در آستانه انتخاب رشته کنکور سراسری ۹۴ همایش آشنایی با رشته‌های دانشگاهی با حضور جمعی از دانش‌آموزان رتبه برتر کنکور ۹۴ به همراه خانواده‌هایشان، روز دوشنبه ۵ مردادماه جاری در این دانشگاه برگزار شد.

تقویت ارتباط نخبگان با دانشگاه یزد از طریق یک باشگاه ویژه

رییس دانشگاه یزد در این همایش با اشاره به پتانسیل‌های استان یزد گفت: استان یزد باوجود محدودیت‌های طبیعی که با آن مواجه بوده‌ است، به لحاظ بسیاری ازشاخص‌ها، استان توسعه یافته‌ای نسبت به بسیاری از استان‌های کشور که منابع بهتری دارند محسوب می‌شود و شایسته است جایگاه قابل توجهی در سطح کشور داشته باشد.

دکتر محمدصالح اولیاء با بیان اینکه استان یزد از لحاظ شاخص توسعه انسانی در زمره سه استان برتر کشور است، افزود: رتبه برتر کنکور در کشور طی ۲۲ سال متوالی نیز یک نمونه‌ای است که نشان دهنده نهادینه شدن مسایل فرهنگی و آموزش و جدی گرفتن آموزش فرزندان در خانواده‌های استان است. وی افزود: امسال نیز به لحاظ رتبه‌های زیر ۱۰، استان یزد رشد قابل توجهی داشته که قابل تحسین است.

وی با اشاره به اینکه استان یزد از لحاظ پتانسیل‌های فرهنگی و آموزشی و نیروی انسانی، جز استان‌های برتر کشور است، افزود: این استان همچنین جز استان‌های صنعتی کشور نیز محسوب می‌شود نظیر صنعت کاشی و سرامیک که حدود ۵۰ درصد تولید کشور را دارد همچنین صنعت نساجی حدود ۳۰درصد و در فولاد نیز نقش قابل توجهی دارد.

وی افزود: استان یزد همچنین جز سه استان برتر کشور در زمینه گردشگری است، همچنین به لحاظ شاخص‌های بین‌المللی در زمینه فناوری اطلاعات و جز چهار استان برتر کشور به لحاظ زیرساخت‌های فناوری اطلاعات به شمار می‌رود. به گفته دکتر اولیاء استان یزد همچنین به لحاظ شاخص سهولت کسب‌وکار جز سه استان برتر کشور محسوب می‌شود و این مجموعه شاخص‌ها نشان دهنده این است که پتانسیل‌های استان در این زمینه بسیار بالاست.

رییس دانشگاه یزد خاطرنشان کرد: با این وجود استان یزد همیشه مهاجرفرست هم بوده، مهاجرانی که توانسته‌اند در شهرهای مختلف هم به لحاظ کار اقتصادی و هم به لحاظ کار علمی موفق و تاثیرگذار باشند.

دکتر اولیاء با اشاره به تصویب طرح تأسیس باشگاه دانشگاه یزد خطاب به دانش‌آموزان گفت: انتخاب دانشگاه یزد یک موضوع جنبی است تا اصلی، جدا از اینکه شما دانشگاه را انتخاب کنید یا نه و این دانشگاه را به عنوان انتخاب اول یا چندم انتخاب کنید، ما بیشتر به دنبال این هستیم که شما دانشگاه یزد را چه در این مقطع و یا مقاطع بالاتر و چه به عنوان عضو هیات علمی و یا اینکه در خارج از کشور تحصیل و فعالیت کرده‌اید،‌ این تعلق را در خود احساس کنید که جزیی از مجموعه خانواده دانشگاه یزد هستید و ما هم تلاش خواهیم کرد که این ارتباط را از طریق باشگاه دانشگاه یزد حفظ کنیم.

 

شاخص‌های آموزش عالی نسبت به سایر شاخص‌های استان مطلوب نیست

دکتر اولیا‌ٔ‌ء افزود: با توجه به پتانسیل‌های خوب و شاخص‌های برتری که ذکر شد، شاخص‌های آموزش عالی استان نسبت به دیگر شاخص‌ها مطلوب نیست به این دلیل که آموزش عالی دیر در این استان دایر شد و دانشگاه یزد نیز رسما سال ۶۷ آغاز به کار کرد.

به گفته وی از لحاظ کمی یعنی نسبت دانشجو به جمعیت خوشبختانه استان یزد جز سه استان برتر آموزش عالی است و این نشان‌دهنده این است که استان یزد یک استان دانشگاهی است و این با شرایط استان هماهنگ است هم به لحاظ فزهنگی و هم به لحاظ امنیت اجتماعی و هم به لحاظ روحیه علم‌دوستی.

وی در خصوص بحث کیفی آموزش عالی در استان گفت: به دلیل تأخیر در شروع به کار آموزش عالی در استان توقعات ما خیلی فراتر از چیزی است که در آن قرار داریم. در حال حاضر ما طبق آمار داده شده جز ۲۰ دانشگاه اول کشور هستیم اما هدف گذاری که صورت گرفته قرار گرفتن در بین ۱۰ دانشگاه برتر کشور است و این هدف سختی است اما طبق سند چشم‌انداز دانشگاه این هدف در نظر گرفته شده است و بخشی از آن به دست شماست چه به عنوان دانشجوی این دانشگاه و چه به عنوان کسی که می‌توانند به هر نحوی به دانشگاه برای رسیدن به این هدف کمک کنند.

دکتر اولیاء در خصوص وضعیت فعلی دانشگاه گفت: امکانات و زیرساخت‌های دانشگاه نسبت به دانشگاه‌های دیگر بسیار مطلوب است همچنین به لحاظ هیات علمی این دانشگاه با داشتن ۴۰۰ عضو هیات علمی، تقریبا به ازای هر ۲۰ نفر دانشجو یک استاد است که شاخص بسیار خوبی محسوب می‌شود و استادان عمدتا جوان، پرشور، باانگیزه و بااستعداد و دانش‌آموخته از بهترین دانشگاه ‌ها هستند و شاهد این امر، قبولی حدود بیش از ۶۰درصد دانش‌آموختگان این دانشگاه در مقاطع بالاتر در بهترین دانشگاه‌هاست و این نشان می‌دهد که ما در سطح کارشناسی توانسته‌ایم در سطح استاندارد خوبی دانشجوی خوب تربیت کنیم.

وجود دانشجویان خوب و با استعداد، شرکت دانشجویان این دانشگاه در المپیادهای مهم، وجود پژوهشکده‌های مختلف، وجود تنوع رشته درمقاطع مختلف در دانشگاه یزد از دیگر مزیت‌های این دانشگاه است که رییس دانشگاه یزد بدان اشاره کرد.

 

اولویت‌های دانشگاه یزد برای رسیدن به جایگاه برتر

دکتر اولیاء تاکید کرد: برای رسیدن به هدف اصلی دانشگاه روی چند محور باید کار شود، یکی هیات علمی که بیشترین نقش را در کیفیت دانشگاه دارد و در زمینه جذب استادان برتر و نخبه و دعوت از استادان برجسته به عنوان استاد وابسته  این دانشگاه، هدف‌گذاری خاصی انجام شده است و اولین قدم با حضور دکتر محمدرضا عارف به عنوان استاد وابسته دانشکده برق و کامپیوتر برداشته شده است.

وی ارتقای کیفیت ساختارها، ارتباط با دانشگاه‌های خارج از کشور و ارتقای کیفیت ورودی‌های این دانشگاه را از دیگر برنامه‌های دانشگاه یزد برای بالابردن جایگاه آن توصیف کرد.

وی با اشاره به بالابردن کیفیت ورودی‌ها و جذب دانشجویان نخبه تصریح کرد در همین راستا در سال گذشته برنامه‌های تشویقی برای دانشجویان برتر آغاز شد که بسیار تاثیزگذار بود و ما سال گذشته توانستیم ۱۳۵ نفر رتبه زیر هزار را جذب کنیم که تاثیر قابل ملاحظه‌ای روی کلیه کیفیت ورودی‌ها گذاشت و حدود ۲۰ درصد رتبه کل ورودی‌ها ارتقا پیدا کرد.

رییس دانشگاه یزد حذف دوره‌شبانه را یکی دیگر از برنامه‌های سال گذشته دانشگاه یزد عنوان کرد. به گفته وی این امر باعث می‌شود به طور طبیعی رتبه‌ ورودی‌ها به صورت قابل توجهی افزایش یابد. وی در همین راستا حذف رشته‌هایی که رتبه ورودی‌ آنها پایین است را از برنامه‌های آینده این دانشگاه عنوان کرد.

وی آخرین برنامه در راستای افزایش کیفیت ورودی‌ها را توانمندسازی دانشجویان ذکر کرد و افزود: پرورش دانشجوی خوب صرفا به درس محدود نمی‌شود و ما نیازمند این هستیم که مجموعه مهارت‌های اجتماعی افراد را نیز تقویت کنیم. یک دانشجوی نمونه از لحاظ علمی، اخلاقی، ارتباطات اجتماعی، کار گروهی و کارآفرینی باید نمونه باشد و امیدواریم دانشجویان دانشگاه یزد در همه زمینه‌ها این برتری را نسبت به دانشگاه‌های دیگر داشته باشند.

 

سازگاری رشته انتخابی و شغل با شخصیت فرد

در ادامه این همایش، دکتر محمد اکبرنژاد مدیر استعدادهای درخشان استان یزد در خصوص نحوه انتخاب رشته مطالبی را ارائه کرد. وی ابتدا با روایتی از حضرت علی(ع) که می‌فرماید: مردم مثل درختان یک باغ هستند که همه از یک نوع آب می‌خورند ولی میوه‌های متفاوت به بار می‌آورند، گفت: تعیین رشته در دوره دبیرستان، انتخاب رشته دانشگاهی، انتخاب شغل و ازدواج، چهار تصمیم سرنوشت‌ساز در زندگی است که باید به آن دقت شود.

وی سازگاری رشته انتخابی و شغل با شخصیت فرد را یکی از نکته‌های مهم در انتخاب رشته و شغل عنوان و تاکید کرد: انطباق نقش با شخصیت می‌تواند تاثیر بسیار خوبی در آرامش و خوشبختی فرد داشته باشد.

وی در ادامه در خصوص ایجاد تعارض بین ذوق و شغل توضیح داد: ذوق بحث دل است و شغل موقعیت اجتماعی و محل درآمد فرد و جایگاه نقش آفرینی فرد در جامعه است و افراد نباید در انتخاب رشته، ذوق مآبانه انتخاب کنند و باید همه جوانب در نظر گرفته شود.

دکتر اکبرنژاد افزود: انتخاب رشته ابتدا باید با عقلانیت و منطق انتخاب، و عواطف و احساسات بعد از عقلانیت در نظر گرفته شود.

وی که معلم و مدیر نمونه در آموزش و پرورش است، با بیان اینکه در انتخاب رشته چند اصالت وجود دارد تصریح کرد: اصالت رشته یعنی یک رشته برای فرد مهم است و هر دانشگاهی باشد مهم نیست، اصالت اسم و رسم، اصالت دانشگاه و اصالت شهر که هر کدام از اینها به تنهایی درست نیست و باید در انتخاب رشته تلفیقی از اینها وجود داشته باشد.

به گفته وی ما در حال حاضر یک فقر بزرگ داریم و آن مشخص نبودن ظرفیت شغلی و عدم توازن عرضه و تقاضا است و متاسفانه یک شاخص درست وجود ندارد که مشخص شود کدام رشته را می‌توانیم انتخاب کنیم که جامعه به آن نیاز مبرم دارد.

وی که دارای دکترای برنامه‌ریزی درسی است در ادامه تاکید کرد: در انتخاب رشته حتما باید رشته را شناخت و بعد انتخاب کرد. همچنین شناخت شغل مرتبط با رشته انتخابی، توجه به شرایط ادامه تحصیل آن رشته، استقلال یا وابستگی شغل، توجه به داشتن قدرت مانور و خلاقیت در رشته انتخابی و آسایش و آرامش یعنی فراهم بودن امکانات لازم و وسایل رفاهی دانشگاه محل تحصیل برای درس خواندن، از نکته‌هایی بود که وی بر آن تاکید کرد.

وی با اشاره به نظر بسیاری از صاحب‌نظران تعلیم و تربیت گفت: موفقیت کسانی که در شهر خود تحصیل می‌کنند، نسبت به سایرین بیشتر است. دکتر اکبرنژاد افزود: در خصوص پذیرفته‌شدگان کارشناسی ارشد دانشگاه اصفهان آماری تهیه شده است که با اختلاف معنادار آماری، کسانی که در شهر خود دوره کارشناسی را گذرانده‌اند بیش از افرادی که در خارج از شهر خود تحصیل کرده‌اند در مقطع ارشد در دانشگاه‌های ممتاز پذیرفته شده‌اند.

وی در پایان بر چیدمان در انتخاب رشته تاکید کرد و افزود: در انتخاب رشته باید ترکیبی از موارد ذکر شده باشد و بعضی از رشته‌های روزانه که ارزش بالایی ندارند نباید انتخاب شوند چه بسا بعضی از رشته‌های شبانه هستند که بهترند لذا توجه به بعضی رشته‌ها که بازار کار ندارند نکته اساسی و مهم در انتخاب رشته است.

دکتر اکبرنژاد برتر بودن دانشگاه یزد را یک افتخار برای استان عنوان کرد و با اشاره به توانمندی‌ها و پتانسیل‌های دانشگاه یزد به دونکته اشاره کرد: یکی اینکه فرهنگ‌سازی در درون دانشگاه ایجاد شود که خود اعضای هیات علمی دانشگاه فرزندانشان دانشگاه یزد را برای تحصیل انتخاب کنند و این خود یک قدم موثر می‌تواند باشد.

وی افزود: در دانشگاه یزد در بعضی از رشته‌ها خلاء یا درجازدگی رشته‌ای وجود دارد و ما با خلاء رشته‌های خوب و مطلوب مثل رشته تجربی مواجه هستیم، همچنین بسیاری از رشته‌ها چندین سال است که وجود دارد و بازار کار آن در استان اشباع شده‌است و برای حل این مساله باید  راهکاری در نظر گرفته شود.

وی گفت: دانشگاه یزد با وجود توانمندی و قابلیتی که دارد چرا صنعتی نیست و پسوند صنعتی ندارد و پیشنهاد این است که بهتر است این پسوند به دانشگاه یزد اضافه شود. همچنین برنامه‌ای ایجاد شود که نام افتخارآفرینان دانشگاه و نخبگان در فضای دانشگاه دیده شود و این بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

 

احساس امنیت و پویایی علمی در دانشگاه بسیار مهم است

در پایان این همایش دکتر حسین خورشیدی عضو هیات علمی دانشکده ریاضی دانشگاه نیز در سخنان خود با یادی از دکتر جلیل شاهی موسس و پدر دانشگاه یزد در خصوص قرار گرفتن پسوند صنعتی در کنار نام دانشگاه یزد گفت: صفتی که می‌تواند در کنار نام دانشگاه یزد قرار گیرد صفت جامع آن است یعنی دانشگاه جامع یزد که تمامی رشته‌ها را شامل می‌شود و این افق دید و بینش عمیق دکتر شاهی را نشان می‌دهد و با این نگرش دانشگاه را تاسیس کرد.

وی در خصوص نامگذاری فضاهایی در دانشگاه به نام افتخارآفرینان دانشگاه پیشنهاد کرد بعضی از کلاس‌ها به نام یکی از بزرگان و مفاخر دانشگاه یزد نامگذاری شود و ابراز امیدواری کرد این سنت در دانشگاه جابیفتد و ما در دانشگاه اینقدر افراد معتبر داشته باشیم که بتوانیم با افتخار این نامگذاری‌ها را انجام دهیم و در ادامه از پروفسور بیژن دواز عضو هیات علمی برجسته دانشگاه یزد به عنوان یکی از دانشمندان پر استناد دنیا نام برد.

وی محیط تحصیل را بسیار با اهمیت عنوان و تاکید کرد: داشتن احساس امنیت و  پویایی علمی در محل تحصیل بسیار مهم است و دانشجویان باید به آن توجه خاص داشته باشند.

دکتر خورشیدی با اشاره به جذب افراد نخبه در دانشگاه و اینکه ما نیازمند افراد نخبه در دانشگاه‌ها هستیم، تأکید کرد: دانشگاه یزد حامی افراد نخبه‌ای است که وارد دانشگاه می‌شوند و در این راستا باید ارتباطات و تبادلات علمی را بیشتر کنیم. وی از امیر کفشدار گوهرشادی نام برد که دانش‌آموخته نخبه دانشگاه یزد است و تاکنون در چندین مرحله از المپیادهای ملی و بین‌المللی افتخار آفریده است.

وی دانشکده ریاضی دانشگاه یزد را یکی از بهترین دانشکده‌های تخصصی کشور عنوان و تصریح کرد قابلیت‌هایی این دانشکده و دانشگاه یزد دارد که در کمتر دانشگاهی دیده می‌شود.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا