به گزارش روابط عمومی، امورفرهنگی و اجتماعی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد محسن ذاکری نیا اظهار داشت: در پی تشکیل کمیته تخصصی ثبت میراث فرهنگی ناملموس مورخ بیست و پنجم شهریور ماه سال جاری جمعاً نوزده اثر ناملموس به ثبت رسید که از این تعداد سه اثر متعلق به استان یزد می باشد.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی این اداره کل افزود: مراسم شاه حسن و شاه حسین شهرستان میبد در گروه عادت ها و رسم های اجتماعی، آیین ها و جشن ها به عنوان سنتی ترین مراسمی که در دهه اول محرم در هسته تاریخی شهر کهن میبد (محدوده داخل حصار) برگزار می گردد، به ثبت رسید.

وی در توضیح بیشتر این مراسم عنوان کرد: در برگزاری این مراسم، سادات محل حضور فعال و اولویت ویژه ای دارند. این مراسم در گذشته محدود به اهالی محلات بالا و پایین و کوچک و در قرون اخیر محله بشنیغان نیز به آن پیوسته است ولی اکنون چند سالی است که با پدیدآمدن محلات جدید، هم تغییراتی در آن رخ داده و هم با مشارکت سایر اهالی و علاقمندان شهر برگزار می گردد که این مراسم همزمان از محلات مختلف آغاز و همه در میدان یا حسینیه "سیدقنبر" به هم می پیوندند. هيئت قديمي ميبد (شاه حسن شاه حسین) است كه از قدمت و اصالت بالايي برخوردار است و هنوز به همان سبك سنتي اجرا مي گردد. دو روز مانده به آغاز ماه محرم جمع کثیری از زنان محله میبد بالا و محله پایین و دیگر محلات با همکاری تعدادی از مردان اقدام به آب و جارو نمودن کوچه های مسیر این مراسم از مهدیه میبد (دروازه جنوبی) تا امامزاده سید صدرالدین قنبر (دروازه شمالی) می نمایند.

این مقام مسئول تصریح کرد: هر چند اجراي اين مراسم هنوز نیز هر ساله در دهه اول محرم به صورت زنده برپا می شود، لیکن با پیر شدن افراد مسن و فوت آنها اصالت مراسم و تداوم آن تهدید می گردد و برخی جزئیات آن از حافظه تاریخی مردم در حال فراموشی می باشد، برهمین اساس لازم به نظر می رسید که این آیین مذهبی به ثبت برسد.

ذاکری نیا حرکت آئینی ـ مذهبی دسته جمعی مردم، اشعار و شیوه ادای آن در طول مراسم و سابقه تاریخی و کهن بودن مراسم و تداوم آن در طول تاریخ را از ارزش‌هاي شاخص يا منحصر به فرد این مراسم دانست و عنوان کرد: با شناسايي و حمايت از اين مراسم، تشويق نسل جديد و روي آوردن براي اجراي اين مراسم معنوی، ارزش نهادن به اين مراسم توسط مراجع كه هدف به نوعي آموزش معنوي جوانان جامعه اسلامي مي باشد می توان از فراموش شدن این آیین و مراسم زیبای معنوی جلوگیری کرد.

گفتنی است: مراسم مذکور فقط در دهه اول محرم و در طول این ده شب اجرا می گردد و طبق گفته بزرگان اشعار شب عاشورا و اشعار دسته "شاه حسن، شاه حسین" متعلق به محتشم کاشانی می باشد.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا