حجت‌الاسلام متوسل: تفکر، سودرسانی به دیگران، یاد خدا و قیامت، حسابرسی اعمال و پرهیز از رقابت و حسد از ویژگی‌های مورد نیاز برای کار در یک مجموعه فرهنگی است.

به نقل از خبرنگار فرهنگسرای تخصصی امام مهدی(عج)؛ حجت‌الاسلام متوسل دوشنبه 22 تیرماه در جمع تعدادی از مربیان و دست‌اندرکاران فرهنگسرای تخصصی امام مهدی(عج) حضور یافت و به بیان نکاتی پیرامون فعالیت در مجموعه‌های فرهنگی پرداخت.

حجت‌الاسلام متوسل در ابتدا اظهار داشت: وقتی می‌توانیم دیگران را به کاری امر کنیم که خود در عالی‌ترین سطح باشیم. وی با اشاره به مسئله حجاب به عنوان نمونه گفت: خودمان حجاب را رعایت نمی‌کنیم بعد انتظار داریم مشکل حجاب برطرف شود. وی بر ضرورت و اهمیت مطالعه در بین مربیان و دست اندرکاران کارهای فرهنگی تأکید کرد و گفت: وقتی شما مطالعه ندارید نمی‌توانید پاسخگوی مخاطبتان باشید و اگر هم پاسخ دهید مخاطب ارضاء نمی‌شود و قبول نمی‌کند.

متوسل در ادامه گفت: امام عسکری(ع) می‌فرمایند: «شیعیان علی(ع) کسانی هستند که از آنچه خداوند نهی کرده دوری می‌کنند و به آنچه امر نموده عمل می‌کنند، آنان در احترام و تکریم برادران دینی خود بر علی(ع) اقتدا می‌کنند، برادران دینی خود را بر خویش مقدم می‌دارند اگرچه خود نیازمند هستند.» وی افزود: مقدم داشتن در مجموعه؛ یعنی در مجموعه فرهنگی اگر شخصی بهتر می‌تواند در آن مکان و جایگاه کار کند اگر این جایگاه را به او ندادی شیعه (حقیقی) نیستی. وی در ادامه به لزوم داشتن اخلاص در کار تأکید نمود و از شیخ عباس قمی به عنوان یک نمونه‌ی انسان مخلص یاد کرد. متوسل اضافه کرد: مَثَلی که می‌گوید: «چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است» غلط است؛ چون مخالف تعالیم دینی ماست.

متوسل در تشریح این حدیث گفت: اولین خصوصیت شیعه اندیشه و تفکر است. باید فکر کرد برای بهبود و جذابیت کار چه می‌توان کرد؟ اگر می‌خواهید موفق باشید اولین قدم این است کارهایی را که می‌خواهید بیرون از خانه پیاده کنید اول در خانه پیاده کنید. وی با تأکید بر اهمیت نفکر گفت: دین ما دین تفکر و تدبر است. در قرآن بارها کلمه علم و مشتقات آن آمده است. دومین نشانه مؤمن ایمان‌گرایی و سودرسانی به دیگران بود که متوسل بدان اشاره نمود. وی خاطرنشان کرد: اگر نمی‌توانید کاری کنید و جای کسی را اشغال کنید باید در مقابل خدا و امام زمان(عج) پاسخ دهید.

حجت‌الاسلام متوسل سومین خصوصیت و ویژگی شیعه را یاد خدا و قیامت عنوان کرد. وی افزود: با کسی دوست باش که تو را به یاد خدا می‌اندازد. حسابرسی اعمال و پرهیز از رقابت و حسد ویژگی‌های دیگر شیعه بود که متوسل بدان اشاره نمود. وی افزود: در مجموعه‌ها باید از حسد برحذر بود. وی بر لزوم همراهی و همفکری و دوری از حسد در مجموعه‌های فرهنگی تأکید کرد. وی افزود: یکی از بهترین جاهایی که می‌توان مبارزه با نفس کرد این است که هرجایی می‌بینی دلت می‌گوید کاری را انجام ده آن کار را انجام نده. دین می‌گوید شما باید جزء بهترین‌ها باشید ما نباید حداقلی زندگی کنیم باید ما باید آدم‌های برتر باشیم.

متوسل در پایان خاطرنشان کرد: جایگاه و مقام خود که افسران جنگ نرم هستید را بشناسید، قدم اول برای موفقیت این است که باید در خانه خوب  رفتار کرد و اگر این‌گونه نبود فایده‌ای ندارد.


 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا