خبر آرشیوی:مدیرعامل گروه پیشگامان کویر یزد:

اجرای پروژه اتصال فیبرنوری به منازل متوقف شد

مدیرعامل گروه پیشگامان کویر یزد که پیش از این گفته شده بود قرار است پروژه اتصال فیبرنوری منازل را در کشور اجرایی کند اعلام کرد که اجرای این پروژه به دلیل تغییر مدل تجاری آن از سوی مسوولان متوقف شده است.

وایمکس نیوز - گروه پیشگامان کویر یزد تابستان سال گذشته با انعقاد قراردادی با شرکت تکتا "وابسته به سازمان صدا و سیما" مجری طرح اتصال فیبرنوری به منازل (FTTH ) برای تامین ارتباطات شهروندان شده بود. بر این اساس قرار بود پایلوت این طرح طی دو ماه عملیاتی و اجرایی شود و در فاز نخست تهران تحت پوشش این طرح قرار گیرد.

محمدرضا رضایی نژاد، مدیرعامل گروه پیشگامان کویر یزد در گفت و گو با خبرنگار ما در مورد آخرین وضعیت اجرای این قرارداد گفت: اجرای پروژه اتصال فیبرنوری منازل که پیشتر از سوی شرکت تکتا به گروه پیشگامان کویر یزد سپرده شده بود هم اکنون متوقف شده است چرا که کلیات پروژه و کارفرمای آن تغییر پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه گروه پیشگامان کویر یزد برای این پروژه قراردادی با شرکت تکتا امضا کرده و حتی طرح و ضمانت نامه نیز ارایه داده است، ادامه داد: هم اکنون کلیات این پروژه و متولی آن تغییر یافته و قرار است یک شرکت تعاونی متشکل از شهرداری و شرکت ارتباطات زیرساخت و چند شرکت دیگر تشکیل و این پروژه را عملیاتی کنند.
رضایی نژاد با تاکید براینکه مدل پروژه تغییر یافته است، بیان کرد: اجرای فیبرنوری منازل قرار است به عنوان پروژه اپراتور چهارم در کشور عملیاتی شود و براین اساس باید مجوز جدیدی برای این پروژه صادر شود به همین دلیل تمامی پروژه تغییر یافته و در این مرحله گروه پیشگامان کویر اقدام خاصی نمی تواند انجام دهد و پروژه معلق مانده است.

به گزارش وایمکس نیوز، هیات دولت طرح انتقال فیبرنوری به منازل را در بهمن ماه سال گذشته تصویب کرد که براساس آن به وزارت ارتباطات اجازه داده شد با صدور پروانه لازم، فیبرنوری به درب منازل، کارگاه ها و مراکز کسب و کار منتقل شود. براین اساس و با رعایت اصل 44 قانون اساسی سهم دولت در این زمینه 20 درصد است و مابقی این سهم به شرکت ها و موسسات بزرگی که در این باره سابقه فعالیت دارند و می تواند واگذار شود.
گفتنی است، فناوری اتصال فیبرنوری به منازل به صورت چشم گیری در دنیا در حال گسترش است و در سال های اخیر در دستور کار بسیاری از کشورها قرار گرفته و به عنوان یکی از راه های برون رفت از عقب ماندگی دیجیتالی عنوان شده است. چنانچه این طرح در کشور ما نیز اجرایی شود به طور قطع می تواند مشکل اینترنت کشور را با بازده فنی و اقتصادی بالای خود به کلی برطرف کند.
در طرح اتصال فیبرنوری به منازل که گفته می شود امکان ارسال حجم بسیار بالایی از اطلاعات فراهم خواهد شد و می توان سرویس های نوینی را برای مشترکان شبکه های مخابراتی معرفی کرد که مهمترین آنها ارسال تصویر و سیستم های زنده تصویری است.
اتصالات باند پهن فیبرنوری به خانه یا همان اتصالات پهن باند FTTH، معرف اتصالات کابل فیبرنوری برای اماکن به صورت اختصاصی است. این سیستم ها که براساس نور هستند توان انتقال انبوهی از اطلاعات به شکل کارآمدتری از قبیل تلفن، ویدئو و داده را در مقایسه با شیوه سنتی کابل های مسی دارا هستند.
کارشناسان معتقدند که اتصالات فیبر به خانه، تنها فناوری با پهنای باند کافی برای راه اندازی برنامه ریزی شده درخواست مشترکان با قیمت مناسب در دهه آینده خواهد بود.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا