مدیر کل اداره راه و شهرسازی یزد از افتتاح هفت هزار و ۶۰ واحد مسکن مهر تا پایان سال و انجام اقدامات عمراني لازم برای اجرای طرح مطالعاتی بافت های فرسوده در استان خبر داد

غلامرضا رضایی ضمن اعلام این خبر گفت: از مجموع  ۲۲هزار و ۴۶ واحد مسکن مهر در استان يزد، سه هزار و ۷۴۵ واحد مربوط به شهرهای زیر ۲۵هزار نفر است.

رضایی گفت: بیش از ۹ هزار واحد در سال ۹۱ و بیش از پنج هزار واحد در سال ۹۲ افتتاح شده که هفت هزار و ۶۰ واحد باقی مانده تا پایان سال ۹۴ آماده بهره برداری خواهد شد.

وی در ادامه هدف از اجرای هرچه سریع تر طرح مطالعاتی بافت های فرسوده در استان را ارتقای زندگی و بسط عدالت اجتماعی شهروندان به ویژه ساکنان بافت های فرسوده و ناکارآمد شهری دانست و گفت: سه محور سیاست گذاری، ظرفیت سازی و مدیریت اقدامات اجرایی از مجموعه اقدامات در زمینه احیا و بهسازی بافت های هدف بازآفرینی شهری به شمار می رود.

وی همچنین تشکیل کارگروه و کمیسیون های تخصصی، انجام پژوهش های مرتبط با موضوع بازآفرینی شهری در محلات، تشکیل جلسات متعدد کمیسیون ماده ۵، تهیه و تصویب اسناد راهبردی هدایت توسعه شهری و ابلاغ و پیگیری دستورالعمل های اجرایی مرتبط با بافت هدف بازآفرین شهری را از مهمترین اقدامات در زمینه سیاست گذاری دانست.

رضایی مهم ترین اقدامات انجام شده در زمینه ظرفیت سازی را هدایت برنامه های عملیاتی و بازآفرینی شهری در شهرهای استان، نهادسازي و كمك به راه اندازي دفاتر خدمات نوسازي محلات، حمايت از تشكل هاي مردمي، ظرفيت سازي و بسترسازي اداري از طريق راه اندازي ستادهاي استاني و شهرستاني، انعقاد و اجراي تفاهم نامه همكاري مشترك با نهادها و عوامل دخيل، عقد تفاهم نامه مشترك با انجمن صنفي انبوه سازان مسكن و ساختمان، حمايت از پايان نامه هاي دانشجويي مرتبط با موضوع، برنامه ريزي و مشاركت در برگزاري نشست هاي تخصصي و برگزاري دوره هاي آموزشي مرتبط با ساكنان،حرفه مندان و مسئولان نام برد.

این مقام مسئول درباره مهمترین اقدامات اجرایی در حوزه بازآفرینی محلات هدف اظهار کرد: مدیریت انجام شده تا کنون در این حوزه شامل اعطاي تسهيلات مالي و اعتباري و حمايتي براي جلب مشاركت مردمي، الگوسازي مسكن و تعريف پروژه هاي الگو با هدف ارتقای كيفيت، همكاري در مرمت و بهره برداري مجرد از ساختمان هاي ارزشمند و تاريخي، همكاري در مرمت و بهسازي مجموعه هاي فضاهاي شهري، مشاركت در ساخت و توسعه خدمات و زيرساخت هاي شهري و تملك زمين و اقدامات حقوقي با هدف بهبود وضعيت كالبدي بافت هاي تاريخي بوده است.

وی درباره وضعيت حاشيه نشينی در استان بیان کرد: گسترش نامتناسب جمعیت و رشد کالبدی شهرها با عدم تأمین مسکن مناسب  توأم با خدمات پایه مورد نیاز برای گروه های کم درآمد از مهم ترین مشکلات موجود در این بخش به شمار می رود.

وی با بیان طرح مطالعاتي که در خصوص شناسايي سكونتگاه هاي غيررسمي در يزد و ميبد گفت : سه محله از شهر يزد كه شامل محلات اسكان (جاده فرودگاه)، حسن آباد و كشتارگاه بوده و سه محله از شهر ميبد كه در آن قسمتي از شهيديه،‌ محله ميبد بالا و ميبد پايين است به عنوان محلات داراي اولويت اقدام در این طرح معرفي شدند.

مدیر کل اداره راه و شهرسازی یزد همچنین اضافه کرد: در مجموع مساحت اين محلات بالغ بر یک هزار و ۴۰ هكتار بوده كه داراي جمعيتي معادل ۲۸ هزار و ۱۳۸ نفر و تعداد هفت هزار و ۴۰۴خانوار است که اين سكونتگاهها از نظر وضعيت معابر و ساخت و ساز و وضعيت خدمات شهري نیز (مانند شبكه آبرساني و فاضلاب) داراي مسأله و مشكل هستند.

رضایی در ادامه افزود: از مهمترين اقدامات انجام شده تصويب طرح هاي ساماندهي سكونتگاههاي غيررسمي شهرهاي يزد و ميبد در ستاد توانمندسازي بوده كه به مراجع و دستگاههاي اجرايي مرتبط در استان نيز ابلاغ شده است.

وی در تشریح سخنان خود گفت: در سال جاري اين اداره كل با هماهنگي شركت مادرتخصصي عمران و بهسازي شهري اقدام به ساخت خانه بهداشت در محله اسكان کرده كه عمليات عمراني آن در حال اجراست و پس از تكميل به دستگاه بهره بردار واگذار مي شود.

 رضایی برای جلوگیری از گسترش اين نوع سكونتگاهها اقداماتی از قبیل آموزش،‌ آگاهي و اطلاع رساني را ضروري دانست و گفت: پیشنهاد می شود که برای رشد كيفي محلات موسوم به سكونتگاههاي غير رسمي و ارتقای منزلت اجتماعي ساكنان اين محلات ضمن تخصيص اعتبارات مناسب ملي و استاني برای افزايش ميزان خدمات شهري در اين مناطق،‌ نسبت به اتخاذ سياست هاي تشويقي برای مشاركت ساكنان در برنامه هاي عمراني و اجتماعي و فرهنگي نيز مجوز اقدام صادر شود

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا