ویروس کورونا، به صورت موذیانه و آرام، باعث طغیان های بزرگ بیمارستانی می شود و ضروری است تا اقدامات لازم و موثر جهت پیشگیری و کنترل این بیماری در حجاج و زائرین، با جدیت انجام گیرد.

به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد؛ معاون بهداشتی دانشگاه در جلسه ی هماهنگی روسا و مدیران بیمارستانها و مراکز درمانی، اظهار داشت: با هماهنگی های انجام شده توسط هیئت پزشکی ایران در عربستان، تمهیداتی درنظر گرفته شده تا بیماران و حادثه دیدگان منا به بیمارستانها عربستان ارجاع داده نشوند چرا که بیمارستانها ومراکز پزشکی عربستان از مکانهای اصلی انتقالی ویروس کرونا و MERS هستند.

محمد حسن لطفی پیرامون اقدامات ضروری در پایش و معاینه ی حجاج در بدو ورود به فرودگاه گفت: به منظور پیشگیری و جلوگیری از انتقال بیماری در صورت ابتلای حجاج، همکاری بین بخشی، چرخه ی آموزش زائران و مراقبت از مبتلایان احتمالی، از بدو ورود حجاج به فردگاه تا دوهفته پس از بازگشت آنان نیز ادامه می یابد.

وی همچنین از آمادگی همه جانبه ی بیمارستانها های کشور در صورت برخورد با طغیان های بیماران تنفسی و حفظ آمادگی و تقویت مراقبت مرزی و فرامرزی( در فرودگاه استان و فرودگاه جده) خبر داد و گفت: حضور ناظر بهداشتی در پروازهای بازگشتی حجاج با هماهنگی سازمان حج و زیارت،استقرار سه نیروی کارشناس بیماریها و و یک پزشک در پایگاه بهداشتی فرودگاه و وجود دو تخت در اتاق ایزوله ی فشار منفی بیمارستان شهید صدوقی از جمله ی تمهیداتی هستند که جهت کنترل و پیشگیری از این بیماری در نظر گرفته شده است.

وی تصریح کرد: با معاینات صورت گرفته توسط تیم پزشکی مستقر در فرودگاه، چنانچه علائمی مانند تب، سرفه، اسهال یا تنگی نفس در زائران مشاهده شود، توسط آمبولانس ویژه ی 115 به بیمارستان شهید صدوقی منتقل می شوند.

وی افزود: به منظور تسریع در امور، بیمارستانهای استان در سه سطح تقسیم بندی شده اند. بیمارستانهای ابرکوه، بافق، خاتم که فقط متخصص داخلی در آنها مستقر می باشد، سطح یک، بیمارستانهای میبد، اردکان، تفت، مهریز و گودرز با دارا بودن متخصص داخلی و متخصص عفونی، مشمول سطح دو و بیمارستان شهید صدوقی یزد با اتاق ایزوله ی فشار منفی، همراه با تجهیزات کامل در سطح سوم  (در صورت مشاهده ی بیمار مبتلا به تنگی نفس و علائم کرونا) قرار دارد.

وی همچنین از آمادگی بخش VIP بیمارستان های شهید دکتر رهنمون و شهید بهشتی تفت و بیمارستان کوثر شهید صدوقی در صورت نیاز، خبر داد.

خبرنگار؛ لیلا پورزارع

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا