طبق سرانه كشوري داروخانه ها در مراكز استان ها به ازاي هر 6000 نفر يك داروخانه معمولي و به ازاي هر 65000 نفر يك داروخانه شبانه روزي تاسيس مي شود كه در استان يزد تعداد داروخانه ها طبق سرانه كشوري است.

فرناز افضل، در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران در خصوص آمار داروخانه ها افزود: هم اكنون در شهر يزد شش باب داروخانه شبانه روزي 38 باب داروخانه تمام وقت كه به صورت دو شيفت صبح و عصر مشغول به كار هستند.

27 باب داروخانه نيمه وقت كه فقط در يك شيفت عصر مشغول هستند و در مجموع 71 باب داروخانه مشغول به فعاليت هستند.

وي با اشاره به اينكه 126 دكتر داروسز در استان مشغول به كار هستند گفت: استان يزد نه باب داروخانه شبانه روزي، 65 باب داروخانه تمام وقت، 39 باب داروخانه نيمه وقت و در مجموع 113 باب داروخانه مشغول به فعاليت و ارائه خدمات به بيماران هستند و نه داروخانه داخل بيمارستاني با عمده فعاليت سرويس دهي به بخش هاي بيمارستان است.

اين كارشناس امور دارويي معاونت غذايي و دارو تصريح كرد: علامت RX بالاي نسخه ها نشان دهنده دارويي بودن نسخه است كه به دو معنا است.

دريافت كنيد و زئوست يا ستاره پوپيتر است كه در يونان باستان نشان شفابخش بوده است.

فرناز افضل در خصوص علامت بالاي تابلوي داروخانه ها گفت:‌اين علامت به صورت جامي است كه يك مار در آن حلقه زده و اين نيز دو تعبير دارد جام محتوي دارد و يا زهرا است كه به عنوان دارو از آن استفاده شده و نشانه حيات است و در قديم زهر را از مار مي گرفتند كه اين نشانه عوامل شفابخش است.

كارشناس امور دارويي در خصوص مصرف دارو در ماه مبارك رمضان خاطرنشان كرد: برخي از داروها در واحدهاي بالا هستند و تاثير آنها به صورت طولاني است و بايد در روز فقط يك بار مصرف شود كه بيماراني كه اين داروها را مصرف مي كنند مي توانند روزه بگيرند اما برخي ديگر از داروها در واحد پايين تر هستند و تاثير آنها در مدت هشت ساعت است كه بيماراني كه اين داروها مصرف مي كنند بنابراين مي توانند با مشورت پزشك دارويي با اثربخشي طولاني را جايگزين كرده و روزه بگيرند

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا