همایش اهدای کلاه ایمنی به موتورسواران در شهرداری حمیدیا با حضور جمعی از مسئولان استان و پلیس برگزار و تعداد پانصد کلاه ایمنی بین موتور سواران توزیع شد.

اعظم السادات میرجلیلی == خبرنگار یزد فردا ==  مدیرکل دفتر فنی استانداری یزد گفت: علت بیش از 70 درصد تلفات و تصادفات عامل انسانی است و فقط 10 درصد عامل  وسیله  نقلیه و هشت دردصد عوامل محیط و 12 دردصد مربوط به راه وجاده است.

 رضا یادگاری در همایش اهدای کلاه ایمنی به موتورسواران در شهرداری حمیدیا افزود: در سال گذشته تعداد 264 نفر فوتی داشتیم که 111 نفر مربوط به تصادفات درون شهری یزد بوده و از این تعداد 49 نفر عابر پیاده و 50 نفر موتورسوار بوده اند.

وی ادامه داد: متاسفانه این تصادفات شش هزار و 265 نفر مصدوم به جای گذاشته است یعنی از هر 160 نفر جمعیت یزد ،یک نفر مصدوم در تصادفات داشته ایم که متوسط کشوری هر 250 نفر یک مصدوم است و باعث گرفتاری خانواده ها و جامعه شده است.       

مدیرکل دفتر فنی استانداری یزد گفت: با توجه به اینکه عامل انسانی که دلیل بیش از 70 درصد تلفات و تصادفات است به دست خودمان می باشد لذا اگر اراده کنیم و آن را مهار کنیم آمار تلفات صفر شده و حداقل از تعداد 264 نفر تعداد 190 نفر کم می شود ، یعنی 190 پدر ، مادر، فرزند به زندگی خود ادامه خواهند داد.

وی ادامه داد: باید برای این عامل انسانی فکری کرد و آن در اختیار خودمان است و  باتوجه به اینکه تلفات موتورسیکلت سوران نیز آمار بالایی بوده لذا شهرداری حمیدیا پیشگام اهدای کلاه ایمنی و این کار ارزشمند شده که امیدواریم برای سایر شهرداری ها نیز الگویی باشد و حداقل در استان یزد موتورسیکلت سوار بدون کلاه ایمنی نداشته باشیم.

یادگاری افزود: عمدتا گفته می شود که هوای یزد گرم است اما اگر استفاده از کلاه ایمنی تکرار شود به یک عادت تبدیل خواهد شد و این عادتی بسیار خوب که باعث حفظ جان افراد نیز می شود.

مدیرکل دفتر فنی استانداری یزد گفت: اگر استفاده از کلاه ایمنی توسط ارگان ها تشویق شده و در بخشی از جامعه عادت شود لذا کم کم الگو شده و توجه جوانان نیز جلب خواهد شد که در آن صورت باعث جلوگیری از خسارت های بعدی خواهد شد.

شهردار حمیدیا نیز در این همایش گفت: متاسفانه عامل مرگ بسیاری از تصادفات در موتورسیکلت سواران مربوط به ضربه مغزی و عدم استفاده از کلاه ایمنی است که باعث از بین رفتن جوانان به عنوان سرمایه های کشور  می شود.

سیدعلی میرنژاد افزود: متاسفانه بیشترین تعداد تلفات مربوط به موتور سیکلت سواران مربوط به سنین  20 سال به بالا است که صدمات جبران ناپذیری به خانواده ها می زند و تعداد چهار نفر از فوتی های مر بوط به موتور نیز از جوانان شهر حمیدیا بودند که بدلیل عدم استفاده از کلاه ایمنی بوده باعث فوت آنان شده  است.

 وی ادامه داد: مسئولان همواره تلفات و مجروحان  تصادف مشاهده می کنند و دلسوزانه از  شهروندان  خواهشمندیم از تجهیزات ایمنی  و بخصوص کلاه ایمنی استفاده کنند .

شهردار حمیدیا گفت:  در راستای داشتن شهروندان  قانونمند و شهری  ایده آل و در حد بضاعت خودمان تعداد 500 عدد کلاه ایمنی تهیه شده و امروز بین شهروندان موتور سیکلت سوار توزیع شد و امیدواریم این عمل مورد توجه دیگر ارگانها هم قرار گرفته و آنها نیز در این مسیر فعالیت کنند چرا که با توجه به از بین رفتن جوانان و گاها سرپرستان خانوار در تصادفات موتور سیکلت و مشکلات زیادی که بعدا بوجود می اید، حتی یک نفر فوتی هم در زمینه عدم استفاده از کلاه ایمنی برای یزد زیاد است.   

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی یزد نیز در این همایش گفت: استان یزد دارای مردمی متدین، شریف ، نجیب و پرتلاش است و زیبنده نیست که رتبه اول تصادفات کشور را داشته باشیم و همه باید کمک کنند تا این آمار کاهش یابد.

سرهنگ محمد جمشیدی افزود: متاسفانه بیش از 90 درصد آمار تصادفات سه ماهه ابتدایی سال جاری مربوط به موتورسیکلت سواران است و اکثر مجروحین و فوت شدگان نیز بر اثر ضربه مغزی و نداشتن کلاه ایمنی بوده است.

وی ادامه داد: متاسفانه شهر یزد که قبلا به عنوان شهر دوچرخه هامشهور بوده اکنون شهر موتورسیکلت ها تبدیل شده و خانواده ها برای فرزندانشان قسطی موتورسیکلت می خرند و این در حالی است که برخی از آنها حتی گواهینامه هم ندارند چرا باید پدر خانواده اجازه دهد فرزندش بدون داشتن گواهینامه سوار موتورسیکلت شود و یا مادر خانواده اجازه دهد فرزندش بدون کلاه ایمنی راکب موتورسیکلت شود.

رییس پلیس راهور یزد گفت: متاسفانه در یزد بیشترین آمار تلفات در تصادفات بر اثر ضربه مغزی و مربوط به موتورسیکلت سوران است و بعد از آن برخورد موتور با عابر پیاده قرار دارد وباید خانواده ها کمک کنند تا این فرهنگ اصلاح شود.

سرهنگ جمشیدی افزود: اولویت اول پلیس استفاده از کلاه ایمنی برای همه موتورسیکلت سواران است و این روش باعث می شود آمار زیادی از تلفات کاسته شود.

وی ادامه داد: 12 کارخانه موتورسیکلت سازی در یزد وجود دارد که بالغ بر 450 هزار دستگاه موتورسیکلت را در شهر باعث شده است و این وسیله نقلیه اولین وسیله ایاب و ذهاب مردم است اما متاسفانه بدترین نوع استفاده از آن صورت می گیرد.

رییس پلیس راهور گفت: سرعت مطمئنه رانندگی با موتور سیکلت 10 تا 15 کیلومتر است در صورتی که اکثر خیابان های یزد به دلیل کویری بودن و بلوار شدن با سرعت بین 80 تا 90 کیلومتر رانندگی صورت می گیرد و این در حالی است که در سرعت 50 کیلومتر برای موتورسیکلت در صورت بروز حادثه ، مرگ حتمی روی خواهد داد لذا استدعا داریم از خانواده ها و مادران و پدران که در استفاده از کلاه ایمنی پلیس را یاری کنند.

سیدحبیب دشتی رحمت آبادی رییس شورای اسلامی شهر حمیدیا نیز در این همایش گفت: ای کاش توسط مسئولان مسیر ویژه ای برای حرکت موتورسیکلت سواران درست می شد تا در خیابان های یزد شاهد کاهش تصادفات این وسله نقلیه باشیم چرا که وجود بلوارهای زیاد در سطح شهر و سرعت بالا باعث شده آمار تصادفات بویژه در موتورسیکلت سواران بسیار نگران کننده باشد لذا وظیفه خود دانستیم تا در راستای حفاظت از جوانان به عنوان سرمایه های آینده کشور گامی هر چند کوچک برداریم.

محمد رضا شفیعی  معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری یزد نیز در این همایش گفت: با توجه به بلوار بودن برخی از خیابانهای یزد  ایجاد سرعت گیر و موانع ترافیکی در دستور کار قرار گرفته و در بیشتر نقاط انجام شده است همچنین جهت حفظ امنیت پیاده روها اقداماتی در میدان ها و چهار راههای اصلی یزد در حال انجام است.

در پایان اینن همایش تعداد پانصد عدد کلاه ایمنی بین موتورسیکلت سواران شهر حمیدیا توزیع شد و این موتورسیکلت سواران قانونمند با حضور نیروهای پلیس راهور مسیر میدان شهید آقا بابایی تا میدان ابوذر سپس بوستان ناجی شهر حمیدیا را با وسیله نقلیه موتورسیکلت طی کردند.

 

 

 

عکس ها :==== مسعود میرجلیلی










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا