تصمیم گیریهایی، مشکلات بزرگی را برای کشور به دنبال داشته باشد.

وی، نبود استراتژی در بخش معدن را بزرگترین مشکل این بخش دانست و گفت: چنانچه برای بخش معدن استراتژی مشخصی مدون شود، با مشکلات و تصمیمات سلیقه ای روبه رو نمی شویم.

قرار است تا پایان برنامه پنجم توسعه کشور (1394) میزان استخراج مواد معدنی از معادن فعال به رقم 570 میلیون تن برسد. سال 1392 میزان استخراج مواد معدنی از پنج هزار و 400 معدن فعال کشور به رقم 420 میلیون تن رسید.

نایب رئیس خانه معدن ایران افزود: تصویب استراتژی مشخص برای بخش معدن موجب می شود تا تصمیمات در این حوزه بر اساس معیارها و ضوابط مندرج در آن اتخاذ شود.

وی تصریح کرد: نبود استراتژی به نفع کسانی است که می خواهند تصمیمات عجولانه و بدون کارشناسی اتخاذ نمایند.

به گفته بهرامن، تدوین استراتژی معدن با استفاده از نظرات ذینفعان اصلی به ویژه تشکل های ذیربط باید صورت گیرد.

نایب رئیس خانه معدن ایران اظهار داشت: معاونت امور معادن وصنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت از معاونت های معدنی در سطح اداره کل استانی حمایت لازم را به عمل نمی آورد و بی اهمیتی به نقش آنها در استان ها، سبب حذف این پست شده به طوری که بزودی با چالش های جدید در استان ها روبه رو خواهیم شد.

وی افزود: دولت باید به تشکل ها اعتماد کند، زیرا ابزارهای نظارتی مورد نیاز برای کنترل مسایل را در اختیار ندارد و تشکلها در این راه می توانند نقش آفرین باشند، چنانچه این اعتماد شکل نگیرد، در آینده چالش های بیشتری را خواهیم داشت.

نایب رییس خانه معدن با بیان اینکه معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت وظیفه تعیین حقوق دولتی را به عهده این معاونت گذارده است، گفت: این مساله در شورای عالی معادن نیز به شور و مشورت گذاشته نمی شود.

وی خاطرنشان ساخت: وزیر صنعت، معدن و تجارت در ابتدای فعالیت در دولت یازدهم به توسعه جهشی در بخش معدن وعده داده بود، اما توسعه جهشی با ارایه آمار و اطلاعات ایجاد نمی شود، بلکه براساس نگاه توسعه ای متولی بخش معدن و برنامه و چارچوب مشخص صورت می گیرد.

ایران یکی از 10 کشور شاخص از نظر ذخایر معدنی در سطح جهان محسوب می شود و در منطقه خاورمیانه رتبه نخست را از این لحاظ دارد.

 

خبر آرشیوی:تاریخ انتشار : شنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۳
عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد:
قیمت تمام شده محصولات فولادی ایران بسیار بالاست

 

یزدفردا"گروه صنایع معدنی >فولاد - عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد با بیان اینکه حوزه فولاد شدیدا با مشکل کمبود مواد اولیه روبرو است، گفت: دولت باید برای مشکل بازپرداخت تسهیلات بانکی تولیدکنندگان تدبیر مناسبی را به کارگیرد.

 

به گزارش یزدفردا به نقل از معادن و صنايع معدني" ، رضا شهرستانی با اشاره به اینکه اوضاع این روزهای بخش تولید کشور با واریز ارقام اندک آن هم در قالب یارانه برطرف نخواهد شد، اظهارداشت: در حال حاضر کمبود تقاضا در حوزه محصولات فولادی وجود دارد که این موضوع باعث شده تا تولیدکنندگان نتوانند برای تامین سرمایه در گردش خود به نقدینگی موردنیاز دست پیدا کنند.

وی با بیان اینکه این روزها تولیدکنندگان با حراج تولیدات اقدام به پرداخت بدهی های خود می کنند، افزود: دولت باید برای مشکل بازپرداخت تسهیلات بانکی تولیدکنندگان تدبیر مناسبی را به کارگیرد و فقط به فکر ارائه مبالغ آن هم تحت عنوان یارانه نباشد.

عضو انجمن تولید کنندگان فولاد با اشاره به این مطلب که حوزه فولاد شدیدا با مشکل کمبود مواد اولیه روبرو است، تصریح کرد: قیمت قراضه آهن برای تولیدکنندگان افزایش یافته و همین امر تولید شمش را فاقد صرفه اقتصادی نموده و فقط تولید آهن اسفنجی دارای توجیه اقتصادی شده است.

شهرستانی به مکاتبات مستمر تولیدکنندگان فولاد با مسئولان دولتی برای حل مشکلات خود اشاره کرد و گفت: هنوز برای فعالیت های عمرانی بودجه ای در نظر نگرفته شده است که همین امر حجم مشکلات تولیدکنندگان فولاد را افزایش داده است.

وی ضمن بیان این مطلب که با وجود آزادی صادرات محصولات فولادی تولیدکنندگان این بخش نمی‌توانند در عرصه بین المللی به نتایج مثبتی در فروش محصولات خود دست پیدا کنند، افزود: قیمت تمام شده محصولات فولادی ایران در مقایسه با سایر کشورها بسیار بالا است و این موضوع برای صادرکنندگان مشکل زا است.

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا