یزدفردا"نیازی نیست که نگاهی دقیق به بازار سدان‌های نیمه لوکس خانوادگی ایران (اصطلاحا D-Segment) بیندازیم تا ببینیم در این بازار پرسود و داغ چه میگذرد

اخبار خودرو -یازی نیست که نگاهی دقیق به بازار سدان‌های نیمه لوکس خانوادگی ایران (اصطلاحا D-Segment) بیندازیم تا ببینیم در این بازار پرسود و داغ چه میگذرد؛ فقط نیم نگاهی گذرا به این بخش از بازار کافی است تا بدانیم که مدت‌هاست دو برند کره ای کیا و هیوندای با اپتیما و سوناتا آنگونه که خواسته اند در این بازار تاخته اند. هرچند که حضور محصولاتی چون تویوتا کمری، هوندا آکورد و یا محصول تازه وارد سوبارو لگاسی به این بخش از بازار تنوع نسبی بخشیده اما همانگونه که اشاره شد، این اپتیما و سوناتا هستند که به لطف چهره پرطمطراق، تجهیزات مناسب و البته برچسب قیمت منطقی تر، توانسته اند حسابی در دل مشتریان ایرانی جا باز کنند. اما حتما این ضرب المثل را بارها و بارها شنیده اید که »در همیشه روی یک پاشنه نمی چرخد«! چرا که ظاهرا با واردات و عرضه عنقریب محصولی جدید از دیار »اژدهای زرد«، اپتیما و سوناتا دیگر آن یکه تازان سابق سگمنت سدان های نیمه لوکس خانوادگی نخواهند بود. مطلب زیر پاسخی است به این که آیا BAIC Senova کابوس کره ای های بازار ایران خواهد بود؟!

dl0lgu2czsrznscck4x.jpg

درباره سازنده شرکت BAIC یکیاز زیرمجموعه های هولدینگ خودروسازی BAW )Beijing Auto Works) بوده که در سال ۲۰۰۹ به منظور تولید و عرضه محصولات مدرن و پیشرفته تاسیس شد. با آن که آغاز به کار شرکت BAW به سال ۱۹۵۳میلادی باز میگردد، اما BAIC عمری بیش از پنج سال ندارد و به لطف خریداری سهام »ساب« سوئد و بهره گیری از تیم فنی-مهندسی اروپایی می‌کوشد که شخصیت تازهای از محصولات چینی را به جهان معرفی کند. جالب است بدانید که این شرکت به منظور معرفی بهتر محصولات خود در یک اقدام تبلیغاتی جالب توجه، »نیکولاس کیج« هنرپیشه مطرح هالیوودی و برنده جایزه اسکار-که خود یکی از کلکسیونرداران به نام خودروست- را به عنوان مدل تبلیغاتی و سخنگوی شرکت BAIC انتخاب نموده است! با این حال مدیران این شرکت معتقدند نه نیکولاس کیج و مجموعه اقدامات تبلیغاتی آنها که کیفیت محصولات این شرکت سبب شهرت BAIC در بازارهای جهانی خواهد شد.

ادعای عجیبی که شاید گذشت زمان درستی یا نادرستی آن را اثبات کند. گفتنی این که این شرکت مالک ۵۰ درصد سهام Beijing Benz و ۵۰ درصد سهام Beijing Hyundai نیز بوده و مونتاژ محصولات دو برند معتبر مرسدس بنز و هیوندای در خاک چین نیز توسط بخشی از مجموعه این هولدینگ انجام می پذیرد.

»سنوا« چه در چنته دارد؟

سنوا که در بازارهای دیگر با اسامی دیگری چون BAIC D320، BAIC C70g و ShenBao نیز شناخته میشود، جدیدترین دستپخت مهندسان BAIC است که بر پایه پلتفرم ساب ۵-۹ و با هزینه ای بالغ بر ۲۳۰ میلیون دلار طی مدت زمان ۳ سال طراحی و ساخته و پرداخته شده است. سنوا برای نخستین بار در سال ۲۰۱۲ معرفی شده اما عرضه آن به بازارهای جهانی از نیمه نخست سال ۲۰۱۳ آغاز شد. جالب آن‌که این محصول چینی علاوه بر بازارهای آسیای شرقی و خاورمیانه در بازارهای مطرحی چون انگلیس نیز عرضه می شود. پس با این حساب میتوان امیدوار بود که دست‌کم اینبار با محصولی فراتر از یک خودرو درجه چندم چینی مواجه باشیم! هرچند نقد و بررسی دقیق تر این خودرو را به زمان ورود آن به داخل کشور و انجام تست میدانی این خودرو موکول می‌کنیم، اما در نگاه نخست، سنوا خودرویی جذاب و اغواگر (نه به معنای زیبا) به نظر میرسد.
selsr5qrre6fsna5imh.jpg
گرافیک و هندسه شکیل چراغ های جلو و عقب، استفاده به جا از زه های کرومی، جلوپنجره حجیم و درنهایت اگزورهای دوگانه از سنوا خودرویی ساخته که دست‌کم در ظاهر پتانسیل آنرا دارد تا برای رقبای آسیایی خود خط و نشان بکشد. ضمن آن‌که این مقبولیت ظاهری در فضای داخل کابین و طراحی دکوراتیو داخلی خودرو نیز به چشم میخورد. البته نباید از قلم انداخت که مساله کیفیت مونتاژ و کیفیت متریال به‌کار رفته در فضای داخل کابین، موضوعاتی هستند که تنها با گذر زمان می توان در مورد آنها قضاوت کرد.

در کل شاید زبان طراحی »سنوا« همچون زبان طراحی رقبایی چون سوناتا و اپتیما، عامه پسند نباشد اما نباید فراموش کرد که وقتی سوبارو لگاسی های مربوط به سال ۲۰۰۹ -بعد از چند سال خوابیدن در گمرکات کشور!- با آن چهره کسل‌کننده و قیمت بیش از ۹۰ میلیون تومان هنوز در بازار کشورمان مشتری دارند، پس می توان به موفقیت خودرویی با شکل و شمایل سنوا (فارغ از مباحث فنی و پیشینه برند) در بازار ایران امیدوارتر بود. البته این موضوع با قیمت گذاری این خودرو در کشورمان نیز ارتباط مستقیم خواهد داشت.

با آن که محصولات BAIC در بازارهای جهانی با طیف نسبتا گسترده ای از پیشرانه های بنزین سوز و دیزلی عرضه می شوند، اما آنگونه که از شواهد امر پیداست، عرضه‌کننده وطنی سنوا در کشورمان پیشرانه ۲.۳ لیتری توربوشارژ را برای این خودرو درنظر گرفته است. این پیشرانه که گفته می شود با کمک تیم مهندسی ساب طراحی شده توانایی تولید حداکثر ۲۴۵ اسب بخار قدرت و ۲۲۰ نیوتون متر گشتاور را در دور موتور rpm 5300 داراست.
fkhrhjaq10zjqn70l1zd.jpg

پیشرانه مذکور میتواند به کمک جعبه دنده ۵ سرعته شیفت ترونیک سنوا (که احتمالا خودروهای وارداتی به ایران مجهز به آن باشند)، این سدان ۱۶۲۵ کیلویی را ظرف مدت ۸.۲ ثانیه از حالت سکون به مرز سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت و سپس به بیشینه سرعت ۲۳۰ کیلومتر در ساعت برساند. نکته جالب توجه در خصوص سنوا این است که پیشرانه ۲/۳ لیتری این خودرو تنها ۸.۵ لیتر بنزین را در هر ۱۰۰ کیلومتر حرکت از مسیر پیمایش در سیکل ترکیبی می سوزاند که رقم قابل قبولی به نظر می رسد. البته نباید از قلم انداخت که این اعداد و ارقام مربوط به مشخصات اعلام شده توسط سازنده بوده و بررسی دقیق تر عملکرد این خودرو در کشورمان نیازمند انجام تست های میدانی در شرایط محیطی ایران است. در کل با توجه به این نکته که مهمترین رقبای سنوا در ایران همچون هیوندای سوناتا، کیا اپتیما و سوبارو لگاسی به ترتیب از پیشرانه های ۲.۴ لیتری ۱۹۰ اسب بخاری (مشترک هیوندای و کیا) و ۲.۵ لیتری ۱۷۵ اسب بخاری بهره می گیرند، به نظر میرسد که انتخاب پیشرانه ۲/۳ لیتری با بیشینه قدرت ۲۵۰اسب بخاری برای نمونه های وارداتی به کشورمان انتخاب زیرکانه ای باشد. البته نباید این موضوع را هم فراموش کرد که سنوا از راه نرسیده، یک رقیب هموطن دیگرنیز در ایران پیدا کرده و باید با آن نیز سرشاخ شود!

چراکه واردکننده وطنی »جیلی« نیز مقدمات ورود سدان سایز متوسط این شرکت با نام جیلی EC8 را آماده کرده و به زودی یک چینی دیگر به جمع سنوا و سایر سدان های نیمه لوکس اضافه خواهد شد. موضوع زمانی هم جذابتر می شود که بدانیم جیلی نیز همچون BAIC برای بازار ایران به سراغ قویترین پیشرانه خود رفته و برای نمونه های عرضه شده EC8 در ایران پیشرانه ۲/۴ لیتری سری GeelyGetech را انتخاب کرده است که رقابت در این سگمنت را بیشاز پیش فشرده می سازد. صرفنظر از قوای محرکه و تواناییهای حرکتی، طبیعی است که اگر سنوا قصد رقابت جدی با رقبای کره ای خود را دارد، باید در مقوله تجهیزات رفاهی و ایمنی نیز با دست پر، پای در میدان نبرد بگذارد. به همین جهت BAIC فهرست بلندبالایی از تجهیزات رفاهی را در این خودرو گنجانده که از مهمترین آنها می توان به صندلی های برقی ۴جهته مجهز به گرم‌کن، چرم مصنوعی صندلی ها و فرمان، شیشه شور چراغ های جلو، سیستم کنترل‌کروز هوشمند، سان روف دو حالته، سیستم روشنایی در روز (Day Light)، سیستم KeyLess Go، سیستم هشدار کاهش باد تایر، سیستم تهویه مطبوع خودکار، سنسور باران، سیستم صوتی حرفهای با نمایشگر لمسی و قابلیت اتصال به بلوتوث، دوربین دید عقب و همچنین سامانه های کمک حرکتی TCS و HSA اشاره نمود.
rlxom4gi0l02r5tdplxq.jpg

 

بایک سنوا با قیمت ۱۱۰ میلیون تومان در بازار کشورمان توسط شرکت دیار خودرو عرضه میشود که شاید در نگاه نخست رقم گزافی برای یک خودروی چینی به نظر بیاید، اما در بازاری که تویوتا کمری GLX SSPL با قیمت رسمی ۱۸۵میلیون تومانی به فروش میرسد و کیا اپتیما مدل ۲۰۱۵ در بازار آزاد با قیمت ۱۵۰ میلیون تومان (در نیمه اول مرداد ۱۳۹۴) دست به دست می شود، خیلی نباید از خودروی دورگه چینی-سوئدی ۲۴۵ اسبی انتظار قیمت پایین تری داشت!
 ایمنی

موتور توربور شارژ با تکنولوژی SAAB سوئد
دارای ۵ ستاره ایمنی از CNCAP
سامانه اعلان خطر بر نقاط کور و جانبی خودرو (SVA)
دوربین و سنسور دنده عقب + سنسور پارک جلو
سیستم اعلام خطر خستگی راننده
سان روف و شیشه های برقی+ سیستم ایمنی در مقابل اشیا
زیر سری صندلی راننده قابل تنظیم و سیستم ایمنی ASH
کمربند ایمنی پیش کشنده با قابلیت تنظیم
دارای کلیه سیستم های ایمنی خودرو شامل:
ESP- HSA- TPM-ASR +TCS+TR+BA+BAS+EBA+CBC+EBD+ABS
کیسه هوا راننده و سرنشین جلو، جانبی و پرده ای

تجهیزات رفاهی 

کلید هوشمند و استارت لمسی
قابلیت تغییر دنده از روی فرمان
کروز کنترل + کامپیوتر سفری
گرم کن و سرد کن صندلی های جلو
چراغ های جلو زنون به همراه شیشه شوی
آینه های جانبی برقی + تاشو + گرمکن دار
تنظیم اتوماتیک چراغ ها
سیستم روشنایی اتوماتیک
چراغ مه شکن جلو و عقب
سنسور باران
صندلی راننده برقی و ۸ جهته + شاگرد ۶ جهته
چراغ LED روشنایی در روز
چراغ های جلو مجهز به سیستم مشایعت راننده
شیشه ها دارای UV
سیستم ضد بخار شیشه عقب
محفظه سرد کن داشبورد
تنظیم اتوماتیک حجم پخش صدا برا اساس صدای محیط + سامانه پخش بیش از ۸ بلند گو
سیستم کنترل تهویه مطبوع اتوماتیک راننده و سرنشین دیجیتالی دو  منطقه ای ( چب و راست)
مانیتور ۸ اینچی لمسی USB ، DVD ، بلوتوث و مکان یاب ( GPS)
صندلی و فرمان چرمی

منبع:ایران جیب

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا