مقالات -تاريخ -ياد داشت

برگی از فاجعه صبرا و شتیلا

پژوهشگر: سعید ذوالفقاری

چکیده: دیوید هرست خبرنگار معروف غربی در كتاب خود می نویسد: اولین واحد شامل 150 فالانژیست پس از عبور از موانع اسرائیلی ها از در اردوگاه شتیلا وارد شدند كه گروهی از آنها علاوه بر سلاح، چاقو نیز به همراه داشتند. قتل عام به مدت 48 ساعت شروع شد و حتی در شب نیز با روشن كردن محوطه اردوگاه توسط اسرائیلی ها ادامه داشت: آنها به زور وارد خانه های مردم شده و فلسطینی های در خواب را به رگبار مسلسل بستند. فالانژ ها بعضاً قبل از كشتن آنان را شكنجه می دادند چشم هایشان را درمی آوردند، زنده زنده پوستشان را می كندند، شكم ها را می دریدند... و در آخر به ضرب گلوله آنها را از پا درمی آوردند. بچه ها را از وسط دو شقه می كردند و مغزشان را به دیوار می كوبیدند. در حمله به بیمارستان عكا تمام بیماران را بر روی تخت خود كشتند. دست بعضی را به ماشین می بستند و در خیابان ها می كشیدند، دست های فراوانی برای بیرون آوردن دستبند و انگشتر قطع شد...



هرگز از یادمان نخواهد رفت كه 25 سال پیش در شهریورماه سال 1361 آریل شارون وزیر جنگ وقت اسرائیل در حالی كه بالای پست دیده بانی مقر فرماندهی ارتش اسرائیل مشرف بر اردوگاه صبرا و شتیلا، ایستاده و نظاره گر بود، نیروهای فالانژیست حزب كتائب در لبنان، تحت فرماندهی و نظارت مستقیم او، ضمن محاصره و حمله به این دو اردوگاه به مدت 2 روز بدون وقفه بر روی فلسطینی ها كه در بین آنان زنان، كودكان و سالخوردگان بی دفاع دیده می شدند آتش گشودند. عمق این فاجعه به دلیل محاصره اردوگاه و ممانعت از ورود خبرنگاران پوشیده ماند، اما بودند كسانی كه این حادثه دلخراش را دیدند و گوشه ای از آن وقایع دردناك را چنین بازگو كنند:
دیوید هرست خبرنگار معروف غربی در كتاب خود می نویسد: اولین واحد شامل 150 فالانژیست پس از عبور از موانع اسرائیلی ها از در اردوگاه شتیلا وارد شدند كه گروهی از آنها علاوه بر سلاح، چاقو نیز به همراه داشتند. قتل عام به مدت 48 ساعت شروع شد و حتی در شب نیز با روشن كردن محوطه اردوگاه توسط اسرائیلی ها ادامه داشت: آنها به زور وارد خانه های مردم شده و فلسطینی های در خواب را به رگبار مسلسل بستند. فالانژ ها بعضاً قبل از كشتن آنان را شكنجه می دادند چشم هایشان را درمی آوردند، زنده زنده پوستشان را می كندند، شكم ها را می دریدند، به زنان و دختران گاه بیش از 6 بار تجاوز می كردند و بعد سینه هایشان را می بریدند و در آخر به ضرب گلوله آنها را از پا درمی آوردند. بچه ها را از وسط دو شقه می كردند و مغزشان را به دیوار می كوبیدند. در حمله به بیمارستان عكا تمام بیماران را بر روی تخت خود كشتند. دست بعضی را به ماشین می بستند و در خیابان ها می كشیدند، دست های فراوانی برای بیرون آوردن دستبند و انگشتر قطع شد. در نهایت چند بولدوزر به اردوگاه آورده تا علاوه بر دفن مقتولان خانه های سالم را با خاك یكسان كنند اجساد مردم تا چند روز بر زمین مانده بود و گربه ها از گوشت آنها می خوردند و آنقدر وحشی شده بودند كه به مردم زنده نیز حمله می كردند زیرا به خوردن گوشت انسان عادت كرده بودند.(1)
غازی خورشید در كتابش نگاشته كه: در خیابانی جسد 5زن و چند كودك روی تلی از خاك افتاده بود... از جمله یك زن كه پیراهنش از جلو پاره و سینه هایش بریده شده و در كنارش سر بریده دختركی با نگاهی خشمگینانه به قاتلانش دیده می شد. زن جوانی را دیدم در حالی كه طفل شیرخواره اش را در آغوش گرفته، گلوله ها از بدنش عبور كرده و در بدن طفل شیرخوارش نشسته بود. (2)
وجنات زین عبدالطیف مصری می گوید در روز جمعه به بیمارستان غزه پناه بردم و آنها ما را صبح شنبه محاصره كردند و فلسطینی ها را كه شامل زنان و كودكان نیز می شدند از خارجی ها جدا كرده و به یك استادیوم ورزشی بردند و در چاله هایی كه بر اثر بمباران حفر شده بود انداخته و گفتند همه دراز بكشند سپس بر روی همه آتش گشودند و در آخر با سه بولدوزر بر روی آنها چه زنده و چه مرده خاك ریختند. و من وقتی این صحنه را دیدم كه خاك بر روی كودكان و زنان می ریزند بی اراده فریادی كشیدم كه نزدیك بود پیدایم كنند.(3)
یك پرستار لبنانی بیمارستان عكا می گفت: فالانژها به سمت چهار پزشك كه پارچه سفیدی در دست داشته و قصد جلوگیری آنها به بیمارستان را داشتند، نارنجكی می اندازند، یكی از همكاران من فریاد كشید و به سمت آنها سنگی پرتاب می كند، جنایتكاران هم، چنان سیلی محكمی می زنند كه بیهوش بر زمین می افتد. بعد پیراهنش را پاره و او را به پیاده روی مقابل برده و مورد تجاوز قرار دادند و 5 وحشی نیز برای او در صف ایستاده بودند. (4)
جمیله یك شهروند لبنانی می گوید از بیمارستان عكا به خانه برگشتم دیدم پدر معلولم را كشته و جسد مادرم در خیابان است، مرد مسلحی مرا گرفت، كارت شناسائی لبنانیم رانشانش دادم، او مرا به خانه ای برد كه 4 مرد دیگر نیز آنجا بودند و همگی به من تجاوز كردند كه ای كاش مرا همانند پدر و مادر و برادرانم می كشتند. (5)
تونی كیفتون گزارشگر با سابقه غربی نیز در كتابش می نویسد: آنچه مرا سخت تكان داد این بود كه شخصی بر اثر سوختن مرده بود. بعداً معلوم شد فالانژیست ها روی او بنزین ریخته و او را آتش زدند و فقط سفیدی دندانش در میان سر و صورتش كه زغال شده بود نمایان بود.(6)
دو خبرنگار آمریكائی هم در مجله نیوزویك چنین اظهار نظر می كنند: شبه نظامیان مسلح وارد اتاق خواب فلسطینی ها شده و آنها را به قتل می رساندند. بر روی دو تخت یك زن و مرد فلسطینی به همراه دو كودك خود كشته شده بودند. در پای هر دیوار بیش از 10 جسد بر روی هم افتاده و دیوارها سوراخ سوراخ شده بود كه بیانگر تیرباران شدن آنهاست.(7)
معاد سرور از دیگر بازماندگان این جنایت می گوید: در منزل بودیم كه در زدند پدرم در را باز كرد و 13 مرد مسلح وارد خانه شدند و ما را به رگبار بستند. برادر كوچكم در دم كشته و فقط من و مادرم زنده ماندیم. (8)
یك خبرنگار اسكاندیناوی در شرح این واقعه بیان می كند: من از شكاف باریك یك دیوار، لودرهای زیادی را دیدم كه ساعتی بعد از قطع شدن صدای مسلسل ها اجساد فلسطینی ها را دسته دسته به مكانی حمل می كردند در حالی كه بوی خون فضا را پوشانده بود جز تلی از اجساد كه در نقاط مختلف بر روی هم ریخته شده بودند چیزی دیده نمی شد، حتی بسیاری از قربانیان به سختی شكنجه شده بودند و آثار چاقو بر بدن و دست و پاهای بسیاری از دختران و كودكان دیده می شد. (9)
روشن است كه دست صهیونیست ها نیز در انجام این فاجعه خون آلود است. به گزارش خبرگزاری فرانسه از بیروت «یوزی دوبی» رئیس كمیسیون قضائی مجلس سنای بلژیك، در پی دیدار 3 سناتور این كشور از این دو اردوگاه اعلام كرد و مدارك ما اثبات می كند در اینجا (صبرا و شتیلا) قتل عام وحشتناكی رخ داده و مسئولیت ارتش اسرائیل و ژنرال شارون در این قتل عام مشخص است. اما شورای امنیت سازمان ملل فقط در جلسه ای ویژه این جنایت را محكوم كرد و طی بیانیه ای از اسرائیل خواست كه نیروهایش را از غرب بیروت خارج كند.
میزان كشته شدگان این واقعه ددمنشانه به دلیل دفن دسته جمعی اجساد مشخص نیست ولی بنابر آمار منتشره بیش از 4000 نفر در این حادثه جان خود را از دست دادند (10) و بگین نخست وزیر وقت اسرائیل در این باره با وقاحت و بی شرمی هرچه تمام فقط گفت: در حالی كه غیریهودیان دست به كشتار غیریهودیان زده اند معلوم نیست چرا یهودیان را مقصر می دانند؟
منابع و مآخذ
1- «هرست، دیوید، (تفنگ و شاخه زیتون)، ترجمه رحیم قاسمیان، ص 468-469»
2- خورشید، غازی، (تروریست صهیونیستی در فلسطین اشغال شده) ترجمه كاظم چایچیان
ص 255 و 256
3- «همان، ص 266». 4- «همان،ص 267»
5- «همان، ص 268»
6- «كلیفتون، تونی، (آسمان گریست) ترجمه كاظم چایچیان، ص 43»
7- «روزنامه جمهوری، 28 شهریور سال 78» 8- «كیهان، 22 مرداد سال 80»
9- «جمهوری، 28 شهریور سال 78» 10- منبع شماره 2 ص 257»

روزنامه كیهان

يزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا