رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور گفت: در سراسر ایران اسلامی قبور مبارک امامزادگان را می‌بینیم که نشان‌دهنده این است که ایرانیان با آغوش باز از این امامزادگان استقبال کردند و بعضی همرا با اینان با دشمنان جنگیدند و به شهادت رسیدند.

حمید رضا حجازی - به گزارش خبرنگار یزد فردا در طبس: کنگره ملی امامزادگان در سه محور شخصیت‌شناسی حضرت حسین‌بن موسی‌ا‌لکاظم(ع)، نقش فرهنگی امامزادگان و بررسی جلوه‌های معماری آستان مقدس امامزادگان و بقاع متبرکه در طبس برگزار شد که نماینده ولی فقیه و ریاست سازمان اوقاف و امور خیریه کشور گفت: ما نسبت به دو امانت یعنی قرآن و اهل بیت که پیامبر(ص) وصیت کردند عمل کنیم و امامزادگان نیز از این خاندان هستند و وظیفه ما است که آن‌ها را تکریم کنیم و پناهگاه خود قرار دهیم.

حجت الاسلام محمدی افزود: برای شناساندن و مقام و منزلت امامزادگان لازم است همایش گذاشته شود و همه باید کمک کنیم تا حق امامزادگان ادا شود.

وی با اهمیت بقاع متبرکه افزود: میبینیم که داعش یکی از جاهایی که در سوریه و عراق اول مورد جنایت قرار داد بقاع متبرکه بود و معلوم است که این‌ها آثاری برای حفظ دین ما دارد و ما قدر این نعمت را بدانیم.

معاونت فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور نیز با بیان اینکه در کشور ما بیش از ۸ هزار و ۵۱ بقعه امامزاده وجود دارد گفت:امام خمینی (ره)، بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران بر این که امامزادگان جایگاهی هستند که مردم باید در جوار آن آرامش بگیرند و رهبرمعظم انقلاب نیز بر این که این اماکن مقدس باید به قطب فرهنگی تبدیل شوند، تاکید فرموده اند.

حجت‌الاسلام احمد شرفخانی در خصوص طرح جامع تبدیل امامزادگان به قطب‌های فرهنگی براساس چشم انداز ۱۴۰۴ گفت: در این راستا چشم اندازهایی برای امامزادگان و بقاع متبرکه در بعد عمرانی و نرم افزاری تبیین شده است که در این طرح راهکارها، راهبردها، برنامه‌ها و فعالیت‌ها با توجه به اقتضائات هر امامزاده تدوین شده است.

وی افزود: در این چشم انداز هدف این بوده که اولاً تعریف شود قطب فرهنگی چیست و به چه صورت می‌توان امامزادگان را به قطب‌های فرهنگی تبدیل کرد.

شرفخانی گفت: در بعد نرم افزاری برنامه‌های فرهنگی و قرآنی در آن نهادینه شده است و در ۲ هزار و ۴۰۰ امامزاده مرکز آموزشی و قرآنی راه‌اندازی شده و طرح عمران و آبادانی هزار و ۳۰۰ امامزاده کشور انجام گرفته است.

وی توجه به موقعیت جفرافیایی و فرهنگی و همچنین تاکید بر حضور مردم در فعالیت‌ها را از مهم ترین نکات لازم جهت انجام فعالیت‌های نرم افزاری در امامزادگان دانست و گفت: در همین راستا زیر ساخت های لازم جهت تشکیل مراکز فرهنگی در امامزادگان ایجاد شده است.

معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه کشور، اجرای طرح تربیت حافظان قرآن کریم را یکی دیگر از اولویت ها برنامه‌ای این سازمان اعلام کرد و گفت: این طرح در پی فرمان مقام معظم رهبری مبنی بر تربیت ده میلیون حافظ قرآن کریم در کشور آغاز شده است.

وی از تربیت بیش از ۵۲۰ هزار نفر حافظ تاکنون در این طرح خبر داد و اظهار داشت: براساس برنامه چهار ساله این سازمان، تربیت یک میلیون حافظ قرآن در دستور کار قرار گرفته که هم اکنون هزار و ۲۵۰ نفر در این طرح هستند و این نفرات در حال افزایش هستند.

وی گفت: راه اندازی کتابخانه‌های فیزیکی و دیجیتال نیز به عنوان یکی دیگر از برنامه‌های بخش نرم افزاری تبدیل امامزاده‌ها به قطب‌های فرهنگی است.

حجت الاسلام و المسلمین شرفخانی بیان کرد: یعد از فراخوان که سال گذشته دادیم ۲۶۳ مقاله به دبیرخانه رسید و مورد ارزیابی قرار گرفت.

حجت الاسلام شرفخانی با اشاره به این که اگر امروز سرسفره اهل بیت (ع) و قرآن در ایران اسلامی نشسته‌ایم، مدیون امامزادگان هستیم، بیان کرد: این امامزادگان با حضور خود در ایران، فرصتی برای آشناسازی مردم با قرآن و فرهنگ اهل بیت (ع) فراهم کردند.

وی گفت: رهبر معظم انقلاب همواره بر تبدیل بقاع متبرکه و امامزادگان کشور به قطب فرهنگی تاکید داشته اند و بر همین اساس روز ۵ ذی القعده در تقویم رسمی کشور روز تجلیل از امامزادگان و بقاع متبرکه نامگذاری شده است.

مدیر عامل آستان حضرت حسین بن موسی الکاظم(ع) و زیارتگاه شهید مدرس نیز گفت:  این مجموعه از موسسات فرهنگی آستان قدس رضوی هستند که به دستور مقام معظم رهبری تولیت آن به آستان قدس رضوی و آیت الله واعظ طبسی واگذار گردید.

سپهریان افزود در حال حاضر بیش از۱۶۰ هزار جلد کتاب در کتابخانه‌های زیر نظر این موسسه وجود دارد با ۳۶ هزار عضو فعال و کتابخانه شهید آیت الله مدرس کاشمر مقام برتر کتابخانه‌های مشارکتی کشور را در سال ۱۳۹۲ کسب کرده و کتابخانه حضرت حسین بن موسی الکاظم(ع) طبس مقام برتر کتابخانه‌های مشارکتی استان را در سال‌های ۱۳۹۲ و ۱۳۹۳ به دست آورده است.

وی با اشاره به خدمات‌رسانی به زائران گفت: موقعیت جغرافیایی این مکان مقدس و قرار گرفتن آن در مسیر راه زائران حضرت رضا(ع)، سبب شده تا سالانه حدود ۶ میلیون زائر به حرم مطهر حضرت حسین بن موسی الکاظم(ع) طبس مشرف شوند.

مدیرعامل موسسه آستان حسین بن موسی الکاظم(ع) طبس عنوان کرد: این تفویض تولیت و بهره‌گیری از توان مدیریتی بالا سبب شده تا صحن و سرا، امکانات و خدمات رسانی به زائران فرزند گرانقدر امام موسی بن جعفر(ع) به سرعت توسعه و گسترش یابد.

236 مقاله از سراسر کشو به این همایش ارسال شده بود که پنج مقاله برتر شده و 13 مقاله نیز به عنوان برگزیده انتخاب شد.

مراسم با رونمایی از نرم افزار  کنگره ملی و تمبر امام زادگان و کتاب امام زادگان خراسان جنوبی امروز ظهر به کار خود پایان داد.

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا