زمستان سال ۹۲ بود که برای آزمایش جک JAC یا جی ای سی J5 اتوماتیک به نمایندگی کرمان موتور در جاده مخصوص رفتم اما هنگام ورود شکل و شمایل یک کراس اوور توجهم را به سوی خود جلب کرد.

اخبار خودرو -زمستان سال ۹۲ بود که برای آزمایش جک JAC یا جی ای سی J5 اتوماتیک به نمایندگی کرمان موتور در جاده مخصوص رفتم اما هنگام ورود شکل و شمایل یک کراس اوور توجهم را به سوی خود جلب کرد. از آنجا که خودرو پشت به محوطه باز پارک شده بود ابتدا تصور کردم یک کراس اوور آلمانی و متعلق به یکی از مدیران کرمان موتور است اما وقتی نزدیک شدم خود را در برابر یک شاسی بلند چینی جدید با نام S5 دیدم.

خواسته ما مبنی بر تست فنی این خودرو در آن روز به آینده موکول شد چراکه آن زمان S5 در حال گذراندن مراحل تست فنی در شرایط آب و هوایی و جاده ای ایران بود اما حالا پس از حدود یک سال و نیم جک S5 همزمان با شروع تبلیغاتش برای ۴۸ ساعت در اختیارمان قرار گرفت تا در طی آزمونی جامع تمام جوانب آن را بسنجیم. به عنوان فردی که تجربه رانندگی و تست در شرایط تحت فشار با اکثر خودروهای چینی را داشته ام باید بگویم پیشرفت چینی ها در صنعت خودروسازی کاملا محسوس است و به جرات می گویم کسانی که خودروهای چینی را عموما بی‌کیفیت میخوانند و رقیب تولیدات داخلی نمیدانند در خواب نیستند بلکه خود را به خواب میزنند! درواقع باوجود این‌که هنوزهم خودروهای چینی بی‌کیفیت به کشور وارد شده و یا مونتاژ میگردند اما میتوان گفت که رشد کیفی چینی ها حداقل به نسبت برخی تولیدات داخلی کاملا محسوس بوده است.

8kblpqd5sns00ugulwq.jpg

نمونه بارز آن را هم میتوان در مقایسه MVM X33 جدید با همین جک S5 دید که تفاوت هایشان به خوبی گواه این مدعاست. طراحی جک S5 برپایه زبان طراحی کمپانی تولیدکننده است که با کمک موسسه طراحی پینین فارینا تلاش نموده در بین چینی ها هویتی نسبتا مستقل داشته باشد. البته علی رغم این موضوع هیچ‌کس نمیتواند منکر ترکیبی هوشمندانه از طراحی آئودی و هیوندای در این خودرو شود. این ترکیب زیرکانه موجب شده تا حتی افراد عادی هم که به دلیل عدم حضور آئودی در کشورمان با محصولات این کمپانی آشنا نیستند با چهره کاملا جدید، چشمگیر و داینامیکی از یک خودروی شاسی بلند روبرو باشند که با قیمتی کمتر از ۸۰ میلیون تومان می تواند نظرها را به سوی خود جلب کند.

با این توصیف باید گفت مشتریان عامه پسند ایرانی که از قضا اکثرشان این روزها خواهان سواری گرفتن از خودروهای شاسی بلند هستند، انتخابی پیشرو دارند که با قیمتی مناسب میتواند نظرشان را تامین کند. طراحی کلی خودرو همان طور که ذکر شد در نمای عقب به محصولات آئودی خصوصا Q3 و در نمای جلو به محصولات هیوندای بویژه ix35 نزدیک است اما در خط رسم ها و انحناها شاهد تفاوت هایی هستیم. S5 از نمای جلو شاید که چندان جلب توجه نکند اما نمای پشت آن به خوبی حس کنجکاوی رهگذران را بر می انگیزد. نکته ای که در نگاه اول به نمای عقب توجه مارا جلب کرد وجود دو لوله اگزوز و نوشته T 2.0 در پشت خودرو بود تا علی رغم تصورمان از عموم محصولات چینی در استفاده از پیشرانه های ۱.۶ و یا نهایتا ۱.۸ لیتری با اتومبیلی روبرو باشیم که از پیشرانه ای متفاوت بهره میبرد.
zeunfh1kzrpr8icogoz.jpg
در داخل کابین S5 با فضایی جادار و طرحی آشنا روبرو می شویم که تا حدودی ردپای طرح پروانه ای شکل محصولات هیوندای در آن دیده میشود. نمایشگرها از نوع سوپرویژن بوده و اتومبیل در رده قیمتی خود از سطح مناسبی از تجهیزات درون کابین بهره میبرد. فضای نشستن سرنشینان به لطف طول ۴.۴ متری و فاصله بین دو محور ۲.۶۴ متری کاملا راضی کننده است و حتی در ردیف عقب نیز شکایتی ازاین بابت وجود ندارد. درواقع اگر بخواهیم مثالی ملموس برای توصیف فضای کابین بیاوریم باید بگوییم دقیقا با فضای کابین ix35 برابری می‌کند، فضای محل بار هم که درب آن به لطف جک های تعبیه شده به نرمی باز میشود هم قدوقواره رقبای کره ای اش بوده و البته از امکان خواباندن صندلی های عقب برای حمل اسباب اثاثیه حجیم تر نیز برخوردار است.

سوئیچ را که بچرخانید عقربه ها همانند محصولات آستون مارتین! یک بار تا انتها رفته و به سرعت به جای خود باز می گردند درواقع این زمان کوتاه فرصت لازم برای ECU را فراهم می‌کند تا تمام مدارها و حسگرهای خودرو را قبل از هر استارت بازبینی نماید و پس از آن موتور استارت می خورد. در حالت کارکرد درجا موتور ساکت و آرام است. جک S5 فعال از گیربکس ۶ سرعته دستی سود میبرد که دنده یک آن با ضریب بالا نقش دنده سنگین برای سربالایی های خارج از جاده را ایفا می‌کند. با توجه به قرار داشتن خودرو در سربالایی نیم‌کلاچ کردن برای شروع حرکت اولیه اجتناب ناپذیر به نظر می رسید اما از آنجا که بروشور مشخصات خودرو را قبل از این مطالعه کرده بودم و از وجود سامانه کنترل ایستایی در سربالایی باخبر بودم میدانستم که نیازی به این‌کار نیست چراکه با چند ثانیه فشردن پدال ترمز وسپس رها کردن آن، خودرو چند ثانیه در همان حالت بدون حرکت به عقب متوقف میماند تا زمان کافی برای فشردن گاز و کلاچ و حرکت رو به جلو داشته باشید.

hf1x5wlmg3dheeycun6.jpg

این سامانه اگرچه برای رانندگی خارج از شهر در نظر گرفته شده اما در سطح شهرهایی همانند تهران که در دامنه کوه واقع شده و عموم خیابان ها و بزرگراه های به سمت شمال شیب ملایمی دارند در ترافیک خصوصا برای رانندگان آماتور میتواند بسیار کاربردی باشد. فنربندی از نوع امتحان پس داده مک فرسون با فنر لول در جلو و مولتی لینک مستقل در عقب درنظر گرفته شده که سبب می شود شاهد سواری بسیار نرم و راحت از این کراس اوور نوظهور چینی باشیم این سواری راحت به علاوه تجهیزات رفاهی خودرو همانند سانروف دو تکه، آینه های جانبی برقی، روشن شدن خودکار چراغ های جلو، چراغ راهنما روی آینه، کامپیوتر سفری، صندلی چرمی، تنظیم دستی صندلی راننده در ۶ جهت از جمله ارتفاع و سرنشین در ۴ جهت، نشانگر باد تایرها، دو کیسه هوا، فرمان الکتریکی سروو ترونیک، تهویه مطبوع، سنسور دنده عقب، صفحه نمایش لمسی، سیستم صوتی با شش بلندگو و … سبب شده است فضای کابین دلچسب و رضایت بخش باشد.

از لحاظ تجهیزات ایمنی نیز S5 با برخورداری از ترمز ضد قفل، کمک ترمز اضطراری، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز، سامانه پایداری الکتریکی ESP، سامانه کنترل سرعت خودرو در سراشیبی HDC و سامانه کنترل ایستایی در سربالایی HAS چیزی کم از رده خودروهای بالای ۱۲۰ میلیون تومانی بازار ندارد. نکته جالب توجه دیگر که از نقاط قوت کابین محسوب میشود تعبیه فضاهای متعدد در رودریها و کنسول برای قرار دادن بطری و یا اشیاء مختلف است که میتواند طی مسیرهای طولانی مسافرت های بیرون شهری را دلپذیرتر نماید. اما برگردیم به آن نوشته T 2.0 پشت خودرو، S5 برای اولین بار در بین محصولات چینی مجهز به موتور توربوی ۲ لیتری شده است که با توجه به وزن ۱.۶ تنی اش انتخابی خوب و به جا محسوب می شود. نمونه بدون توربوی این موتور ۱۴۵ اسب بخار قدرت دارد که با توربوشارژر قدرت آن به ۱۷۵ اسب میرسد تا روی کاغذ S5 هم قدرت ix35 و اسپورتیج باشد. موتور آن‌که با قوانین یورو ۵ مطابق است (قابل توجه تولید کنندگان داخلی) کامال تمایل به دور گرفتن دارد و باید بگوییم این اولین باری است که سواری روپا و چابکی را از یک خودروی چینی شاهد هستیم. فنربندی و فرمان در مانورهای سریع مناسب عمل می‌کنند و به واسطه ارتفاع ۲۱۰ میلیمتری آن از سطح زمین میشود گفت با کراس اووری روبرو هستیم که گویا بدش نمی آید نقش یک آفرود را هم بازی کند! بهترین شتاب صفرتاصد آن پساز چندین بار آزمایش در شرایط مختلف عدد ۱۰.۵ ثانیه بود که برای رانندگی شهری شتابی مناسب ارزیابی میگردد. وظیفه انتقال قدرت نیز برعهده گیربکس ۶ دنده ای است که دنده عقب آن با نگه داشتن ضامن روی دسته دنده کنار دنده یک جا میخورد.

5dkivautl34il0w2gon.jpg
ناگفته نماند با توجه به ترافیک سنگین شهری جای گیربکس خودکار در این خودرو خالی است که در صورت تحقق عرضه یک S5 اتوماتیک آنرا در کراس اوورهای زیر ۱۰۰ میلیونی کامال بی رقیب و یکه تاز بازار خواهد کرد. نکته دیگر هم اینکه اگرچه به هنگام دنده عقب رفتن و یا به هنگام پارک کردن، سنسورها به کمک راننده می آیند اما با توجه به وجود نمایشگر تاچ اسکرین بر روی داشبورد، به نظر می رسد که نصب دوربین دید عقب -حداقل به صورت سفارشی- مالک خودرو را راضی تر کند. جک یا جی ای سی S5 با قیمتی در حدود ۷۴ میلیون تومان میتواند تحولی بزرگ در کلاس کراس اوورهای ارزان قیمت ایجاد نماید چراکه علاوه بر زیبایی اتومبیلی جادار و راحت بوده و از موتوری قدرتمند و مناسب در کلاس خود سود میبرد.

0t2z738lcb27mbqzxdr.jpg

منبع: نشریه سرعت

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا