بخش بزرگی از علت، موفقیت فدرال رزرو در ترمیم اعتبار آمریکا پس از بحران مالی بوده است. این موضوع به شرکت های آمریکایی اجازه داده تا بدهی خود را به پایین ترین رقم ها در دهه های گذشته برسانند، در حالی که نرخ بیکاری نیز از 10 درصد به 5.1 درصد کاهش یافته است. در نتیجه، تولید کنندگان و مصرف کنندگان آمریکایی در بهترین موقعیت برای بهره بردن از ثمره  زحمت خود در شرایط افت قیمت نفت قرار گرفته اند.

به گزارش تسنیم به نقل از بلومبرگ،بقیه کشورهای دنیا چندان نتوانسته اند از نفت ارزان قیمت برای بهبود وضعیت اقتصادی خود بهره ببرند. تولید صنعتی در ژاپن، سومین اقتصاد بزرگ جهان، نسبت به بالاترین رقم خود در سال 2008 حدود 15 درصد کاهش یافته است. آلمان، چهارمین اقتصاد بزرگ جهان در طول یک سال تنها 1.7 درصد رشد داشته و کشورهای عضو حوزه یورو با نرخ بیکاری 11 درصدی مواجه هستند.

شاخص مدیران خرید مرکب چین که نشان دهنده سلامت بخش تولید این کشور است، یک رقم ضعیف بی سابقه را به ثبت رساند که ناشی از کند شدن رشد اقتصادی و افت میزان اعتماد سرمایه گذاران بوده است. برزیل نیز در حال متضرر شدن از افت قیمت کالاها، کاهش حجم تجارت با چین و بالا گرفتن رسوایی فساد دولتی است.

اقتصاد آمریکا در حال تجربه کردن سریعترین نرخ متوسط ماهیانه رشد فرصت های شغلی از سال 1999 تاکنون است. در حالی که شهروندان بیشتری به بازار کار می پیوندند، آنها پول بیشتری هم برای خرج کردن دارند و این موجب رونق تولید می شود. احتمالا به همین دلیل است که 3 شرکت خودروسازی دیترویت میزان فروش های قابل توجهی را در ماه اوت گزارش کرده اند. جنرال موتورز می گوید، میزان کل فروش صعنت خودروسازی در سال جاری به 17.3 میلیون دستگاه خواهد رسید که بیشترین رقم از سال 2006 تاکنون است.



  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا