نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی گفت: متاسفانه حریم شهر یزد صاحب ندارد و همین بیصاحب بودن و عدم نظارت باعث شده تجربه حسن آباد و شهرک اسکان مجددا در بالای خیر آباد یزد هم در حال تکرار باشد.

اعظم السادات میرجلیلی == خبرنگار یزد فردا ==  نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی گفت: متاسفانه حریم و محدوده شهر یزد صاحب ندارد و همین باعث شده عده ای به زمین های اطراف یزد دست اندازی کنند و باید طرح تفضیلی شهر یزدبه صورت کامل اجرایی شود. 

محمدصالح جوکار در مسجد امام علی شهرک اسکان و در جمع اهالی این محله، افزود: متاسفانه تجربه شهرک اسکان و حسن آباد در یزد وجود دارد اما دوباره جای دیگر و همین روش در حال انجام است که به عنوان مثال زمین های اطراف خیرآباد یزد توسط عده ای بدون پروانه در حال ساخت است و باید دستگا ههای مسئول جلوگیری کنند تا این تجربه تکرار نشود. 

وی ادامه داد: مردم ،  مسکن می خواهند لذا هنگامی که نیاز مردم برآورده نشود و زمین در اختیار آنها توسط دولت قرار نگیرد عده ای زمین های دولتی را تصاحب کرده و در قطعه های کوچکتر به مردم می فروشند که هیچ امکاناتی نخواهد داشت و بعدا که توسط کمیسیون ماده 12 سند باطل می شود امکان تخریب این منازل وجود ندارد.

جوکار گفت: شخصی که همه زندگی خود را فروخته و زمینی را خریده  در فضایی بین 60 تا 80 متر خانه ای ساخته است اگر حکم تخریب آن نیز اجرا شود این ظلم مضاعف است و هزینه ای که اکنون انجام می شود به مراتب بیشتر از طرح تفضیلی است که تهیه می شود لذا دستگا ههای مسئول نگذارند مردم دچار سردرگمی شوند.

رییس مجمع نمایندگان استان یزد گفت: در صورتی که گزارشی از محلاتی همچون حسن آباد و شهرک اسکان توسط دستگاههای مسئول تهیه شود آمادگی داریم از طریق وزیر محترم پیگیری حل مشکل این مناطق را بصورت موردی داشته باشیم چراکه همیشه بیشترین بار انقلاب بر دوش اقشار مستضعف بوده و در این مناطق نیز این قشر حضور دارند.

جوکار افزود: درست است که این شهرک ها خلاف قانون ساخته شده اما باید راه حلی برای رفع مشکل مردم اندیشیده شود و نباید حکم تخریب مثل شمشیر بالای سر مردم باشد علاوه براینکه در این مناطق هیچ گونه مرکزی از جمله کتابخانه و مدرسه، درمانگاه و... وجود ندارد و باید برای این موارد نیز چاره اندیشی شود.

نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی گفت: علی رغم اینکه شرکت اتوبوسرانی یزد روبروی منطقه اسکان واقع شده اما اتوبوس خط واحد در این منطقه وجود ندارد و میدان جهاد که دو سال است بلاتکلیف رها شده و یکی از ورودی های شهر یزد از این مسیر است به صورت نازیبایی رها شده و باید کاری برای آن انجام شود.

معاون فنی راه و شهرسازی استان یزد نیز در این نشست گفت: ساخت و سازی که اطراف بلوار آزادگان در حال انجام است همه ، در زمین های موات و دولتی انجام شده و غیرقانونی است و در حال حاضر نیز تعداد 100 حکم تخریب برای این مناطق صادر شده که با توجه به وضعیت مالکان اجرا نشده است.

ناصر اسلامی افزود: علی رغم پیگیری که توسط این نهاد و دادگستری انجام شده و می شود اما به دلیل کمبود امکانات هنوز هم به زمین های دولتی دست اندازی می شود. و باید از تصرف اراضی در این منطقه جلوگیری شود.

وی ادامه داد: متاسفانه بدون در نظر گرفتن حق مالکیت و حتی رعایت ابتدایی ترین موارد ساخت و ساز نسبت به ایجاد سکونت گاه های غیررسمی در منطقه اسکان و حسن آباد اقدام شده و به شهر یزد تحمیل شده است که در دولت گذشته به داخل محدوده شهر آورده شد تا خدمات به آن تعلق گیرد اما متاسفانه ساخت و سازهای غیرمجاز در زمین هایی که مالکیت اکثر آنها دولتی است کماکان ادامه دارد و ماهم نتوانستیم جلوگیری کنیم.

اسلامی افزود: در این مناطق بدون رعایت گذربندی و پروانه ساخت نسبت به احداث بنا اقدام شده و اکنون نیز برای ایجاد مراکز خدماتی کمترین امکان وجود دارد.

معاون فنی راه و شهرسازی استان یزد گفت: از مردم تقاضا داریم تا قبل از خرید هر گونه زمین نسبت به استعلام از این اداره اقدام کنند چراکه بعدا با مشکل مواجه خواهند شد و در زمینه ساخت و ساز نیز به دلیل رعایت نکردن حتی حداقل های مورد نیاز ، در صورت بروز یک زلزله هر چند ضعیف نیز بیشتر این خانه ها تخریب خواهد شد.

اسلامی اظهارداشت: دو هزار متر زمین برای احداث مرکز بهداشت در منطقه اسکان شهر یزد اختصاص یافته و کلنگ زنی آن انجام شده و بودجه آن نیز مصوب گردیده است و جهت احداث دیگر اماکن از جمله کتابخانه، مدرسه و... نیز با توجه به اینکه علی رغم اقدامات انجام شده نسبت به تصرف زمین های دولتی توسط عده ای اقدام شده لذا در این منطقه دیگر زمینی نمانده که برای احداث این بناها اختصاص یابد و لذا از مردم درخواست داریم تا همکاری لازم را داشته باشند.

شهردار ناحیه یک منطقه سه شهرداری یزد نیز در این نشست گفت: با توجه به اینکه خودم ساکن منطقه آزادشهر هستم لذا تمام مشکلات این منطقه را می دانم و انشالله پیگیری های لازم جهت رفع مشکلات انجام خواهد شد.

علی سلمانی افزود: درخواست مردمی مبنی بر آسفالت و سنگ جدول منطقه اسکان پیگیری و در اواخر هفته آینده آغاز خواهد شد همچنین طرح خیایان 20 متری اسکان نیز در حال پیگیری است.

وی اظهار داشت: با توجه به اینکه ساخت و سازها در این منطقه بدون رعایت موارد مورد نیاز بوده لذا همکاری بیشتر مردم را می طلبد و باید برای رفع مشکلات تمهیدات ویژه ای اندیشیده شود لذا در حال برسی نقاط ضعف و کمبودهای این محله هستیم و با توجه به اعتبارات محدودی که وجود دارد نهایت تلاش خود را برای خدمت رسانی بهتر مردم کم در آمد این منطقه خواهیم داشت.

عضو جوان شورای اسلامی شهر یزد نیز در این نشست گفت: راه اندازی شهرداری در آزادشهر به جهت اولویت بندی و شناسایی مشکلات و تسریع در رفع آنها بود .

سید محمد رضا مدرسی افزود: برای آسفالت و جدول گذاری نیز توسط شورای اسلامی شهر یزد بودجه بسیار خوبی مصوب شد که در اختیار شهرداری ها قرار گرفته و در حال انجام است و قطعا در این منطقه نیز اقدامات لازم انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: با توجه به تفکیک و تصرف های غیرمجازی که توسط مردم این منطقه صورت گرفته لذا امکان احداث گذر و اماکن خدمات رسان بسیار مشکل است چراکه بر اساس هیچ قاعده و قانونی ساختمان سازی صورت نگرفته است.

عضو شورای اسلامی شهر یزد گفت: طرح تفضیلی تمام امتیاز ها را در بر می گیرد ولی چون در این منطقه ساخت و سازها طبق قانون انجام نشده لذا اکنون با مشکل مواجه شده است و در صورتی که  توسط نهادهای مرتبط زمینی دراختیار قرا گیرد با مساعدتی که توسط مردم منطقه انجام می شود امکان احداث اماکنی چون مدرسه ، کتابخانه و... وجود خواهد داشت.

در پایان این نشست آقایان عابدی و حاتمی به عنوان نمایندگان منطقه اسکان جهت پیگیری مصوبات این نشست انتخاب شدند و نمایندگان بنیاد شهید و جمعی دیگری از ارگانها به سوالات مردم پاسخ دادند ، همچنین نماینده سپاه الغدیر، فرمانداری ، نهاد کتابخانه ها،  آموزش و پرورش نیز علی رغم دعوت انجام شده در این نشست حضور نیافته و غیبت داشتند.

 

عکس ها == مسعود میرجلیلی ==










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا