یزدفردا"سرویس اجتماعی "حوادث"پلیس استان یزد : پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات یزد با هشدار به شهروندان از آنان خواست : مراقب کلاهبرداری از طریق فیشینگ تلفنی باشند.

به گزارش پایگاه خبری پلیس ، سرهنگ " حسین رضایی " سرپرست پلیس فتا استان یزددر گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس گفت : این روزها مهندسی اجتماعی یک روش‌ بسیار معمول است که توسط مجرمان استفاده می شود و با به کارگیری روش‌های مهندسی اجتماعی از کاربران اطلاعات محرمانه مربوط به کارت یا حساب بانکی آنان را می‌خواهد ،مراقب کلاهبرداری از طریق فیشینگ تلفنی باشند.

وی گفت : مجرمان در این روش با استفاده از اصول روانشناسی اجتماعی کاربران را فریب می دهند تا آنها به دست خودشان اطلاعات مهم و حساس خود را فقط با یک تماس تلفنی لو دهند.

رضایی گفت : اصولا در روشهای مهندسی اجتماعی ایجاد جذابیت و در مرحله بعد ایجاد اعتماد کاذب باعث می شود، تمایلات و گرایشهایی مثل کنجکاوی یا حرص زدن افراد تحریک شود و اطلاعات حساسی مثل اطلاعات کارت های بانکی یا شناسه های رمز عبور یا اطلاعات حریم خصوصی را از طریق تلفن در اختیار کلاهبردار قرار دهند تا مورد سوء استفاده قرار گیرند.

سرپرست پلیس فتای یزد افزود : یکی دیگر از روش ها ، روش تماس صوتی است که در این نوع از فیشینگ ، مجرم خود را به‌عنوان شخصی مورد اعتماد و نماینده موسسه یا شرکتی معتبر معرفی ‌کرده و اطلاعات مهم را از طریق تلفن از شنونده دریافت می‌کند. این روش نه به وب‌سایت نیاز دارد و نه به هیچ‌گونه ایمیل.

رضایی با اشاره به دیگر روش ها به روش ارسال پیامک اشاره کرد و افزود : در این مورد نیز پیام‌هایی به ظاهر از سوی بانک یا موسسه یا شرکت و .. ارسال می‌شود که طی آن به بهانه های مختلف از مخاطب (برنده شدن و گرفتن جایزه و ..) درخواست می‌شود، اطلاعات حساب خود را از طریق پیامک ارسال نمایند ، بعد از گرفتن شماره که متعلق به فیشر است و در صورت اجابت این درخواست، مخاطب مورد بزه قرارگرفته و اطلاعات وی به سرقت می‌رود.

رضایی افزود : اخیراً مشاهده شده است، اشخاصی با استفاده از فیشینگ تلفنی ( تکنیک‌های مختلف تخلیه اطلاعات از طریق تماس تلفنی و ارسال پیامک ) ، به کارگیری روش‌های مهندسی اجتماعی و استفاده از ترفندهای مختلف از کاربران می‌خواهند اطلاعات محرمانه مربوط به کارت یا حساب بانکی خود را اعلام کند.، یا بعضا" در بعضی مواقع با کشاندن افراد به پای دستگاه عابر بانک به روش های مختلف (زدن کد ، انتخاب زبان انگلیسی و ..) اقدام به کلاهبرداری از آنها نمایند.

سرهنگ حسین رضایی خاطر نشان کرد : همچنین افرادی سودجو از طریق ارسال پیامک‌ و دادن وعده اعطای جوایز چند ده میلیون تومانی به مشترکان تلفن همراه، آنان را دعوت به وارد کردن اطلاعات حساب بانکی خود نظیر شماره کارت، رمز اینترنتی، کد اعتبارسنجی (شماره CVV2) و تاریخ انقضای کارت در سایت‌های مختلف کرده و از این طریق اقدام به برداشت از حساب آنان می‌کنند.

هشدار ها :

از هرگونه همکاری و پاسخ دادن به افراد ناشناس در رابطه با اطلاعات بانکی و دارایی‌هایشان خودداری و در صورت نیاز جهت دادن اطلاعات بانکی به صورت تلفنی و …. سعی کنید، اصالت و هویت فرد تماس گیرنده و ارتباط درست برای شما محرز و مسلم گردد.

برای انتقال وجه به حساب شما نیازی به حضور فیزیکی شما در کنار عابر بانک نمی باشد و تنها داشتن 16 رقم شماره کارت درج شده روی کارت یا شماره حساب کافی می باشد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا