مدیرکل دفتر برنامه، بودجه و تشکیلات وزارت علوم با بیان اینکه در سال‌های گذشته آموزش عالی کشور توسعه‌ بی‌رویه‌ای از لحاظ کمی داشته، گفت: این موضوع فشار مالی شدیدی را به دولت وارد و مجموعه‌ها را به شدت مقروض کرده است.

دکتر محمد مهدی لطفی اظهار داشت: البته بخشی از این معضل به عملکرد و تصمیمات خود مجموعه‌ها برمی‌گردد  و براین اساس داشتن یک برنامه منسجم برای توسعه همه جانبه در مجموعه‌های دانشگاهی بسیار حائز اهمیت است. به گفته وی، این توسعه‌ها صرفا نمی‌تواند متکی به امکانات و هیات‌علمی موجود باشد بلکه نگاه ما باید نگاه بیرونی هم باشد تا با استفاده از ظرفیت‌های سایر دانشگاه‌ها و مؤسسات علمی پژوهشی مسیر توسعه را طی کنیم.
وی  با اشاره به اینکه در اکثر دانشگاه‌ها دفتر برنامه، بودجه و تحول اداری شاید در اذهان دانشگاهیان صرفا یک مدیریت است که مسایل بودجه‌ای دانشگاه را پی‌گیری می‌کند، افزود: این واحد باید به مجموعه دیگری از فعالیت‌ها و وظایف در کنار بودجه اهمیت دهد بنابراین مهمترین دستاوردی که باید به دنبال آن بود این است که دفتر برنامه، بودجه و تحول اداری به میان دانشکده‌ها، گروه‌ها و واحدهای ستادی دانشگاه برده شود.
وی با اشاره به لزوم برنامه‌ریزی راهبردی در دانشگاه‌ها گفت: مدیران برای هر تصمیم‌گیری یا برنامه‌ریزی نیاز به آمار دقیق و صحیح دارند و ضروری است در دانشگاه‌ها یک نظام اطلاعاتی آماری و منسجمی که اطلاعات روزآمد را در اختیار داشته باشد.
وی عضویت دفتر برنامه، بودجه و تحول اداری در شوراها و کمیته‌های متعدد دانشگاه را نیزباعث تقویت نقش و جایگاه این واحد در دانشگاه‌ها دانست.
دکتر لطفی یک فعالیت مهم دیگر را که می‌تواند در مجموعه دانشگاه تاثیرگذار باشد، تشکیل شورای گسترش و توسعه دانشگاه دانست و اظهار داشت: هر اقدام توسعه‌ای که بخواهد در دانشگاه اتفاق افتد در این شورا کارشناسی می‌شود و یک تصمیم حساب‌شده و همه جانبه‌نگر گرفته می‌شود.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا