ناگفته‌های شنیدنی آهنگساز فیلم محمد(ص)

«آی.آر. رحمان»،آهنگساز هندی فیلم سینمایی «محمد رسول‌الله» به کارگردانی «مجیدی مجیدی»، همکاری با «مجیدی» را پرچالش‌ترین پروژه کاری خود دانسته و در این باره گفت: فقط ۶ ماه طول کشید تا متوجه شوم که مجیدی از من چه می‌خواهد.
به گزارش مشرق، «آی. آر. رحمان»، آهنگساز برنده اسکار و گرمی سینمای هند که فیلم‌های موفقی چون «میلیونر زاغه نشین»، «127 ساعت» و «الیزابت: دوران طلایی» را در کارنامه کاری خود دارد، همکاری با «مجید مجیدی» در پروژه «محمد رسول‌الله» را یکی از خاطره‌انگیزترین، پرچالش‌ترین و سخت‌ترین پروژه کاری خود می‌داند.

«رحمان» در این باره گفت: تمام کارگردانانی که من تاکنون با آنها کار کرده‌ام با سبک کاری من آشنا هستند و حدود 25-20 سال از آشنایی ماها می‌گذرد...ولی مجیدی آنچه را که انجام می‌دادم را متوجه نمی‌شد و در واقع هیچ چیز راجب به من نمی‌دانست.
وی افزود: به همین خاطر اگر چیزی می‌نواختم، این سؤال برایش پیش می‌آمد که این دیگر چیست؟ این مسئله حدود دو فصل طول کشید تا اینکه من بالاخره متوجه شوم که او چه انتظاری از من دارد. سپس از او پرسیدم که دیگر چه دوست دارد، به همین خاطر از او خواستم که به آثار دیگران گوش دهد و بر همین اساس یک فهرست از اولویت‌های مورد نظر او برای خود ساخت و اینگونه شد که سرانجام پس از 6 ماه توانستم به ذائقه او و آنچه که خواسته اوست پی ببرم.

وی متذکر شد: عاشق کار با مجیدی هستم و کار با او رویای من برای کار در سینمای ایران را محقق کرد. همیشه شیفته سینمای ایران بودم، در حقیقت این علاقه را نسبت به هر سینما دیگری خارج از مرزهای هند هم دارم چون آنها علی‌رغم محدودیت‌های موجود، چنین آثار زیبایی را خلق می‌کنند. همیشه می‌خواستم که در ایران کار کنم ولی خوب متاسفانه مشغله کاری اجازه چنین کاری را به من نمی‌داد.

«رحمان» در ادامه این مصاحبه درباره موسیقی مجبوبش در میان نامزدهای اسکار امسال گفت: موسیقی متن فیلم «ضربه شلاق» را خیلی دوست داشتم، چون موسیقی آن یک موسیقی جاز بود، نوعی از موسیقی که تعداد اندکی از مردم با آن در ارتباطند.
به گزارش فارس، این آهنگساز 48 ساله در مصاحبه چند هفته پیش خود با روزنامه تایمز آف ایندیا، نیز عنوان کرده بود که استاندارهای فیلم «محمد (ص)» بسیار بالاست و همکاری با «مجیدی» برای او تجربه فوق‌العاده‌ای بوده است.

وی در این مصاحبه گفت:  علی‌رغم استرس‌های زیادی که داشتم، در نهایت مجیدی از موسیقی فیلم راضی و خوشحال بود، رضایت او به حدی بود که مرا در آغوش کشید و به من تبریک گفت. حقیقتا تجربه بسیار تکان‌دهنده‌ای بود.

بنا بر این گزارش، «آی.آر. رحمن» با نام «دیلیپ کومار» در خانواده‌ای هندو متولد شد ولی در سنین جوانی به دین مبین اسلام گروید و نام خود را به «الله راخا رحمان» تغییر داد.

«رحمن» از 16 سالگی وارد عرصه موسیقی شد و پس از چند سال در سال 1990 ساخت آهنگ برای فیلم را آغاز کرد.

نتیجهٔ بیش از ده سال فعالیت مداوم در صنعت فیلم سازی هند و جهان برای ای. آر. رحمان فروش بیش از صد میلیون نسخه موسیقی فیلم و بیش از دویست میلیون آلبوم از آثار او است که او را در زمره پرفروش‌ترین هنرمندان موسیقی جهان قرار می‌دهد.

مجلهٔ تایم در سال 2009 رحمان را در لیست تایم 100 به عنوان یکی از صد فرد تأثیرگذار در جهان معرفی کرده‌است.

او تاکنون برنده جوایز بسیاری چون  چهار جایزه ملی فیلم هند، یک جایزه بفتا، یک جایزه گلدن گلوب و دو جایزه اسکار شده است.
جلیل رسولی توضیح داد:

چگونگی انتخاب نام‌نوشته فیلم محمد رسول الله و نگارش آن

جلیل رسولی هنرمند پیشکسوت عرصه نقاشی‌خط و خوشنویسی که قرعه انتخاب نهایی نام‌نوشته فیلم سینمایی «محمد رسول‎‌الله» سرانجام به نام او رقم خورده است، درباره چگونگی انتخاب این نام‌نوشته و وسواس مجید مجیدی کارگردان این فیلم توضیح داد.

 

نقل از مهر، جلیل رسولی هنرمند خوشنویس که قرعه انتخاب نهایی نام نوشته فیلم «محمد رسول‌الله» به نام او رقم خورده، معتقدست که سرانگشت او با عنایات الهی لیاقت یافته تا نام مبارک رسول‌الله را بنگارد.

جلیل رسولی هنرمند پیشکسوت عرصه نقاشی‌خط و خوشنویسی که قرعه انتخاب نهایی نام‌نوشته فیلم سینمایی «محمد رسول‎‌الله» سرانجام به نام او رقم خورده است، در گفتگو با خبرنگار مهر درباره چگونگی انتخاب این نام‌نوشته و همچنین وسواس مجید مجیدی کارگردان این فیلم درباره انتخاب نام‌نوشته اثر چنین توضیح داد: حدود یک سال و نیم پیش بود که از من خواسته شد در داوری مسابقه نام‌نوشته «محمد رسول‌الله» شرکت کنم. من داوری مسابقات را معمولاً کمتر می پذیرم ولی به حرمت این کلام و فیلمی که متعلق به پیامبر است، آن را پذیرفتم. در این مسابقه حدود 2600 اثر رسید که بیشتر این آثار متعلق به هنرمندان ایرانی بود و آثار خارجی چندانی نرسیده بود.

وی افزود: از میان آثار ارسالی به این مسابقه 3 نفر را به عنوان برگزیدگان اول تا سوم انتخاب کردیم که جوایزی هم به آنها اهدا شد اما آقای مجیدی گفته بود که انتخاب نام‌نوشته فیلم را خودش بر عهده خواهد داشت و از آثار برگزیده نهایی نیز چندان رضایت خاطر نداشت، بنابراین از ما 7 داور این مسابقه خواست که ما هم این نام‌نوشته را بنویسیم و 4 نفر از داوران این کار را انجام دادند. 

رسولی درباره چگونگی به نتیجه رسیدن این نام‌نوشته و شکل خاص نوشتن آن که منجر به انتخاب نهایی برای فیلم «محمد رسول‌الله» شد، بیان کرد: ما حدود 15 دقیقه از فیلم را دیده بودیم و من در ذهنم این بود که در نام‌نوشته فیلم باید حتماً به موقعیت زمانی و مکانی فیلم توجه شود. چراکه این فیلم مربوط به 1300 سال قبل بود. اول یک خط گرافیکی کار کردم و به چند نفر از افراد خانواده هم نشان دادم، 3 روزی روی آن کار کردم و بعد به این نتیجه رسیدم که این خط از جنس زمان فیلم نیست چون آن زمان که خط گرافیکی در کار نبوده است، حتی خط کوفی هم هنوز در آن دوره مورد استفاده نبوده و فقط از نوعی خط ابتدایی در نوشتار استفاده می‌شده است.

وی ادامه داد: برای به نتیجه رسیدن کارم از خدا و پیامبر اسلام (ص) مدد خواستم، همه هنرمندان دیگری که در ترکیب هیأت داوران بودند، از استادان طراز اول این هنر هستند ولی من دوست داشتم که نام‌نوشته فیلم را من بنویسم. یک روز بدون اراده و فکر قبلی انگشتم را درون مرکب زدم و شروع به نوشتن کردم، این اولین بار بود که با انگشت خط می نوشتم و تاکنون نه من این کار را کرده بودم و نه به خاطر دارم فرد دیگری از این شیوه برای نوشتن استفاده کرده باشد. حین نوشتن انگشتم می لرزید در حالی که بسیاری از صاحبنظران معتقدند که خط جلیل رسولی همیشه صاف است و بدون لرزش می نویسد، اما این بار دستم می لرزید، متعجب شده بودم. بعد متوجه شدم که تمام بدنم به لرزه درآمده است، وقتی چنین احساسی را در خودم دیدم، مطمئن شدم که این همان خط نهایی است که باید خوب از آب دربیاید و انتخاب خوبی کرده‌ام و از این احساس به وجد آمدم.

این هنرمند 66 ساله در ادامه درباره نظر کارگردان فیلم درباره نام‌نوشته خود اظهار کرد: آقای مجیدی وقتی این خط را دید، خیلی استقبال کرد و در نهایت آن را به عنوان نام‌نوشته فیلم «محمد رسول‌الله» برگزید. همچنین از من خواست که با همین شیوه «بسم‌الله الرحمن الرحیم» را هم برای شروع فیلم بنویسم که با عنوان فیلم مطابقت داشته باشد و به تازگی هم خواسته که همین شیوه را در نوشتن نام لاتین فیلم هم به کار بگیرم.

رسولی درباره نظر خودش در بکارگیری این شیوه ابتدایی برای نوشتن خط توضیح داد: به نظر خودم اگر چه یک خط بسیار ابتدایی است اما برای فیلمی تاریخی بسیار مناسب است و از نظر اجرایی نیز کار تازه‌ای است و خوشبختانه دست اندرکاران فیلم هم از آن راضی بودند.

 

این هنرمند خوشنویس با بیان اینکه نوشتن این نام‌نوشته به این شیوه یک اتفاق بوده است، تأکید کرد: من تاکنون با انگشتم خط ننوشته ام و این اولین بار بود که این شیوه به ذهنم رسید و کار کردم و احساس می‌کنم که انگشت من این لیاقت را یافت که نام مبارک پیامبر گرامی اسلام را بر یک فیلم ماندگار از زندگی ایشان بنویسد.

وی که تاکنون داوری مسابقات خوشنویسی بسیاری را بر عهده داشته است، یادآور شد: من عمری را با قلم‌نی و قلم‌مو نوشته بودم و یک باره همه اینها را به کناری نهادم و از سر اتفاق دست به یک انتخاب زدم که تاکنون نظیر آن را ندیده بودم، چرا که در طول 53 سال کار خوشنویسی همه کتاب های مربوط به خوشنویسی و خط را از 100 سال پیش تا امروز دیده ام و بسیاری را هم خوانده ام اما تاکنون با  چنین خطی که من نوشته‌ام، روبرو نشده‌ام.

رسولی با تأکید بر سختی نوشتن این نام نوشته، گفت: من حتی در زمان داوری آثار این مسابقه نیز به دوستانم می گفتم که واقعاً کار سختی است که خطی نوشته شود تا به دل مخاطب بنشیند، حتی ترس را من در چشمان داوران هم می دیدم.

وی درباره استفاده از این شیوه در آثار آینده اش هم بیان کرد: برای این کار به خصوص خوب جواب داد و خودم هم راضی‌ام اما نمی‌دانم در آینده هم کاربرد دارد یا خیر.

رسولی درباره استفاده از رنگ قهوه‌ای در اثرش اظهار کرد: من با مرکب قهوه ای نوشتم که حالت کهنگی را تداعی می کند و بیشتر به دل می نشیند. 

وی تصریح کرد: در روزگار این فیلم، از قلم هایی استفاده می‌شده که نوک خیلی تیزی نداشته‌‌اند، نگارش بسیار ابتدایی بود و سالها بعد از آن خط و خوشنویسی شکل می گیرد.

محمدمهدی حیدریان :

فیلم محمد(ص) از لحاظ فنی و محتوایی قابل دفاع است

 مدیر پروژه سینمایی «محمد رسول الله» گفت: فیلم سینمایی «محمد رسول الله (ص)» برای تکمیل صداگذاری حدود سه هفته دیگر کار دارد و پس از انجام این موارد فیلم برای پخش جهانی آماده خواهد شد. پس از آن برنامه های مفصلی داریم تا...

   محمدمهدی حیدریان مدیر پروژه سینمایی «محمد رسول الله» به کارگردانی مجید مجیدی در حاشیه نمایش این فیلم برای اهالی رسانه و هنرمندان در سینما فرهنگ درباره اقداماتی که نسبت به انتقادات الازهر مصر در دستور کار دارند و امکان نمایش آن برای منتقدان پیش از اکران جهانی به خبرنگار مهر گفت: فیلم سینمایی «محمد رسول الله (ص)» برای تکمیل صداگذاری حدود سه هفته دیگر کار دارد و پس از انجام این موارد فیلم برای پخش جهانی آماده خواهد شد. پس از آن برنامه های مفصلی داریم تا گروه ها با سلایق و اعتقادات مختلف بتوانند فیلم را ببینند و یک مواجهه علنی با فیلم پیدا کنند. با نمایش فیلم برای این گروه ها تصورات و پیش فرض هایی را که بدون دیدن فیلم بیان کرده اند جنبه عینی یافته و از این طریق می توانند به دریافت درستی از اثر برسند.

 

وی افزود: فکر می کنم فیلم «محمد رسول الله» هر نوع ذائقه ای را که به دنبال حقیقت باشد راضی می کند؛ چه به جهت استنادات تاریخی که به اندازه کافی در این مورد تحقیق و مطالعه شده و چه از لحاظ کیفی و فنی. برای تولید این فیلم بهترین های داخل و خارج انتخاب شده اند و مطمئنا نتیجه نهایی این اثر سینمایی می تواند مخاطبان را راضی نگه دارد.

 

حیدریان درباره بازخوردهایی که در روزهای اخیر از فیلم گرفته است، بیان کرد: حسی که از همه افرادی که در چند روز اخیر به تماشای فیلم نشسته اند، گرفته ام این بوده که همگی نفس راحتی کشیده اند که بالاخره تصویر درستی از حضرت محمد (ص) در این فیلم به تصویر کشیده شده است  و ما می توانیم بخشی از حقیقت کنونی حضرت را به تصویر بکشیم.

 

مدیر پروژه «محمد رسول الله (ص)» در پایان درباره اکران جهانی فیلم یادآور شد: از یک ماه دیگر مذاکراتمان را با پخش کننده های فیلم آغاز می کنیم. در سالیان گذشته و به ویژه در ماه های اخیر درخواست های بسیاری برای پخش جهانی فیلم داشته ایم اما همه مذاکرات را موکول به بعد از اتمام مراحل فنی فیلم کردیم تا توزیع کننده ها هم فیلم کامل شده را ببینند لذا از ماه آینده مذاکراتمان را برای به توافق رسیدن با پخش کننده آغاز خواهیم کرد.

چراغ جشنواره فجر همیشه در مشهد روشن می‌ماند"

ایوبی: فیلم محمد(ص) به زودی در مشهد رونمایی می‌شود

 رئیس سازمان سینمایی گفت:فیلم سینمایی محمد(ص) به زودی در مشهد رونمایی می‌شود.

 

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد مقدس، حجت‌الله ایوبی امشب در جمع خبرنگاران در حاشیه اختتامیه فیلم فجر مشهد اظهار داشت: با حمایت اصحاب رسانه و درایت استاندار و مدیرکل چراغ جشنواره فجر در استان خاموش نمی‌شود، خواهان برگزاری جشنواره در استان‌ها هستم و هر استانی که توان برگزاری داشته باشد منعی وجود ندارد.

رئیس سازمان سینمایی گفت: مشهد شهر ویژه‌ای است و دارای توانمندی بالایی است و این نوید را می‌دهم که چراغ جشنواره فجر هرگز در مشهد خاموش نمی‌شود.

ایوبی عنوان کرد: برگزاری جشنواره سینمایی دینی را در مشهد داریم و امیدواریم در سال 2017 جزو جشنواره‌های نمونه باشد و آثاری شایسته تقدیم زائران و مجتوران شود.

وی گفت: مدیریت جدید صدا و سیما علاقه مند به سینما است و حلقه باقی مانده در رسانه‌ها نیز باید مقابل مخالفان سینما بایستند و جای تاسف است که برخی این گونه برخورد می‌کنند.

رئیس سازمان سینمایی گفت: قرار بود فیلم محمد (ص) به عنوان فیلم اختتامیه جشنواره فجر اکران شود، در جشنواره تهران  البته شاهد این فیلم بودیم و به و به زودی در مشهد هم رونمایی می‌شود.

ایوبی عنوان کرد: در مشهد همه همراهی و همکاری مناسبی داشتند و سال گذشته مشهد را به عنوان پایلوت قرار دادیم و می‌دانیم مشهدی‌ها سینمادوست و حامی هنر هستند.

ایوبی گفت: برگزاری جشنواره فجر آدابی دارد که باید رعایت شود، کپی برداری از تهران در مشهد درست نیست.

وی افزود: رونمایی فیلم‌های جشنواره با برگزاری خوب چشمگیر می‌شود، در حد توان نسبت به تجهیزات سالن‌های سینمایی خراسان رضوی اقداماتی را صورت دادیم که پردیس هویزه نمونه آن بود.

مجید مجیدی فیلم محمد(ص) را به امام رضا(ع) تقدیم کرد

 
پیش از شروع به ساخت فیلم، به مشهد مقدس آمدم و از حضرت رضا(ع) برای آغاز این پروژه سینمایی اجازه گرفتم، همان جا با امام رضا(ع) عهد بستم که پس از آماده شدن فیلم، آن را برای اکران به محضر ایشان بیاورم.

به گزارش  خراسان، مجید مجیدی، کارگردان فیلم محمد(ص)، این اثر سینمایی را به امام رضا(ع) تقدیم کرد. به گزارش خراسان، مجیدی که روز گذشته در مشهد حضور یافت، این فیلم را به امام رضا(ع) تقدیم کرد. فیلم سینمایی محمد(ص) شب گذشته در پردیس سینمایی هویزه مشهد، با حضور خادمان بارگاه ملکوتی رضوی به صورت خصوصی اکران شد.

 

مجیدی شب گذشته، قبل از اکران فیلم محمد(ص) در سینما هویزه مشهد گفت: پیش از شروع به ساخت این فیلم، به مشهد مقدس آمدم و از حضرت رضا(ع) برای آغاز این پروژه سینمایی اجازه گرفتم، همان جا با امام رضا(ع) عهد بستم که پس از آماده شدن فیلم، آن را برای اکران به محضر ایشان بیاورم. مجیدی خطاب به خادمان حرم بارگاه مطهر رضوی گفت: امشب شما به نیابت از امام رضا(ع) در این سینما حضور دارید و من فیلم محمد(ص) را به ساحت مقدس امام هشتم (ع) تقدیم می کنم. مجیدی به روند ساخت این اثر سینمایی هم اشاره و اظهار کرد: تقریبا در تمام نقاط کشور فیلم برداری داشتیم و چند هزار نفر در این پروژه مشغول کار بودند اما شکر خدا هیچ اتفاق ناخوشایندی رخ نداد، هرچند حوادثی پیش آمد اما به شیرینی ختم شد. مجیدی همچنین از مراحل ساخت فیلم محمد(ص) و همکاری با بزرگان سینما و میزان ارادت آن ها به پیامبر گرامی اسلام(ص) خاطراتی را بازگو کرد که مشروح آن در شماره فردای روزنامه خراسان منتشر خواهد شد.

 

اکران عمومی در آینده نزدیک
حجت ا... ایوبی رئیس سازمان سینمایی کشور در همین رابطه از برنامه ریزی برای اکران عمومی این اثر فاخر سینمای ایران خبر داد و گفت: نوید می دهیم در آینده نزدیک فیلم سینمایی حضرت محمد(ص) را در مشهد نیز اکران کنیم.


 غبطه سید محمود رضوی به عوامل فیلم محمد رسول الله(ص)

 

سید محمود رضوی تهیه کننده سینما و تلویزیون نوشته است: غبطه خوردم بر تمام کسانی که در ساخت این اثر عظیم حتی به اندازه "مثقال ذره" دخیل بوده اند که خیر آنها را کریم به بهترین نحو جبران خواهد نمود.

 سید محمود رضوی تهیه کننده سینما و تلویزیون که تهیه آثاری همچون فیلم های سینمایی دهلیز، درباره الی و معراجی ها و سریال موفق پرده نشین را در کارنامه دارد، درباره این پروژه بزرگ سینمایی نوشته است

 

تماشای فیلم محمد رسول الله(ص) خلق هنری «آقای مجیدی»، از شب گذشته حلاوت و شیرینی وصف ناپذیری در وجودم بر جای گذاشته است.

 

خدا عنایتی به این گروه عظیم کرده و قسمتی از رسالت تبلیغ دین مبین اسلام و پیامبر اعظم(ص) را بر دوش آنها قرار داده و به لطف خدای منان به خوبی این مهم به نتیجه رسیده است.

 

برای من این فیلم تکمله ای بود بر نامه اخیر مقام معظم رهبری به جوانان آمریکا و اروپا و وجه بصری این نامه را کامل نمود و ان شاء الله با نمایش این اثر جهانیان، "رحمة للعالمین" را بیشتر و بهتر درک می نمایند.

 

زبان فیلم، زبانی جهانی و با نگاهی درست به اعتقادات دیگر ادیان بود که قطعا از این جنبه اثرات خوبی را در پیروان ادیان الهی خواهد داشت.

 

در جنبه های هنری، آقای مجیدی از تمام امکانات و قابلیت های این مدیا استفاده درست نموده اند و در مورد تمام جزئیات فیلم دقت شده است و به قطع یقین می توان گفت این فیلم با هیچ اثری در سینمای ایران در جنبه های گوناگون قابل مقایسه نیست.

 

غبطه خوردم بر تمام کسانی که در ساخت این اثر عظیم حتی به اندازه "مثقال ذره" دخیل بوده اند که خیر آنها را کریم به بهترین نحو جبران خواهد نمود.

 

اما نگران تفاسیر و نقدهای جزئی هستم که معمولاً بعد از دیدن این آثار در رسانه ها شکل می گیرد که اکثرا از سر سلیقه و نگاههای سطحی است که امیدوارم دوستان نفسانیات خود را کنار بگذارند و کلیت این فیلم و اثری که در جهان خواهد گذاشت را ببینند و از اظهار نظرهای بی جا خودداری کنند، ان شاء الله.

 

در پایان باید گفت که این عزیزان جهاد کرده اند و کار بس عظیم را به انجام رسانده اند و در پیشگاه حضرت احدیت تفاوت است بین امثال بنده که با آسودگی فیلم می سازیم و این عزیزان که کاری جهادگونه را به نتیجه رسانده اند و خدا نیز بشارت داده است که:

 

فَضَّلَ اللّهُ الْمُجَاهِدِینَ عَلَى الْقَاعِدِینَ أَجْرًا عَظِیمًا جهادکنندگان را بر آنها که از جهاد سر می تابند به مزدی بزرگ برتری نهاده است.

 

شایان ذکر است فیلم سینمایی محمد رسول الله(ص) تا چهارده سالگی پیامبر اکرم(ص) را روایت می‌کند و پس از سالها انتظار، امسال در بخش غیررقابتی جشنواره فیلم فجر به نمایش گذاشته شد.

جنتی: فیلم محمد(ص) فاخر، ماندگار و باعث افتخار جمهوری اسلامی است 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی فیلم محمد(ص) ساخته مجید مجیدی را اثری ماندگار و فاخر توصیف کرد و گفت: امیدوارم در آینده‌ای نزدیک شاهد اکران فیلم محمد(ص) در سطح جهانی باشیم تا ببینند که چه‌میزان استعداد در این حوزه در کشور ما وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از ایرنا، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی فیلم محمد(ص) ساخته مجید مجیدی را اثری ماندگار و فاخر توصیف کرد و گفت: این فیلم باعث افتخار جمهوری اسلامی ایران است.

علی جنتی بعدازظهر امروز دوشنبه و در مراسم اختتامیه دومین جشنواره دانشجویی فرهنگ و هنر سراسر کشور در تالار وحدت گفت: امیدوارم در آینده‌ای نزدیک شاهد اکران فیلم محمد(ص) در سطح جهانی باشیم تا ببینند که چه‌میزان استعداد در این حوزه در کشور ما وجود دارد که محصول تولیدی آن جهانی است.

 

فیلمبرداری فیلم محمد(ص) در آبان ماه سال 1390 آغاز و اوایل امسال به پایان رسید و از این فیلم به‌عنوان بزرگ‌ترین پروژه سینمای ایران نام می‌برند.

 

داستان این فیلم از دوران جاهلیت و به‌هنگام تولد آخرین پیامبر خدا حضرت محمد(ص) آغاز شده و با 12سالگی ایشان که در اولین سفر به‌همراه عمویشان ابوطالب به شام پس از رسیدن به صومعه بحیرا است، به پایان می‌رسد.

 

بحیرا راهبی مسیحی است که درباره ظهور آخرین پیامبر به ابوطالب بشارت می‌دهد.

 

ویتوریو استورارو فیلمبردار مطرح ایتالیایی که سه جایزه اسکار گرفته به‌همراه حمید خضوعی ابیانه این اثر سینمایی را فیلمبرداری کرده است.

 

«اسکات ای. اندرسون» (برنده اسکار برای طراحی جلوه ویژه فیلم باب در 1996) طراحی جلوه‌های ویژه این فیلم را به‌عهده داشته است.

 

جنتی ضمن ابراز خرسندی از حضور مجدد در جمع اساتید و دانشجویان مراکز علمی ــ کاربردی فرهنگ و هنر بر لزوم توجه به اقتصاد فرهنگ و هنر تأکید کرد.

 

وی با بیان اینکه امروزه اقتصاد خلاق در حوزه مسائل فرهنگی در جوامع مختلف بسیار مطرح است، گفت: در دنیا توجه ویژه‌ای به اقتصاد خلاق می‌شود، امروزه میزان تبادل محصولات فرهنگی و هنری در مجموع بیش از هشت هزار میلیارد دلار است.

 

وزیر ارشاد با تأکید بر اینکه اقتصاد کشور باید از وابستگی به نفت جدا شود، گفت: در حوزه فرهنگ و هنر نسل جدید بسیار آینده‌ای درخشان را می‌تواند رقم بزند، آنها از شاگردان اساتید مطرح فرهنگ و هنر کشور هستند.

 

جنتی ویژگی مهم و بارز مؤسسه آموزش عالی فرهنگ و هنر را در تلفیق آموزه‌های علمی با تجربیات اساتید دانست و افزود: اگر بخواهیم فرهنگ و هنر کشور را ارتقا بخشیم باید نیروهای جوان و مستعد را رشد دهیم.

 

وزیر ارشاد فلسفه وجودی مراکز علمی ــ کاربردی در کشور را آموزش نظری همراه با آماده ساختن دانشجو برای ورود به بازار کار عنوان کرد و گفت: آنچه در این زمینه به وزارت ارشاد و دولت مربوط می‌شود آن است که باید جوانان را باور کرده و کمک کنیم با بسترسازی مناسب بتوانند استعدادهای خود را بروز و ظهور دهند.

 

وی نیازسنجی و توجه به وجود بازار کار برای رشته‌های تحصیلی در مراکز فرهنگ و هنر را خواستار شد و گفت: رشته‌هایی که در مؤسسه فرهنگ و هنر تدریس می‌شود باید متناسب با نیاز جامعه بوده و ماهیت فرهنگی و هنری داشته باشد.

 

جنتی همچنین اعلام کرد که برای تأسیس اولین پارک علم و فناوری فرهنگ و هنر آمادگی همکاری با شهرداری تهران وجود دارد.

 

در مراسم اختتامیه دومین جشنواره دانشجویی فرهنگ و هنر همچنین از اولین ارکستر دانشجویی دانشجویان فرهنگ و هنر و دانشگاه جامع علمی ــ کاربردی با رهبری شهرام توکلی و علی‌اکبر قربانی رونمایی شد.

 

همچنین در این مراسم با حضور علی جنتی وزیر ارشاد، حمید شاه‌آبادی مشاور وزیر ارشاد و سرپرست مؤسسه آموزش علمی فرهنگ و هنر و داریوش ارجمند بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون از خانواده انوشیروان ارجمند بازیگر فقید سینما و تلویزیون تقدیر شد.

 

داریوش ارجمند نیز طی سخنانی خواستار توجه ویژه وزیر ارشاد و دولت به مؤسسه پیشکسوتان هنرمند در وزارت ارشاد شد.

 

در پایان این مراسم نیز از نفرات برتر دومین جشنواره دانشجویان فرهنگ و هنر با اهدای لوح تقدیر شد.


هفت دلیل برای رکورد شکنی فروش فیلم «محمد»

کمبود آثار هنری پیرامون زندگی پیامبر (ص)، نیاز مخاطبین به دانستن بیشتر در این رابطه را بیش از پیش دامن زده است؛ چه آنکه سال‌ها از تولید و نمایش فیلم «محمد رسوال الله» ساخته‌ی «مصطفی عقاد» به عنوان تنها اثر سینمایی پیرامون زندگی رسول خاتم می‌گذرد و این حس نیاز دانستن درباره‌ی زندگی ایشان، به افزایش مخاطب این فیلم کمک خواهد کرد. به ویژه که «مجیدی» دست روی مقطعی گذاشته که در فیلم «عقاد» اصلاً به آن اشاره نمی‌شود.
به گزارش مشرق، با اکران پنج فیلم‌ نوروزی از چهارشنبه هفته گذشته، اکران سینمایی سال ۹۴ رسماً آغاز شد. اکرانی که به نظر اکثر صاحب‌نظران، با توجه به تعدد آثار ضدمخاطب و بی‌قصه در جشنواره‌ی سی و سوم، چندان افق روشنی ندارد؛ اما در این میان، یک فیلم هست که می‌تواند معادلات سینمای ایران در سال ۹۴ را تغییر دهد.
 
چند روزی است که زمزمه‌ها حکایت از تکاپوی مدیران سینمایی و عوامل فیلم «محمد» مجید مجیدی (ص) برای اکران این فیلم دارد. چه آنکه عده‌ای از قطعی شدن اکران عظیم‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران در عید فطر خبر داده‌اند و برخی نیز، از تلاش بنیاد مستضعفان برای تجهیز سینماها جهت اکران فیلم «محمد» با سیستم پخش D خبر داده‌اند. زمزمه‌هایی که گمانه‌زنی پیرامون میزان فروش این فیلم را داغ‌تر از همیشه کرده است و باعث طرح یک سوال مهم شده است: «آیا فیلم «محمد» می‌تواند رکوردهای فروش سینمای ایران را جابجا کند؟»
 
 
از همین رو، گرچه هنوز کمی زود به نظر می‌رسد، اما بر آن شدیم تا در واپسین روزهای سال ۹۳، این گمانه را که آیا اکران فیلم «مجیدی» می‌تواند مهم‌ترین اتفاق سال ۹۴ را رقم بزند، بررسی کنیم. چه آنکه به نظر می‌رسد آخرین دستاورد سینمای «مجیدی» به دلایل زیر قابلیت فروش بسیار بالا و جذب مخاطب در حد رکوردشکنی را داراست:
محمد» بر خلاف غالب فیلم‌ها و سریال‌های تاریخی، روایتگر یک داستان بکر و کمتر شنیده شده است. چرا که مقطع کودکی رسول الله (ص) از آن برهه‌های تاریخی مهمی است که معمولاً در روایت‌های تاریخی جا می‌افتند. حکایت گروهی از اهل کتاب که زودتر از تولد پیامبر آخر مطلع می‌شوند و در صدد تدبیر و چاره‌جویی برمی‌آیند در کنار همه‌ی فراز و نشیب‌های زندگی پیامبر خاتم (ص) در کودکی. به خصوص که این بخش دوم با سکانس‌های درخشانی چون سکانس رم کردن شتر در بازار و نحوه‌ی آشنایی «حلیمه» (دایه‌ی پیامبر) با «آمنه» (مادر پیامبر) همراه شده است که چه از حیث حسی و چه از حیث تکنیکی، یکی از نقاط عطف فیلم به شمار می‌رود.
 
فارغ از این، کمبود آثار هنری پیرامون زندگی پیامبر (ص)، نیاز مخاطبین به دانستن بیشتر در این رابطه را بیش از پیش دامن زده است؛ چه آنکه سال‌ها از تولید و نمایش فیلم «محمد رسوال الله» ساخته‌ی «مصطفی عقاد» به عنوان تنها اثر سینمایی پیرامون زندگی رسول خاتم می‌گذرد و این حس نیاز دانستن درباره‌ی زندگی ایشان، به افزایش مخاطب این فیلم کمک خواهد کرد. به ویژه که «مجیدی» دست روی مقطعی گذاشته که در فیلم «عقاد» اصلاً به آن اشاره نمی‌شود.
 
 
۲-آخرین فیلم «مجیدی»، از حیث بصری و تکنیکی، جذابیت‌های فوق‌العاده‌ای دارد و استانداردهای سینمای ایران را از هر حیث ارتقا داده است؛ چه آنکه به جز سکانس‌های بخش «ابرهه» و ماجرای «اصحاب فیل»، جلوه‌های ویژه‌ی فیلم، دیدنی و جذاب از آب درآمده است و به طور مثال، در سکانس‌هایی مثل «شهر ساحلی»، فیلم از حیث تکنیکی چیزی از فیلم‌های روز هالیوود کمتر ندارد.
 
 
علاوه بر این، قاب‌بندی‌های «مجیدی» در فیلم، در قامت سینمای ایران بی‌نظیر است. تک تک سکانس‌های این فیلم به یک قاب نقاشی می‌مانند که انگار کارگردان همچون نقاشی چیره دست، آن‌ها را طراحی کرده است. از همین رو، فیلم با هیچ فیلم دیگری در سینمای ایران قابل مقایسه نیست و به فیلم‌های درجه یک هالیوودی پهلو می‌زند. شاعرانگی فیلم نیز که تناسب درستی با نقطه نظر کودکانه‌ی پیامبر در داستان برقرار کرده است، تا حدی محصول همین قاب‌بندی‌های زیبا و واجد حس است.
 
۳-فیلم قابلیت آن را دارد که بسیاری از اقشار قهر کرده با سینما و مخاطبین خاموش سینمای ایران را چه به واسطه‌ی عظمت ساختاری و تکنیکی و چه از حیث ارزش‌های مضمونی، به سینما بیاورد که البته این دومی، قطعاً مهم‌تر از اولی است.
 
 
فیلم «مجیدی» در صورت اکران درست و تبلیغات صحیح، به راحتی قادر است مردمی را که سال‌هاست به دلیل بیراهه رفتن آثار داخلی از ارزش‌های دینی و مضمونی، به سینما نرفته‌اند، دوباره با سالن‌های سینمای وطنی آشتی دهد. به خصوص خانواده‌های ایرانی که حالا کمتر از هر وقت دیگری، سینما رفتن را به عنوان یک تفریح پیش روی خود می‌بینند.
 
تاثیر این خیزش مخاطبین خاموش را در همین اکران سال ۹۳، در مورد فیلمی مثل «شیار ۱۴۳» به وضح می‌توان دید؛ فیلمی که با وجود اکران در آبان ماه، توانست ۴ میلیارد تومان فروش کند و با وجود مولفه‌های روستایی و غیرکمیک و عدم بهره‌گیری از ستاره‌های بفروش، از بسیاری از آثار پرمدعای سینمای ایران در گیشه موفق‌تر ظاهر شود.
 
 
۴-فیلم «مجیدی» به معنای حقیقی کلمه سینماست. از آن دست فیلم‌هایی که دیدن آنها روی پرده به شدت با دیدن‌شان در پلیرهای خانگی توفیر می‌کنند. آن هم در میانه‌ی اکران فیلم‌های سال ۹۴ که غالباً آنها رامی‌توان با سه ویژگی مینی‌مال، آپارتمانی و شخصی توصیف کرد و احتمالاً دیدن آنها روی پرده تفاوت چندانی با تماشای آنها در خانه ندارد. اما قاب‌بندی‌های فکر شده و چشم‌نواز فیلم «مجیدی»، عظمت سپاه وحوش انسان‌نمای ابرهه، حس هیجان سکانس شهر ساحلی و زیبایی حیرت‌انگیز فصل سفر به یثرب این فیلم را جز در سینما نمی‌توان درک کرد. به همین دلیل، احتمالاً این عامل باعث حضور جمع بیشتری از مخاطبین در سینماها خواهد شد.
 
۵-«محمد» بر خلاف ظاهر عظیم و صرفاً تکنیکی‌اش، فیلمی مملو از حس است؛ تا جایی که بسیاری از سکانس‌های فیلم قابلیت آنکه احساس مخاطب را تحریک کند و او را به گریستن وادارد، داراست. عاملی که در جوامع احساسی چون ایران، همیشه موجب فروش بالای فیلم‌ها شده است.
 
 
۶- زمانه‌ی وقوع رویدادهای فیلم «محمد» گرچه مربوط به زمانه‌ی جاهلیت عربی در صدر اسلام است، اما با این حال، کارگردان نسبت درستی با زمانه‌ی حال و وضعیت حاضر جهان اسلام و به خصوص ایران برقرار می‌کند و با پیوند زدن تاریخ اسلام به عصرحاضر، فیلم را از تاریخ محض شدن نجات می‌دهد؛ به خصوص که آغاز و پایان فیلم با فرازهای مربوط به شعب ابی‌طالب و تحریم کفار و نیز نقش تقابلی صهیونیست‌‌های موعودگرا در وقایع دوران کودکی پیامبر (ص) (که به درستی در فیلم از یهودیان راستین تفکیک شده‌اند)، در زمانه‌ی تحریم ایران و اوج تقابل ایران و رژیم صهیونیستی در صحنه‌ی بین‌الملل، باعث شده تا فیلم امکان تأویل و تفسیرهای فرامتنی برای مخاطب خاص را نیز فراهم کند.
 
 
 
۷-دلیل هفتم یک دلیل فرامتنی است؛ زیرا هیچ فیلم ایرانی تا همین امروز از نخستین مراحل‌ تولید تا مراحل پخش و ساخت، به اندازه‌ی فیلم «محمد» در جوامع بین‌المللی حساسیت برانگیز نبوده‌اند و مورد بحث و بررسی رسانه‌ای به خصوص از جانب کشورهای عربی قرار نگرفته‌اند. به ویژه که از همین حالا، علمای الازهر تحت تأثیر فضاسازی رسانه‌ای و خبرهایی مبنی بر نمایش تصویر پیامبر در این فیلم، فتاوایی در حرمت تماشای این فیلم صادر کرده‌اند. 
 
علاوه بر این، پیش‌بینی می‌شود که با آغاز اکران احتمالی این فیلم در جشنواره‌های بین‌المللی و دیده شدن اثر، حواشی پیرامونی عظیم‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران دوچندان گردد. حواشی و حرف و حدیث‌هایی که معمولاً در ایران به فروش فیلم‌ها کمک می‌کنند.
 
 
از طرفی در ایران نیز، بعد از چند نمایش محدود فیلم، «محمد» حامیان و مخالفان جدی و دوآتشه‌ای پیدا کرده است که بدیهی است با نزدیک‌تر شدن به تایم نمایش فیلم، این جبهه‌بندی گسترده‌تر شود و فضای رسانه‌ای پیرامون این فیلم را داغ‌تر خواهد کرد. به خصوص که احتمالاً جدال رسانه‌ای پیرامون هزینه‌های فیلم و کیفیت فیلمنامه، همین حالا هم به بستر بحث‌های جدی درباره‌ی این فیلم تبدیل شده است و این امکانی است که هر فیلمی از آن بهره‌مند نخواهد شد.
 
 اما با همه‌ی این‌ها باید صبر کرد و منتظر شد؛ به ویژه که نوع مواجهه‌ی مسئولان با این دستاورد ملی سینمای ایران در مهیا کردن امکان اکران آن، در تحقق فروش بالای این فیلم ارزشمند تاثیرگذار خواهد بود.





کمیته اکران فیلم «محمد رسول الله» تشکیل میشود

کمیته اکران فیلم «محمد رسول الله» در شرکت سینمایی نور تابان تشکیل می شود تا بهترین شرایط را برای نمایش این اثر فراهم کند.
مجید مجیدی کارگردان و محمدمهدی حیدریان مدیر پروژه فیلم «محمد رسول الله» در پیامی ضمن تشکر از نقش سازنده فروزنده رئیس پیشین بنیاد مستضعفان، نگاه فرهنگی و مردمی رییس جدید بنیاد را فرصتی مغتنم برای حوزه فرهنگ و هنر دانستند.
آنها اظهار امیدواری کردند با توجه به عزم وی در تکمیل حرکت قبلی بنیاد مستضعفان مبنی بر استمرار توجه فرهنگی به حوزه سینما که با دستور سعیدی ‏کیا برای اکران مناسب فیلم سینمایی محمد رسول الله (ص) صورت گرفته از کمک ‏های بنیاد مستضعفان به حوزه زیرساخت فرهنگ و مخصوصاً سالن های سینما که قرار است به زودی انجام شود، قدردانی کردند.
آنان همچنین از تلاش برای اکران مناسب داخل و خارج فیلم که همچنان با پشتیبانی صادقیان معاون هماهنگی بنیاد سیاستگذاری و برنامه ‏ریزی بنیاد صورت خواهد گرفت، خبر دادند و اضافه کردند بناست کمیته اکران این فیلم در شرکت سینمایی نور تابان که علاوه بر مالکیت و تهیه کنندگی، پخش فیلم را هم به عهده دارد تشکیل و پیش بینی های لازم را انجام دهند.
کارگردان و مدیر پروژه فیلم محمد رسول الله (ص) در پایان سال فرصت را مغتنم دانستند تا از مجموعه بنیاد مستضعفان و فروزنده و سعیدی کیا و صادقیان به جهت تلاش ها و کمک هایشان تشکر کنند.
این خبر در حالی به دست رسانه ها رسید که ایمیلی از شرکت نور تابان نیز به رسید که در آن تاکید شده بود منبع رسمی همه اخبار مربوط به پروژه سینمایی «محمد رسول الله» این شرکت است.
در ایمیل رسیده آمده است: نظر به مصاحبه جناب آقاي حيدريان مدير محترم پروژه فيلم سينمايي محمد(ص) در خصوص اكران اين فيلم در عيد سعيد فطر و ضرورت اطلاع يافتن اصحاب محترم رسانه و افكار عمومي از زمان دقيق اكران اين فيلم سينمايي فاخر، به اطلاع مي رساند همان گونه كه سابقا بعرض رسيد مرجع انتشار كليه اخبار رسمي و موثق اين فيلم شركت سينمايي نور تابان بعنوان تهيه كننده رسمي اين فيلم سينمايي است و هرگونه انتشار و نشر اخبار توسط ساير دست اندركاران عزيز اين فيلم فاقد اعتبار است.


سنگ تمام سیدمهدی شجاعی برای فیلم محمد(ص)

سید مهدی شجاعی یادداشتی بر فیلم محمد(ص) ساخته مجید مجیدی نگاشته است،‌ او در یادداشت خود مجیدی را آغازگر یک حرکت یا تحول در سینمای دینی می‌داند و می‌نویسد:‌ فیلم پیامبر، بدون شک، کاری سترگ، تأثیرگذار و ماندگار است.
 
 سیدمهدی شجاعی یاداشتی برای فیلم محمد(ص) ساخته مجید مجیدی نوشته است،‌ متن این یادداشت به شرح ذیل است:

فیلم پیامبر، بدون شک، کاری سترگ، تأثیرگذار و ماندگار است.

مجیدی و تیم همراهش برای این کار، تمام دقت، خلاقیت، تجربه و توان خود را در طبق اخلاص نهاده‌­اند و این ظرف اخلاص است که به همه عناصر فیلم، هویت و برکت بخشیده است.

مهمترین هنر این فیلم پاسخ گفتن به یک نیاز یا خلاء تاریخی است. و آن خلاء در یکی – دو جمله این است:

یک روایت صحیح و صادقانه از پیامبر اکرم صلی الله و علیه و آله و سلم، روایتی که از اغراض و امراض و تحریف­ها  به دور باشد و با حقیقت نسبتی درست برقرار کرده باشد. روایتی که در عین پای بندی­اش به مستندات، از زبان و بیانی بلیغ و هنرمندانه بهره برده باشد.

جای چنین نگاه و روایتی در مورد پیامبر خاتم، در تاریخ سینمای ایران و جهان خالی بوده است.

در ساختمان هنرـ  در همه رشته‌­ها و شاخه­‌های آن ـ هر آجر تازه­ای، بر آجرهای قبلی قرار می­‌گیرد و استوار می­‌شود و هیچ اثر هنری را نمی­‌توان معلق میان زمین و آسمان تصور کرد. یا ارتباط و اتصالش با تجربه­‌های پیشین را منکر شد. ولی برخی از آثار هنری در مسیر تکوین خود به نحو متداول و مرسوم قدم برنمی­‌دارند، انگار که چند پله را با یک جهش پشت سر می­‌گذارند. و فیلم محمد (ص) به گمان من اثری از این دست است.

فیلم­‌هایی که سینمای جهان با محتوای تاریخ و سیره پیامبران،‌ در آرشیو خود دارد، عموماً آمیخته به تحریف یا لااقل برداشت­‌های نادرست، از اندیشه و سیره و سلوک انبیاست. مقصود من بخش­های تخیلی نیست، دخالت­های هنری سناریست و کارگردان نیست، دراماتیزه کردن روایت­­های تاریخی هم نیست. مقصودم اساس اندیشه و بنیان جهان­­‌بینی در این آثار است. مقصودم فقدان درک صحیح از جهان­بینی توحیدی و رسالت انبیاست.

بروز اشکال محتوایی در فیلم­­‌ها و سریال­های ایرانی به گونه دیگری است. شاید تعبیر سطحی نگری و سهل انگاری بر آنچه تا امروز اتفاق افتاده انطباق داشته باشد.

متاسفانه این دو خصیصه یا نقطه ضعف در همه شئون آثار خودش را نشان می­‌دهد. در تحقیق و پژوهش، در تألیف و نگارش، در کارگردانی، در طراحی صحنه، در گریم، در فیلمبرداری، در موسیقی و حتی در تدوین و صداگذاری، آنچه فیلم محمد (ص) را نسبت به آثار پیشین متمایز می­کند، تأمل و دقت بر تمامی این وجوه و عناصر است.

در تمام این موارد، ممکن است کسانی اختلاف نظر یا اختلاف سلیقه داشته باشند ولی کسی نمی تواند منکر تأملات و دقت­های وسواس آمیز در مورد تک تک این وجوه و عناصر بشود. به عبارتی در این فیلم، هیچ حرکتی را نمی­شود گفت که بی فکر و فلسفه صورت گرفته.

جدی­ترین اشکالی که تا به حال در مورد این فیلم مطرح شده، گران تمام شدن آن است، یعنی هزینه زیادی که صرف تولید آن شده. این اشکال تا چه حد وارد است؟

اولاً باید دید که این کم و زیاد یا گران و ارزان بودن، بر چه اساسی و با چه قیاسی مطرح می­شود؟

اگر گفته شود که در قیاس با دیگر تولیدات داخلی سینما در ژانر تاریخی ـ مذهبی، عرض می­‌کنم که کدام وجه از این فیلم، قابل قیاس با تولیدات داخلی است که این وجه آن قابل قیاس باشد!؟

نمی­‌شود که شما عزمتان را برای یک سفر خارجی جزم کنید ولی برآورد هزینه‌­ها و تدارکاتتان را برمبنای سفر داخلی داشته باشید.

اگر گفته شود که در قیاس با دیگر فیلم­‌های تاریخی در عرصه­‌های جهان و بین­‌الملل عرض می‌­کنم که فقط یک فیلم را در این سطح، نام ببرند که با کمتر از چند برابر هزینه این فیلم، ساخته شده باشد.

و اگر گفته شود که در قیاس با مجموعه بودجه فرهنگی و هنری کشور، عرض می­‌کنم که با آنچه فقط در سال­‌های اخیر از بودجه فرهنگی و هنری نفله و حیف و میل شده، ده فیلم دیگر با همین اشل و هزینه می‌­توانسته ساخته شود و نشده، پولهایی که ردّشان را در هر کجای عالم می­‌توان گرفت جز عالم فرهنگ و هنر و سینما. و اگر گفته شود که در قیاس با بودجه­‌هایی که صرف دیگر افتخارات ملی می­شود، مثل فوتبال و… عرض می­کنم که … از شدت شرمساری چیزی نمی­توانم عرض کنم. بگذریم.

ثانیاً: سخیف­ترین نوع برخورد با یک اثر هنری فاخر، بخصوص در ساحت دینی، ارزیابی سمسارگری یا بساز و بفروشی نسبت به آن است. درست مثل این است که شما بخواهید مسجد شیخ لطف الله یا مسجد گوهرشاد را با محاسبه قیمت مصالح و گچ و سیمان، ارزیابی کنید یا هزینه و منفعت آن را با مدل آپارتمان­سازی بسنجید. در مواجه با آثار فاخر دینی، تنها مسأله ای که باید مورد ارزیابی قرار بگیرد، این است که آیا اثر در انجام رسالت خود موفق بوده یا نه.

اگر اثر چنان که باید و شاید از کار در آمده باشد و مأموریتش را درست به سرانجام رسانده باشد و به ارتباط مطلوبش با مخاطب رسیده باشد، مسأله کم و زیادی هزینه یا ارزانی و گرانی، جایی برای طرح ندارد.

ولی اگر کار به اهلش سپرده نشده باشد، اگر خالق اثر، اهلیت لازم برای خلق اثر را نداشته باشد و اگر به هردلیل اثر در انجام مأموریتش موفق نشده باشدء‌ هر مقدار بودجه­ای که صرف شده- ولو کمترین مقدار ممکن- هدر رفته و تباه شده.

اشتباه نشود. اسراف و تبذیر یعنی صرف هزینه در غیر جای خود، همیشه و در هرکاری مذموم است. ولی هزینه­ای که به اعتلای اثر کمک می­کند، بر شکوه و فخامت اثر می­افزاید، هزینه­ای که تأثیرش در کار به چشم می­آید، هرچقدر که باشد قابل نکوهش نیست.

ثالثاً و فارغ از بحث هنر و سینما و متعلقات آن، صرفاً در فضای معرفتی و عقیدتی بعضی از حرکات و اتفاقات هست که با هیچ معیار مادی قابل سنجش نیست. به عنوان مثال زدودن گرد و غبار تحریف از چهره ملکوتی حضرت ابوطالب علیه السلام- مطلبی نیست که بشود روی آن قیمت گذاشت. ابوطالبی که دشمنان اسلام و تشیع قرن­ها برای موشح کردن چهره و شخصیت موحد و وارسته او تلاش کرده‌­اند.

اگر فیلم محمد (ص) هیچ کار دیگری نکرده باشد جز همین معرفی درست از چهره حضرت ابوطالب، برایش کافیست.

آیا فیلم محمد (ص) کاملاً بی عیب و نقص است و هیچ نقد و اشکالی بر آن وارد نیست؟

این طور نیست. دیکته نانوشته است که غلط ندارد و تنها مصنوع و مخلوق خداست که در آن، عیب و نقص یافت نمی­شود.

در مقابل هیچ اثری نباید چنان مرعوب و مجذوب شد که عیب و نقص­هایش را ندید. ولی بدتر از ندیدن عیب و نقص­ها، ندیدن فضائل و خوبی­هاست.

من ممکن است در مورد برخی از عناصر فیلم، از فیلمنامه تا نور و حرکت و صدا، نقد و نظرهایی داشته باشم و آنها را در فضای خصوصی یا عمومی مطرح کنم ولی بی انصافی است اگر با عمده کردن آنها، ارزش­ها و امتیازات عمده و شاخص اثر را زیر سؤال ببرم.

باید توجه کرد که آقای مجیدی آغازگر یک حرکت یا تحوّل در سینمای دینی است، نه پایان بخش آن.

و نگاه نقد و نظر در مورد کسی که حرف اول را می­زند باید کاملاً متفاوت باشد با کسی که در ادامه مسیر گذشته­گان پیش می­رود. معیارهای ارزیابی در مورد کسی که به فتح قلّه­ای تازه نائل می­شود، قابل قیاس نیست با کسی که توان خود را برای رسیدن به تپه­های پا خورده و تجربه شده، می­آزماید و غلط­ترین نوع نقد و نگاه همین است که چنین اثری را با شابلون­ها و معیارهای متعارف بسنجیم و ارزیابی کنیم.

برای سنجش برخی از آثار باید مترها و مکیال­های متناسب با خودش را ابداع و ایجاد کرد. و چه بسا که یک اثر فاخر در جایگاهی قرار بگیرد که خودش بشود معیار و میزان و سنگ ترازو برای ارزیابی و توزین آثار دیگر، مثل نثر سعدی و نظم فردوسی که به مرور زمان در جایگاه ترازو و میزان نشسته­اند.

در مورد فیلم محمد (ص) هم معدود کسانی که از موضع تخریب و تخطئه با اثر برخورد می­کنند، به مرور زمان و با دیدن تحسین و تمجید دیگران، به تدریج تعدیل می­شوند.

یادم نمی رود آن زمان که آقای مجیدی، فیلم بچه­های آسمان را ساخته بود،‌برخی از دوستان مدعی و منتقد، در مجلات سینمایی، فیلم را به شدت تحقیر و تخطئه کردند و حتی گفتند که این فیلم در حد یک فیلم کوتاه  16 میلیمتری هم قابل طرح نیست.

ما آن زمان در کانون پرورش بودیم و در جایگاه تهیه کنندگی فیلم – خیلی متعجب شدیم، از این همه کم لطفی و بی­انصافی دوستان.

گذشت تا اینکه فیلم در جشنواره­های جهانی، به شدت مورد استقبال قرار گرفت و کمپانی میراماکس برای پخش به سراغ فیلم آمد و منتقدین شاخص و برجسته جهانی در تقدیر و ستایش از فیلم، داد سخن دادند و اکران فیلم در کشورهای مختلف با استقبال کم نظیر تماشاچیان مواجه شد و رکورد فروش فیلم ایرانی در بازار جهانی را با فاصله زیادی پشت سر گذاشت و … بعد از آن، همان مجلات، برای بچه‌­های آسمان ویژه­نامه منتشر کردند و همان منتقدین در تعریف و تمجید از فیلم داد سخن دادند. که البته نه مدحشان روی حساب بود و نه ذمشان.

گفته می‌شود که فیلم محمد (ص) با حمایت مستقیم مقام معظم رهبری ساخته شده. این قضیه تا چه حدی صحت دارد؟

بله. دقیقاً همین طور است. و به نظر من، این خبری نیست که بیان آن، محتاج تأمل و تردید یا ابا و امتناع باشد. بلکه به عکس، این حرکتی است که باید با صدای بلند اعلام شود. چرا که جدّی­ترین پیام­ها را برای سیاستگزاران و مدیران فرهنگی و هنری دارد.

یکی از پیام­­ها به مسئولان نظام و سیاستگزاران و مدیران فرهنگی و هنری این است که: افق نگاهشان را و همتشان را اعتلا ببخشند.

دلشان را به کارهای کوچک و سبک خوش نکنند. ذائقه و سلیقه­شان را رشد بدهند و در عرصه فرهنگ و هنر به کارهای ضعیف و متوسط راضی نشوند.

اگر در همه سال­های پشت سر، یکی از مدیران و مسئولین فرهنگی کشور، از چنین دغدغه و ظرفیت و همّتی برخوردار بود و چنین گام بلندی را در عرصه فرهنگ و هنر برمی­داشت، ایشان ناگزیر نمی­شدند که مستقیماً به این عرصه ورود کنند.

در همه جای دنیا، سرمایه­گذاری­های سنگین در حمایت­های جدّی برای کارهای عظیم و حرکت­های ملّی و فراملّی صورت می­گیرد. اما این سیاستگزاران و مدیران فرهنگی و هنری هستند که چنین مأموریتی را برعهده دارند. در خیلی از کشورها شهرداران، بانی اتفاقات بزرگ از این دست می­شوند.

اگر کسی بگوید که در کشور ما چنین بودجه­ای در اختیار مدیران در این سطح نیست، یا بی اطلاع است، یا راست نمی­گوید و شانه از زیر بار مسئولیت­ خالی می­کنند. مشکل اصلی ما بودجه نیست. فقدان تفکر و دغدغه و همّت و مدیریت است. دولت­ها می­آیند و می­روند و حرف می­زنند اما قدم از قدم برنمی­دارند، حتی دولت­هایی که ادعای صبغه فرهنگی دارند.

حقیقتاً آن قدری که دولت قبلی برای تخریب فرهنگ و هنر، برنامه­ریزی و اهتمام داشت، دولت فعلی برای اصلاح و بازسازی آن ندارد.

مشکل ما در بخش فرهنگ و هنر، قطعاً فقدان بودجه نیست. بودجه­های رسمی جای خود، فقط با مبالغی که طی چندسال اخیر، حیف و میل شده، ده­ها پروژه جهانی از این دست می­توانست به ثمر نشیند بی آن که کوچکترین آسیبی متوجه برنامه­های عادی و روزمره شود.

اگر چنین حرکتی صرفاً از منظر یک سرمشق عملی مورد توجه قرار بگیرد، و توسط مدیران و مسئولین فرهنگی و هنری، درک و عملی شود، برکات آن قابل احصاء نیست. درحالی که پیام­های دیگری با همین درجه از اهمیت، از این حرکت قابل دریافت است.

یکی از آن پیام­ها، کشیدن خط بطلان بر خط­کشی­های سیاسی کودکانه است.

ولی مخاطب آن، سیاست بازانی هستند که تحت لوای اسلام و انقلاب و با ادعای تبعیت از رهبری، فرهیختگان و هنرمندان را دسته­بندی می­کنند و مطابق تشخیص و سلیقه خود به آنها نمره قبولی و مردودی می­دهند.

بدون تعارف و مداهنه می­توان گفت که فیلم عظیم و بی­بدیل محمد (ص) محصول اعتماد مقام معظم رهبری، به هنرمند متعهد است.

پیام ایشان در این حرکت، برای کسانی که اهل درک و دریافت و صداقت هستند این است که:

ذخایر فرهنگی و هنری کشور را نه تنها ردّ و طرد نباید کرد که باید زمینه و بستر را برای ظهور ظرفیت­ها و قابلیت­ها و خلاقیت­ها و توانمندی­هایشان، مهیّا و هموار ساخت.

یکی از بزرگترین مصائب ما این است که هرکسی از راه رسیده،‌شابلونی به دست گرفته و متأسفانه به قدر درک و فهم خودش، اهالی فرهنگ و هنر را دسته­بندی و کدگذاری می­کند و برهرکدام برچسبی از قبیل خودی و ناخودی و بیخودی و… غیره می­چسباند و متاسفانه­تر این که به اقتضای قدرت نفوذ و جایگاه و منصبش، در عمل هم برایشان تعیین تکلیف می­کند.

هنرمند متعهدی که اصول و مبانی و باورها و عقایدش، محکم و استوار و خدشه ناپذیر است، چرا باید به خاطر اختلاف نظر سیاسی با من، متهم به بی دینی و نامسلمانی شود.

ایرانی اندیشمند و فرهنگی و فرهیخته­ای که به وطن خودش عشق می­ورزد، چرا به خاطر اختلاف سلیقه با من باید ناگزیر به ترک وطن شود؟

اصلاً چرا همه باید در همه زمینه­ها مثل من فکر کنند و تابع نگاه و نظر و سلیقه من باشند و اگر تن به تبعیت ندادند، محکوم و مطرود و منزوی شوند!

اگر ما از ذخایر فرهنگی و هنری کشورمان استفاده نکنیم، پیش و بیش از آن که آنها متضّرر شوند، ما دچار خسران و زیان می­شویم.

هنرمندی مثل مجید مجیدی، منحصر به فرد است. جایگزین و مشابه ندارد، قابل تکثیر نیست.

وقتی بستر برای ظهور و بروز خلاقیت و توانمندی­اش، فراهم شود، فیلم با شکوه و بی­بدیل محمد (ص) خلق می­شود.

اگر مجیدی باشد و ابزار کارش مهیا شود، فیلم بچه­های آسمان هم هست، آواز گنجشک­ها هم هست، پدر هم هست، بید مجنون هم هست ولی اگر مجیدی نباشد، و همه ابزار و امکانات باشد، هیچ اتفاق مهمی نمی­افتد.

هزارعامل دست به دست هم داده­اند تا یک مجیدی پدید آمده، تاریخ سینمای ایران و جهان، یک مجیدی دارد، تاریخ موسیقی ایران و جهان، یک شجریان دارد، تاریخ ادبیات ایران، یک ابتهاج دارد، تاریخ هنرهای تجسمی ایران، یک فرشچیان دارد.

این مهم نیست که اگر هر کدام از این­ها را با محملی و بهانه­ای کنار بگذاریم به راحتی- یا سختی – بتوانیم مشابهشان را تولید و جایگزین کنیم.

اگر از بانی فیلم محمد(ص) فقط همین یک پیام، دریافت و درک و عمل شود، بزرگترین تحولات در عرصه فرهنگ و هنر اتفاق می­افتد.

این حرکت مقام معظم رهبری، یک پیام جدی هم برای هنرمندان و پدیدآورندگان آثار سینمایی و تلویزیونی دارد. کسانی که در پی تولید و پخش آثارشان مورد تشویق و تحسین مقام معظم رهبری قرار گرفته­اند. و آن پیام این است که تشویق وتقدیر ایشان از برخی فیلم­ها و سریال­های تاریخی و مذهبی، نه به معنای تأیید تمام و کمال آن آثار است و نه شاخصی برای سطح سلیقه و توقع ایشان. اگر بخواهیم به شاخصی برای سطح سلیقه و توقع ایشان برسیم، باید فیلم محمد(ص) را ببینیم که از بای بسم الله تا تای تمّت آن تحت نظارت و حمایتشان شکل گرفته.

البته بعید است که برخی از این دوستان، توان یا تمایل دریافت این پیام را داشته باشند.

و نکته دیگر اینکه:

از نقش و یک عامل بسیار مهم و اساسی و تعیین­کننده در این پروژه عظیم، نباید غافل بود و آن مدیریت و اجرای پروژه است.

بهترین کارگردان­ها، با برترین توانمندی­ها، اگر مجری طرح یا مدیر اجرایی توانمندی را در اختیار نداشته باشد بسیاری از ایده­ها و خلاقیت­هایش به فعلیت نمی­رسد و ظهور و بروز پیدا نمی­کند.

و اگر بخواهیم در شاکله سینمای ایران، سه مدیر اجرایی را نام ببریم که هم به لحاظ شناخت و تخصص و تجربه و هم به لحاظ قدرت اجرایی و توان مدیریتی و هم به لحاظ سلامت و مقبولیت، جایی برای تأمل و تردید نداشته باشند، بدون شک دو تای آنها، آقایان حیدریان و رضاداد خواهند بود.

این دو عزیز که به یقین از سرمایه­ها و ذخایر سینمای ایران هستند، بهترین انتخاب برای مدیریت و اجرای این پروژه بوده­اند.

اساس این حرف، مبتنی بر گمان و تصوّر یا تعارف و مداهنه و اغراق نیست.

چون از اولین روزهای تولّد این پروژه عظیم، شاهد و ناظر تکوین و شکل­گیری و رشد آن بوده­ام، به جرأت می­توانم بگویم که توان مدیریتی لازم برای اجرای این پروژه، معادل پنجاه فیلم سینمایی متعارف بوده است یا ده سریال عظیم تاریخی.

با این حساب، حتی کسانی که بار مدیریتی اجرای فیلم­ها و سریال­های سنگین را با موفقیت به منزل رسانده­اند، معلوم نبود که از عهده چنین پروژه فوق­العاده­ای بربیایند.

و اما نکته آخر؛ پاسخ به یک شبهه یا سئوال محتمل:

آیا رفاقت با مجید مجیدی، انگیزه نگارش این یادداشت نشده است؟

بله. من با آقای مجیدی رفاقت دارم. رفاقتی که عمری به درازای سی و چند سال دارد، رفاقتی که بخش آشکار آن خیلی کمتر است از لایه­های قلبی و عمیق و باطنی آن.

من نه تنها این رفاقت را انکار نمی­کنم که به آن می­بالم و افتخار می­کنم.

اما انگیزه نگارش این یادداشت، رفاقت با مجید نیست، ارادت به پیامبر است. و خضوع بی اراده و تعظیم بی­اختیار در مقایل یک اثر هنری فاخر.

یعنی دلیل ستایش و تمجید من نسبت به فیلم این نیست که فیلم، ساخته مجید مجیدی است. به عبارت دقیق­تر، اگر هرکس دیگری غیر از مجید هم این فیلم را می­ساخت، نگاه و ارزیابی و قضاوت من نسبت به فیلم،‌ همین بود یا هیچ فرقی نمی­کرد. امّا و البته این که توفیق و افتخار نصیب مجید ما شده، خوشحالی­ام را صدچندان می­کند.

اجازه بدهید که در این مورد، باب یک شبهه دیگر را هم ببندم، با این توضیح که:

رفاقت با مجید، موجب نمی­شود که من نقاط ضعف فیلم را نبینم یا نقاط قوّت را پر رنگ­تر ببینم. اتفاقاً از یک منظر، عکس این معنا صادق است.

شناخت نزدیک از مجیدی، خواه و ناخواه، توقعم را بالاتر می­برد و سخت­گیری­ام را بیشتر می­کند.

اشکال و اشتباهی که به راحتی ممکن است از دیگران پذیرفته شود یا مورد اغماض قرار بگیرد، اگر مجیدی مرتکب شود، قابل پذیرش نیست. به دلیل توقعی که مجیدی طی سالیان دراز، نه فقط در ذهن من که در عموم مخاطبان و علاقمندان خود ایجاد کرده است.

چنین توقع یا اعتباری، سرمایه مجید است در عالم هنر. و طبیعی است که دوستان مجید، نسبت او از حساسیت بیشتری برخودار باشند.

مطهری: با دیدن فیلم محمد (ص) گریه کردم

مجلس فیلم محمد (ص) به کارگردانی مجید مجیدی را کاملا تایید کرده و آن را مایه افتخار ایران دانستند.

علی مطهری عضو کمیسیون فرهنگی در این باره گفت: فیلم محمد (ص) را دیدم و در چندجا با آن گریه کردم و اشک ریختم. واقعا فیلم تاثیر گذاری است. وی افزود: فیلم محمد (ص) بسیار خوش ساخت است و من خووشحال هستم که چنین فیلمی در ایران ساخته شده است.

فقط دو فیلم درباره پیامبر در جهان ساخته شده است

لاله افتخاری عضو هیات رئیسه کمیسیون فرهنگی هم با اشاره به این مطلب که فیلم "محمد(ص)” به کارگردانی مجید مجیدی بعد از فیلم "محمد رسول الله” به کارگردانی مصطفی عقاد، دومین اثر جهانی است که پیرامون پیامبر اسلام ساخته شده است، گفت: تا کنون فیلم های زیادی برای سایر پیامبران الهی ساخته شده اما فیلم مجیدی دومین اثر سینمایی است که برای پیامبر اسلام ساخته شده است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه این فیلم تنها برای ایرانیان ساخته نشده است، عنوان کرد: مخاطبان این فیلم می توانند جمعیت ۸ میلیاردی کل دنیا باشند و قطعا تأثیرات این فیلم برای هر فردی از هر دین و مذهبی خواهدبود.

وی ادامه داد: آماده شدن پروژه فیلم محمد(ص) یکی از بهترین کارهایی بود که در سال اقتصاد و فرهنگ صورت گرفت و در جریان فیلم به خوبی دوره ای از کودکی و نوجوانی حضرت محمد(ص) به تصویر کشیده شده است.

افتخاری افزود: ساخت این فیلم می تواند الگویی برای سایر هنرمندان متعهد کشور باشد که با خلق آثار دینی و مذهبی پاسخی قاطع به تمام کسانی که در راستای اسلام هراسی و توهین به مقدسات اسلام قدم بر می دارند باشد.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: نقش هنرمندان و فیلمسازان در دنیای امروز تأثیرگذاری زیادی دارد لذا هنرمندان کشور ما باید از ظرفیت های موجود جهت تأثیرگذاری بر صحنه جهانی استفاده کرده و با تولید آثار دینی و مذهبی قدمی در زمینه مبارزه با اسلام هراسی بردارند.

تایید فیلم از سوی رهبری

سید علی طاهری, سخنگوی کمیسیون فرهنگی نیز ساخت فیلم محمد(ص) به کارگردانی مجید مجیدی را یکی از بهترین اقدامات نظام در حمایت از سینمای کشور از ابتدای انقلاب تا کنون دانست و گفت: یکی از بهترین اقداماتی که نظام از ابتدای انقلاب تا کنون انجام داده حمایت از ساخت چنین فیلمی است که برای ساخت آن از آقای مجیدی تشکر می کنیم.

نماینده مردم گرگان  در مجلس ادامه داد: این فیلم مقطع سنی ۷ تا ۱۴ سالگی پیامبر اسلام(ص) را به تصویر کشیده که  امیدواریم بعد از کسب این موفقیت بتواند در آینده درباره تمامی زندگی حضرت فیلمسازی شود.

وی در ادامه هنر را یکی از مهم ترین ابزارها برای انتقال پیام اسلام ناب به دنیا دانست و تصریح کرد: امیدواریم هم مجید مجیدی مورد تشویق و حمایت نظام قرار گیرد هم بقیه هنرمندان با ساختن چنین فیلم هایی واقعیت های اسلام و ایران را به جهانیان منتقل کنند.

طاهری همچنین درباره برخی انتقادات از سوی الازهر مصر گفت: پیش از این آنها فیلمی را با عنوان "الرساله” را با همکاری آمریکا ساخته بودند که نسبت به فیلم کنونی محمد(ص) خیلی ضعیف تر است لذا طبیعی است مخالفت ها و انتقادهایی داشته باشند اما نسخه کنونی ایرانی کاملا قدرت برتر خود از لحاظ محتوایی و تکنیکی را نشان داده است.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در ادامه درباره ایراد برخی کشورها نسبت به نقش آفرینی کودکی به جای پیامبر خاطرنشان کرد: احتمالا به خاطر اینکه در آن سن حضرت محمد(ص) هنوز به پیامبری نرسیده بودند به تصویر کشیدن ایشان از لحاظ مراجع شیعه ایرادی ندارد.

طاهری در پایان خبر داد: مقام معظم رهبری فیلم محمد (ص) را کامل دیده و مورد تأیید قرار داده اند.

پيش‌داوری گاردين نسبت به فيلم محمدرسول‌الله

همزمان با انتشار خبر اکران فيلم «محمد رسول ا...» در دهه فجر، رسانه هاي غربي با سوءاستفاده از اين خبر، تلاش کرده اند که به اين وسيله به اختلافات ميان شيعه و سني دامن بزنند.

 همزمان با انتشار خبر نمايش فيلم «محمد رسول ا...» همزمان با بزرگداشت دهه فجر،هفته نامه «نيوزويک» در گزارشي با عنوان «در ميان جنجال جهاني به خاطر کاريکاتورهاي (حضرت) محمد، يک فيلم چند ميليون دلاري از داستان زندگي اين پيامبر در جهان اسلام جنجال برانگيز مي شود»؛ به فيلم جديد مجيد مجيدي پرداخته است.

اين هفته نامه آمريکايي در ادامه با اشاره به اکران فيلم «محمد رسول ا...» در جشنواره بين المللي فيلم فجر، همزمان با بزرگداشت سي و ششمين سال پيروزي انقلاب اسلامي ايران، به اين مسئله اشاره کرد که «اين فيلم 30 ميليون دلاري (20 ميليون پوندي) که با حمايت دولت ايران ساخته شده، قرار است در شرايطي جنجالي به نمايش درآيد که به خاطر انتشار کاريکاتورهاي حضرت محمد (ص) در مجله فرانسوي «شارلي ابدو»، جهان اسلام به خشم آمده و 12 نفر نيز توسط افراد مسلح طرفدار گروه داعش به قتل رسيده اند».

نيوزويک در ادامه با اشاره به اين که در هيچ  جاي قرآن صراحتا به ، به تصوير کشيدن چهره حضرت محمد (ص) اشاره نشده است و تنها در سنت اسلامي، اين کار منع شده است، در يک پيش داوري نوشت: «فيلم مجيدي که در ايران شيعه ساخته شده است به احتمال زياد باعث ايجاد تفرقه و نفاق (ميان شيعه و سني) در خاورميانه و ديگر نقاط خواهد شد.»«اگرچه (حضرت) محمد در نظر سني و شيعه، هر دو ، پيامبر خاتم است ولي ايرانيان شيعه در مواجهه با به تصوير کشيدن شخصيت هاي ديني و مذهبي، نسبت به سني ها، سختگيري کمتري دارند.»

علاوه بر هفته نامه «نيوزويک»، روزنامه گاردين نيز براي دومين بار طي چند ماه گذشته ضمن پرداختن به جزئيات فيلم «محمد رسول ا...» و همچنين انتشار خبر اکران اين فيلم در بخش خارج از مسابقه جشنواره بين المللي فيلم فجر، متذکر شد که اين فيلم با حمايت دولتي و شخص رهبري ساخته شده و اگرچه «مجيدي» به خاطر آن در خارج از ايران با چالش هاي زيادي روبرو خواهد بود ولي به نظر مي رسد که عرصه بر رسانه هاي داخلي براي انتقاد از اين فيلم تنگ خواهد بود.
 

فیلم"محمد رسول‌الله"طبق وعده روی پرده می‌رود

مجری طرح فیلم «محمد رسول الله» با تاکید مجدد بر اینکه این اثر در افتتاحیه فجر اکران نمی‌شود، اعلام کرد این اثر سینمایی در ایام دهه فجر حتما نمایشی خواهد داشت.

 محمدمهدی حیدریان مجری طرح فیلم «محمد رسول الله» ساخته مجید مجیدی که این روزها در صدر اخبار سینمایی کشورمان قرار دارد و مساله اکران آن در سی و سومین جشنواره فیلم فجر با اما و اگر روبه‌رو شده است، گفت: طبق اعلام مجید مجیدی کارگردان فیلم «محمد رسول الله» و همچنین تاکید دبیرخانه سی و سومین جشنواره فیلم فجر، این فیلم سینمایی در مراسم افتتاحیه جشنواره مصادف با 11 بهمن‌ماه نمایش داده نمی‌شود.

وی ادامه داد: با وجود اطلاع رسانی جامع درباره این موضوع باز هم اخباری مبنی بر پخش این فیلم در مراسم افتتاحیه منتشر شده است بنابراین از همین تریبون اعلام می کنم فیلم «محمد رسول الله» به هیچ عنوان در مراسم افتتاحیه پخش نخواهد شد.

حیدریان درباره نگرانی مردم از نمایش ندادن این فیلم در این دوره از جشنواره فجر، بیان کرد: تاکید می کنم اخبار مبنی بر نمایش ندادن این فیلم سینمایی در سی و سومین جشنواره فیلم فجر  نادرست است و فیلم سینمایی «محمد رسول‌الله» طبق وعده در ایام سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی پخش می شود.

وی در پایان صحبت هایش با اشاره به اینکه مراحل فنی فیلم به پایان رسیده است، توضیح داد: نسخه نهایی فیلم «محمدرسول الله» آماده شده و دلیل تاخیر در نمایش در سی و سومین جشنواره فیلم فجر این است که مجید مجیدی کارگردان برای انجام آخرین مراحل فنی به آلمان رفته بود و به همین دلیل است که اکران با چند روز تأخیر اتفاق می‌افتد.

سکوت چهارساله مجیدی شکست

«مجید مجیدی» گفت: در تولید فیلم «محمد(ص)» تحقیقات مفصلی داشتیم که نزدیک به دو سال به طول انجامید و در این زمینه به سراغ نوشته‌ها و آثار برجسته‌ترین تاریخ دانان شیعه و اهل سنت رفته و رایزنی‌های بسیاری با علمای اهل سنت و شیعه داشتیم.

 اولین نشست رسانه‌ای فیلم سینمایی محمد(ص) و آیین رونمایی از شهرک سینمایی این فیلم و نام نوشته فیلم محمد(ص) با حضور مجید مجیدی، علیرضا رضاداد، حجت‌الله ایوبی، حبیب ایل بیگی، حیدریان، مسئولان شرکت تابان نور، جلیل رسولی طراح نام نوشته و نمایندگان رسانه‌های جمعی برگزار شد.

بنا براین گزارش، در این مراسم که اجرای آن را محمدهادی نائیجی بر عهده داشت، رسولی در سخنانی گفت:

حدود یکسال و نیم قبل از من خواسته شد تا در داوری نام‌نوشت فیلم محمدرسول‌الله شرکت کنم و بنده با وجود اینکه به دلیل مشغله‌های کاری کمتر در داوری‌ها شکرت می‌کنم اما به حرمت نام مبارک رسول‌الله این کار را قبول کردم که در نهایت 7 داور حدود 2600 اثر را در 5 جلسه مورد داوری قرار دادیم و نفرات برگزیده انتخاب شدند.

وی افزود: پس از آن ظاهراً آقای مجیدی خیلی از نام‌نوشته‌های برگزیده قانع نشدند و از داوران این مسابقه درخواست کردند تا آنها نیز نام‌نوشت خودشان را طراحی کنند که به اعتقاد من کار بسیار سختی بود چرا که می‌بایست در عین آنکه خط مشخصی را طراحی می‌کردیم، فضای فیلم نیز با این نام‌نوشت به مخاطب منتقل می‌شد.

این استان خوشنویس کشورمان تاکید کرد: پس از مدتی یک محمد رسول‌الله گرافیکی نوشتم که به نظرم کار خوب و متفاوتی بود و از آثاری که داوری کرده بودیم نیز قوی‌تر آمد اما بعد از آنکه چن روز به این اثر فقط نگاه می‌کردم به این نتیجه رسیدم که از جنس فیلم نیست و با وجود انکه نام‌نوشت خوبی است اما نمی‌تواند پیام فیلم را منتقل کند.

وی ادامه داد: در نهایت به خود پیامبر توسل کردم و ناخودآگاه یک مرکب قهوه‌ای رنگ را جلوی خودم گذاشتم و با انگشت اشاره‌ام شروع به نوشتن کردم که برای اولین بار در تمام طول خوشنویسی‌ام این شیوه را اجرا می‌کردم. در هنگام نوشتن ابتدا انگشتم به لرزش افتاد که برای خودم هم تعجب برانگیز بود چرا که من به قدرت دست مشهور بودم اما بعد از مدتی تمام به لرزش افتاد و متوجه شدم کاری که دارم انجام می‌دهم درست است و با اتمام آن به آرامش رسیدم.

استاد رسولی در خاتمه گفت: برای من باعث افتخار است که اسم‌نوشت من بر پیشانی این فیلم نقش خواهد بست و مطمئن هستم فیلم محمد رسول الله در جهان اسلام باعث افتخار خواهد شد.

در ادامه بخش‌هایی از فیلم محمد(ص) در مدت زمان 20 دقیقه‌ پخش شد که به تولد حضرت محمد(ص)، زنده‌به‌گور کردن دختران و بت‌پرستی می‌پرداخت. پس آن نیز صادقیان و صابری از مسئولان شرکت نور تابان و حیدریان تهیه کننده فیلم به توضیح روند ساخت فیلم پرداختند.

صادقیان در توضیح ساخت شهرک سینمایی گفت: این شهرک با سرمایه 141 میلیارد ریالی و برای یک دوره 30 ساله ساخته شده است ضمن اینکه امیدوارم که همه قدم‌های برداشته شده برای این فیلم توشه آخرت ما باشد.

وی ادامه داد: بنیاد مستعضفان با 3 هدف توسعه اقتصادی، اجتماعی و امور فرهنگی تاسیس شده و از سال 1386 در راستای امور فرهنگی به پیشنهاد آقای فروزنده موضوع ساخت فیلم محمد(ص) به کارگردانی مجیدی با سرمایه گذاری و تهیه کنندگی بنیاد مستعضفان مطرح شد. از ابتدا هم قرار بود لوکیشن‌ها در خارج از کشور در سوریه و مراکش باشد اما به جهت کمک به ساختار سینما در کشور قرار شد که بنیاد مستعفضان برای ساخت یک شهرک سینمایی که نه فقط در این فیلم بلکه برای همه فیلم‌های مشابه باشد، سرمایه‌گذاری کند و پیش قدم شود. لذا ساخت این شهرک فقط برای فیلم محمد(ص) نیست بلکه چند منظوره است و کمکی برای ساخت همه فیلم‌هایی که مربوط به تاریخ اسلام است، محسوب می‌شود.

صادقیان با بیان اینکه  220 هکتار مجموعه مساحت کل لوکشین فیلم است، عنوان داشت: 65 هکتار این لوکیشن به شهر مکه اختصاص داده شده است و 45 هزارمتر مربع مجموع ساخت و ساز صنعتی در این لوکیشن انجام شده است. 141 میلیارد ریال هم هزینه کل این ساخت و ساز شده است که عمری 30 ساله دارد. شهر مدینه نیز در زمینی به مساحت 19 هکتار با  16 هزار متر مربع ساخت و ساز و با هزینه 42 میلیارد ریال انجام شده است. علاوه بر این دو شهر سالنی به مساحت 1580 متر مربع و با سرمایه گذاری 12 میلیارد ریال هم ساخته شده است.

صادقیان در توضیح هزینه‌های خرید تجهیزات فیلم نیز تصریح کرد: با توجه به بحث تحریم ما باید بخش اعظمی از هزینه خرید را صرف ضمانت و اجرا می‌کردیم. به همین منظور تصمیم گرفتیم که 79 میلیارد ریال را خرج خرید دوربینها و سایر تجیهزات سینمایی کنیم. از یک مهر 1386 نیز شروع آشنایی ما با مجید مجیدی به عنوان دوست و همکار بود. شروع فیلم نامه نویسی نیز از آن زمان بود. پایان فیلم نامه یک مهر 1388 بوده است که حدود 3.5 میلیارد ریال برای آن هزینه شده است.

وی با اشاره به اینکه مطالعات اجرایی فیلم تا 31 شهریور 89 پی گرفته شد که 6 میلیارد ریال هزینه در برداشت، گفت: در این قسمت انتخاب لوکیشن و ساخت دکور و طراحی دکور انجام شد. بعد از آن مرحله پیش بینی مراحل ساخت و تهیه بخشی از تجهیزات بود که از اول مهر 89 تا 15 آبان 90 طول کشید و 2.7 میلیارد ریال هزینه داشت. مرحله تولید از 16 آبان 90 تا 30آبان 91 بود که کل سرمایه گذاری ارزی و ریالی  به میزان 310.2 میلیارد ریال صورت گرفت. مرحله پس از تولید تا 2 خرداد 93 زمان برد که در این مرحله هم 151/6 دهم میلیارد ریال سرمایه برد.تا تاریخ 31/6/ 1389 مطالعات اجرایی و فاز دوم کار بود که نزدیک به 6 میلیارد ریال برای این قسمت سرمایه گذاری شد و سایر کارهای مطالعاتی هم به صورت موازی پی گرفته شد. 623/3  میلیارد ریال کل سرمایه گذاری بوده است.

وی در پایان گفت: اقدامات برای قسمت های دوم و سوم فیلم و دیگر فیلم‌هایی که برای این فیلم ساخته می‌شود بخش دیگر ماجرا است.ایجاد یک مرکز اقامتی یک اقدام دیگر بود که همزمان با ساخت شرکت بنا داشتیم آن را دنبال کنیم اما آن را به تأخیر انداختیم تا ساخت شهرک با تعویق مواجه نشود. شرکت سینمایی نور تابان تحت پوشش بنیاد مستضعفان است. بنیاد این مجموعه مطالعاتی را برای بهره برداری های دانشجویی و عمومی و تحقیقاتی آماده خواهد کرد.

در ادامه این مراسم حیدریان نیز در توضیح ویژگی‌های شهرک جدید سینمایی فیلم محمد(ص) گفت: مشابه این شهرک را در ایران نداریم بلکه برای ساخت دکور یک فیلم استفاده شد بنابر این نگاه طراحی اینجا یک شهرک سینمایی نبود. در تمام شهرک اثری از لوله کشی و سیم کشی و تاسیسات را نمی‌بینید. اما در عین حال ما اینجا را برای یک کار بلندمدت در سینما ساختیم؛ به فاصله اندکی دسترسی به منابع نوررسانی در نیروگاه دارید تا چند پروژه به صورت همزمان دسترسی به برق پیدا کنند. کل این فضا قابلیت دسترسی به فضای مجازی دارد.

همچنین در ادامه قاسمیان درباره مشارکت بنیاد مستضعفان در فیلم محمد(ص) توضیح داد: ماده 6 و 8 اساسنامه بنیاد در مورد توسعه اقتصادی و کمک به دولت در راستای سیاست‌های اقتصادی و همین طور درباره کمک و رفع استضعاف مادی و معنوی در زمینه فرهنگی است. اساسنامه که بزرگترین سند بالادستی ماست، این را پیش بینی کرده است، امور فرهنگی ما از طریق موسسه موزه‌ها، موسسه مطالعات تاریخ معاصر و شرکت سینمایی نورتابان انجام خواهد شد.

در ادامه مجید مجیدی روی سن آمد و گفت: ترجیح من این بود که فیلم آماده شود و درباره آن صحبت کنیم، اما امروز هم روز مبارکی است. ساخت این شهرک اتفاق به شدت مهمی است و لازم است که از فروزنده و صادقیان و همچنین از حیدریان که بدون حضور او اساسا ساخت این فیلم میسر نمی‎شد تشکر کنم. از رضاداد، صابری و همه عزیزانی که در این پروژه ما را یاری دادند هم متشکرم.

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که چرا از بازیگران هالیوودی و جهانی برای حضور در فیلم استفاده نشده، گفت: ما در حوزه بازیگری توانمندی‎های بسیار زیادی داریم و من شهادت می‎دهم که بازیگرانی که در این فیلم بازی کرده‎اند واقعا در قد و قوار بازیگران مطرح هالیوودی خواهند درخشید. ما خیلی اوقات اسیر اسم و عنوان می‎شویم. من خودم معتقدم که در پروژه «الرساله» آنتوتی کوئین واقعا خوب بازی کرده است، اما جالب است که بدانید که آنتی کوئین بیشتر در جهان اسلام و حتی بیشتر در ایران خوش درخشیده است و این هم شاید به دلیل نقش نوستالژیکی او باشد. از این منظر این بازی او در دنیای غرب نه تنها جلوه‌گرن بوده است بلکه مورد اعتراضاتی هم واقع شده است و حتی تعبیر کمدی هم در مورد بازی او هم شنیده شده است.بنابراین معتقدم که ما درحوزه بازیگری درست فکر کردیم و جلو رفتیم. من معتقدم که ظرفیت بازیگری در ایران به شدت قوی است و فقط زمینه‎ای برای بروز آن وجود نداشته است.

این کارگردان درباره حجاب بازیگران نیز توضیح داد: ما فقط در خصوص نمایش حضرت آمنه چون برای ما وجوه قدسی داشتند تلاش کردیم تا با حجاب کامل نمایش داده شود. البته در مورد حضرت حلیمه هم همین طور هر چند از موهای مصنوعی هم استفاده شد. درباره بازیگران دیگر هم از گیسوان مصنوعی استفاده شده. علاوه بر حجاب در پوشش شخصیت‌ها هم اصل تاریخی آن دوران رعایت شده است.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که با توجه به حساسیتی که در مورد نمایش شخصیت پیامبر اسلام(ص) وجود دارد، چقدر تلاش شده است که قرائتی که از ایشان ارائه می‌شود پذیرش بین المللی داشته باشد، عنوان داشت: در این مورد با اینکه هنوز فیلم نیامده، صحبت های زیادی شده است و انعکاس های زیادی درباره آن به وجود آمده است. امروز بنا دارم قدری جزئی تر ومشخص تر درباره آن سخن بگویم چرا که معتقدم عمده ترین مسأله این فیلم، همین می‌تواند باشد.

مجیدی تصریح کرد: این مسأله را چند بار پاسخ گفتم و به خصوص برای شیوخ الازهر این موضوع را توضیح دادم. یک بار دیگر می‌گویم که در این باره در بخش تحقیق  تلاش‌های زیادی صورت گرفت و تحقیقات مفصلی داشتیم که نزدیک به دو سال مفصلاً در این خصوص انجام دادیم. در این زمینه به سراغ نوشته‌ها و آثار برجسته ترین تارخ دانان شیعه و اهل سنت رفتیم و رایزنی‌های زیادی با علمای اهل سنت و شیعه داشتیم. کار تحقیقات کاملا کارشناسی شده جلو رفته و بر همین اساس مقطعی از زندگی ایشان را در این فاز انتخاب کردیم که هیچ گونه اختلافی درباره آن میان مراجع و گروه‌های مختلف شیعیان و اهل سنت وجود نداشته باشد. اتفاقاً این فیلم با این نگاه و فلسفه ساخته شده است که وفاقی میان جهان اسلام به وجود بیاورد.

وی با اشاره به قرائت‌هایی که در چند سال اخیر در خصوص اسلام در دنیا مطرح شده است، گفت: این قرائت‌ها هیچ قرابتی با زیبایی‌های اسلام ندارد. ما سعی کردیم قرائتی را تصویر کنیم که وحدت آمیز در جهان اسلام باشد و به همین دلیل سراغ کودکی ایشان رفتیم و پاسخ دادیم که چرا باید اسلام و دین جدیدی بیاید. این رویکرد هم قرائت صحیحی برای جهان عرب به وجود می آورد و هم برای جهان اسلام وحدت آفرین خواهد بود.

مجیدی با بیان این توضیح که نگرانی درباره این فیلم به شدت محترم و پسندیده و مورد استقبال است، ادامه داد:  دوست دارم این حساسیت در همه زمینه ها باشد و هر زمانی که به ساحت ایشان بی حرمتی می‎شود تنها عکس العمل نشان ندهیم چرا که کافی نیست. نباید در برابر هجمه دشمنان علیه پیامبر اسلام(ص) ما به واکنش مسلمانان و نهایتاً پرچم آتش زدن های مرسوم در نیا که در جای خود قابل تقدیر است، بسنده کنیم. چرا که کافی نیست و دشمن به دنبال این است که از احساسات مسلمانان به نفع خود بهره ببرد و ریختن احساسات در برابر آنان به خیابان ها کافی نیست. امروز باید با زبان هنر و به خصوص هنر سینما پاسخ آن ها را دهیم.

درهای شهرک‌سینمایی پیامبراعظم باز شد

در آستانه سالروز میلاد پیامبر اکرم (ص) از شهرک سینمایی پیامبر اعظم به عنوان لوکیشن اصلی فیلم «محمد (ص)» به طور رسمی رونمایی می‌شود و اولین نشست مطبوعاتی این فیلم برگزار خواهد شد.

در این برنامه که از صبح امروز 18 دی ماه آغاز شده، قرار است ضمن رونمایی از این شهرک سینمایی در جاده قم از بخش‌های مختلف آن از جمله خانه عبدالمطلب، خانه ابولهب و اتاق‌های گریم و لباس این پروژه سینمایی به همراه شعب ابوطالب، قصری و لوکیشن شهر مدینه بازدید شود.

 

از برنامه‌های بعدازظهر این بازدید می‌توان به رونمایی از لوگوتایپ فیلم که توسط استاد جلیل رسولی طراحی شده و همچنین نمایش پشت صحنه فیلم اشاره کرد.

 

پایان بخش این دیدار نشست پرسش و پاسخ خبرنگاران با مجید مجیدی خواهد بود.

 

در این دیدار بازیگران فیلم نیز از جمله ساره بیات، مهدی پاکدل و علیرضا شجاع‌نوری به همراه جمعی از اهالی رسانه که در قالب سه اتوبوس به لوکیشن اعزام شده‌اند، حضور دارند.


افتتاح جشنواره فیلم فجر با محمد (ص)

با توجه به اینکه فیلم «محمد (ص)» یک پروژه ملی آماده نمایش محسوب می شود و در بخش مسابقه سینمای ایران نیز حضور ندارد، قرار است به عنوان فیلم افتتاحیه جشنواره سی وسوم فیلم فجر به نمایش درآید.

 
با توجه به اینکه مجید مجیدی به عنوان رییس هیات داوران سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم فجر انتخاب شده است و به این ترتیب فیلم «محمد (ص)» وی نمی تواند در بخش سودای سیمرغ به رقابت با سایر فیلم های بخش مسابقه بپردازد، این فیلم سینمایی به عنوان فیلم افتتاحیه جشنواره انتخاب شده تا هنرمندان و اهالی رسانه بتوانند به دیدن این پروژه فاخر سینمای ایران بنشینند.

حجت الله ایوبی رییس سازمان سینمایی در حاشیه بازدید از لوکیشن های فیلم «محمد (ص)» در جمع خبرنگاران در تایید این خبر تاکید کرد: فیلم سینمایی «محمد(ص)» به کارگردانی مجید مجیدی به عنوان فیلم افتتاحیه جشنواره سی و سوم فیلم فجر به نمایش در می آید.

وی درباره اکران عمومی این فیلم سینمایی عنوان کرد: قطعا مخاطبان سهم بزرگی از این فیلم سینمایی دارند بنابریان ما تمام تلاشمان را خواهیم کرد که از نمایش عمومی این اثر سینمایی حمایت کنیم
 
 
گزارش از تاز‌ه‌ترین اثر مجید مجیدی:

«حرف حساب» مجید مجیدی در سینمای اسلام / حرفه‌ای‌های جهان زیر سایه «محمد(ص)»/ تمامی‌حملاتی که 'محمد(ص)' تحمل می‌کند!

تمامی انتقادات جریان‌های سلفی و وهابی از «محمد(ص)» در حالی است که بارها و بارها عوامل این فیلم توضیح داده‌اند که قرار نیست چهره پیامبر عظیم الشان اسلام در این فیلم به نمایش درآید. حال این سوال پیش می‌آید براستی این جریان‌ها نگران چه موضوعی هستند که به تکاپو برای تحریم و تخریب این پروژه عظیم افتاده‌اند.
به گزارش مشرق، "ايمان، اخلاق و معنويت همواره دغدغه اصلي من در سينما بوده و اين دغدغه به اشكال مختلف در آثارم وجود دارد اما در قبال جريان‌هاي مخرب شكل گرفته در طول سال‌هاي اخير و نگرش‌هاي انحرافي نسبت به اسلام و پيامبر اكرم (ص) و خصوصا با وارد شدن جريانات هنري به اين گونه مخالفت‌ها كه معلوم است عموم مخاطبين را مورد توجه قرار داده‌اند مثل انتشار كتاب آيات شيطاني ، فيلم فتنه و حتي كاريكاتورهاي دانماركي وبا توجه به تاكيدات علماي بزرگ اسلام و شخصيت‌هاي طراز اول، احساس وظيفه كردم فيلمي با موضوع پيامبر اكرم (ص) بسازم چرا كه پيامبر اسلام مظهر يگانه اخلاق و معنويت است و تلاشم بر اين است كه اين فيلم را با تكيه بر جنبه هاي اعتقادي و به دور از جريان‌هاي تبليغي و سياسي بسازم."

شاید بتوان این چند جمله را بهانه ساخت پروژه محمد(ص) از سوی مجید مجیدی عنوان کرد. کارگردانی که پس از سه سال تحقیق و نگارش سناریو، برای نخستین بار در اواسط سال ۹۰ خبر از ساخت فیلمی داد به نام "محمد(ص)".

«محمد(ص)» قرار است از دوران جاهليت و شرايط اجتماعي زمان تولد حضرت آغاز و در ۱۲ سالگي ايشان به‌پايان برسد.

به گفته مجیدی نگارش فیلمنامه و مراحل تحقیقاتی پروژه از سال ۸۷ آغاز و در این راه نیز رايزني و مشورت‌هاي گوناگوني با علماي طراز اول جهان اسلام صورت رفته است.

توصیه‌های آیت الله جوادی آملی به عوامل پروژه

در همین راستا مجیدی و سایر عوامل فیلم در دی ماه سال ۹۰ به دیدار آیت الله جوادی آملی رفتند. این مفسر قرآن در این دیدار و پس از استماع گزارش مجیدی از مراحل تولید و برنامه‌های در دست اقدام می گوید: «گزارش نافع و مسرت‌بخشي را شنيدم. اميدوارم كه خداوند سعي بليغ شما را به احسن وجه مشكور كند و توفيق ارائه‌ خدمات برتر و بهتر را به همه‌ شما و همكاران‌تان مرحمت كند. چند نكته هست كه مربوط به فيلم و مربوط به وجود مبارك پيغمبر (ص) است. اگر كسي خواست درباره موضوعات عادي هنرنمايي كند، داشتن همان فكر عادي كافي است. اما اگر كسي خواست درباره موضوعات عالي هنرنمايي كند، بايد هنرش عالي باشد. يعني همان‌طور كه خود پيغمبر (ص) تحولي در جهان ايجاد كرد، فيلم آن حضرت هم بايد تحول ايجاد كند. وگرنه مي‌شود يك فيلم عادي.»


جزئیاتی از لوکیشن «محمد(ص)»

منطقه‌ای ۶۳ هکتاری در ۵۵ کیلومتری شهر قم. روستایی سرسبز که تنها ۱۵ خانوار جمعیت دارد حالا به شهرک سینمایی مکه و مدینه برای این پروژه عظیم تبدیل شده است. گروهي به سرپرستي محسن شاه ابراهيمي كه يكي از بهترين طراحان سينماي ايران محسوب مي شود اين مكان را براي ساخت لوكيشن پيدا كرده‌اند. صابري مدير مؤسسۀ سينمايي نور تابان كه مسئول ساخت اين فيلم است، پيدا كردن اين لوكيشن را از معجزات اين پروژه مي داند چراکه موقعيت آن بسيار نزديك به موقعيت مكه است.



اما مهمترین ویژگی این منطقه، کوه‌های آن است. کوه‌هایی که تداعی کننده فضای شهر مکه است و جالبتر اینکه کوهی در این منطقه وجود دارد که به اذعان تمامی بازدید کنندگان این شهرک سینمایی، شباهت عجیبی به کوه احد دارد.

«حرف حساب» مجید مجیدی در سینمای اسلام / حرفه‌ای‌های جهان زیر سایه «محمد(ص)»/ تمامی‌حملاتی که 'محمد(ص)' تحمل می‌کند!

حرفه‌ای‌های جهان زیر سایه «محمد(ص)»

برنده ۲ جایزه اسکار؛ طراح اصلی

«میلژن کرکا کلژاکویچ» هنرمند ۶۳ ساله کروات، طراح اصلي اين فيلم است و در کنار او، محسن شاه ابراهيمي طراحي صحنه و لباس را برعهده دارد. كركا در كارنامۀ خود دو جايزۀ اسكار را دارد. با ورود وي، از تیرماه ۸۹ ساخت لوكيشن آغاز شد. به گفته کرکا، وی تلاش کرده سازه اي براي ساخت لوكيشن به كار ببرد كه نه تنها در ايران، بلكه در سطح جهان بي نظير باشد.



لوكيشن مكه شهريور ۹۰ به پايان رسيد. پس از آن در عيد قربان همان سال فيلم برداري كليد خورد. ۶۰ تا ۷۰ درصد فيلم در همين لوكيشن فيلمبرداري شد. يك صحنه از فيلم را نيز در عسلويه فيلمبرداري كردند. صحنۀ مربوط اولين سفر پيامبر در عسلويه پر شده است. به گفته عوامل تولید، اين لوكيشن بسيار بكر بود به گونه اي كه تا زمان ساخت اين پروژه اصلاً آدمي به آن مناطق نرفته بود.

پس از آنكه فيلمبرداري عسلويه تمام شد، تمامی عوامل به كرمان سفر كردند. پس از ۱ ماه نيز در اواخر اسفند به همين لوكيشن پيامبر اعظم برگشتند. آن‌ها هم به دليل وضعيت آب هوايي و هم به دليل لوكيشن‌هاي خاص، به آن مناطق سفر كردند. يعني زماني كه نياز به دريا داشتند به عسلويه رفتند و زماني كه نياز به بياباني فراخ بود، به كرمان رفتند. مثلاً براي لشكركشي ابرهه نياز به بيابان داشتند.

جلوه‌های ویژه و معجزه‌ای که دیگر همراه «محمد(ص)» نیست!

كار جلوۀ ويژۀ اين فيلم بر عهدۀ اسكات اندرسن است. وی يكبار در سال ۹۶ برندۀ اسكار بهترين جلوۀ ويژه شده است. دوبار نيز در سال‌هاي ۹۶ و ۲۰۰۰ نامزد اسكار بوده است. «ترميناتور ۲: روز داوري»، «جان‌سخت: انتقامجو»، «كينگ كونگ» و «سوپرمن بازمي‌گردد»، فيلم‌هاي ديگري است كه در جلوۀ ويژۀ آن‌ها همكاري كرده است.


یکی از چهره‌های شاخص جلوه‌های ویژه ایران که از آغاز به کار پروژه محمد(ص) برای همکاری در کنار اندرسن قرار گرفت، جواد شریفی راد بود. هنرمندی که چندی پیش در روزهای پایانی پروژه معراجی‌ها بر اثر انفجار جان به جان آفرین تسلیم و جامعه هنری را داغدار کرد.

مجیدی کارگردان محمد(ص) درباره شریفی‌راد می‌گوید: «او کسی بود که خود را وقف انقلاب و دفاع مقدس کرده بود. تمام بدن او پر از ترکش بود و بارها و بارها در جنگ مجروح شده بود. هرجا خطر بود جواد بود، هرجا ماموریت غیر ممکن، عملیات خنثی سازی بمبی عمل نکرده، دردوران جنگ بود، جواد بود که بمب را خنثی کند. »

وی به نقش تاثیرگذار شریفی‌راد در پروژه محمد(ص) اشاره می‌کند و بر همین اساس می‌افزاید: «جواد خلاق بود و ادوات بسیاری را برای پروژه پیامبر (ص) ساخت که از او به یادگار در سینما خواهد ماند. هیچ کاری برای او غیر ممکن نبود و برای همین هرچه در ذهن داشتم به او می‌گفتم و جواد به بهترین شکلی ایده‌های ما را جامعه عمل می‌پوشاند. در یکی از صحنه‌های فیلم که در کنار سواحل خلیج فارس بود، تلاطم دریا را داشتیم و من می‌خواستم که موجهای بزرگ و سهمگین به ساحل بیاید. به جواد گفتم امکان چنین چیزی وجود دارد که بعدها باCGI (جلوه‌های کامپیوتری) تقویت کنیم. به من اطمینان داد که امکانپذیر است. فقط یک ماه فرصت می‌خواهد که آن وسایل را بسازد. او به شکل ناباورانه‌ای تجهیزاتی ساخت که موجهای بزرگ و عظیمی به ساحل برگردد که این ارتفاع موجها به ۴ تا ۶ متر می‌رسید. این کار او همه را به وجد آورده بود. جواد که به زبان انگلیسی مسلط بود با عوامل خارجی فیلم ارتباط بسیار دوستانه و حرفه‌ای را برقرار کرده بود و استرارو از او به عنوان معجزه گر نام می‌برد. جواد عاشقانه خود را وقف پروژه پیامبر اکرم (ص)کرد. ان شاء الله که در دیار باقی حضرت رسول (ص) شفیع او باشد.»

برندۀ ۳ جايزۀ اسكار، فيلمبردار فيلم پيامبر

مجیدی در این فیلم، از «ویتوریو استرارو» به عنوان فیلمبردار بهره جسته است. او يكي از بزرگترين فيلمبرداران جهان است که تا به حال موفق شده است سه بار جايزۀ اسكار را از آن خود کند. «اينك آخرالزمان»، «سرخ‌ها» و «آخرين امپراتور» فيلم‌هايي است كه استرارو به خاطر آنها اسكار دريافت كرده است.

این فیلمبردار مطرح سینمای جهان پیوستنش به پروژه محمد(ص) را اینگونه شرح می‌دهد: «سال ۲۰۱۰ که با رشید بن‌هادی (کارگردان) در پروژه‌ای در الجزایر همکاری می‌کردم، برای اینکه اسلام را بهتر بشناسم خواندن کتابی درباره زندگی پیامبر محمد(ص) را شروع کردم. به محض اینکه خواندن آن کتاب را تمام شد، مثل یک رویای جادویی ایمیلی را دریافت کردم با این مضمون که آیا علاقه‌مند هستم در ساخت بخش اول یک سه گانه درباره زندگی محمد(ص) حضور داشته باشم؟» این ایمیل و قرار ملاقات مجیدی، مهدی حیدریان(تهیه کننده) و استرارو آغازی بود برای یک همکاری جاودانه.

بازدید رهبر انقلاب از لوکشین فیلم «محمد(ص)»

مقام معظم رهبری صبح روز چهارشنبه ۱۷ آبان ماه سال 91 برای بازدید از صحنه‌هایی از این فیلم به لوکیشن «محمد (ص)» حوالی تهران رفتند.

این بازدید که اولین دیدار آیت الله خامنه ای از مراحل تولید یک پروژه سینمایی محسوب می شود، نزدیک به ۶ ساعت ادامه یافته است و ایشان از قسمت های مختلف لوکیشن ساخته شده از جمله قسمت شهر مکه، شعب ابیطالب که داخل آن است، دیر بحیرا و قسمت مدینه با حوصله بازدید کرده اند و در خلال بازدید، مجید مجیدی، کارگردان، حیدریان، تهیه کننده و دیگر دست اندرکاران پروژه، توضیحات لازم را به رهبر انقلاب داده اند.

در این بازدید علاوه بر توضیحات کامل مجیدی برای آیت الله خامنه ای، ایشان هم دقایقی در جمع عوامل پروژه سخنرانی کرده و ضمن ابراز خرسندی از ساخت شهرک این فیلم، از دست اندرکاران پروژه تقدیر کرده اند.


تمامی حملاتی که «محمد(ص)» تحمل می‌کند!

اما نکته جالبی که در این بین به چشم می‌خورد، حملاتی است که از سوی جریان‌های وهابی و سلفی به «محمد(ص)» صورت گرفته است.

شیخ‌الازهر: علمای ایران «محمد(ص)» را تحریم کنند!

پس از آنکه از نخستین روزهای اعلام خبر ساخت تازه ترین اثر مجید مجیدی رسانه‌های عربستانی و مصری حملات شدیدی را به این پروژه تحمیل کردند، در اوایل سال ۹۱ شیخ الازهر به بهانه به تصویر کشیدن چهره حضرت محمد(ص) در این پروژه، از علمای ایران می‌خواهد این اثر سینمایی را تحریم کرده و در برابر عرضه آن بایستند.

این سخنان شیخ الازهر در حالی بیان شد که یکی از علمای الازهر و از مسئولان مرکز مطالعات الازهر که مرکز افتای این دانشگاه بزرگ اسلامی است اعلام کرده بود، تا پایان تصویربرداری و چگونگی به تصویرکشیده شدن پیامبر اسلام(ص) در این فیلم نمی‌توان درباره آن سخن و ادعایی داشت.

روزنامه المصریون: مخالفت‌ها با «محمد(ص)» روز بروز بیشتر می‌شود

در این بین اما جریان‌های رسانه‌ای وابسته به سلفی‌ها به خصوص در شبه جزیره عربستان و مصر به دنبال تحریم اکران این فیلم در کشورهای عربی و اسلامی هستند.

روزنامه المصریون چاپ قاهره در این باره در گزارشی با عنوان «جدل عربی ـ ایرانی درباره به تصویر کشیدن پیامبر(ص)» با اشاره به آنچه بحران‌های مذهبی بین کشورهای «خلیج ع-ر-ب-ی و مصر» و ایران خوانده و با اشاره به نزدیک بودن پخش این فیلم در جشنواره فجر و میلاد پیامبر اکرم(ص)، مدعی شده است: این فیلم پیشاپیش با مخالفت کشورهای عربی مواجه شده است به گونه‌ای که بر اساس رصد «محمود قاسم» منتقد هنری این مخالفت‌ها هر چه به سوی اکران این فیلم می‌رویم بیشتر خواهد شد.

معاون سابق وزارت اوقاف مصر: امیدوارم «محمد(ص)» تحریم شود

شخص دیگری که خواستار تحریم فیلم مجیدی شده است،‌ «سالم عبدالجلیل» معاون سابق وزارت اوقاف مصر است که می‌گوید: مشکل با فیلم «محمد(ص)» مجیدی دو عنوان دارد: «به تصویر کشیدن پیامبر اکرم(ص)» و «ارائه زندگی آن حضرت(ص) بر اساس منابع شیعی» لذا از جهان اسلام می‌خواهیم این فیلم را بایکوت کنند و من امیدوارم تلاش‌ها برای تحریم این فیلم موفقیت‌آمیز باشد.

اعتراف یک منتقد مصری: این فیلم اهل سنت را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد اما نباید درکشورهای عربی اکران شود!

البته در این بین برخی از منتقدان مصری با موج شیعه‌هراسی ایجاد شده از پی ساخت این فیلم مخالفند؛ از جمله «ماجده خیرالله» است که می‌گوید: این که از نشر تفکر تشیع بترسیم بیشتر یک فوبیاست چراکه با دیدن این فیلم‌ها هرگز عقاید اهل‌سنت تغییر نخواهد کرد اما نباید در کشورها  ی عربی اکران شود.

«احمد المسلمانی»: الازهر از به تصویر کشیده شدن پیامبر اکرم(ص) در این فیلم نگران است 

یکی از مهمترین این چهره‌هایی که حالا به انتقاد از «محمد(ص)» پرداخته  ، چهره‌ای رسانه‌ای به نام «احمد المسلمانی» است که در ابتدای سقوط محمد مرسی و کودتای نظامیان، سخنگویی دولت نظامی‌ها را بر عهده داشت. 


  وی که در موج رسانه‌ای علیه ایران در سودان که منجر به بسته شدن رایزنی فرهنگی ایران شد نقش مهمی داشت، اخیرا در برنامه «صوت القاهره» که از شبکه «سوئز جدید» پخش می‌شود با پخش برخی تصاویر منتشر شده از فیلم «محمد(ص)» به انتقادات در این زمینه اشاره کرد و عنوان کرد که الازهر از به تصویر کشیده شدن پیامبر اکرم(ص) در این فیلم نگران است.

مخالفت معاون شیخ الازهر با فیلم «محمد(ص)» مجیدی

چهره دیگری که به این عرصه گام نهاده است، «عباس شومان» معاون شیخ الازهر است که در گفت‌وگو با روزنامه «المصری الیوم» عنوان کرد: تلاش ایران برای اکران فیلمی که در آن پیامبر اکرم(ص) به تصویر کشیده شود مخالف اصول اسلامی و عقیده اهل‌سنت است. شیعیان امامان‌شان را خدا پنداشته و اجازه بازی‌گری درباره آنها را نمی‌دهند اما اجازه بازی در نقش پیامبران را می‌دهند.


... و اما یک سوال؛ حمله به «محمد(ص)» چرا و با چه هدفی؟!

در پایان لازم به ذکر است تمامی انتقادات جریان‌های سلفی و وهابی از «محمد(ص)» در حالی است که بارها و بارها عوامل این فیلم توضیح داده‌اند که قرار نیست چهره پیامبر عظیم الشان اسلام در این فیلم به نمایش درآید. حال این سوال پیش می‌آید براستی این جریان‌ها نگران چه موضوعی هستند که به تکاپو برای تحریم و تخریب این پروژه عظیم افتاده‌اند.

به نظر می‌رسد تمام این تلاش‌ها که در راستای ترویج «شیعه هراسی» در جهان صورت می‌گیرد، امروز تهدیدهای خود را متوجه عظیم ترین پروژه مذهبی ایران، «محمد(ص)» کرده است.

بنابر این گزارش و آخرین اخبار واصله احتمال نمایش این فیلم همزمان با میلاد پیامبر اکرم(ص) در حاشیه کنفرانس وحدت اسلامی و همچنین اکران خارج از مسابقه آن در جشنواره فیلم فجر وجود دارد.

سورپرایزهای فیلم «محمد رسول‌الله»

علیرضا شجاع نوری، مهدی پاکدل، ساره بیات، مینا ساداتی، داریوش فرهنگ و محسن تنابنده بازیگران اصلی «محمد رسول الله (ص)» هستند که مجید مجیدی بازی آنها را بزرگترین «سورپرایز» این فیلم دانسته است.
شجاع نوری در این فیلم نقش حضرت عبدالمطلب پدر پیامبر را عهده‌دار است.

این بازیگر که نقش‌اش در فیلم «روز واقعه» در خاطره‌ها مانده است، درباره حضورش در «محمد رسول الله (ص)» به ایسنا گفته بود: «من با ذهنیت متفاوتی نسبت به «روز واقعه» به «محمد (ص)» رفتم و فرق عمده این فیلم با دیگر آثار ایرانی این بود که فیلم‌های ایرانی اول ساخته می‌شدند بعد جهانی می‌شدند اما فیلم «محمد (ص)» قبل از ساخته شدن جهانی شده بود. هم سوژه این فیلم جهانی است و هم ساختار جهانی دارد. عوامل طراز اول سینمای جهان در آن درگیر شده‌اند و به همین خاطر برای من فرصت بسیارمغتنمی بود. ضمن آنکه نقش حضرت عبدالمطلب پدربزرگ پیغمبر را بازی کردم که آن هم برایم خیلی ارزشمند بود. هنوز هم وقتی درباره این نقش صحبت می‌کنم حس و حال عجیبی سراغم می‌آید و خدا را شاکرم که هر چه برایم رقم خورده خوب بود و امیدوارم تا آخر هم خوب باشد.»

قبل از شجاع نوری، امین تارخ قرار بود، ایفاگر این نقش باشد.

مهدی پاکدل در این فیلم نقش ابوطالب عموی پیامبر و پدر حضرت علی (ع) را بازی می‌کند که فیلم از زبان او روایت می‌شود.

مینا ساداتی در نقش حضرت آمنه مادر پیامبر به ایفای نقش پرداخته و ساره بیات نیز نقش حلیمه دایه پیامبر را دارد.

محسن تنابنده در این فیلم نقش ساموئل تاجر یهودی را بازی می‌کند و داریوش فرهنگ هم ایفاگر نقش ابوسفیان است که پیش از این حمید فرخ‌نژاد قرار بود، این نقش را بازی کند.

پانته‌آ مهدی‌نیا در نقش فاطمه بنت اسد همسر ابوطالب، رعنا آزادی‌ور در نقش ام جمیل همسر ابولهب، حمیدرضا تاج دولت در نقش حمزه عموی پیامبر(ص)، صادق هاتفی در نقش بحیرا راهب مسیحی، محمد عسگری در نقش ابولهب عموی پیامبر(ص)، هدایت هاشمی در نقش حناطه برده آزادشده، نگار عابدی در نقش همسر حناطه و جعفر قاسمی در نقش حارث شوهر حلیمه دیگر بازیگران فیلم «محمد رسول الله (ص)» مجید مجیدی هستند که در کمتر از یک ماه آینده در جشنواره‌ی فیلم فجر رونمایی خواهد شد.

به گزارش ایسنا،روز چهارشنبه 17 دی ماه اهالی رسانه از شهرک پیامیر اعظم (ص) بازدید کردند و در اولین نشست رسانه‌ای مجید مجیدی حضور یافتند.

مجیدی: ابعاد شخصیتی پیامبر نزد امتش هم مظلوم است

کارگردان فیلم محمدرسول‌الله(ص) گفت: ما برای ساخت این فیلم فقط به این فکر نکردیم که یک فیلم بسازیم، بلکه می‌خواستیم آغازگر یک نهضت فیلم‌سازی باشیم.


مراسم اختتامیه پنجمین جشنواره اتحاد دقایقی پیش آغاز شد.

در این مراسم عزت‌الله ضرغامی رئیس سازمان صدا و سیما و مجید مجیدی کارگردان فیلم سینمایی محمدرسول‌الله(ص) به سخنرانی می‌پردازند.

در ابتدای این مراسم مجیدی کارگردان فیلم محمد رسول‌الله(ص) گفت: ما برای ساخت این فیلم فقط به این فکر نکردیم که یک فیلم بسازیم بلکه می‌خواستیم آغازگر یک نهضت فیلم‌سازی باشیم.

وی افزود: همیشه در عالم هنر تخیل یکی از ابزارهای لازم است و مطمئنا واقعیت با تخیلی فرق می‌کند  اما در این فیلم واقعیت از تخیل من جلو زد و اتفاقات مافوق تصورات من رخ داد.

کارگردان فیلم سینمای محمد رسول‌الله(ص) خاطر نشان کرد: امیدوارم بعد از این مجموعه‌ای از فیلم‌ها در مورد حضرت محمد ساخته شود در طول این 110 سال فقط یک فیلم در مورد حضرت محمد د ر40 سال پیش ساخته شده که بیشتر به جنگ‌های ایشان می‌پردازد و رحمت‌ اللعالمین بودن ایشان را موضوع قرار نداده است.

مجیدی در ادامه گفت: من چند وقت پیش در ژنو گفتم حتی از دستورات پیامبر در جنگ‌هایی که بیشتر به ایشان تحمیل شده است می‌توان منشوری اخلاقی استخراج کرد. اما متاسفانه ابعاد شخصیتی ایشان حتی در نزد امت خودش نیز مظلوم است. رسانه‌ها باید در این زمینه کار کنند ولی غفلت کرده‌اند.

وی با اشاره به فیلم "نوح(ع)" که در هالیوود ساخته شده است گفت: وقتی من این فیلم را دیدم بدنم لرزید آنها نگاهی سخیف و نگاه مبتذلی را در پرداختن به شخصیت یک پیامبر الهی داشتند. این نوع نگاه ناشی از غفلت جهان اسلام و رسانه‌ها است.

کارگردان فیلم محمد رسوالله(ص) با انتقاد از ترویج فیلم‌های مبتذل از جمله سریال‌‌های ترکیه‌ای در بین مسلمانان جهان و بخصوص ایرانیان گفت: من کاری به غرب ندارم آنها علنا به جنگ ما آمده‌اند و قرائتی خشونت‌بار از اسلام را نشان می‌دهند که هیچ قرابتی با اسلام ندارد اما چرا رسانه‌های کشورهای اسلامی اینگونه اسلام را نشان می‌دهند.

مجیدی با انتقاد از سمینارها و جشنواره‌هایی که هیچ تاثیری در ترویج اسلام در جهان ندارند گفت: رسانه‌های دشمن حتی وقتی مسلمانان به خیابانها می‌ریزند و به انتشار آثار هالیووی واکنش نشان می‌دهند با نشان دادن صحنه‌های شعار دادن و آتش زدن پرچم وجهه خشونت‌باری از اسلام را به جهانیان معرفی می‌کنند ما باید در این راه حرکتهای اساسی کنیم. ما هنرمندان خوبی داریم که اگر مسئولین پا پیش بگذارند می‌توانند اتفاقات بزرگی را رقم بزنند.

وی در ادامه تصریح کرد: خیلی از معضلات ما در گرو شناخت روح پیامبر اسلام است ما بیشتر محتاج آن هستیم که پیامبر را بشناسیم. امیدوارم رسانه‌ها به این موضوع بپردازند.

کارگردان فیلم محمد رسول‌الله(ص) در ادامه خاطراتی از اتفاقاتی که در ساخت فیلم محمد افتاد تعریف کرد و گفت: وقتی فیلم محمد رسول‌الله را می‌ساختم یک جواهرفروش برای بازدید از فیلم به عنوان سیاهی‌لشکر آمده بود او به خاطر تبرک در فیلم بازی می‌کرد. در انتها وقتی که مزدش را گرفت گفت می‌خواهم وصیت کنم که با این پول برای من کفن بخرند.

مشروح سخنان مجیدی در گزارش کاملی که از اختتامیه پنجمین جشنواره منتشر خواهد شد، می‌آید. 
انتقاد مجید مجیدی از سریال‌های ترکیه‌ای؛

کارگردان محمدرسول‌الله: هنگام تماشای فیلم نوح بدنم می‌لرزید

مجید مجیدی که در مراسم اختتامیه اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی حاضر شده بود، با طرح این پرسش که در جهت فرهنگ‌سازی پیامبر اسلام (ص) چه اقداماتی در کشور خودمان شده است، به این نکته اشاره کرد که از آن بدتر کشورهای اسلامی و کشوری مثل ترکیه است که متاسفانه بیش از 90 درصد مسلمان دارد اما فیلم‌ها و سریال‌هایی در آن ساخته می‌شود که همانند اختاپوسی بر روی خانواده‌های همه کشورها چنگ انداخته است.
این فیلمساز مطرح کشورمان گفت: رسانه‌های دشمن حتی وقتی مسلمانان به خیابان‌ها می‌ریزند و به انتشار آثار هالیوودی آن‌ها واکنش نشان می‌دهند، با نشان دادن آن صحنه‌ها جنبه خشونت‌باری از اسلام را به جهانیان معرفی می‌کنند.

 

مجیدی در ادامه گفت: ما باید در این راه حرکت‌های اساسی کنیم. ما هنرمندان خوبی داریم که اگر مسئولان پا پیش بگذارند می‌توانند اتفاقات بزرگی را رقم بزنند.

 

این کارگردان با اشاره به اینکه در هفت سال گذشته توفیق این را داشته است که عمر ناقابل خود را صرف فیلمی به نام «محمد رسول‌الله» و به نام پیامبر عظیم‌الشأن کند، گفت: این سال‌ها واقعا به سرعت برق و باد گذشت، گویی هفت روز بیشتر نبود، اما امیدوارم تا پنج ماه دیگر این فیلم اکران عمومی شود.

 

وی ادامه داد: با این نگاه و این انگیزه شروع نکردیم که فقط فیلم می‌سازیم و فکر کردیم آغازگر نهضت فیلم‌سازی در عرصه‌های مختلف در حوزه سینما باشیم.

 

مجیدی همچنین به واقعی بودن فیلم «محمد رسول‌الله» اشاره کرد و گفت: صادقانه می‌گویم در این فیلم واقعیت از تخیل من جلو زد و آن چیزی که فکر می‌کنم مافوق تصور من اتفاق افتاد و نمونه آن شواهد ظاهری از جمله شهرک عظیمی بود که در جاده اتوبان قم ساخته شد. شهرکی که مکه 1400 سال پیش را با ابعاد یک به یک ساخته است؛ البته شهر مدینه کمی کوچک‌تر بود که بعدها قابل توسعه است. این شهرک به گونه‌ای ساخته شده است که اگر نگهداری شود حداقل 30 سال ماندگار خواهد بود.

 

این کارگردان با اشاره به اینکه امیدوار است تولیدات زیادی در این عرصه ساخته شود، گفت: در طول این 100 سال اخیر که عرصه رسانه ظهور پیدا کرده است، تنها یک فیلم درخصوص پیامبر عظیم‌الشأن به کارگردانی مصطفی عقاد نزدیک به 40 سال پیش ساخته شده است که زحمات آن مهجور است. اما آن فیلم بیشتر به جنگ‌های پیامبر (ص) می‌پرداخت و کمتر به ابعاد وجودی این پیامبر رحمت‌ للعالمین پرداخته است؛ البته ابعاد وجودی پیامبر بزرگ به قدری وسیع است که حتی در جنگ‌های خود این ابعاد نمود دارد.

 

مجیدی در ادامه گفت: چند وقت پیش در ژنو گفتم حتی از دستورات پیامبر(ص) در جنگ‌هایی که بیشتر به ایشان پرداخته شده است می‌توان منشوری اخلاقی استخراج کرد. اما در ابعاد شخصیتی پیامبر متأسفانه اعتقاد من بر این است که بیش از هر چیزی، پیامبر در امت خود مظلوم است. خود همین رسانه‌ها چقدر همت گذاشته‌اند تا وجنات و ابعاد وجودی حضرت در اشکال مختلف کار و تصویر شود. یکی از توفیقات بنده در این فیلم در محضر بسیاری از بزرگان بودن از جمله آیت الله جوادی آملی بود و طی جلساتی که تحت عنوان اخلاق محمدی با ایشان داشتم نکات بسیاری را از ایشان آموختم. ایشان نکته جالبی را فرمودند و آن اینکه اگر سلسله پیامبران ادامه می‌یافت، پیامبر امروز از طریق رسانه تصویر و دوربین پیام خود را ابلاغ می‌کرد. این پیام یک حرف پر مغزی است و نشان‌دهنده‌ی این است که رسانه امروزه چقدر نقش مهمی دارد.

 

این کارگردان همچنین خاطرنشان کرد: امروزه هالیوود و صهیونیسم بسیاری از مسائل خود را در ابعاد رسانه و به خصوص سینما به دنیا دیکته می‌کند و حتی موضوعات دینی را از منظر خودشان تصویر می‌کند. که نمونه بارز آن فیلم اخیر حضرت نوح (ع) است. وقتی این فیلم را تماشا می‌کردم واقعا بدنم می‌لرزید. واقعا این چه قرائتی از پیامبر خداست؟ به قدری سخیف، نگاه سطحی و مبتذل به این پدیده بزرگ شده بود که آدم تأسف می‌خورد و این از غفلت جهان اسلام و غفلت رسانه‌های رادیو و تلویزیون خودمان است.

 

وی با اشاره به اینکه در طول این سال‌ها آثار زیادی تولید شده است، با طرح این پرسش که در جهت فرهنگ‌سازی پیامبر اسلام (ص) چه اقداماتی در کشور خودمان شده است، به این نکته اشاره کرد که از آن بدتر کشورهای اسلامی و خود ترکیه که جای تأسف دارد، کشوری که بیش از 90 درصد مسلمان دارد فیلم‌ها و سریال‌هایی ساخته می‌شود که همانند یک اختاپوسی بر روی خانواده‌های همه کشورها چنگ انداخته است.

 

مجیدی با اظهار تأسف از این اتفاق که نزدیک به 80 درصد از مخاطبان ایرانی مخاطبان این برنامه‌ها هستند، گفت: حتی برای کشورهای عربی این نشان دهنده هجمه بسیار بزرگی برای کشورهای اسلامی است. خیلی دردناک است کاری با دنیای غرب ندارد، تکلیف غرب مشخص است. آن‌ها به جنگی آمدند که قرار است یک قرائت خشونت‌آمیزی از اسلام اشاعه کنند. قرابتی که هیچ غرابتی با روح تعالی اسلامی ندارد.

 

وی گفت: سوال بزرگ این است ما چه کرده‌ایم؟ چقدر تلاش کرده‌ایم تا آن اسلام حقیقی که وجوه رحمت‌للعالمین پیامبر است، تصویر کنیم. درست است در حد جشنواره و سمینار زیاد بوده است اما چقدر این سمینارها و نشست‌ها واقعا تأثیر گذاشته است که یک اثر جهانی ساخته شود و با زبان امروز جهان ارتباط برقرار کند؟ در حال حاضر کیفیت مهم است. آثاری خلق کنیم که در عرصه دنیا، دنیای اسلام را به منصه ظهور برسانیم، اما ما فقط عکس‌العمل نباشیم. در طول این سال‌ها فقط عکس‌العمل نشان داده‌ایم. به خاطر روح معرفتی، بسیاری از مردم در خیابان‌ها برای اعتراض ریختند، شعار دادند و پرچم آتش زدند و حتی به سفارتخانه‌ها ریختند اما این‌ها باز تصاویری را پخش کردند و تلاش کردند جنبه خشونت‌باری را از اسلام به جهانیان معرفی کنند. آن‌ها تلاش کردند تا در هر شکلی ما را به انفعال بیاندازند که باز هم پیروز شدند و اما تنها راه مقابله با این جریان انحرافی واقعا این است که همت و حرکت اساسی برداشته شود.

 

وی تأکید کرد: ما در کشورمان هنرمندان بزرگی داریم که اگر مسئولان همت کنند می‌شود عرصه‌های بزرگی را فتح کرد. این سمینارها همیشه هست، خیلی هم خاصیت ندارد در صورتی که باید جریان‌ساز باشد. مهم‌تر اینکه تأثیرگذار باشیم. باید نهضتی را به راه بیاندازیم. اینکه سنگر بیاندازیم و بگوییم دور هم هستیم به نتیجه‌ای نخواهیم رسید، فرصت‌ها را از دست ندهیم. زمان بسیار کوتاه است و آن‌ها همه چیز را از دست ما خواهند گرفت.

 

مجیدی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه یکی از دوستان گفته بودن ما باید از پیامبر (ص) فیلم بسازیم و چهره واقعی این پیامبر را به تصویر بکشیم، گفت: باید بگویم بیش از آنکه پیامبر احتیاج داشته باشد ما برایش فیلم بسازیم، جهان امروز نیازمند این است که چهره واقعی پیامبر را بشناسد. تاکنون بسیاری از ما انواع نذرهایی داشته‌ایم که برایمان تقدس دارد اما این سوال را می‌پرسم که تا به حال چه کسی نذر پیامبر کرده است. بنابراین رسالت امروز جوامع اسلامی رسالت بزرگی است. دوربین سلاح بسیار ارزشمندی است. باید کوشش شود کارهای ارزشمندی در این عرصه اتفاق بیافتد.

 

مجید مجیدی در بخش دیگری از سخنان خود در مراسم اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی به نقل خاطراتی از فیلمش تحت عنوان «محمد رسول‌الله» پرداخت و گفت: در این فیلم حضور هنرجوها و سیاهی لشکرها که می‌آمدند، یکی از هنرورها که نمی‌دانستم جواهرفروش بوده است و حتی در کویت نیز جواهر فروشی داشته است. وقتی علت حضورش را در این فیلم پرسیدم این گونه شرح داد چند روزی آمده‌ام به عنوان تبرک در این فیلم باشم.

 

مجیدی ادامه داد: این هنرور داوطلبانه به این فیلم آمده بود. چند روزی از این ماجرا گذشت و دوستان به من گفتند که او حتی دستمزد خود را گرفته است. پیش خودم دچار تردید شدم چون زود هم قضاوت می‌کنم. روزی که وی ما را ترک می‌کرد پیش من آمد و گفت خیالتان راحت پولم را هم گرفتم و در ادامه گفت وصیت کرده‌ام که کفن خود را با پولی که در این فیلم کار کرده‌ام بخرم!

 

مجید مجیدی در پایان سخنان خود به تصویر حضرت محمد (ص) در فیلمش اشاره کرد که تحت هیچ عنوانی تصویری از پیامبر نشان نخواهند داد و گفت: چون فیلم در دوران کودکی پیامبر است و به 12 سالگی وی پرداخته می‌شود ما به واسطه احترامی که به خود وجود پیامبر عظیم‌الشأن داشته‌ایم تحت هیچ عنوانی تصویری از این پیامبر عظیم‌الشأن ارائه نخواهیم داد ولو در کودکی ایشان.

 

مجید مجیدی در میان حضار نام فیلم خود را نام اسم پیامبر «محمد رسول‌الله» معرفی کرد.

نخستین گزارش عینی از لوکیشن فیلم مجیدی+تصاویر

سرزمین وحی را در جایی با چنین مختصاتی ساخته‌اند، چیزهای کمی از عناصر دنیای مدرن می‌بینی، تنها یک ایست بازرسی که جلوی ورودی آن زده است: بدون هماهنگی وارد نشوید، هرگونه عکس‌برداری در این مکان ممنوع است. printنسخه قابل چاپ

انتظارها برای رونمایی از بزرگترین فیلم تاریخ سینمای ایران به اوج رسیده است. درست 8 سال پیش، مجید مجیدی، کارگردان مشهور سینمای ایران، بنای ساخت فیلمی عظیم در مورد پیامبر دین اسلام را گذاشت، پس از نگارش فیلم‌نامه‌ای در 200 سکانس به کمک کامبوزیا پرتوی و با همکاری حمید امجد، مراحل پیش‌تولید انجام شد و فیلم در خرداد 1390 پروانه ساخت گرفتو حالا بعد از چند سال فیلم محمد(ص) در لابراتورهای مونیخ آلمان در حال گذراندن آخرین مراحل فنی است.

آبان ماه سال 1390 ساخت فیلم، در سکوت کامل خبری آغاز شد و رویه سکوت عوامل تولید تا امروز که 8 سال از شروع ساخت فیلم می‌گذرد همچنان ادامه دارد.

لوکیشن اصلی فیلم «محمد(ص)» در شهرک سینمایی جدیدالتاسیسی به نام پیامبر اعظم (ص) در حوالی شهر قم در زمینی به مساحت 80 هکتار ساخته شده است؛ بخشهایی از این فیلم در کرمان و عسلویه فیلمبرداری شده است و همچنین ماجرای لشکرکشی ابرهه به مکه و حمله پرندگان به سپاهش در آفریقا جلوی دوربین رفت.

آخرین اطلاعاتی که در مورد فیلم رسانه‌ای شد منتشر شدن عکسی هایی از پشت صحنه و دکورهای عظیم فیلم در سایت شخصی کرکا کلژاکویچ هنرمند 63 ساله کروات و طراح صحنه و دکور فیلم «محمد(ص)» بود. اما مراقبت‌های رسانه‌ای عوامل اصلی تولید فیلم خیلی زود منجر به حذف این عکس ها از خروجی سایت او شد تا مشخص شود که مسیر سکوت رسانه‌ای در مورد این فیلم قرار است ادامه پیدا کند.

در یکی از روزهای داغ خرداد سال 1393، خبرنگار سینمایی خبرگزاری تسنیم با جمعی از میهمان خارجی یک همایش ایرانی توانست به داخل لوکیشن اصلی فیلم راه پیدا کند. آنچه می‌خوانید گزارشی کوتاه و مختصراست؛ با حداکثر دقت ممکن در فاش نشدن جنبه‌هایی از لوکیشن که قرار است در فیلم نمود خاص پیدا کند.

مجید مجیدی کارگردان نام‌آشنای ایرانی روزی درباره فیلم مشهور مصطفی عقاد گفته بود: در «محمد رسول‌الله» بیشتر به جنبه‌های جنگی پرداخته شده و حتی وجوه معرفتی این جنگ‌ها هم خوب بررسی نشده است، در حالی که پیامبر در همین جنگ‌ها به مسلمانان تاکید می‌کردند که نباید حتی به درخت‌ها آسیبی وارد شود.

انتظار برای رونمایی از محمد(ص) به روایت مجیدی تا پایان سال به پایان می‌رسد:

به تابلوی 55 کیلومتری اتوبان تهران - قم که می رسیم از یک جاده فرعی به سمت یک روستا به نام «الهیار» حرکت می کنیم. 6 تا 7 کیلومتر در این جاده خاکی باید بروی تا از میان دو کوه روستایی با باغ‌هایی زیبا خودش را نشان دهد. شاید باورکردنی نباشد ولی در میان این بیابان و روستایی چنین سر سبز، این دهکده‌ی «الهیار» است که شش ماه دیگر به یمن نام حضرت محمد (ص) یک دهکده جهانی می‌شود.

در ورودی روستا تابلویی به دو زبان فارسی و انگلیسی نصب شده است تا موقعیتی که در حضور داری را نشان می دهد. یک سمت تابلو نوشته شده الهیار و سمت چپ نوشته است به سمت شهرک سینمایی پیامبر اعظم (ص). خلوت روستاییان را به هم نمی زنیم. از میان تپه و کوه‌ها عبور می کنیم. اینکه کوه می گویم قامت کوه بلندی را را تصور نکنید بلکه کوهچه‌هایی که نه می توان تپه شان نامید و نمی توان به آنها کوه گفت. اینها کوه‌های مرکزی ایران است که سال‌هاست برای امروز منتظر مانده اند.

از این بلندی‌ها که می‌گذری در سرازیری روی جاده سُر میخوری. به سمت چپ خود نگاه می‌کنی اولین نشانه‌های فیلم را می‌بینی. خانه‌های کاهگلی سفید رنگی که با دستان هنرمندی از زمین روییده اند.کرکا کلژاکویچ 63 ساله هنرمند کرواتی است که طراحی صحنه و دکور فیلم «محمد(ص)» را انجام داده است. تابلویی هم در کنار آن قرار دارد که به سمت غار حرا و شهر مدینه و سمت دیگر مکه را به تو نشان می‌دهد. آنچنان جدی روی تابلوها از اماکن نام برده است که باورت می شود در سرزمین وحی قدم می زنی.مدینه در سمت چپ جاده قرار دارد. باز هم راه را ادام می دهی. این لوکیشنی بخش کوچکی از یک پروژه عظیم لوکیشن محمد است. از میان تپه کوه ها می گذری که تابلوی مکه و سالن همایش را می بینید. سالن همایشی دیده نمی شود حتما در آینده بناهست که سالن همایش در آن جایگاه ساخته شود.

پیچ و خم جاده را که طی می کنی به تابلوی دیگری میرسی بصرا - نیروگاه. نیروگاهی که برای تامین برق منطقه راه اندازی شده است. بصرا نام شهری در سوریه است که لوکیشن آن پشت شهر مکه ساخته شده است.اما هنوز مکه را ندیده ایم. از میان کوهها که می گذری ماشین یک خیز روی سر بلندی بر می دارد و هنوز پایین نیامده ای که خانه های کاهگلی را می بینی که اصلا شباهتی به خانه های سفید رنگ مدینه که از دور دیده بودی ندارد.

سرزمین وحی را در جایی با چنین مختصاتی ساخته اند.چیزهای کمی از عناصر دنیای مدرن می بینی. تنها یک ایست بازرسی که جلوی ورودی آن زده است بدون هماهنگی وارد نشوید. هر گونه عکس برداری در این مکان ممنوع است.

فیلم محمد از محاصره‌ مسلمانان در شعب ابی‌طالب آغاز می‌شود و به پیش از تولد پیامبر اسلام باز می‌گردد. در این فیلم مخاطب شاهد وقایعی است که پیش از تولد پیامبر اسلام تا 14 سالگی ایشان را در بر می‌گیرد. صحنه‌های وفات مادر رسول اکرم در روستای ابواء و صحنه‌های مربوط به دوران شیرخوارگی و خردسالی پیامبر در روستای سعدیه هم از دیگر بخش‌های فیلم است. فیلم محمد با اولین سفر پیامبر به شام و رسیدن به صومعه بحیرا به پایان می‌رسد. «بحیرا» راهبی مسیحی است که درباره ظهور آخرین پیامبر به ابوطالب بشارت می‌دهد.

شهرک سینمایی پیامبر اعظم به دستور مستقیم مقام معظم رهبری برای تصویر کردن سیر زندگی پیامبر اکرم تاسیس شده است. اپیزود اول این پروژه از بدو تولد تا 14 سالگی پیامبر اکرم است و اپیزود دوم از چهارده سالگی تا بعثت است و اپیزود سوم از بعثت پیامبر اکرم تا وفات ایشان است.

آنچه می خوانید گذری کوتاه از بین کوچه های دست ساز لوکیشن محمد است. از همین ورودی کعبه را چون نگینی در وسط شهر می بینی. وارد کوچه ها با خانه های کاهگلی می شوی. دیواره های کاهگلی که با ورقه های قوطی تری دی وال روی هم سوار شده اند و روی آن یک شات سیمان و کاهگل کشیده اند.

یکی از بخشهایی اصلی شهر «بازار جدید مکه» با حجره هایی که کنار هم چیده شده اند. فرانکو فوماگالی طراح اکسسوار ایتالیایی برای این فیلم دیواره و طاقچه‌های بازار را را با پارچه های آذین کرده است. «بازار جدید مکه» محلی برای خرید و فروش ثروتمندان مکه است.

بتهای کریه شهر جلوی تعدادی از خانه های شهر قرار گرفته اند.

از کنار خانه ها و بازار می گذریم به سمت کعبه حرکت می کنیم. کعبه در پایین ترین ارتفاع از سطح زمین و در مرکزی ترین نقطه شهر قرار گرفته است. بتهای رنگ وارنگ و خانه های شهر به دورش حلقه شدند. اینجا به همه چیز فکر شده است برای این فیلم دو کعبه ساختند یکی کعبه قدیم که در 8 سالگی پیامبر به خاطر وقوع سیل خراب می شود ودیگر کعبه جدید که بر روی این کعبه قدیم ساخته شده است. ارتفاع کعبه قدیم کوتاه تر از کعبه جدید است و داخل کعبه جدید قرار دارد.دیوار های کعبه قدیم سنگی است درحالیکه دیواره های کعبه جدید از جنس سیپورکس و هیبو لکس است.

نزدیک کعبه چاه زمزم قرار دارد با تیرکهایی که سقفی کاذب برایش بنا کرده است. به سمت چاه زمزم که می‌روی متوجه پله های چوبی می شوی که به داخل کعبه می خورد. پله های این کعبه با پله های کعبه «محمد رسول الله» مصطفی عقاد تفاوت دارد. در دل آرزو میکنی که مجیدی زیباترین صحنه ها را در اینجا روایت کند. صحنه هایی چون صحنه ورود حمزه در فیلم محمد رسول الله که با بازی درخشان آنتونی کوئین در ذهنها جاودان شده است.

اینجا کعبه دوران کودکی پیامبر است که مردمان عصر جاهلیت درونش از بت و سرهای استخوانی حیوانات پرشده است. بوی نا می‌دهد درون این کعبه. ویتوریو استورارو» تصویر بردار ایتالیایی فیلم به صحنه های فیلم نور پاشیده و تصویر گرفته است.

خانه ابولهب یکی دیگر از لوکیشنهای اصلی فیلم است ابولهب یکی از کسانی است که نبض اقتصادی مکه در دستان اوست پس باید خانه‌ی دو طبقه اش به سمت کعبه نما داشته باشد. روی کوه مشرف به کعبه ساختمان دارالندوه به قرار گرفته است.

تا زمان نمایش فیلم محمد هیچ کس حق ورود به شهرک سینمایی پیامبر اعظم را ندارد.پیشنهاداتی برای ساخت فیلم در این لوکیشن داده شده است اما مجید مجیدی کارگردان فیلم هیچ اجازه ای نداده است.

شهر مکه زیبا ساخت است. از میان کوچه ها که گذر می کنی باید حواست باشد که گم نشوی تمام خانه ها با ظرافت خاصی کنار هم چیده شده اند. عمق را به خوبی در کوچه های این شهر ساخته اند.

خانه‌ی مقدس عبدالله پدر پیامبر در میان همین کوچه ها ساخته شده است.خانه ای با حیاطی فراخ و ساختمانی ساده محل ولادت و دوران کودکی محمد (صلی الله علیه وآله وسلم) است.بیشترین فیلم برداری این فیلم در این خانه صورت گرفت است. خانه محقر است ولی آرام می شوی. پرده های لطیف و گهواره ای که در گوشه اتاق قرار گرفته است و بستری که بر زمین پهن شده است. میزانسنی که می بینید ناخودآگاه تو را به لحظه ولادت آخرین پیامبر خدا می برد.

از خانه عبدالله بیرون می رویم سمت چپ خانه سرازیری کوچه تو را به سمت موقعیت شعب ابی طالب می برد. ساختمانهایی که در میان دره ای محصور شده اند. خانه حضرت ابوطالب و محل عبادت حضرت پیامبر هم در این موقعیت قرار گرفته است. خانه‌های محقری در اینجا ساخته شدند. کنار خانه ها تنور نان هم قرار دارد.

در امتداد این مسیر حرکت می کنی تا به انتهای شهر مکه برسی اما این پایان لوکیشن نیست. تابلویی بیرون شهر تو را به سمت شهر بصری هدایت می کند. از دور که نگاه می کنی ساختمان شهری سنگی بصری و ناقوس یک کلیسا را می بینی.

بنابر نقل مشهور 9 سال و به قولی دوازده سال از عمر رسول خدا(ص)گذشته بود که همراه با عموی خود ابو طالب مانند سایر قریشیان عازم سفرتجاری شام می‌شود، عموم دانشمندان شیعه و اهل سنت با اندک اختلافی داستان این سفر و برخورد آن‌حضرت با بحیرا را نقل کرده اند.

در روایتی آمده است که پیامبر در مسیر سفر شام از روستایی ساحلی عبور می کنند و مردم این روستا به خاطر اینکه دریا نعمتش را دریغ کرده است در تنگنا و قحطی به سر می برند. پیامبر دستهایش را به نشانه دعا بالا می برد و ماهی‌ها از آب بیرون می پرند. این بخش از فیلم در عسلویه فیلمبرداری شده است. گفته می‌شود مرحوم جواد شریفی راد ستونهایی به قطر یک متر را طراحی می‌کند که نصفش باد است و نصف دیگرش آب و زمانی‌که پمپ باز می‌شود این ماهی ها به سمت هوا پرتاب می شوند.

گویی شهرک وسیع پیامبر اعظم تمام شدنی نیست. ایوان مداین را هم در انتهایی ترین نقطه این شهرک ساخته شده است. درختهای روستای الهیار رخ نموده است. لوکیشنها کنار هم چیده شدند تا 200 صحنه‌ی فیلمنامه محمد به زیبایی تصویر شوند. ایوان کسری و 14 کنگره آن که فرو افتاده اند را در این لوکیشن میبینی. روایت است که هنگام ولادت پیامبر ایوان کسری به لرزه افتاده است و بت ها به روی زمین افتاده اند.

و اما مدینه کودکی پیامبر که سرسبز است و نخلهایی که به عاریه به اینجا رسیده اند استوار ایستاده‌اند. مدینه شهرک را خانه های سفیدی ساختند که باید از میان آنها تک لوکیشن خانه ابی نجار را ببینی. اما مدینه لوکیشنی مرکزی در اپیزود اول فیلم «محمد(ص)» نیست. تنها خانه بن نجار در این قسمت به تصویر کشیده می‌شود.

محمد 6 سال و 3 ماه و به قولی 4 ساله بود که همراه مادر خود آمنه به مدینه رفته بودتا خویشان مادری وی از طرف مادر عبدالمطلب یعنی بنی عَدِیّ بن نّجّار را ببینند. هنگام بازگشتن به مکه مادر محمد در 30 سالگی در ابواء وفات کردو همانجا دفن شد. استفاده از لوکیشن خانه‌ی بنی عَدِیّ بن نّجّار بخش کوتاهی است که در این فیلم آمده است.

کوچه‌های مدینه، برای همه کسانی که روزگاری به این شهر در عربستان سعودی امروز مسافرت کرده‌اند کوچه‌های غمگینی است و اینجا در لوکیشن محمد(ص) هم با وجود سرسبزی و زیبایی خانه‌های مدینه، این سایه سنگین حس می‌شود. سایه سنگینی که امید و انتظار شیعه برای پایان آن روز به روز بیشتر می‌شود.

آغاز حملات رسانه‌ای به فیلم «محمد(ص)»

از سلفی‌ها تا صهیونیست‌هاپس از آنکه ماه گذشته مجید مجیدی از نمایشی از فیلم «محمد(ص)» همزمان با میلاد پیامبر اعظم(ص) موج جدیدی از حملات به این فیلم در کشورهای عربی آغاز شد که جریان‌های اسرائیلی نیز با آن همراهی کردند.
پس از آنکه در ماه گذشته مجید مجیدی از نمایشی از فیلم «محمد(ص)» خود همزمان با میلاد پیامبراکرم(ص) خبر داد موج جدیدی از حملات به این فیلم در کشورهای عربی آغاز شده است.

بنابر این گزارش، نخستین واکنش‌ها را رسانه‌های ضدایرانی چون العربیه آغاز کرده و به سراغ برخی مسئولان سابق و فعلی الازهر رفتند.

العربیه به سراغ «شیح عمر الدیب» معاون سابق الازهر رفته و او گفته است که به تصویر کشیدن انبیاء و صحابه حرام است و به تصویر کشیدن حضرت محمد(ص) در یک فیلم سینمایی شخصیت ایشان را مشوه می‌کند؛ چه اینکه چهره فردی که به جای آن حضرت بازی کرده در اذهان خواهد ماند و در حالی است که او ممکن است بعد از این در فیلمی در نقش مجرم یا شرور بازی کند و این موجب کاهش عظمت آن حضرت می‌شود.

پس از العربیه سایت‌های مصری یکی پس از دیگری شروع به نوشتن گزارش‌ها و گرفتن مصاحبه‌هایی در این زمینه کردند که از جمله آنها گفت‌وگوی پایگاه الوادی مصر با دکتر محمد الشحات الجندی عضو مجمع مطالعات اسلامی الازهر بود. وی گفته بود: ساخت فیلم «محمد(ص)» پس از یوسف پیامبر(ع) نشان از اصرار ایران بر به تصویر کشیدن انبیاء دارد در حالی که الازهر بارها خواستار جلوگیری از به تصویر کشیدن انبیا و صحابه شده است.

این عضو مجمع مطالعات اسلامی الازهر پا را فراتر از نگرانی از به تصویر کشیده شدن پیامبر اکرم(ص) گذاشته و عنوان کرده نگران نشر مذهب شیعی به واسطه این فیلم است.

وی خواستار عدم مشاهده این فیلم شده و افزوده بود: برای نیافتادن در شک و ابهام بین حق و باطل و ایجاد تفرقه بیشتر این فیلم را نبینید؛ کسی که نقش پیامبر اکرم(ص) را بازی کرده اشتباه کرده و بهتر بود از تکنولوژی‌های جدید استفاده می‌کردند چراکه پیامبر اکرم(ص) مشترکی است که مورد احترام همه مسلمانان است.

پس از آن جریان‌های سلفی و جریان‌های سیاسی هم به مخالفان این فیلم پیوستند و پایگاه «المسلم» متعلق به جریان‌های سلفی گزارشی مفصل در این زمینه کار کرد و به بیانیه «هیئت جهانی شناخت پیامبر اکرم(ص)» در عربستان سعودی در ماه مارس گذشته اشاره کرد که در آن آمده بود: ساخت فیلمی درباره پیامبر اسلام در ایران عملی شنیع و موجب کاهش عظمت آن حضرت(ص) می‌شود و ایران مسئول این توهین است!

در کنار آنها محمد عطیه عضو دفتر سیاسی گروه نیروهای انقلابی ساخت این فیلم را حتی در صورت ارائه اسلام صحیح و میانه‌رو عملی تنش‌زا خوانده و در مثالی عجیب گفته است که حتی اسرائیل چنین کاری نکرده بود و مسئولان سیاسی باید با ایران در این باره تماس گرفته و جلوی آن را بگیرند!

این موج رسانه‌ای در حالی دنبال شد که شبکه آمریکایی سی‌ان‌ان و شبکه صهیونیستی «آی 24» نیز تلاش کردند با انتشار چنین خبرهایی سهم خود را در دمیدن آتش اختلاف ایفا کنند.

بنابر این گزارش، همه این حملات در حالی صورت می‌گیرد که در هنگام ورود فیلم نوح به اکران جهانی بسیاری از جریان‌های سیاسی و خبری تلاش کردند تا الازهر را متقاعد کنند که اجازه اکران این فیلم که داستانی تحریفی از داستان طوفان حضرت نوح(ع) دارد در مصر اکران شود. همه این خبرها درباره نگرانی از به تصویر کشیده شدن پیامبر اکرم(ص) در فیلم «محمد(ص)» مجید مجیدی در حالی است که نسخه نخست این فیلم سه بخشی به دوران کودکی آن حضرت می‌پردازد و در سال‌های گذشته بارها سازندگان این فیلم اصلا چهره‌ای از آن حضرت نشان داده نخواهد شد.

درهای شهرک‌سینمایی پیامبراعظم باز شد

در آستانه سالروز میلاد پیامبر اکرم (ص) از شهرک سینمایی پیامبر اعظم به عنوان لوکیشن اصلی فیلم «محمد (ص)» به طور رسمی رونمایی می‌شود و اولین نشست مطبوعاتی این فیلم برگزار خواهد شد.

در این برنامه که از صبح امروز 18 دی ماه آغاز شده، قرار است ضمن رونمایی از این شهرک سینمایی در جاده قم از بخش‌های مختلف آن از جمله خانه عبدالمطلب، خانه ابولهب و اتاق‌های گریم و لباس این پروژه سینمایی به همراه شعب ابوطالب، قصری و لوکیشن شهر مدینه بازدید شود.

 

از برنامه‌های بعدازظهر این بازدید می‌توان به رونمایی از لوگوتایپ فیلم که توسط استاد جلیل رسولی طراحی شده و همچنین نمایش پشت صحنه فیلم اشاره کرد.

 

پایان بخش این دیدار نشست پرسش و پاسخ خبرنگاران با مجید مجیدی خواهد بود.

 

در این دیدار بازیگران فیلم نیز از جمله ساره بیات، مهدی پاکدل و علیرضا شجاع‌نوری به همراه جمعی از اهالی رسانه که در قالب سه اتوبوس به لوکیشن اعزام شده‌اند، حضور دارند.

آخرین خبر فارابی از فیلم محمد(ص)

بنیاد سینمایی فارابی در گزارش وضعیت تولید سینمای ایران تا اول مرداد ماه سال جاری، اعلام کرد که فیلم محمد «ص» به کارگردانی مجید مجیدی در مرحله تدوین و فیلم جنجالی «لاله» به کارگردانی اسداله نیک نژاد در مرحله فیلم برداری قراردارند.

در گزارش وضعیت تولید سینمای ایران تا اول مرداد ماه سال جاری، 10 فیلم آماده نمایش اکران نشده، 5 فیلم در مرحله میکس نهایی، 15 فیلم در مرحله صداگذاری، 16 فیلم در مرحله تدوین، 11 فیلم در مرحله فیلمبرداری و 38 فیلم در مرحله پیش تولید قرار دارند.
 
فیلم های در دنیای تو ساعت چند است (صفی یزدانیان)، مذاکرات مستقیم اقای عبدی (علی شاه حاتمی)، آشغالهای دوست داشتنی (محسن امیر یوسفی)، دریا و ماهی پرنده (مهرداد غفارزاده)، مستانه (محمدحسین فرحبخش)، آتش بس 2 (تهمینه میلانی)، آنچه مردان درباره زنان نمی دانند (قربان محمدپور)، شاباش (حامد کلاهداری)، مجرد چهل ساله (شاهین باباپور)، قرار بعدی همان جا (محسن توکلی) آماده نمایش و شهر موش ها (مرضیه برومند)، ارغوان (کیوان علیمحمدی)، دو دوست (اصغر بانکی)دوست من کجایی (امیرحسین عسگری)، ما متهمیم (حامد امرایی) ، در مرحله میکس نهایی هستند.
 
در مرحله صداگذاری نیز فیلم های توتول و راز صندوقچه (عباس مرادیان- وحید گلستان)،  مرواریدهای خلیج فارس (حسین قاسمی جامی)، مثل زندگی (نادر معصومی)، دایره داود (سیامک کاشف آذر)، داره صبح میشه (یلدا جبلی)، روز میادا (فائزه عزیزخانی)، استراحت مطلق (عبدالرضا کاهانی)، واله (قاسم جعفری)، مادر قلب اتمی (علی احمدزاده)، تابو (خسرو معصومی)، بهمن (مرتضی فرشباف)، باورم کن (محمد حسین پور- خادم)، دربست (علی خامه پرست)، دلم می خواد (بهمن فرمان آرا)، خانه دختر (شهرام شاه حسینی) قرار دارند.
 
فیلم های نیکان و بچه غول (عبدالرحمان رضایی)، دردسرهای شیرین (کمال تبریزی)، جامه دران (حمیدرضا قطبی)، محمد «ص» (مجید مجیدی)، در مدتی معلوم (وحید امیرخانی)، خون به پا می شود (حماسه عظیمی پارسا)، آزادی مشروط (حسین مهکام)، نقاب و آینه (روح اله برادری)، جزیره رنگین (خسرو سینایی)، مزار شریف (عبدالحسین برزیده)، مبارک (محمدرضا نجفی امامی)، شاید یک معجزه (کرامت پور شهسواری)، چهارشنبه 19 آبان (وحید جلیلوند)، شانس- عشق- تصادف (آرش معیریان)، مردی که اسب شد (امیرحسین ثقفی)، خبر خاصی نیست (مرتضی شایسته) در مرحله تدوین هستند.
 
فیلم های مرحله فیلمبرداری نیز عبارتند از: حماسه روزبه (علی نوری اسکویی)، لاله (اسداله نیک نژاد)، رخ دیوانه (ابوالحسن داودی)، ده ساعت بعد (هومن سیدی)، در شکه چی (محمد طاهری)، لانتوری (رضا درمیشیان)،  بهار در پائیز (سعید دقیقی)، آسمان آبی مادرم (علی قوی تن)، موقت (امیر عزیزی)، رویای من برزیل (محمد حسین لطیفی)، دوران عاشقی (علیرضا رئیسیان).
 
بر پایه این گزارش 38 پروژه در مرحله پیش از تولید به سر می برند که از این میان 15 پروژه بیش از 50 درصد این مرحله را گذرانده اند.

غیب‌گویی‌‌ مفتی‌ لبنانی درباره‌‌ فیلم محمد(ص)

پس از چند شیخ مصری، مفتی منطقه جبل لبنان هم تسلیم شایعات شد و به تازه‌ترین فیلم مجید مجیدی واکنش نشان داد.

"محمد علی الجوزو" بدون توجه به گفته های کارگردان ایرانی درباره چگونگی ساخت این فیلم ادعا کرد: ایران قصد دارد فیلمی درباره رسول الله (ص) بسازد که در آن یک ایرانی، نقش پیامبر را بازی می کند، و این توهینی آشکار به اسلام و مسلمانان است(!)

 وی تاکید کرد: نمایش شخصیت پیامبر (ص) در فیلم شرعا حرام است، زیرا شخصیت پیامبر (ص) از احترام و قداست ویژه نزد مسلمانان برخوردار است.

الجوزو افزود: ایران، پیش از این هم فیلم یوسف (ع) را ساخت و در ارائه شخصیت این پیامبر، ناکام بود(!)

ادعای این مفتی لبنانی در حالی مطرح می شود که مقبولیت سریال یوسف (ع) از مرزهای ایران فراتر رفت و در دیگر کشورهای اسلامی نیز به نمایش درآمد و به اذعان مخاطبان کشورهای عربی از جذابترین ساخته های سینمایی جهان اسلام است. اغلب شهروندان در کشورهای عربی، سینمای ایران را با این اثر می شناسند.

مفتی منطقه جبل لبنان در ادامه ادعا کرد که ایران قصد دارد، در این فیلم، تاریخ را تحریف کند و اسلام را به چند تن از اهل بیت پیامبر (ص) محدود کرده، اصل رسالت پیامبر را به فراموشی بسپارد.

پیش از این چند مفتی مصری هم بی آن که اطلاعی درباره محتوای این اثر مجیدی داشته باشند، آن را محکوم کرده و خواستار تحریم این فیلم و جلوگیری از ساخت و نمایش آن شده بودند.
این ادعاها در حالی مطرح می شود که هنوز هیچ کس، چیزی درباره محتوای فیلم محمد (ص) نمی داند و حتی مجید مجیدی کارگردان فیلم نیز کمتر درباره‌ آن صحبت کرده، و درباره دلیل صحبت نکردن در خصوص این فیلم گفته است: "من محافظه‌کار نیستم. در آینده و با آماده شدن فیلم نشست‌هایی را در این خصوص برگزار خواهیم کرد و اطلاعات لازم را به سمع اصحاب رسانه خواهیم رساند."

وی با اشاره به برخی هجمه‌ها و کج فهمی‌ها در طول ساخت فیلم محمد (ص) خاطر نشان کرد: "در هنگام شروع ساخت فیلم، تقریبا با همه علمای شیعه و سنی جهان اسلام رایزنی کردیم، اما متاسفانه برخی کج فهمی‌ها باعث به وجود آمدن چالش‌هایی شد که پاسخ آن‌ها را به بعد از آماده شدن و نمایش فیلم واگذار کردیم. هدف اصلی ما از ساخت فیلم «محمد»(ص) ایجاد نوعی اتحاد و وفاق در دنیای اسلام و مقابله با قرائت‌های مختلفی بود که از اسلام در دنیا و غرب وجود داشت. مقطعی که از زندگی پیامبر اکرم (ص) برای نمایش در این فیلم انتخاب شده نیز بر همین اساس صورت گرفته است".

گفتنی است بر اساس اطلاعاتی که از فیلم محمد (ص) و بازیگران و نقش آنها منتشر شده است، هیچ اثری از نقش پیامبر اکرم (ص) و بازیگری که چنین نقشی را ایفا کند، وجود ندارد.

«محمد رسول‌الله(ص)» آماده اکران جهانی

مجید مجیدی گفت: پس از اولین نمایش فیلم محمد(ص) در ایران، برنامه‌ریزی شده است تا نسخه میکس صدای بین‌المللی آن در اسفندماه برای نمایش‌های جهانی آماده شود.
 مجید مجیدی، کارگردان فیلم سینمایی «محمد رسول‌الله(ص)»، درباره نمایش این فیلم در جشنواره بیان کرد: اکنون درحال آماده‌سازی نسخه میکس صدا با فرمت‌های فنی منطبق با نمایش برای ایران هستیم.

وی ادامه داد: تا دیروز (سه شنبه هفتم بهمن‌ماه) قرار بود اینکار به اتمام برسد اما متاسفانه فرمت نهایی آماده نشد و این نسخه روز شنبه آماده می‌شود.

مجیدی درباره نمایش «محمد رسول‌الله(ص)» اظهار کرد: پس از اولین نمایش فیلم محمد(ص) در ایران، برنامه‌ریزی شده است تا نسخه میکس صدای بین‌المللی آن در اسفندماه برای نمایش‌های جهانی آماده شود.

کارگردان فیلم سینمایی «محمد رسول‌الله (ص)» در پایان گفت: انشاالله شنبه به تهران می‌آیم و برنامه‌ریزی لازم را برای نمایش فیلم در ایام مبارک دهه فجر انجام می‌دهیم.

یادداشت حجت‌الاسلام غلامی درباره اثر جدید مجید مجیدی

فیلم محمد(ص) از نظر مضمون و فن، با قله فاصله‌ای ندارد

رئیس مرکز پژوهشی علوم انسانی اسلامی صدرا نوشت: تقریبا نیمی از فیلم را همراه با گریه دیدم و حال عجیبی داشتم و مطمئنم هر بیننده‌ای با دیدن این اثر زیبا و عاشقانه، به شدت متأثر می‌شود و به مسلمانی خود از عمق جان افتخار می‌کند.

 

  حجت‌الاسلام رضا غلامی رئیس مرکز پژوهشی علوم انسانی اسلامی صدرا در آستانه رونمایی و اکران فیلم «محمد(ص)» ساخته مجید مجیدی یادداشتی نگاشته و منتشر کرده است. متن این یادداشت در ادامه آمده است:

باسمه تعالی

فیلم محمد(ص) نقطه عطف و اوج سینمای ایران بشمار می‌آید

امروز توفیق پیدا کردم در جمع بخش مهمی از مدیران فرهنگی کشور فیلم محمد (ص)، اثر آقای مجید مجیدی را ببینم. به لطف الهی و عنایت حضرت رسول (روحی له الفدا )، کار عظیم و منحصربه‌فردی انجام گرفته که حتما نقطه عطف و اوجی در سینمای ایران به شمار می آید.

اتفاقات سال‌های اخیر در سینما و تقابل بخشی از جریان سینمایی کشور با ارزش‌ها و واقعیت‌ها، ذائقه بسیاری از اهالی فرهنگ را تلخ کرده ولی مطمئنا این محصول الهی، تا مدت‌ها این تلخی‌ها را از ذائقه اصحاف فرهنگ به شیرینی مبدل خواهد ساخت.

فیلم محمد(ص) چه از نظر مضمونی و چه فنی، به خصوص جلوه‌های ویژه، با قله فاصله‌ای ندارد و می‌تواند در شرایطی که دشمن از هر اقدامی برای ارائه تصویری دروغین از اسلام و پیامبر رحمت دریغ نداشته، تصویر درخشنده‌ای را از شخصیت بی‌بدیل و قدسی پیامبر اکرم(ص) به جهانیان نشان دهد و مخاطبانش را تا مدت‌ها سرمست کند.

از سوی دیگر، فیلم محمد (ص) به روشنی نشان می‌دهد که سینمای دینی چیست و چگونه می‌توان از این هنر گیرا، به نفع ارزش‌های الهی و به سود کمالات انسانی بهره جست و به آلودگی‌های سینمای غربی گرفتار نشد. من خودم تقریبا نیمی از این فیلم را همراه با گریه دیدم و حال عجیبی داشتم و مطمئنم هر بیننده‌ای با دیدن این اثر زیبا و عاشقانه، به شدت متأثر می‌شود و به مسلمانی خود از عمق جان افتخار می‌کند.

حقیر به عنوان یک عضو کوچک جامعه فرهنگی به هنرمند گرانمایه آقای مجیدی به خاطر این مجاهده مخلصانه تبریک و دست مریزاد می‌گویم و از همه دوستداران و عشاق پیامبر رحمت(ص) دعوت می‌کنم هر زمان که فیلم به مرحله اکران عمومی رسید، حتی یک لحظه را هم در رفتن به سینما و دیدن این فیلم به یادماندنی از دست ندهند.

حجت الاسلام رضا غلامی

لحظه‌شماری برای رونمایی از فیلم «محمد(ص)»

مجید مجیدی برای آماده کردن فیلم «محمد (ص)» که در افتتاحیه جشنواره فیلم‌فجر امسال اکران خواهد شد آخرین سفر خود به آلمان را انجام داده است.

انتظارها برای رونمایی از بزرگترین فیلم تاریخ سینمای ایران به واج رسیده است.لحظه‌شماری نمایش این فیلم به شمارش معکوس رسیده است و تا 10 روز دیگر یکی از بزرگترین فیلم‌های تاریخ اسلام برای اولین بار به نمایش در می‌آید.

طبق آخرین اطلاعات، مجید مجیدی که در این یکی دو سال در سفر دائمی به آلمان و ایران بوده است احتمالا در آخرین سفرش به آلمان در شهر مونیخ این کشور است. قرار است با آخرین اصلاحات فنی انجام شده، مجیدی این بار دیگر با نسخه نهایی «محمد(ص)» تا چند روز آینده به تهران برگردد.

پروژه سینمایی «محمد (ص)» مجید مجیدی که اولین مرحله شروع به کار این فیلم از مهرماه سال 1386 با فعالیت گروه تحقیق آغاز شد پس از طی نزدیک به سه سال مراحل مقدماتی و پیش تولید، عید قربان سال 90 کلید خورد و فیلم وارد انجام مراحل فنی شد و تا به امروز نیز این کار ادامه داشته است.

لوکیشن اصلی فیلم، شهرک سینمایی پیامبر اعظم (ص) در حوالی شهر قم است که 100 هکتار مساحت دارد که با ساخت این شهرک سینمایی و ساخت دکورهای مدینه و مکه، گام‌های بزرگی جهت ساخت فیلم‌هایی با موضوع پیامبر(ص) برداشته شده است. این فیلم در کرمان و عسلویه هم فیلمبرداری شد و در آخرین گام ـ پس از عدم موافقت هندی‌ها ـ این فیلم در آفریقا جلوی دوربین رفت.

این فیلم عظیم سینمایی که درباره زندگی پیامبر اکرم (ص) ساخته شده است یکی از مهمترین و بزرگترین پروژه های سینمای ایران محسوب می شود که با استانداردهای روز دنیا ساخته شده و یک اثر بین المللی خواهد بود.

پرداختن به زندگی پیامبر اعظم اسلام از جمله مضامین تاریخی مذهبی است که تا کنون در سینمای ایران بدان پرداخته نشده و صد البته تولید چنین اثری نیاز به یک کارگردان حرفه‌ای همچون مجیدی داشت که پیش از این اثار شاخصی همچون بچه های آسمان، رنگ خدا، آواز گنجشک ها و .... را در کارنامه خود داشت.

مجیدی که در طی این سال‌ها درباره ساخت این پروژه عظیم اسلامی سکوت کرده بود بالاخره در یک مراسم بزرگ رسانه ای به روزه سکوت خود پایان داد و پس از سال‌ها پاسخگوی سوالات اصحاب رسانه شد و به بیان ناگفته‌های این چند سال پرداخت.

نظر بازیگر نقش ابوطالب درباره «محمد رسوال الله»

«مهدی پاکدل» که فیلم «محمد(ص)» را آماده اکران در جشنواره فیلم فجر دارد، گفت:‌ امیدوارم تا با به نمایش درآمدن این فیلم چهره واقعی اسلام به همه جهانیان نشان داده شود.
مهدی پاکدل گفت: در حال حاضر مشغول بازی در سریال «کیمیا» به کارگردانی جواد افشار هستم. حدود یکسال از زمان کلید خوردن این پروژه می گذرد و فکر می‌کنم تا ۶ ماه دیگر هم ادامه داشته باشد.

بازیگر سریال «ستایش» در ادامه افزود:‌این سریال بستر تاریخی قبل از انقلاب تا سال 93 را روایت می کند و من هم نقش پیمان را ایفا می‌کنم که یک مبارز است و در خلال قصه اتفاق‌هایی برایش می‌افتد.

او ضمن اشاره به ساخت سریال‌هایی با بیش از 100 قسمت، بیان داشت:‌ در کل سیستم سریال‌سازی در دنیا به این سمت رفته است که سریال‌های طولانی بیش از قبل ساخته می‌شود و مردم و مخاطبین ما هم از این دست سریال‌ها استقبال خوبی به عمل می‌آورند و آنها را دوست دارند.

بازیگر سریال «اولین شب آرامش» اظهار کرد:‌ به عقیده من کمبود این نوع آثار در تلویزیون ما به شدت احساس می‌شد و امیدوارم «کیمیا» بدعت‌گذاری باشد تا از این به بعد سریال‌های این‌چنینی بیشتر ساخته شوند.

پاکدل درباره ارتباط با فضایی که در این سریال تجربه کرده است، گفت:‌ درست است من در آن دوره از تاریخ حضور نداشتم، اما قطعا پدر و برادرانم آن دوران را تجربه کرده‌اند که می‌توانم از گفته‌های‌شان استفاده کنم.

او درباره نقش خود گفت:‌به شخصه ایفای نقش در این سریال را بسیار دوست دارم و پیمان برایم شخصیت دوست داشتنی و شیرینی است. بخشی هم که من در این اثر بازی می‌کنم روایت‌گر درام عاطفی در بستر تاریخ است که زیاد با فضاهای تاریخی قصه ارتباطی ندارد.

این بازیگر درباره ایفای نقش در فیلم محمد(ص) که قرار است برای اولین بار در جشنواره فیلم فجر امسال به نمایش درآید،بیان داشت:‌امیدوارم در این شرایط که در مورد دین اسلام هجمه‌هایی وجود دارد، با اکران این فیلم آنچه هدف اصلی دین اسلام (محبت و دوستی) هست به تصویر کشیده شود و همه دنیا ببینند که اسلام واقعی چنین است نه افراطی گری‌هایی چون داعش و ...
کارگردان فیلم سینمایی «فردا» که سال گذشته در جشنواره فجر به نمایش درآمد، درباره ادامه کارگردانی نیز گفت:‌ از بازخوردهای فیلم اولم که به طور مشترک با ایمان افشاریان ساختیم راضی هستم و دوست دارم تا حتما در سال آینده هم در جشنواره فجر اثری را کارگردانی کنم، اما در هر حال عجله‌ای هم برای ساخت فیلم دومم ندارم.

او از حضورش روی صحنه تئاتر نیز گفت:‌ در حال حاضر مشغول تمرین برای نمایش «یک صبح ناگهان» به کارگردانی حسین پاکدل برای جشنواره تئاتر فجر هستیم که قرار است بعد از ایام جشواره در سالن سمندریان تماشاخانه ایرانشهر اجرا داشته باشیم.

بازیگر سریال «با من بمان» ادامه داد:‌ این اثر نمایشی فضای تاریخی دارد و در دوره قاجار روایت می شود. قصه از جایی آغاز می شود که ناصرالدین شاه ترور می‌شود و در ادامه آن اتفاقاتی برای یک خانواده ای که من پسر آنها هستم می‌افتد.

او با اشاره به دومین همکاری خود با برادرش گفت: باعث افتخارم است که برای دومین بار در نمایشی به کارگردانی حسین پاکدل بازی می‌کنم و خوشحالم که ایشان به من اعتماد کرده‌اند. من هم تمام تلاشم را به کار بستم تا جواب اعتمادشان را بدهم. ‌

عکس/ لوکیشن فیلم «محمد(ص)»

لوکیشن فیلم «محمد(ص)» با حضور خبرنگاران، عوامل تولید و مدیران سازمان سینمایی رونمایی شد. در این مراسم علیرضا شجاع نوری، مهدی پاکدل، ساره بیات، محمد مهدی حیدریان، حجت‌الله ایوبی، علیرضا رضاداد و رمضان‌علی حیدری‌خلیلی حضور دارند.
منابع:
فارس- تسنیم- ایکنا- العالم- ایسنا- جهان- مهر- سینما رکس- رجا-
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا