روزهای شلوغ جشنواره


دفتر روابط عمومی و تبلیغات اداره کل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس استان یزد در روزهای منتهی به مراسم اختامیه جشنواره وبلاگ نویسی دفاع مقدس شلوغ و شلوغ تر می شود، اما این دلیلی نمی شود که لحظاتی پای صحبت حامد صدیقی، مدیر روابط عمومی و تبلیغات اداره کل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس استان یزد و دبیر اجرایی اولین جشنواره استانی وبلاگ نویسی دفاع مقدس ننشینیم و در مورد جشنواره صحبت نکنیم:

ایده این جشنواره از کجا آمد؟

امروزه اینترنت گسترش زیادی در کشور پیدا کرده و اغلب مردم مخصوصا جوانان به این فناوری روی آورده اند و اینترنت تبدیل به یکی از ابزارهای کارامد در جهت کسب اطلاعات در کشور شده است. با وجود مطالب مختلف در اینترنت، با اندکی جستجو می توان فهمید در مورد دفاع مقدس و مخصوصا نقش رزمندگان یزدی در دفاع مقدس در اینترنت مطالب بسیار کمی وجود دارد و لذا اگر کسی بخواهد در این مورد تحقیقی کند و یا اطلاعاتی بدست آورد به در بسته خواهد خورد. یکی از راههای تولید محتوا در این حوزه وبلاگ و نهضت وبلاگ نویسی بود که ما در اداره کل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس استان یزد سعی کردیم با برگزاری جشنواره وبلاگ نویسی به این کار سرعت ببخشیم و فکر می کنم تا حدی هم موفق شدیم. به گونه ای که در زمان فراخوان جشنواره وبلاگ های زیادی در مورد خاطرات یزدیها از دفاع مقدس، شهدای استان یزد و حتی شهدای محله های مختلف، شهرستانهای مختلف وغیره راه اندازی شد و حتی بسیاری از شرکت کنندگان در جشنواره از خانواده معزز شهدا و همچنین رزمندگان و حماسه سازان هشت سال دفاع مقدس بودند و فکر می کنم اگر این جشنواره در سالهای بعد ادامه یابد این روند با کیفیت و کمیت بسیار بهتری ادامه خواهد یافت.

این جشنواره نسبت به دیگر جشنواره ها چه امتیازاتی داشت؟

یکی از نقاط قوت این جشنواره سایت رسمی آن بود به گونه ای که قبل از فراخوان جشنواره با همکاری جدی گروه تعاونی پیشگامان کویر یزد سایتی اختصاصی با دومین مستقل برای آن طراحی شد و تولید محتوای آن نیز قبل از فراخوان جشنواره صورت گرفته بود که به نظرم اطلاعات بسیار کاملی در مورد زمانبندی جشنواره، ملاکهای داوری در بخشهای مختلف، قوانین جشنواره، بخش ها و محورهای جشنواره و اخبار جشنواره را در برداشت. ما حتی آموزش وبلاگ نویسی، ساخت پادکست و فوتوبلاگ را در سایت جشنواره قرار دادیم تا علاقمندان بتوانند در این جشنواره شرکت کنند.

از دیگر نقات قوت جشنواره استفاده از طراحی واحد برای بسته تبلیغاتی جشنواره بود به گونه ای که کارت جشنواره، بروشور، پوستر، سایت اختصاصی جشنواره، بنر ها و بیلبوردهای افتتاحیه واختتامیه، تیزر تبلیغاتی و دیگر موارد همگی با یک لوگو و طراحی صورت گرفته بود.

ثبت نام در جشنواره نیز به صورت آنلاین صورت گرفت که در دیگر جشنواره های فرهنگی سابقه کمی دارد در حالی که از این امکان میتوان در اغلب جشنواره ها استفاده کرد. ما حتی داوری جشنواره را به صورت آنلاین و با پرتال مخصوص داوران برگزار کردیم که در دیگر جشنواره های وبلاگ نویسی دفاع مقدس سابقه نداشته است.

فراخوان جشنواره از چه زمانی آغاز شد و چگونه صورت گرفت؟

فراخوان این جشنواره از ابتدای مهر آغاز شد و تا پایان آذر ادامه داشت. ما فراخوان و تبلیغات جشنواره را به صورت تدریجی و با استفاده از ابزارهای مختلف انجام دادیم. تبلیغات ما در قالب سه بخش تبلیغات محیطی، تبلیغات رسانه ای و تبلیغات مجازی صورت گرفت.

تبلیغات محیطی با توزیع کارت جشنواره، پوستر و بروشور در بین پایگاههای مقاومت بسیح، دانشگاهها، ادارات و مراسم مختلف دفاع مقدس و هم چنین نصب بنر فراخوان در بیش از 20 جایگاه نصب بنر صورت گرفت. تبلیغات رسانه ای و مجازی نیز با پخش تیزرهای تلویزیونی، تبلیغ و فراخوان در نشریات دفاع مقدسی کشور، ارسال خبر به خبرگزاریها و غیره انجام شد.

با این حال به نظر می رسد فرصت های تبلیغاتی دیگری نیز وجود داشت که با برگزاری جشنواره در سالهای آینده از آنها نیز استفاده خواهد شد.

غیر از بخش وبلاگ نویسی ، بخشهای دیگر هم وجود داشت، میتوانید در مورد آن توضیح دهید.

با توجه اینکه در فضای مجازی امکانات بسیار زیادی برای رساندن پیام وجود دارد که بایستی در حوزه های ارزشی مخصوصا دفاع مقدس از آن استفاده کرد. اما معمولا فقط به وبلاگ توجه می شود. بنابراین ما سعی کردیم با راه اندازی بخش های پادکست، ویدئوکست، فوتوبلاگ و مجله الکترونیکی به گسترش این مفاهیم و ابزارها برای نشر ارزشهای دفاع مقدس و فتح باب در این حوزه کمک کنیم. دلیل انتخاب این ابزار کارامدی آن است. به گونه ای که پادکست و ویدئوکست برای ساخت و نشر فایل های صوتی و تصویری دفاع مقدس، فوتوبلاگ برای تولید محتوای تصویری و اسنادی در حوزه دفاع مقدس و مجله الکترونیکی برای تهیه مطالب چندرسانه ای جامع در مورد شهدا و عملیات ها و غیره بسیار مفید خواهد بود. متاسفانه در جشنواره اول از این بخش ها استقبال زیادی نشد که بخش زیادی از آن به دلیل نا آشنا بودن مخاطبان با این موارد بود. امیدوارم که در سالهای بعد استقبال خوبی را شاهد باشیم.



  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا