یزدفردا:

تاریخ انتشار: ۶ بهمن ۱۳۹۲

 

/

10 لیموزین گران دنیا

 

هم از نظر قد و قوار و ابعاد بی‌رقیب هستند و هم از نظر قیمت و کیفیت. لیموزین‌ها همان خودروهای کشتی‌شکلی هستند که افراد مشهور و متمول را حمل و نقل می‌کنند. در میان انبوهی از مدل‌ها، این ۱۰ مدل یک چیز دیگر محسوب می‌شوند.

 

همیشه خودروی خاصی بوده‌‌ و مشتریان خاصی هم داشته‌ است. طی تاریخ ۱۱۲ ساله‌اش (از ۱۹۰۲ تا کنون) همین‌طور بوده است. 

گفته می‌شود فرانسوی‌ها اولین لیموزین دنیا را ساخته‌اند. در حقیقت اصطلاح Limousine در قرن گذشته به کالسکه‌های سایز بزرگی اتلاق می‌شد که اغلب از سوی اشراف و اعیان مورد استفاده قرار می‌گرفت. 

این خودروها که اکنون به صورت خلاصه شده، «لیمو» نیز نام‌گذاری می‌شوند، این روزها مشتریان ویژه‌ای دارند. 

شما هرچقدر هم که پولدا‌ر باشید پشت فرمان چنین خودرویی قرار نمی‌گیرید. آن را به دست راننده استخدامی خود می‌سپارید. 

گفته می‌شود صنعت لیموزین‌سازی سالانه ۴ میلیارد دلار درآمد دارد. با تیراژ تولید ۴ هزار دستگاه نزدیک به ۴۲ هزار نفر را نیز مشغول به کار کرده است. در ادامه شما را با گران‌ترین نسخه‌های این خودروهای گران آشنا ‌می‌کنیم. 

برای اشراف چین 

گریت‌وال Hover Pi 

قیمت: ۳۳ هزار و ۷۵۰ دلار 

فکرش را هم نمی‌کردید که چینی‌ها هم در دنیای لیموزین‌وارد شده باشند؟ شرکت گریت‌وال این خودروی ۶.۷ متری را بر پایه شاسی‌بلند هاوال H3 ساخته است. بد نیست بدانید اولین نسخه تولیدی آن به فیدل کاسترو رهبر کوبا اهدا شد. این خودرو پرفروش‌ترین لیموزین چینی است. خریداران آن از ژاپن، کره، فرانسه، روسیه و حتی ایتالیا درخواست داده‌‌اند. گریت‌وال برای این خودرو از یک پیشرانه ۲.۴ لیتری چهار سیلندر میتسوبیشی به قدرت ۱۵۲ اسب‌‌بخار با ۲۲۰ نیوتن‌متر گشتاور استفاده کرده است. نسخه شاسی‌بلند این خودرو می‌توانست با جعبه‌دنده ۶ سرعته به سرعت ۲۲۵ کیلومتر در ساعت دست پیدا کند.‌ آمار نشان می‌دهد از سال ۲۰۰۶ که ساخت آن آغاز شده،‌ بیش از ۳۰ هزار دستگاه تولید و فروخته شده است.

کت و شلوار آمریکایی 

کادیلاک XTS 

قیمت: ۴۸ هزار و ۶۳۵ دلار 

این خودرو احتمالاً موفق‌ترین لوکس مدرن جنرال‌موتورز و کادیلاک زیرمجموعه‌اش است. چراکه روی پلت‌فرم آن هم مدل سدان ساخته شده است، هم خودروی نعش‌کش و هم این لیموزین. ایکس‌تی‌اس از اولین تولیدات شرکت بود که به سیستم AWD مجهز می‌شد. بهترین پیشرانه در نظر گرفته شده برای این لیموزین ۳.۶ لیتری V6 با ۴۱۰ اسب‌بخار نیرو و ۵۰۰ نیوتن‌متر گشتاور است. درست مانند یکه لوکس معمولی انبوهی از آپشن‌های اشرافی و لوکس دارد. از تریم چرم و چوب گرفته تا صندلی‌های دست‌دوز و نورهای مخفی LED. کادیلاک فوق مجهز به رینگ‌های زیبای کروم‌رنگ ۱۸ اینچی مخصوص فشار کاری بالا است. وزن نهایی این خودرو ۳.۱ تن برآورد شده است.

استاد لیموسازی 

لینکلن MKS 

قیمت: ۵۰ هزار دلار 

اساساً این شرکت پیش از آنکه یک شرکت سازنده سواری‌های لوکس باشد، در امر لیموزین‌ها متخصص و سرآمد است. نسخه اولیه MKS‌ به عنوان یک سدان اشرافی راهی بازار شد ولی خیلی سریع توسط طراحان تغییر ماهیت داده و به یک لیموزین چند درب بدل شد. این خودرو در حقیقت رقیبی است برای کادیلاک جنرال موتورز که فورد رقیب به عنوان شرکت مادر تدارک دیده است. درون کابین وسیع آن یک سیستم صوتی حرفه‌ای ۶۰۰ وات با ۱۴ اسپیکر تعبیه شده است. فورد برای آن از یک پیشرانه ۳.۷ لیتر شش سیلندر Vشکل به قدرت ۲۷۳ اسب‌بخار با ۳۷۴ نیوتن‌متر استفاده کرده است. این خودروی سنگین‌وزن دارای یک جعبه‌دنده ۶ سرعته فول اتوماتیک است.

 

فرستاده‌ای از کره 

سنگ‌یانگ Chairman W 

قیمت: ۱۰۳ هزار دلار 

از سال ۲۰۰۸ به این سو قدیمی‌ترین خودروساز کره جنوبی درست در زمانی که می‌خواست وارد بازارهای بزرگ دنیا شود، ویرایش ویژه‌ای از چیرمن را راهی بازار کرد. این خودروی اشرافی با امکانات فوق‌العاده، قوای محرکه قدرتمند و قیمت نه‌چندان بالا از سوی متمولان نوپای دنیا با استقبال روبه‌رو شده است. یکی از بهترین ویژگی‌های این خودرو پیشرانه ۵ لیتری هشت سیلندر Vشکل آن است که توسط مرسدس‌بنز آلمان تولید شده است. هم‌چنین جعبه‌دنده ۷ سرعته اتوماتیک (۷G-Tronic) آن نیز ساخت مهندسین اشتوتگارت است. حتی گفته می‌شود مدل‌های جدیدتر آن مجهز به انتقال قدرت چهار چرخ متحرک (۴Matic) بنزی‌ها مجهز شده است. سانگ‌یانگ ۵.۴ متری فوق می‌تواند ۳۰۲ اسب‌بخار نیرو تولید کند. سرعت نهایی این خودرو ۲۵۰ کیلومتر در ساعت اعلام شده است.

ژاپنی دیده نشده 

میتسوبیشی Dignity 

قیمت: ۱۰۵ هزار دلار 

خودروی عجیبی است این لیموزین. شاید عجیب‌ترین ساخته میتسوبیشی. سال ۹۹ میلادی این شرکت فروشگاه‌های بزرگی را برای عرضه محصولات خود تاسیس کرده بود. خودروی فوق در همین مراکز فروش برای تبلیغ قرار داده شده بود. این خودرو بعدها رقیبی شد برای هیوندای سنتنیال، تویوتا سنچوری و نیسان پرزیدنت. سازنده ژاپنی برای این خودرو از یک پیشرانه ۴.۵ لیتری هشت سیلندر Vشکل به قدرت ۲۸۰ اسب‌بخار با ۴۱۲ نیوتن‌متر گشتاور در نظر گرفته شده بود. طول ۵.۳ متری آن با فنربندی قابل قبولی بسیار تحت کنترل درآمده بود. گفته می‌شود وزن نهایی این میتسو ۲.۳ تن بوده است. در دوره‌ای که اوج فروش آن بوده، سفارش ۳۰۰ دستگاه دریافت می‌شد. ویرایش ۲۰۱۲ این خودرو به کلی تبدیل به یک محصول اسپرت لوکس تبدیل شده بود.

 

برادر ثروتمند جنسیس 

هیوندای Centennial 

قیمت: ۱۱۳ هزار دلار 

بهترین خودروساز کره چند سال پیش لوکس‌ترین محصول خود را جنسیس معرفی کرد. اما مدتی بعد وقتی سنتنیال رونمایی شد همه فهمیدند که این لقب برازنده مدل دیگری است. تقریباً یک سال بعد از رونمایی سدان فوق لوکس این خودرو، ویرایش لیموزین آن روی کار آمد. در حقیقت این خودرو همان مدل طویل‌تر شده قبلی بود. این خودرو ۳۰ سانتی‌متر بزرگ‌تر از آب درآمده بود. هیوندای برای اینکه مشتریان سخت‌گیر آن را راضی نگه دارد،‌ برایش یک پیشرانه ۵ لیتری هشت سیلندر Vشکل به قدرت ۳۹۵ اسب‌بخار با ۵۰۰ نیوتن‌متر در نظر گرفته است. شاید ابتدا کمی سخت به نظر می‌رسید ولی بعدها با جا افتادن قابلیت‌هایش بزرگانی چون هرمس و RMR‌ سراغ تیونینگ آن رفتند. بد نیست بدانید این خودرو توسط رئیس جمهور کره جنوبی و مقام‌های عالی‌رتبه کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

زیر پای هالیوودی‌ها 

کرایسلر ۳۰۰ 

قیمت: ۱۴۰ هزار دلار 

یک ستاره مطرح موسیقی، یک بازیگر سرشناس و یک ورزشگار معروف در آمریکا اگر بخواهد برای مراسم یک خودرو را انتخاب کند، حتماً از یک لیموزین و حتماً از این کرایسلر بهره می‌گیرد. باور کنید این یک اتاق لوکس در یک هتل ۶ ستاره است. برای آن از یک پیشرانه ۶.۴ لیتری هشت سیلندر Vشکل HEMI استفاده شده است. جعبه‌دنده‌اش هم ۸ سرعته اتوماتیک خواهد بود. درون کابین چند نمایشگر بزرگ ۲۶ اینچی تعبیه شده است. کف‌پوش آن سنگ و سقف آن با چراغ‌های LED رنگارنگ تزئین شده است. امکاناتی چون یخچال و ماساژور هم جای خود را دارد. جالب است بدانید درون فضای داخلی آن می‌توان ۱۰ نفر را به راحتی جا داد.

 

مهندسی در لباس گارسون‌ها 

مرسدس‌بنز Sکلاس 

قیمت: ۱۵۴ هزار دلار 

معلوم بود که بالاخره مرسدس جایی در این لیست پیدا خواهد کرد. چه مدلی بهتر از Sکلاس واقعاً‌می‌تواند به عنوان یک لیموزین انتخاب شود؟ این شرکت پرافتخار از سال ۱۹۵۴ به این‌سو توانایی خیره‌کننده خود را در این سطح نشان داده بود. خودروهایی که گاه با نام ابداعی Pullman شناخته می‌شوند. حتی شنیده می‌شود که ویرایش جدیدی از این خودرو نیز تا سال ۲۰۱۵ راهی بازار می‌شود. بهترین پیشرانه در نظر گرفته شده برای این مرسدس، یک قلب ۶ لیتری ۱۲ سیلندر Vشکل است که به راحتی می‌تواند ۶۲۱ اسب‌بخار نیرو تولید کند. این خودرو بارها از سوی مجلات معتبری هم‌چون موتورترند، کارانددرایور و اتومبیل به عنوان لیموزین برتر انتخاب شده است. دلیلی ندارد درباره کیفیت و آپشن‌های این خودرو نگران باشیم. می‌دانیم که پشت آن برند معتبری چون مرسدس قرار دارد.

خودروی آقای رئیس جمهور 

کادیلاک One 

قیمت: ۳۰۰ هزار دلار 

احتمالاً‌ جنجالی‌ترین و بحث‌برانگیزترین لیموزین دنیا است. نه به خاطر چهره، قیمت و کیفیتش، بلکه دقیقاً به خاطر افرادی که سوارش می‌شوند. از ابتدای دهه ۳۰ میلادی آمریکا قراردادی که با شرکت جنرال‌موتورز امضا کرده بود که به موجب آن خودروهایی ویژه شخص رئیس‌ جمهور و سران عالی‌ کشور با مشخصات فنی به نسبت محرمانه تولید خواهد شد. این کادیلاک مانند یک تانک زرهی، ایمن است و می‌توان گفت تقریباً در برابر هر تهدیدی از جمله سلاح‌های گرم و راکت‌ها مقاومت می‌کند. درون کابین آن چند کیسه از گروه خونی رئیس جمهور قرار داده شده است. تایرها و حتی آینه‌های این خودرو نیز ضد گلوله ساخته شده‌اند.

 

استاد بزرگ 

رولزرویس Phantom 

قیمت: ۳۵۰ هزار دلار 

راستش همه می‌توانستند پیش‌بینی کنند که این رولزرویس مدال طلا را از آن خودش کند. اسطوره زیبایی، وقار و کیفیت در دنیای اشراف‌زاده‌ها و فوق لوکس‌ها اجازه برتری را به هیچ‌کس دیگر نمی‌دهد. سرتاسر این خودرو جزئیاتی دیده می‌شود که نشان از سابقه ۱۰۰ سال رویاسازی این شرکت را دارد. رولزرویس انگلستان که این روزها به عنوان یک زیرمجموعه شرکت ب‌ام‌و آلمان شناخته می‌شود، برای این خودرو از یک پیشرانه ۶۷۵۰ سی‌سی ۱۲ سیلندر Vشکل ۴۵۳ اسب‌بخاری بهره می‌گیرد. استفاده از جعبه‌دنده‌های مدرن ۸ سرعته اتوماتیک ZF برای این غول ۶ متری ۲.۵ تنی نشان از سبک آینده‌نگر آن دارد. چوب‌های استفاده شده در داخل کابین از باغ‌های خصوصی شرکت رولزرویس استخراج می‌شوند.

تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۲

 


 

 
 

 

با وجود قرار نداشتن در فهرست خودروهای مجاز وارداتی

بزرگترین محموله پورشه وارد ایران شد

بزرگترین محموله خودروهای سواری پورشه در آبان ماه امسال به تعداد ۴۹ دستگاه و ارزش ۳.۹ میلیون دلار وارد کشور شد.

به گزارش   ایسنا ، این محموله از خودروهای سواری پورشه از مبدا امارات و از طریق گمرک یزد در آبان ماه وارد شد. همچنین دومین محموله بزرگ خودروهای پورشه نیز به تعداد هشت دستگاه در آذر ماه امسال وارد شد.

طبق آمار گمرک ایران در ۹ ماهه امسال ۸۵ دستگاه انواع خودروهای پورشه وارد کشور شد. این در حالی است که در آخرین فهرست اعلامی خودروهای سواری مجاز وارداتی در سال ۱۳۹۲ نامی از هیچ یک از مدلهای خودروی پورشه مشاهده نمی شود.

آخرین فهرست خودروهای سواری مجاز برای واردات در سال ۱۳۹۲ که از سوی سازمان توسعه تجارت اعلام شده شامل ۹۳ مدل انواع خودرو می شود که نام هیچ یک از مدلهای خودروی پورشه در آن وجود ندارد. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که خودروهای پورشه وارداتی در سال گذشته ثبت سفارش شده‌ بودند.

تاکنون خودروهای کره‌یی (کیا، هیوندای و سانگ‌ یانگ)، چینی (SAIC موتور و جیلی)، ایتالیایی (آلفارومئو، فیات)، ژاپنی (هوندا، میتسوبیشی و تویوتا)، آلمانی (ABT، فولکس واگن، بنز و بی‌ام‌و)، سوئدی (ولوو) و فرانسوی (رنو) موفق به دریافت مجوز واردات محصولات خود به ایران در سال جاری شده‌اند.

براساس آخرین آمار گمرک ایران در ۹ ماهه امسال ۴۴ هزار و ۶۴۷ دستگاه انواع خودروی سواری به ارزش تقریبی ۹۲۴ میلیون دلار وارد شده است. این میزان واردات از نظر تعداد و ارزش نسبت به مدت مشابه در سال قبل به ترتیب ۴۹.۲۴ و ۳۱.۳۵ درصد افزایش یافته است

 


 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا