* هیچگاه به کسی جز خدا امیدی نداشته باشید؛ از هیچ چیز جز گناه نترسید؛ هرگز خجالت نکشید، وقتی چیزی را نمی دانید، بگویید نمی دانم! و اگر چیزی نمی دانید، هرگز خجالت نکشید که یاد بگیردش؛ اگر صبر ندارید، بدانید ایمانتان سربریده است، زیرا صبر برای ایمان مانند سر برای بدن است.

*  نیازی نیست با مردم روابط خود را تنظیم کنید، اگر رابطه خود را با خدا درست کنید، رابطه شما با مردم هم درست می شود؛ اگر کارهای اخروی تان را سامان دهید، کارهای دنیایی تا، خود به خود تنظیم می شود؛ هر کس خودش را نصیحت کند، خدا یک نگهبان برای محافظتش مامور می کند.  

 * فقیه واقعی آن است که در عین حالی که انسانها را از زندگی و آینده مأیوس نکند، اما آنها را هم از عذاب خدا بر حذر دارد.
 خیر و نیکی آن نیست که مال و فرزندات زیاد شوند، بلکه خیر و نیکی آن است که علم و دانش تو زیاد شود و صبر و وقارت افزون گردد و به عبادتهایت مباهات کنی.

* انسانها در دنیا خیر ونیکی نمی بینند جز دو گروه: گروه اول، کسانی که گناهی مرتکب شده باشد و آن را جبران کند و گروه دوم کسانی که در امر خیر عجله می کنند و پیشقدم می شوند.
 
* کاری را که می خواهید انجام دهید، اینگونه باشد تا به نتیجه برسید: آن را کوچک بدانید که از عهده آن بر می آیید، دراین صورت برایتان دستاورد بزرگ خواهدداشت؛ کار را کتمان کنید و پوشیده بدارید تا خوب ظاهرشود؛ در انجامش عجله کنید تا گوارا شود.

* دنیا و آخرت دو چیز متضاد هستند، به طرف هر کدام که رفتید از دیگری باز می مانید؛ مانند شرق و غربند، هرچه به طرف شرق بروید، از غرب دورتر می شوید؛ هرکس دنیارا دوست داشت، از آخرت بدش خواهد آمد.

* اگر کسی کاری دینی رابه خاطر دنیا ترک کند، خداوند دره ای هولناک در پیش پای او می گذارد که ضررش از سود دنیایی کاری که کرده، بیشترشود.


 * ثروتی بهتراز عقل نیست،
وحشتی بهتر از خودپسندی و تکبر نیست؛
هیچ عقلی به پای تدبیر نمی رسد؛
 هیچ بزرگواری مانند تقوا داشتن نیست؛
 هیچ همنشینی مثل اخلاق نیک نیست؛
هیچ ارثی مانند ادب نیست؛
هیچ رهبری مثل داشتن توفیق نیست؛
هیچ معامله ای مانند عمل صالح کردن نیست؛
هیچ سودی مانند ثواب کردن نیست؛
هیچ علم مانند اندیشیدن نیست؛
هیچ ایمانی به پای حیاء و صبر نمیرسد؛
هیچ شرافتی مانند داشتن علم نیست.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا