خبر آرشیوی:

 

 

خبر آرشیوی:تاریخ انتشار : شنبه ۲۱ تير ۱۳۹۳
 
گام‌های ملی مس در مسیر توسعه
یزدفردا"یزدفردا"گروه معادن >مس - شرکت ملی صنایع مس ایران در آستانه پنجمین دهه فعالیت خود گام در مسیر خلق آینده‌ای نوین گذاشته است.
به گزارش یزدفردا به نقل از معادن و صنايع معدني" ، به این منظور با تغییر ساختار سازمانی شرکت به هلدینگ بزرگ معدنی و صنایع معدنی، صنعت مس نقش‌آفرینی موثرتری در اقتصاد ملی، منطقه‌ای و جهانی خواهد داشت.

شرکت ملی صنایع مس ایران در حالی به استقبال برگزاری مجمع عادی سالیانه خواهد رفت که توانسته است در سال گذشته با دستیابی به رشد 6 درصدی نسبت به برنامه خود، 160 میلیون تن استخراج از معادن را در کارنامه خود ثبت کند. علاوه بر این، تولید کنسانتره مولیبدن و کاتد در سال 92 به ترتیب برابر 793 و 188 هزار تن بود. تولید مس معدنی نیز در سال 92، معادل 215 هزار تن مس محتوا بود که نسبت برنامه تولید رشد 3 درصدی را نشان می‌دهد.

پیشی گرفتن از برنامه تولید در حالی محقق شده است که «ملی مس» علی رغم بحران‌های بین‌المللی و شرایط اقتصادی کشور توانست یک میلیون و 130 هزار تن مس و محصولات جانبی آن را به ارزش 34 هزار و 135 میلیارد ریال در بازار داخلی به فروش برساند. در همین حال، 90 هزار تن محصول به ارزش 9 هزار و 195 میلیارد ریال در بازار جهانی عرضه شد.

در همین حال، شرکت ملی صنایع مس ایران در جهت افزیش تولید و بهره‌وری، پروژه‌های متعددی را در دست اجرا دارد که سه مورد از آنها در سال جاری به بهره‌برداری رسید.

فاز 2 توسعه تغلیظ سرچشمه با هدف افزایش ظرفیت تولید کنسانتره به میزان 160 هزار تن در سال با عیار متوسط 25 درصد، فاز دو تغلیظ مس سونگون با هدف افزایش ظرفیت تولید کنسانتره به میزان 150 هزار تن کنسانتره مس با عیار متوسط 25 درصد و فاز نخست کارخانه پالایشگاه مس خاتون‌آباد با هدف ایجاد ظرفیت سالانه تولید 100 هزار تن کاتد به روش الکتروریفاینینگ در سال جاری به بهره‌برداری خواهند رسید.
خبر آرشیوی:تاریخ انتشار : شنبه ۲۱ تير ۱۳۹۳
افزايش ۱۹ درصدي توليد سرب و روي
یزدفردا"یزدفردا"گروه معادن >سرب و روی - تولید سرب و روی ایمیدرو در خرداد امسال 19 درصد رشد پیدا کرد.
به گزارش یزدفردا به نقل از معادن و صنايع معدني" ، براساس اعلام ايميدرو سه شرکت معدنی (انگوران، مهدی آباد و نخلک) در خرداد امسال 95 هزار و 577 تن ماده معدنی سرب و روی تولید کردند.

تولید ماده این معدنی در مدت مشابه سال گذشته، 80 هزار و 446 تن بود.

تولید این شرکتها در خرداد به ترتیب 87 هزار و 147 تن، 8 هزار و 280 تن و 150 تن بود.

همچنین شرکتهای معدنی انگوران، مهدی آباد و نخلک در 3 ماهه نخست سال 93 با 7.5 درصد افزایش، 223 هزار و 581 تن ماده معدنی سرب و روی تولید کردند.

این در حالیست که تولید این ماده معدنی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، 207 هزار و 952 تن بود.

تولید شرکتهای یاد شده در 3 ماهه اخیر به ترتیب 207 هزار و 357 تن، 15 هزار و 714 تن و 510 تن بود.

خبر آرشیوی:تاریخ انتشار : شنبه ۲۱ تير ۱۳۹۳
نائب رئیس خانه معدن مطرح كرد:
اکتشاف ذخایر جدید معدنی راهكار تحقق اقتصاد مقاومتي

 

یزدفردا"گروه اكتشاف و زمين شناسي - نائب رئیس خانه معدن نقش بخش معدن و صنایع معدنی را در تحقق اقتصاد مقاومتی کلیدی توصیف کرده و گفت: با رونق بخشی به حوزه معدنکاری از طریق اکتشاف معادن جدید و تکمیل اکتشاف ذخایر قبلی می توانیم هم به ثروت ملی بیفزاییم و هم زمینه تحقق اقتصاد مقاومتی را فراهم کنیم.

 

به گزارش یزدفردا به نقل از معادن و صنايع معدني" ، محمدرضا بهرامن درباره راهکارهای تحقق اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: میزان ذخایر معدنی شناخته شده در کشور طبق آمارهای منتشر شده حدود 60 میلیارد تن برآورد شده است اما باید اذعان کنیم که در بخش زیادی از مناطق مستعد و آینده‌دار معدنی ایران به دلایل مختلف از جمله ساختار زمین‌شناسی کشور و نبود اطلاعات دقیق هنوز مطالعات و عملیات اکتشافی مهندسی انجام نشده و اکتشاف ذخایر معدنی در این مناطق عمدتا به صورت سطحی باقی مانده است.

وی با تاکید بر ضرورت سرمایه گذاری دولت در حوزه اکتشافات معدنی توضیح داد: طبق آمارهای منتشر شده ارزش ذخایر معدنی کشور شده در کشور بالغ بر 770 میلیارد دلار است و با انجام اکتشافات بیشتر این رقم بسیار بیشتر نیز خواهد شد. با این وجود ایران هم اکنون نیز حدود سه درصد از ذخایر شناخته شده معدنی جهان را در اختیار دارد.

او با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی مردم محور و مردم بنیاد بوده و دولت محور نیست، افزود: متاسفانه طی سالهای 1384 تا 1392 خصوصی سازی درستی در بخش معدن و صنایع معدنی بزرگ کشور رخ نداد و تصدی‌گری دولت در این حوزه عمدتا به بخش شبه‌دولتی غیرمتخصص تبدیل شد. به نظر می‌رسد در واگذاری معادن به بخش خصوصی واقعی مشکل ساختاری وجود دارد که نیاز به بررسی و آسیب شناسی دارد.

نائب رئیس خانه معدن تاکید کرد: اگر بخواهیم در حوزه معدن و صنایع معدنی تحول اساسی رخ دهد و این بخش بتواند جایگاه حقیقی خود را پیدا کند باید روند خصوصی سازی در این حوزه مورد بازنگری جدی قرار بگیرد.

بهرامن از تغییر تکنولوژی تولید، تقویت زیرساختهایی مانند خطوط ریلی و شفاف سازی جریان اطلاعات اقتصادی به عنوان راهکارهای تقویت بخش معدن و صنایع معدنی به منظور تحقق اقتصاد مقاومتی توسط این بخش خبر داد و افزود: استاندارد شدن میزان استخراج از ذخایر معدنی کشور، اهمیت دادن به توسعه مناطق معدن خیز، توجه به مسائل محیط زیستی در حین عملیات معدنکاری و تغییر نگاه سنتی حاکم بر بخش معدن از دیگر راهکارهای تقویت بخش معدن و صنایع معدنی هستند.

این فعال معدنی افزود: متاسفانه در حال حاضر مناطقی که معادن بزرگ در آنجا قرار گرفته است هنوز هم در یزدفردا"گروه مناطق کمتر توسعه یافته و یا توسعه نیافته قرار دارند و این در حالی است که علاوه بر تقویت بخش معدن باید به توسعه پایدار و همزمان مناطق معدن خیز نیز توجه ویژه کرد.

 

 

 

خبر آرشیوی:تاریخ انتشار : شنبه ۲۱ تير ۱۳۹۳

 

جميلي عنوان کرد:
صنعت مس؛ فرصتی برای سرمایه‌گذاری و توسعه

 

یزدفردا"یزدفردا"گروه معادن >مس - ایران روی زون مس جهان قرار دارد و ذخایر مس مزیتی بزرگ برای کشور به شمار می‌روند. باید با ایجاد طرح‌های توسعه‌ای و افزایش سرمایه‌گذاری، ذخایر مس کشور را مورد بهره‌برداری قرار دهیم.

 

به گزارش یزدفردا به نقل از معادن و صنايع معدني" ، ابراهیم جمیلی - عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنعت، معدن و کشاورزی البرز - با بیان این مطلب تصریح کرد: در کشور ما معادن مس متعددی وجود دارد که شناسایی و بهره‌برداری از آنها نیازمند انجام اکتشافات تکمیلی است.

وی با بیان اینکه صنعت مس فرصتی برای سرمایه‌گذاری و توسعه است، اظهار کرد: ایران در حوزه معادن مس ذخایر خوبی دارد و استفاده از این پتانسیل‌ها تنها از طریق سرمایه‌گذاری و ایجاد صنایع پایین‌دستی مقدور خواهد بود.

جمیلی تصریح کرد: باید در حوزه صنایع مس به سمت فرآوری بیشتر حرکت کنیم. با توجه به ذخایری که در اختیار داریم می‌توانیم صنایع پایین‌دستی و قطعات مسی پیشرفته با کاربردهای خاص تولید کنیم.

عضو هیات نمایندگان اتاق البرز به تنوع مواد معدنی کشور اشاره و اظهار کرد: ایران از انواع کانی‌های فلزی و غیرفلزی برخوردار است و در زمینه تنوع مواد معدنی جزو 5 کشور نخست دنیا به شمار می‌رود. با توجه به وجود چنین مزیت‌هایی، بخش خصوصی باید به حضور و فعالیت در بخش‌های مختلف ترغیب شود.

وی نخستین گام برای ترویج فرآوری مواد معدنی را نقش‌آفرینی بخش خصوصی عنوان کرد و افزود: باید واگذاری‌ها تسریع و موانع فعالیت‌های بخش خصوصی رفع شود در همین حال باید اهلیت به عنوان فاکتوری مهم برای واگذاری فعالیت‌های بخش معدن مد نظر قرار گیرد تا فعال بخش خصوصی باصلاحیت وارد این حوزه شود.

جمیلی با اشاره به مشکلاتی همچون واسطه‌گری در بخش معدن، اظهار کرد: هنر اصلی تولیدکننده افزودن ارزش به محصول است. سفته‌بازی و دلالی نه تنها به رشد بخش معدن کمکی نمی‌کند بلکه به منزله اتلاف این منابع خدادادی است.

وی با بیان این که باید پتانسیل‌های معدن را به فعال بخش خصوصی شناساند، اظهار کرد: شناساندن مزیت‌های بخش معدن به فعال خصوصی او را به سرمایه‌گذاری در این حوزه ترغییب خواهد کرد. علاوه‌ بر این، ایران قابلیت جذب سرمایه خارجی در حوزه معدن را نیز دارد که این امر نیازمند تسهیل بروکراسی اداری و تامین امنیت سرمایه‌گذار است.

جمیلی افزود: در سال‌های اخیر بخش معدن جزو اولویت‌های سرمایه‌گذاری بوده است. همین امر تمایل بخش خصوصی برای فعالیت در این حوزه را نشان می‌دهد. در چنین شرایطی نباید با سخت‌گیری‌های نابجا و قوانین دست و پاگیر، انگیزه سرمایه‌گذار را سلب کرد.

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا