شناسایی ارزش‌های برجسته جهانی شهر یزد، معرفی ارزش‌های مختلف شهر یزد، حفاظت، مردم‌ مداری به عنوان یکی از مهمترین ارزش‌های بافت تاریخی و حیات اجتماعی دلایل پیگیری برای ثبت جهانی بافت تاریخی یزد است.
مدیر پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی یزد ضمن برشماری اصالت و یکپارچگی بافت تاریخی یزد، لزوم ثبت جهانی این کهن شهر کویر را در اولویت پرونده ارسالی کشور ایران دانست.

فرهمند با بیان اینکه تدوین پرونده ثبت جهانی در هفت فصل در حال انجام است، نیم نگاهی گذرا به معرفی هر فصل داشته و اظهار داشت: در فصل توصیف براساس ارزش های شاخص بافت در سه بخش مطالعات جغرافیایی (جغرافياي طبيعي، انساني و اقتصادي)، کالبدی (زيرساخت ها، محلات، عملكردها، مصالح و تكنولوژي ساخت) و فرهنگی و اجتماعی (آداب و سنن، وقف و ...) جمع بندی گردیده است.

وی گفت: در فصل دوم علاوه بر معرفی دوره های تاریخی یزد، دياگرام و كروكي هاي مربوط به هر دوره در حال تولید و جانمایی است.

فرهمند در فصل سوم (توجیه) به مطالعات تطبيقي شهر يزد با هشت نمونه خارجي (شهرهاي آقادز، قادامز، صنعا، استانبول، بخارا، شهر سبز، آركوپيا، تونس) و هشت نمونه داخلي (شهرهاي نايين، اصفهان، كاشان، كرمان، زواره، اردستان، شيراز، بيرجند) اشاره کرد و تصریح کرد: از آن جایی که حفاظت در اولویت ثبت جهانی شمرده می شود، فصل چهارم نیز بدان اختصاص داده شده است.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی یزد ضمن معرفی فصول پايش و مدیریت به فصل ضمائم و پیوست اشاره داشت و گفت: مطالب و تصاوير تكميلي و نقشه هاي معرفي آثار شاخص معماري و كتاب شناسي در این بخش ارائه خواهد شد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا