حسن نقاشی مستند ساز یزدی و عضو پیوسته انجمن مستند سازان سینمای ایران همچون سال گذشته از اعضای هیئت انتخاب دهمین جشنواره رضوی یزد است. در کارنامه نقاشی جوایزی از جمله جایزه ویژه جشنواره مردمشناسی و محیط زیست رومانی، جايزه بهترين فيلم در بخش مستند دانشگاه سوربن، تندیس زرین و لوح افتخار بخش مستند از چهل و دومین جشنواره بین المللی فیلم رشد و ... دیده می شود. در حاشیه بازبینی فیلم های رسیده به جشنواره پای صحبت های او نشستیم.

حسن نقاشی در گفتگو با کمیته خبری دهمین جشنواره مستند و فیلم کوتاه رضوی، اظهار داشت: با قاطعیت کامل می توان گفت، مشکل عمده مستندهای شرکت کننده در این جشنواره، عدم پژوهش است. البته منظور از پژوهش، پژوهش کتابخانه ای یا نهادهای اداری نیست زیرا اینگونه پژوهش ها کارکردی در سینمای مستند ندارند. در یک فیلم مستند، پژوهش باید در خدمت فیلم باشد که متاسفانه در آثار این نکته فراموش شده و پژوهش هایی که باید؛ برای آن صورت نگرفته است. به همین دلیل، اغلب آثار ارائه شده، ناتمام و الکن است. در حالی که مستند ساز باید هنر تبدیل یک پژوهش را به اثر مستند بداند و همین رفتار کیمیاگرانه مستند ساز،  یک مستند خوب را شکل می دهد.

وی ادامه داد: سینمای قصه گو متکی بر فیلمنامه منسجم و سینمای مستند، متکی بر پژوهش است. در سینمای داستانی، فیلمساز با یک قصه روبروست که بر اساس تجربه و سلیقه این قصه را بازبان بدیع و زیبا روایت می کند اما در مستند قصه ای وجود ندارد. تنها یک موضوع سر و کار داریم که تا حد زیادی می تواند واقعی باشد و همین سند گونه بودن باید در تولید مستند حفظ شود. نباید از حیطه واقعیت جدا شد و به سمت قصه گویی رفت.

نقاشی افزود: در بسیاری از فیلم های مستندی که در جشنواره دهم حضور داشتند، از المان های سینمایی استفاده شده، حرکت ها و تکنیک های فنی اتفاق افتاده و حتی فیلمساز از شخصیت ها بازی گرفته است در حالیکه این شاخصه ها، مختص سینمای داستانی است.

عضو هیئت انتخاب جشنواره رضوی تصریح کرد: وقتی از مستند صحبت می شود، برخی این تفکر را دارند که کار سهلی می خواهد صورت بگیرد. اما وقتی دوربین و عوامل در محل قرار می گیرند، تازه فیلمساز کمبود پشتوانه تحقیقاتی و ساختاری که مورد نیاز تولید مستند است، را احساس می کند .

وی خاطر نشان ساخت: هر موضوعی را نمی توان به شکل مستند ارائه کرد و گاهی ضرورت ساخت مستندی مشخص نیست، در حالی که برای همین مستند، بودجه و هزینه زیادی می شود .

نقاشی در ادامه بیان کرد : تولیدات مذهبی زیادی هستند که به سفارش تلویزیون در قالب مستند ساخته می شوند و در این جشنواره ها شرکت می کنند که به خاطر سفارشی بودن، نبوغ چندانی در آن مشاهده نمی شود.

این مستند ساز یزدی، تصریح کرد: باید کارگاه های آموزشی برای  پرورش سینمای مستند در یزد برگزار شود تا جوانان فیلمساز  تجربه بیشتری کسب کنند و با کارکردهای سینمای مستند آشنا شوند .

حسن نقاشی در پایان عنوان کرد: به نظر من مسئولین استانی بعد از اتمام جشنواره دهم، ورک شاپ ها، کارگاه های طرح و بررسی فیلم مستند و جلسات هم فکری و مشاوره تشکیل دهند. همچنین زمینه ساخت مستند برای سال آینده در جشنواره فراهم شود تا فیلمساز با فراغت بال و با آرامش بیشتری، مستندی را تولید کند .

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا