دکتر منصور ملاعابدین

بیمارستان موقوفه گودرز - دکتر منصور ملاعابدین :

لارنژیت حاد یا التهاب حنجره :التهاب حنجره عموما با گرفتگی صدا تظاهرمی یابد . افرادی که زیاد صحبت می کنند با احتمال بیشتری به این بیماری مبتلا خواهند شد (نظیر معلمین) . بدنبال عفونت تنفسی ویروسی دستگاه تنفس فوقانی مثل سرماخوردگی ، ویروس حنجره را ملتهب کرده سبب گرفتگی صدا ، خشن شدن صدا وگاها سرفه می شود . پس علائم لارنژیت بدین شرح است : خشن شدن صدا ، گاها آفونی(بیمار قادر به تولید صدا نیست ) و در بسیاری از موارد نیز با سرفه همراه است .سرفه ها خشک و نه چندان شدید هستند ولی اصلی ترین تظاهر بیماری همان گرفتگی صدا است .

شیوع

حدود30% موارد سرماخوردگی به لارنژیت منتهی میشود . ولی شیوع کلی آن حدود2% است . در فصل سرد سال این بیماری بیشتر دیده می شود . از نظر سن ، شیوع خاصی را برای این بیماری نمی توان در نظر گرفت و می توان گفت در تمامی سنین احتمال ابتلا وجود دارد .

طول دوره بیماری

در اکثر موارد ظرف 3 روز گرفتگی صدا برطرف می شود ولی گاها تا 8 روز یا بیشتر نیز طول می کشد . بیماری خود محدودشونده است وعارضه خاصی برای آن گزارش نشده است .

علت بیماری

تقریبا تمامی ویروسهایی که سرماخوردگی ایجاد می کنند می توانند لارنژیت نیز ایجاد کنند .از علل غیر شایع لارنژیت می توان به عوامل زیر اشاره کرد :ویروس هرپس(تبخال)، کاندیدا(قارچ) واسترپتوکوک گروه A. این عوامل بیماریزا گاها در افراد با ایمنی طبیعی نیز قادر به ایجاد لارنژیت هستند .

سل حنجره همراه یا بدون همراهی سل ریوی از علل مهم وجدی درگیری حنجره به حساب می آید . سل حنجره از از نظر مسری بودن بسیار حائز اهمیت است و یکی از انواع سل با بار میکروب بالا در نظر گرفته میشود .احتیاطات لازم در برخورد با این بیماری اهمیت دارد ( نظیر اتاق ایزوله با فشار هوای منفی ، پوشاندن بینی و دهان بیمار با ماسک هنگام خروج بیمار از اتاق . ولی در مورد سایر موارد بیماریزای لارنکس به احتیاطات تنفسی نظیر استفاده از ماسک معمولی (ماسک جراحی )بسنده میشود .

از علل غیر عفونی گرفتگی صدا که نباید با لارنژیت اشتباه شود میتوان به استفاده بیش از حد از صدا ، ریفلاکس اسید معده وبدخیمی حنجره اشاره کرد .گاه بیماری های عفونی دیگر نظیر خروسک می توانند گرفتگی صدا ایجاد کنند .

تشخیص لارنژیت حاد

عموما تاریخچه بیماری می تواند تشخیص را برای پزشک مسجل کند .معاینه لارنکس نشانگر پرخونی مخاطی ، قرمز شدن چین های صوتی وادم مخاط منطقه است .

درمان لارنژیت حاد

درمان شامل درمان بیماری زمینه ای است . عموما استراحت صوتی ومرطوب کردن مخاط مثل استفاده از بخور آب سبب تخفیف علائم بیماری می شود .مطالعاتی که اثر بخشی آنتی بیوتیک را در درمان لارنژیت بررسی کرده اند عموما نشان دهنده بی تاثیر بودن آنتی بیوتیک بوده است ولی در مواردیکه شک به عوامل باکتریال نظیر کلامیدیو فیلیا ، مایکوپلاسما ، سیاه سرفه و دیفتری وجود دارد باید حتما آنتی بیوتیک مناسب ( نظیر آزیترومایسین یا کلاریترومایسین ) استفاده شود .

توصیه ها

1 –تا سه روز به طور مطلق و تا یک هفته بصورت نسبی استراحت صوتی داشته باشید .تصور کنید قادر به حرف زدن نیستید . لااقل از حرف زدن در مورد مسائل غیر ضروری اجتناب کنید .

2 –اگر مجبور به صحبت کردن هستید با تن آهسته حرف بزنید . جیغ کشیدن یا بلند صحبت کردن سبب می شود بیماری شما تا چندین هفته طول بکشد .

3 –از دستگاه بخور استفاده کنید . بخور آب سرد ارجحیت دارد چون بعلت مکانیسم خود ذرات آب کوچکتری در هوا پخش میکند و نفوذ آن به دستگاه تنفس بشتر است . بخور آب سرد به این معنی نیست که بخار سرد است یا دمای پائین دارد بلکه به مکانیسم تولید آن بر می گردد ، یعنی بخار با روش گرم شدن آب ، تولید نمی شود .آب به ذرات خیلی ریز تبدیل شده در هوا پخش می شود . دستگاه بخور آب گرم با مکانیسم حرارتی  بخار تولید می کند و چون ذرات آب بزرگ هستند تا شعاع یک متری از دستگاه را می تواند مرطوب نگه دارد .لذا توصیه کلی برای استفاده از بخور به کار بردن بخور آب سرد است . اگر از دستگاه بخور آب گرم استفاده می کنید آنرا در شعاع یک متری خود قرار دهید .

4 –در موارد طول کشیده ، از یک داروی ضد التهاب استفاده کنید . ناپروکسن با تشخیص بیماری و دستور پزشک با دوز 250 میلیگرم هر 8 ساعت ار جحیت دارد ولی ایبوپروفن ، ایندومتاسین ، تولمتین نیز داروهای موثری محسوب می شوند .

5 –اگر آلرژی فصلی دارید از یک داروی آنتی هیستامین استفاده کنید . سیتریزین ، کلر فنیرامین ، فکسوفنادین و لوراتادین داروهای خوبی به حساب می آیند .

6 –اگر سلفه با خلط چرکی همراه بود یا تب و یا علائم عفونت تنفسی تحتانی وجود داشت استفاده از آنتی بیوتیک ممکن است لازم باشد .در این مورد به پزشک مراجعه کنید تا آنتی بیوتیک مناسب برای ما تجویز شود .

اگر علایم خاصی که موید عفونت سیستم تنفس است وجود دارد بلافاصله به پزشک مراجعه کنید .این علایم شامل وجود اگزودا(چرک) روی لوزه ها ، تب ولرز ، خلط سبز یا زرد رنگ ، وجود تاول های ریز در حفره دهان ، وجود بثورات پوستی و غیره

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا