آب الفبای آبادانی است و پاسداشت حرمت آن در ایران که در مجموع کشوری گرم و خشک است و به راحتی در تابستان‌هایش حجم زیادی ازآب‌های سطحی تبخیر می شوند، نیاز به مدیریت، برنامه‌ریزی، بهره‌وری و صرفه‌جویی بهینه دارد.

قنات که با قابلیت جمع آوری آب‌های زیرزمینی و هدایت آن به سطح زمین همانند چشمه‌های طبیعی، سرسبزی و طراوت و آبادانی و حیات جمعی را رقم زده است یکی از پایدارترین ابتکارات ایرانیان است که ریشه در تاریخ بلند این سرزمین از دوره هخامنشیان تا به امروز دارد و از این رو مدنیت و حیات اجتماعی ایرانیان در مناطق خشک و کویری ایران بدان گره خورده است.

امروز که خشکسالی های پیاپی و مصرف بی رویه منابع زیرزمینی، قدر آب را بیش از گذشته آشکار کرده و در چگونگی بهره برداری صحیح از آن ضرورتهای فراوانی پیش آورده است به نظر می‌رسد قنات این سازه بی نظیرآبی که از گذشتگان به ما به ارث رسیده بعنوان راهکار عبور از سالهای خشکسالی نیازمند توجه، حفاظت و نگهبانی است .

 از سویی دیگر در سرزمین ما ، آب و شیوه استحصال و بهره برداری از آن بخش تفکیک ناپذیر  فرهنگ و تمدن است. لذا موضوع آب ، قنات و سازه های تاریخی آبی از دیرباز در لایه های آداب و رسوم بومی و اعتقادات مذهبی مردم ریشه دوانده است .

بنابراین در توجه به آب و سازه های تاریخی آبی ، ارزش های فرهنگی آن ها نیز نباید از نظر دور بماند تا شاید راهکار مانایی و تداوم این تمدن دیرپای مبتنی بر قنات و کاریز بازخوانی شود و در سایه آن حیات جمعی این زیست بوم چندهزارساله از رشد ونمو بهره مند بماند.  

لذا پرداختن به موضوع پاسداشت آب و قنات و روشن کردن ابعاد مختلف اهمیت آن برای نسل های جدید یک ضرورت است که موسسه مردم نهاد اندیشه روشن ندوشن با همکاری نهادهای مربوطه بدان اهتمام کرده است و همایشی را تحت همین عنوان روز هشت مرداد ماه با حضور صاحب نظران ، اندیشمندان و پژوهشگران در محل خانه فرهنگ دکتر اسلامی ندوشن برگزار خواهد کرد.          

دبیر اجرایی همایش پاسداشت آب و قنات ندوشن هدف از برگزاری این همایش را  بازشناسی سیستم قنات ، حفظ و انتقال تجربیات و فن آوری آن و سایر سازه های تاریخی آبی اعلام کرد.

" فضل الله رحیمیان " گفت: در این همایش یکروزه ضمن بحث و تبادل نظر در خصوص حفظ و احیای قنوات از پیشکسوتان احیاء و مرمت قنات ، مقنی های قدیمی، میراب ها و دسشتبان ها که میراث داران و نگاهبان آب و آبادانی در این دیار بوده اند تجلیل به عمل خواهد آمد و از احیاء گران آب و صیانت از این مایه حیاتی تقدیر خواهد شد.

وی افزود: مؤسسه فرهنگی و اجتماعی اندیشه روشن ندوشن به عنوان تشکل مردم نهاد مروج فرهنگ و توسعه اجتماعی در شهر ندوشن با همکاری بخشداری و شهرداری و جهاد کشاورزی ندوشن  با توجه به خشکسالی های پیاپی منطقه وکاهش منابع زیرزمینی آب که حیات اقتصادی و اجتماعی این دیار را تهدید می کند در پاسداشت آب و قنات و بازشناسی سیستم قنات ، حفظ و انتقال تجربیات و فن آوری آن و سایر سازه های تاریخی آبی این منطقه با حضور صاحبنظران صاحب نام صنعت آب و قنات دکتر سمسار يزدي ( رئیس مرکز بین المللی قنات ) ، استاد عبدالعظیم پویا ( پژوهشگر آب و قنات ) ، دکتر جوادیان زاده ( رئیس مرکز باروری ابرها کشور ) ضمن برگزاری همایشی با این عنوان در خانه فرهنگ اسلامی ندوشن از پیشکسوتان احیاء و مرمت قنات ، مقنی های قدیمی و میراب ها و دشتبانها که میراث داران نگاهبانی آب و آبادانی در این دیار بوده اند تجلیل بعمل آورده و از احیاء گران سنت حسنه وقف در زمینه عمران آب و صیانت از این مایه حیاتی تقدیر مي نمايد

رحیمیان تصریح کرد: برگزاری نمایشگاه عکس و نقاشی با موضوع آب و قنات و بازدید از سازه های آبی ندوشن از دیگر برنامه های این همایش یک روزه است.

                                               

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا