به نقل از فارس،دهمين جشن خانه سينما امشب در تالار وحدت و با حضور معاون امورسينمايي وزارت ارشاد،شهردار تهران،فرمانده نيروي انتظامي تهران بزرگ و جمعي از مديران و دست اندركاران سينما با معرفي برترين‌ها به كار خود پايان داد.

در اين مراسم كه كارگرداني آن را حبيب رضايي و ميلاد صدر عاملي بر عهده داشتند،فرشيد منافي گوينده راديو به عنوان مجري،دهمين جشن خانه سينما را اجرا كرد.

ابتدا آيدين آغداشلو و ‌پرويز پرستويي در بخش بهترين نقش مكمل مرد جايزه اين بخش را به بيژن امكانيان براي بازي در فيلم «تقاطع» اهدا كردند.

امكانيان پس از دريافت اين جايزه گفت: 27 سال است كه تلاش كرده‌ام و منتظر تشويق بودم. اين اولين جايزه من بوده و براي من بسيار ارزشمند است.

اما جايزه نقش مكمل زن را جوانترين دانشمند انرژي هسته‌اي «هاله بختيار» و اولين سفير ايران در يونيسف «مهتاب كرامتي» به طور مشترك به «پانته‌آ بهرام» و «ترانه عليدوستي» دادند.

بهرام پس از دريافت اين جايزه ادامه داد:كساني كه چهارشنبه سوري را ديدند معتقدند حضور در اين فيلم افتخار است.خوشحالم كه در فيلم‌هاي ماندگار حضور داشتم.

در ادامه اين مراسم بخشي از سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامي در ديدار با كارگردانان سينما پخش شد. رسول صدر عاملي دبير اين جشن نيز در ادامه اين مراسم اظهار داشت: 27 سال سينماگران براي اثبات سينما زحمت كشيدند و ثمره آن در ديدار با رهبر معظم انقلاب مشخص شد كه ديدار پز بركتي بود.

وي با انتقاد از كميسيون فرهنگي مجلس در گزارش تحقيق و تفحص مجلس از سينما خاطرنشان كرد: متاسفم كه اين اتهامات به سينماگران وارد مي‌شود.نمايندان و ‌مسوولين موظفند به سينماي ايران كمك كنند و وظيفه رسالت خود را انجام دهند.

در بخش ديگري از اين مراسم كه به بزرگداشت «آكيرو كوروساوا» فيلمساز ژاپني تعلق داشت،عليرضا شجاع نوري روي صحنه آمد و تنديس سينماي ايران را به «تيرويو نوگامي» دستيار «كورساوا» اهدا كرد.

«ايسكي» تهيه كننده و «كيمورا» ‌از همكاران اين كارگردان ژاپني نيز روي صحنه حضور داشتند.دستيار اين كارگردان در اين باره گفت:وقتي كورساوا براي اولين بار از طريق كيارستمي با سينماي ايران آشنا شد. سينماي ايران را ‌سينماي واقعيت دانست و گفت اين سينما شكفت انگيز است و مي‌تواند مردم جهان را تحت تاثير قرار دهد. سينماي ايران در جايگاه جهاني جايگاه خاصي يافته و اميدوارم هر روز اين جايگاه بهتر شود.

در ادامه مراسم دهمين جشن خانه سينما احمد رضا درويش همراه با حامد و فاطمه كلاهدوز كه هر دو فرزندارن شهيد كلاهدوز هستند، روي صحنه آمد و با اشاره به حضور شهردار تهران گفت:هر وقت برق مي‌رود،مي‌ترسم روز شمارهاي ساخت سينما آزادي از حركت بايستد.اميدوارم آقاي قالي باف خبر خوشي در بحث سينماي ملي بدهند و آرزو مي‌كنم سيزدهمين دوره اين جشن در كاخ ملي سينماي ايران اين برگزار شود.

وي به همرا فرزندان شهيد كلاهدوز جايزه بهترين فيلم كوتاه داستاني،مستند،انيميشن را اهدا كردند.در اين بخش بهترين فيلم كوتاه تلالو ساخته امير توده روستا شناخته شد و در بخش بهترين فيلم مستند،محمدرضا عباسيان براي تهيه فيلم «قانا» معرفي شد.

جايزه بهترين كارگردان فيلم مستند نيز به محمد شيرواني «رئيس جمهور مير قنبر» رسيد و در بخش فيلم انيميشن،اميد خوش نظر كارگردان «صفر درجه» اين جايزه را آن خود كرد.

در ادامه اين مراسم،‌كليپي از رفتگان سينماي ايران پخش شد و در ادامه پيامي به صورت طنز از طرف قاچاقچيان فيلم‌ها قرائت شد.

اما ‌در بخش چهره‌پردازي كه جايزه آن را اميررضا خادم به همراه پژمان بازغي اهدا كردند.مهرداد ميركياني براي يك بوس كوچولو جايزه بهترين چهره‌پردازي را به خود اختصاص داد.

اميرخادم در پاسخ به انتقادات دبير اين جشن از نمايندگان مجلس گفت:‌ماده‌اي در آئين نامه مجلس هست كه هرگاه نماينده‌اي به او اعتراض شود،مي‌تواند پاسخ مي‌دهد.در اينجا نسبت به كميسيون فرهنگي يك مقدار بي انصافي شد.به شهادت همين كارگردانان كميسيون فرهنگي براي بودجه سال‌ 85 فرهنگ خيلي تلاش كرد و ماحصل آن 200 و 300 ميليارد توماني است كه در اختيار بخش خصوصي قرار گرفته. همچنين كميسيون در بحث معاونت سينمايي، تلاش كرد با تعامل با اهالي سينما فردي شايسته و لايق همچون آقاي جعفري جلوه انتخاب شود.نتيجه اين تحقيق و تفحص هم يك كار تحقيقي است.كميسيون فرهنگي چندي قبل با مقام معظم رهبري ديداري داشتند كه ايشان به تعامل با اهالي هنر تاكيد كردند و ما هم اين آمادگي را داريم،درباره نتيجه تحقيق و تفحص با هنرمندان تعامل كنيم.

در ادامه اين مراسم جايزه بهترين جلوه‌هاي ويژه نيز به محسن روزبهاني براي فيلم تقاطع رسيد.

در بخش ديگري از اين مراسم تنديس خانه سينما براي پژوهش به محمد تهامي نژاد پژوهش گر سينما اهدا شد. و جايزه او را ناصر تقوايي اهدا كرد.

‌محمدرضا حياتي گوينده تلويزيون و رويا تيموريان در ادامه اين جشن جايزه بهترين صدابردار را به حسن زاهدي براي فيلم چهارشنبه سوري اهدا كردند.

همچنين بهترين صداگذاري و ميكس نيز به طور مشترك به جهانگير مير شكاري و حسين ابوالصدق براي فيلم «جايي در دور دست»تعلق گرفت.

در بخش بزرگداشت از مجله فيلم لوح كيانوش عياري به روي صحنه آمد و جايزه‌ اين بخش را به مسعود مهرابي، هوشنگ گلمكاني و عباس ياري براي انتشار ماهنامه فيلم اهدا كرد.

در بخش جايزه بهترين طراحي صحنه و لباس نيز محمد احصايي گرافيست و پرويز بهرام گوينده جايزه اين بخش را به امير اثباتي براي طراحي صحنه و لباس «تقاطع»دادند.

جايزه بهترين موسيقي متن را محمد صالح علا و مسعود رايگان به احمد پژمان براي ساخت موسيقي فيلم يك بوس كوچولو اهدا كردند.

اما جايزه بهترين تدوين را محمد رضا موييني براي تدوين «كافه ستاره» از دستان آتيلا پسياني و عادل فردوسي پور دريافت كرد.

در مراسم دهمين جشن خانه سينما بهروز افخمي كارگردان سينما و همكار نعمت حقيقي در فيلم‌هاي «كوچك جنگلي» و «شوكران» جايزه بزرگداشت يك عمر فعاليت در عرصه فيلمبرداري سينما را به نعمت حقيقي داد.

نعمت حقيقي نيز در ادامه اين مراسم از ميان نامزدان بهترين فيلمبرداري،جايزه اين بخش را به علي محمد قاسمي براي فيلم‌برداري يادداشت‌هاي زمين اهدا كرد.

محمد سرير نماينده هيات مديره خانه سينما نيز با اهدا تنديس خانه سينما از زحمات سيد ضياء هاشمي مدير عامل سابق خانه سينما تشكر كرد.

اما در بخش فيلمنامه نويسي هوشنگ مرادي كرماني و كيومرث پوراحمد جايزه بهترين فيلم‌نامه را به طور مشترك به فريد مصطفوي و ابوالحسن داوودي اهدا كردند.

جايزه نقش اول زن را معصومه ابتكار و مريلا زارعي به هديه تهراني براي بازي در فيلم چهارشنبه سوري دادند.

ابتكار گفت: من با طبيعت سروكار دارم و در سينما هم سر و سهري وجود دارد.گاهي اوقات فكر مي‌كنم سر و سهر سينماي ايران در اين بازار مكاره چيست.من اين احساس را داشتم كه سينماگران ريا در كارشان نيست.

در ادامه اين مراسم جشميد لطفي از دانشمندان پزشكي جهان و كمال تبريزي جايزه بهترين بازيگر مرد را به رضا كيانيان اهدا كردند.

محمدباقر قاليباف شهردار تهران در بخش اهداي جايزه به بهترين كارگردان به همراه مجيد مجيدي روي صحنه آمد و جايزه اين بخش را به «اصغر فرهادي» داد.

فرهادي نيز با اشاره به گزارش تحقيق و تفحص مجلس از سينما گفت:جشن واقعي خانه سينما زماني است كه نگاه نگران و پر از سوء ظن اهالي قدرت به سينما تصحيح شود.اين نگاه در حالي كه ظاهر محترمي دارد،اما در باطن سينما را بچه شروري ‌مي‌داند كه بايد با صرف بودجه آن را تربيت كرد.من هم از كساني كه آن فيلم‌ها را ساختند تشكر مي كنم و اين گزارش را توهين به سينما مي‌دانم.

قاليباف نيز با اشاره به سخنان مقام معظم رهبري درباره سينما اظهار داشت: هنر سينما هنري تاثيرگذار و ماندگار براي ثبت و ماندگاري است.بنده به عنوان مدير شهر و تماشاگر سينما اين قول را مي‌دهم كه براي اعتلاي سينما تلاش كنم.

اما اهداي اهداي جايزه بهترين فيلم با حضور معاون امور سينمايي و سردار طلايي و رسول صدر عاملي آخرين جايزه اين بخش بود.

در اين بخش جايزه ويژه هيات رئيسه آكادمي به فيلم «كافه ستاره» به تهيه كنندگي مصطفي شايسته رسيد و جايزه بهترين فيلم دهمين جشن خانه سينما به فيلم «تقاطع» به تهيه‌كنندگي ناصر شفق و سعيد حاجي مديري اهدا شد.

            يزدفردا

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا