سعید فتحی سرپرست یزدفردا طبس /فرماندار ویژه شهرستان طبس مدیریت مصرف آب را موضوعی مهم و حیاتی عنوان کرد و گفت: هم‌اکنون 16 استان کشور از جمله خراسان جنوبی در خط قرمز بحران آب قرار دارند و حال که دولت تدبیر و امید در این زمینه وارد عمل شده لازم است با همکاری و همراهی تمامی دست اندرکاران و آحاد مردم مقابله جدی و موثر با این بحران صورت پذیرد.

 مهدی اخوان‌صفار در اولین جلسه شورای حفاظت از منابع آب طبس 

با اشاره به اهمیت آب در جامعه اظهار داشت: برای رفع نگرانی در آینده می‌بایست در زمینه مدیریت منابع و مصرف آب فرهنگ‌سازی‌های لازم انجام شود تا از این طریق بتوانیم مصارف صنعت، کشاورزی و به‌ویژه آب شرب را پاسخگو باشیم.

مدیر دفتر حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی هدف از تشکیل شورای حفاظت از منابع آب را مدیریت درست منابع محدود آب اعلام کرد و افزود: این شورا وظیفه دارد از طریق تهیه و تدوین دستورالعمل، تصویب برنامه اجرایی، جلوگیری از تخلف و آلودگی، اطلاع رسانی و تبلیغ، تهیه شرح وظایف دستگاه‌های مرتبط و اقدام‌های پیشگیرانه، طی یک برنامه بیست ساله برای تثبیت حالت ایستایی و اولیه منابع آب تلاش کند.

علیرضا پیرتاج در ادامه به تبیین پروژه کنتورهای هوشمند آب و برق پرداخت و گفت: در راستای اهمیت و اجرای طرح احیای تعادل‌بخشی منابع آب، نصب و راه‌اندازی کنتورهای هوشمند آب و برق در خراسان جنوبی از سال 1386 آغاز و تاکنون تعداد یک هزار و 495 دستگاه از این کنتورها در سطح استان نصب و راه‌اندازی شده است.

وی به تشکیل گروه‌های گشت و نظارت در همین راستا اشاره کرد و گفت: از مهم‌ترین وظایف این گروه‌ها جلوگیری از حفر چاه‌های غیر مجاز، برخورد با چاه‌های حفر شده غیر مجاز و نیز تجاوزات صورت گرفته به حریم و بستر رودخانه با دستور مقامات قضایی است.

پیرتاج افزود: در سال گذشته کل اعتبارات تعادل بخشی و احیای منابع آب 700 میلیون تومان بود و امسال با نگاه ویژه دولت به 8.5 میلیارد تومان افزایش یافته است.

در ادامه مدیر امور منابع آب شهرستان طبس، برداشت غیرمجاز از آب‌های طبس را محدود دانست و افزود: اکثر چاه‌های غیرمجاز در طبس با کمک دادستانی مسدود شده و در حال حاضر 90 حلقه چاه در حال فعالیت است که میزان مصرف و برداشت آب آنها اندازه‌گیری می‌شود.

محمدنژاد با اشاره به خالی شدن مخزن سدهای کریت و دره بید از حالت ذخیره آب به دلیل خشکسالی گفت: سطح آب‌های زیرزمینی طبس هر سال حدود 20 درصد افت می کند و برای مقابله با این وضعیت به نظر می‌رسد باید الگوی کشت محصولات کشاورزی تغییر یابد.
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا