یزدفردا"مشاور عالی رییس جمهور با اشاره به کمپین نخریدن خودروی صفر داخلی گفت: در این‌باره حق با مردم و مشتریان است اما از مصرف کنندگان تقاضا داریم به خودروسازان فرصت دهند. 

به گزارش  ایلنا ،اکبر ترکان با بیان اینکه باید بپذیریم همیشه حق با مشتری است، ادامه داد: باید به خواسته‌ی مشتریان توجه و خودمان را متناسب با تکنولوژی و نیازهای روز اصلاح کنیم.

وی تاکید کرد: بنابراین با این اصل که حق با مشتری است؛ باید به سراغ مساله رفت و از مردم می‌خواهیم به صنعت ما فرصت دهند تا خود را بسازد.

مشاور عالی رییس جمهور با اشاره به عملکرد دو ساله‌ی صنعت خودروسازی کشور گفت: در یکی دو سال گذشته وزارت صنعت تلاش کرده تولید را راه‌اندازی کند اما نتوانسته به تکنولوژی، ارتقای فناوری و به افزایش کیفیت به اندازه کافی رسیدگی کند.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد با بیان اینکه مردم به این صنعت باید مهلت دهند، ادامه داد: باید به خودروسازان و وزارت صنعت مهلت دهیم تا زمانی که تحریم‌ها لغو شود، به روزرسانی صنعت خودرو را شروع کند. خودروسازان باید هم مدل‌های تولید، هم تکنولوژی تولید، صادرات و کیفیت را ارتقا دهند.

ترکان تاکید کرد: با اینکه حق با مردم و مشتری است اما از مردم می‌خواهیم به خودروسازان فرصت دهند تا این صنعت با یک برنامه منظم و متناسب با خواست مشتریان، تکنولوژی و کیفیت تولید خود را ارتقا دهد.

 

تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۴ -

 


 
 
 

پرداخت وام به خودروسازها از کارهای مثبت دولت بود

ابراهیم نکو پرداخت وام کلان به دو شرکت خودروسازی کشور از سوی دولت را اقدامی به موقع دانست.

 

به گزارش  ایلنا ،نماینده مردم رباط کریم در مجلس شورای اسلامی در خصوص پرداخت وام های کلان به دو شرکت خودرو سازی گفت: من کاملا با این اقدام موافق هستم و پرداخت این وام را سبب تقویت صنعت خودروسازی کشور می دانم.

وی افزود: ما باید وضعیت حال حاضر کشور را درک کنیم در حالیکه ما در دوران سخت تحریم از سوی غرب به سر می بریم باید از صنایع داخلی کشور حمایت کنیم و نگذاریم بازار در دست خودروهای بی کیفیت چینی قرار بگیرد.

دبیر کمیسیون اقتصادی مجلی در پاسخ به این سوال که آیا این امر سبب انحصار در بازار و عدم رقابت پذیری در بین خودرو سازان داخل نمی شود گفت: درست است که این امر سبب انحصار می شود و حتی شاید برخی خودرو سازها از این موقعیت سو استفاده کنند اما درحال حاضر چاره ای جز این نداریم اما به محض برداشته شدن تحریم ها و ارتباط با سایر کمپانی‌های بزرگ خودروسازی ، باید این سیاست تغییر کند و اینجا خود کارخانجات خودورسازی هستند که باید سهم خود را در بازار حفظ کنند.

نماینده رباط کریم به دیگر تبعات تحریم اشاره کرد و گفت: وضعیت نامشخص برجام و تحریم‌ها سبب شده شدت رکود در کشور بیشتر شود زیرا مردم و فعالین اقتصادی ترجیح می دهند در این بازار فعالیت‌های خود را به حداقل برسانند تا تکلیف برجام مشخص شود و همین طرز تفکر سبب شده است که انبار واحدهای تولیدی ما مملو از کالا شود برهمین اساس امیدوارم هرچه زودتر تکلیف برجام مشخص شود.

 

تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۴ -

گام نخست خودروسازان برای ارتقای کیفیت

به گفته خودروسازان یکی از عوامل عدم ارتقا کیفی یک خودرو به استفاده از قطعات بی‌کیفیت بازمی‌گردد این در حالی است که قطعه‌سازان نیز همواره مدعی‌اند که به تقاضا و سفارش خودروسازان به تولید قطعات می‌پردازند.

 

به گزارش  دنیای اقتصاد ، به گفته خودروسازان یکی از عوامل عدم ارتقا کیفی یک خودرو به استفاده از قطعات بی‌کیفیت بازمی‌گردد این در حالی است که قطعه‌سازان نیز همواره مدعی‌اند که به تقاضا و سفارش خودروسازان به تولید قطعات می‌پردازند.

جدا از اینکه در زنجیره خودروسازی کشور، خودروسازان و قطعه‌سازان هر یک چه میزان سهمی از کیفیت خودروها دارند، این روزها با توجه به بازار بحران زده خودرو، وعده‌هایی مبنی‌بر ارتقای کیفیت محصولات شرکت‌های خودروساز، به گوش می‌رسد. هر چند مدیران این شرکت‌ها اذعان می‌کنند که بالا بردن سطح کیفی خودروها نیازمند زمانی طولانی است، اما ظاهرا استارت عمل به این وعده‌ها از خروج قطعات بی‌کیفیت از ریل تولید خودروسازان آغاز شده است؛ به‌طوری‌که هفته گذشته هاشم یکه‌زارع، مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در اظهاراتی با بیان اینکه این شرکت تمرکز ویژه‌ای بر قطعه‌سازی دارد تاکید کرده که در دو سه ماه اخیر با ۱۰سازنده‌ای که کیفیت مورد نظر ایران خودرو را تامین نمی‌کردند، قطع همکاری شده است .از دیگر سو پنج‌شنبه گذشته در جلسه شورای سیاست‌گذاری خودرو محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت و معدن و تجارت نیز بر استفاده از قطعات با کیفیت در خطوط تولیدی خودروسازان تاکید کرده است. وی در اظهاراتی شرکت‌های خودروساز را موظف به عدم دریافت قطعات بی‌کیفیت از قطعه‌سازان خوانده است. نعمت‌زاده همچنین مسوولیت بکارگیری قطعات نامرغوب را متوجه خودروسازان دانسته و عنوان کرده که خودروسازها نباید از شرکت‌هایی که قطعات غیرکیفی تولید می‌کنند قطعه دریافت کنند؛ بنابراین به‌نظر می‌رسد که قدم اول در مسیر ارتقا کیفی خودروها از سوی خودروسازان برداشته شده، بنابراین قطعه‌سازان نیز برای عدم‌خروج از ریل خودروسازان باید به تجدیدنظر در کیفیت محصولات تولید خود بپردازند.

 

تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۴ -

تاکید نعمت زاده بر بهبود خدمات پس از فروش خودروسازان؛

 

عملکرد صحیح خودروسازان بهترین تبلیغ است

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به ضرورت توجه بیش از پیش به شبکه خدمات پس از فروش، بر تحول در این خصوص و افزایش سطح رضایتمندی مشتریان تاکید کرد.

 

به گزارش  شاتا ،محمدرضا نعمت زاده که در سی و چهارمین جلسه شورای سیاستگذاری خودرو سخن می گفت، ضمن تاکید بر ارتقای مستمر میزان خدمات پس از فروش تا حصول رضایت کامل مشتریان، افزود: باید خدمات مورد نیاز مشتری ارائه شود و ماندن در نوبت برای تعمیر را به حد انتظار مشتری رساند .
وی با اشاره به ضرورت برگزاری همایشی ویژه جهت ارتقای سطح خدمات پس از فروش و اطلاع رسانی به مشتریان، تصریح کرد: وظیفه اصلی ما جلب رضایت مشتریان است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه خواستار برطرف کردن هر چه سریعتر کسری قطعات در تعمیرگاه ها شد و گفت: باید روش هایی اتخاذ شود که ضمن جلب رضایتمندی مشتریان، انتظار مشتری در زمینه تعمیرات خودرو منطق زمانی خود را داشته باشد و مشتری بیش از زمان های استاندارد در تعمیرگاه متوقف نشود.
مقام عالی وزارت صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر این که عملکرد صحیح ما می تواند بهترین تبلیغ باشد، با اشاره به لزوم رصد بازخورد عملکرد خود از مردم، خاطرنشان کرد: باید تلاش شود تا عملکرد خود را به قضاوت مشتری بگذاریم و پس از هر اقدامی، نظر مشتری را جویا شویم؛ چون اگر قضاوت را خودمان انجام دهیم احتمال خطا در آن وجود خواهد داشت.
وی با تاکید بر لزوم مقایسه خدمات خود با شاخص های جهانی، تصریح کرد: ضرورت دارد همواره روند بهبود خدمات پس از فروش مورد توجه قرار گیرد و روند بهبود نسبت به سال قبل مهم است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه با تاکید بر این که شرکت های خودروساز موظف هستند قطعات بدون کیفیت را از قطعه سازان دریافت نکنند، یادآور شد: توجه به این مهم برای جلوگیری از ارائه قطعات نامناسب در شبکه خدمات پس از فروش ضروری است.
وی اضافه کرد: شرکت های خودروساز پس از خرید قطعه از قطعه سازان، مسؤولیت کیفیت قطعات را برعهده خواهند داشت، از این رو خودروسازها نباید از شرکت هایی که قطعات غیرکیفی تولید می کنند، قطعه دریافت کنند.

 

تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۴ -


 
 
 

تازه‌ترین فهرست شرکای خودروسازی ایران

احتمال برداشته شدن تحریم‌های بین‌المللی در پی توافق هسته‌یی، زمزمه حضور سرمایه‌گذاران خارجی در صنعت خودروسازی ایران را جدی کرد تا جایی که هیات‌های مختلف اقتصادی در سفر به ایران، آمادگی خود را برای همکاری اعلام کردند.

تازه‌ترین فهرست شرکای خودروسازی ایران

به گزارش اقتصادآنلاین، در همین حال احتمال حضور خودروسازان آلمانی، فرانسوی، ایتالیایی، ژاپنی و حتی خودروسازان امریکایی جدی‌تر شده است. با اینکه این احتمال‌ها در حد مذاکره و رایزنی است اما در این خصوص، مدیرعامل ایران خودرو پیش‌تر گفته بود؛ پس از توافق هسته‌یی، هیات‌هایی به ایران سفر کرده‌اند و «آلمان» نخستین تیم اقتصادی بود که برای حضور ابراز علاقه کرد و در این راستا مذاکراتی با دو شرکت خودرویی «بنز و فولکس واگن» صورت گرفته است.

روز گذشته هم مدیرعامل «ایران خودرو دیزل» از مذاکرات جدید با بنز برای تولید محصولات جدید خبر داد. در عین‌حال در این هفته قطعه‌سازان فرانسوی به ایران سفر کردند که در رابطه با جزییات مذاکرات با این قطعه‌سازان، سخنگوی شورای سیاست‌گذاری خودرو گفت: قطعه‌سازان فرانسوی به دنبال شرکای جدیدی در ایران هستند و قرارداد با فرانسویی‌ها به لغو همه تحریم‌ها موکول شده است.

موانع همکاری با خودروسازان ژاپنی
از سویی دیگر گفته می‌شود، ژاپن خواستار خودروسازی در ایران شد. این خبر درحالی است که خودروسازان ژاپنی با اعمال تحریم‌ها، نخستین خودروسازانی بودند که همکاری‌شان را با ایران قطع کردند. با این حال تمام خبرهای همکاری و سرمایه‌گذاری خودروسازان خارجی تنها در حد خبر و مذاکره است. در عین حال کارشناسان ایرانی معتقدند که خودروسازان ژاپنی چندان تمایلی به انتقال تکنولوژی خود به ایران ندارند و در همین رابطه، رییس سازمان تجارت خارجی ژاپن (جترو) با اشاره به اینکه به دنبال شرکای ایرانی برای تولید خودرو و قطعات خودرو در ایران هستیم، بروکراسی طولانی و رعایت نشدن حقوق مالکیت معنوی شرکت‌ها را از موانع توسعه همکاری شرکت‌های ژاپنی با ایران بیان و ابراز امیدواری کرد: این موانع هرچه زودتر برطرف شود.

«هیرویوکی ایشیگه» در حاشیه دیدار با رییس اتاق ایران افزود: هم‌اکنون ۳۰ شرکت بزرگ و معتبر اقتصادی، صنعتی و تولیدی ژاپن از جمله شرکت‌های نفت و گاز و پتروشیمی و همچنین خودروسازهای میتسوبیشی و سوزوکی در ایران حضور دارند تا در نشست‌های مستقیم با طرف‌های ایرانی، روابط تجاری دو کشور را تقویت و مشکلات پیش روی توسعه روابط را رفع کنند. «ایشیگه» بروکراسی طولانی و رعایت نشدن حقوق مالکیت معنوی شرکت‌ها را از موانع توسعه همکاری شرکت‌های ژاپنی با ایران بیان و ابراز امیدواری کرد این موانع هرچه زودتر برطرف شود. رییس سازمان تجارت خارجی ژاپن با استقبال از واگذاری امور اقتصادی در ایران به شرکت‌های خصوصی گفت: ۹۸ تا ۹۹درصد شرکت‌های فعال اقتصادی در ژاپن متعلق به بخش خصوصی است.

همکاری آلمانی‌ها برای نوسازی خودروسازی
در همین حال «شراگه» رییس اتاق بازرگانی ایالت «نیدر زاکس» آلمان نیز گفت: خودروسازان ایرانی اعلام آمادگی کردند برای نوسازی صنایع خود و همچنین تامین قطعات خودرو با شرکت ما گفت‌وگو کنند. «شراگه» در حاشیه دیدار گروه آلمانی با مدیرعامل بانک صنعت و معدن افزود: شرکت ما در زمینه‌های مختلفی چون صنایع کشاورزی و غذایی و صنایع خودرو و قطعات مربوطه تمایل دارد که با طرف ایرانی وارد مذاکره شود. وی گفت: ایالت نیدرزاکسن، مهد تولید خودرو فولکس واگن است که هم از نظر تولید خودرو و هم شرکت‌های تولیدکنندگان قطعات خودرو می‌تواند با ظرفیت قابل ملاحظه‌یی که در اختیار دارد وارد همکاری با ایران شود. رییس اتاق بازرگانی ایالت نیدرزاکس آلمان افزود: هدف ما فقط تجارت با کشور ایران نیست بلکه می‌خواهیم بستری را فراهم کنیم تا همکاری‌های بلندمدتی با ایران داشته باشیم. شراگه خاطرنشان کرد: ما برنامه‌ریزی‌های مدون برای سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت در ایران در نظر داریم.

تعویق قرارداد با قطعه‌سازان فرانسوی
از سوی دیگر یک عضو هیات‌مدیره انجمن قطعه‌سازان با بیان اینکه قطعه‌سازان فرانسوی به دنبال شرکای جدیدی در ایران هستند، گفت: شکل قراردادهای سرمایه‌گذاری شرکای خارجی در ایران باید به گونه‌یی باشد که نتوانند به راحتی بازار ایران را ترک کنند. ساسان قربانی به ارایه توضیحاتی در مورد نتایج مذاکرات اخیر قطعه‌سازان فرانسوی با طرف‌های ایرانی پرداخت و به «تسنیم» گفت: اخیرا جلسه‌یی با حضور هیات قطعه‌سازان فرانسوی و شرکت‌های قطعه‌ساز ایرانی برگزار و مذاکرات مثبتی انجام شد. وی با اشاره به اینکه قطعه‌سازان فرانسوی به دنبال شرکای جدیدی در ایران هستند، افزود: هنوز این تعاملات در حد مذاکره است و نتیجه نهایی آنها موکول به لغو تمام تحریم‌های بین‌المللی است.

شروط همکاری با فرانسوی‌ها
عضو هیات‌مدیره انجمن قطعه‌سازان با بیان اینکه در طول این مذاکرات شروط مختلفی مطرح می‌شود، گفت: البته شرط اول ما در همکاری با قطعه‌سازان فرانسوی افزایش ساخت داخل است. فرانسوی‌ها باید بدانند همکاری ایران با آنها همانند گذشته نخواهد بود بلکه باید با رویکرد جدید اقدام به تنظیم قراردادهای مناسب کنند. قربانی اضافه کرد: ما به قطعه‌سازان توصیه کرده‌ایم در مشارکت‌های خود با شرکای خارجی تاکید زیادی بر سرمایه‌گذاری آنها در کشور داشته باشند. وی با اشاره به اینکه قراردادهای گذشته با ضمانت اجرایی مناسبی تنظیم نشده بود، تصریح کرد: شرکای خارجی باید در ایران سرمایه‌گذاری کنند تا نتوانند به راحتی بازار را ترک کنند. سخنگوی شورای سیاست‌گذاری خودرو تصریح کرد: از دو سال گذشته تاکنون ۶ بار هیات‌های قطعه‌ساز فرانسوی به ایران سفر کرده‌ و مشغول ارزیابی بازار هستند.

دور تازه همکاری با بنز
در همین حال مدیرعامل ایران خودرو دیزل از مذاکرات جدید با بنز برای تولید محصولات جدید خبر داد و گفت: تمرکز کار با چینی‌ها ناشی از شرایط تحریم بود. ما در گذشته با بنز و هیوندایی کار کرده بودیم که هم کیفیت و هم خدمات پس از فروش برای آنها خیلی مهم بود. غلامرضا رزازی در سخنانی ضمن تاکید بر نقش خدمات در موفقیت محصول و شرکت افزود: در دور تازه همکاری با بنز، ارزیابی و بررسی آمادگی شبکه خدمات پس از فروش یکی از پیش‌شرط‌های مهم است. او ادامه داد: شرکای تجاری سنتی ما همه به دلیل تحریم‌ها با ما قطع رابطه کرده بودند و قطعه نمی‌دادند؛ اما امروز شرایط عوض شده و روابط در حال بهبود است. چینی‌ها هم در این چند سال تجربه کسب کرده و بهتر شده‎اند و انتظار می‌رود رضایت مشتریان را بیش از پیش تامین کنند. رزازی، ایران خودرو دیزل را بزرگ‌ترین سازنده خودروهای تجاری منطقه دانست که پتانسیل مهندسی و ظرفیت تولید قابل توجه دارد. مدیرعامل ایران خودرو دیزل از کامیونت جدید ۶ تن آرنا خبر داد که طراحی شده و در حال آزمون است و به زودی به بازار عرضه می‌شود. وی افزود: در مذاکرات جدید با بنز قرار شده موتور جدید سری ۹۰۰ که از توان واستاندارد بالاتر برخوردار است روی «آرنا» نصب و در شرکت «ایدم» هم به تولید برسد. این موتور در مینی‌بوس آرین نیز جایگزین موتور کامینز خواهد شد. رزازی با بیان اینکه قراردادهای جدید با بنز تا یک ماه دیگر به امضا می‌رسد، گفت: کشنده اکتروس که از موتور قوی‌تر برخوردار است، جای اکسور را خواهد گرفت که در آینده از مدار تولید خارج می‌شود. مدیرعامل ایران خودرو دیزل از طراحی مینی‌بوس هفت متری دو در جدید با ظرفیت بیشتر خبر داد و گفت: اتوبوس شهری ۱۲متری و ۱۸متری نیز طراحی و نمونه‌سازی شده و در مرحله آزمون است.

تولید ۱۷هزار اتوبوس گازسوز
وی افزود: بر اساس برنامه دولت، تولید ۱۷هزار دستگاه اتوبوس گازسوز در دست اجرا و قرار است موتور جدید بنز سری ۹۳۶ که پایه گازسوز هست، روی این اتوبوس‌ها نصب شود. دو نمونه از این موتور دریافت شده و در حال نصب آزمایشی است که تا دو ماه آینده آزمون خواهد شد. رزازی اتوبوس جدید بین شهری با شاسی بنز و گیربکس زد اف و طراحی داخلی و خارجی مدرن را از دیگر محصولات جدید ایران خودرو دیزل ذکر کرد که به زودی نمونه‌سازی و تست می‌شود.

صادرات به ساحل عاج و عراق
مدیرعامل ایران خودرو دیزل همچنین از شروع صادرات به ساحل عاج و عراق در سال جاری خبر داد و گفت: به زودی محصولاتمان را به سوریه و عمان نیز صادر خواهیم کرد. وی جایگزینی قطعات برای کامیون واگن هود را از دیگر برنامه‌های جدید ذکر کرد و گفت: این کامیون با موتور ۴۵۷ و استاندارد یورو۴ تولید و پروژه‌هایی برای ارتقای بدنه و تزیینات آن اجرا می‌شود. این محصول سال گذشته ۱۰درصد ارتقای کیفیت داشته که باید سرعت آن افزایش یابد. رزازی استفاده از برندهای چینی فوتون و یوتونگ، اروپایی مرسدس بنز و برند ملی را راهبرد ایران خودرو دیزل برای سبد محصول عنوان کرد و گفت: با توجه به تامین صورت گرفته توزیع قطعات یدکی در نیمه دوم سال بیشتر می‌شود. در برنامه جدید این شرکت، پیش از عرضه هر محصول، شبکه خدماتی آن ایجاد می‌شود و ایران خودرو دیزل این را تعهد می‌دهد.

 

تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۴ -


 
 
 

یکه‌زارع آخرین وضعیت قرارداد با شرکا و خودروسازان خارجی را تشریح کرد

ایران‌ خودرو به‌دنبال شریک غیرفرانسوی و غیرآسیایی

بازار رفت‌وآمد هیات‌های تجاری و اقتصادی کشورهای مختلف به ایران در حالی داغ‌تر شده که رکود حاکم بر بازار، زمینه کاهش ظرفیت تولید برخی بنگاه‌های صنعتی را فراهم کرده است

به گزارش  صمت ،بازار رفت‌وآمد هیات‌های تجاری و اقتصادی کشورهای مختلف به ایران در حالی داغ‌تر شده که رکود حاکم بر بازار، زمینه کاهش ظرفیت تولید برخی بنگاه‌های صنعتی را فراهم کرده است؛

رکودی که حتی دامنگیر شرکت‌های خودروسازی نیز شده و خودروسازان را به چاره‌جویی برای بهبود کیفیت و تنوع در سبد عرضه محصولات خود واداشته است. در حالی که خبرهای غیررسمی از ارائه درخواست رسمی ایران‌ خودرو برای دریافت غرامت از پژوی فرانسه به‌دلیل فسخ قرارداد و کاهش تیراژ تولید این شرکت خودروسازی حکایت دارد. هرچند هنوز مشخص نیست که پرداخت این غرامت، شرط بازگشت دوباره پژو به صنعت خودرو ایران خواهد بود یا خیر، اما به نظر می‌رسد به دلیل مشکلات مالی، ایران‌خودرویی‌ها به شدت پیگیر دریافت این غرامت هستند. گرچه مدیرعامل ایران‌خودرو اجرای قرارداد جدید با پژو را منوط به اجرایی‌شدن برجام می‌داند.از سوی دیگر تازه‌ترین خبرها از تداوم مذاکرات خودروسازان ایرانی با شرکای خارجی و اتخاذ تدابیری برای تامین نقدینگی موردنیاز این شرکت‌ها حکایت دارد. به نحوی که علاوه بر تلاش دولت برای تحریک تقاضا در بازار خودرو از طریق پرداخت تسهیلات خرید، بازدید اخیر محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت به همراه وزیر صنعت و رییس سازمان گسترش و نوسازی از ایران‌ خودرو و برپایی نشستی برای رفع مشکلات تامین نقدینگی خودروسازان نیز از دیگر اقداماتی است که در این چارچوب انجام‌شده است. چراکه رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی از تخصیص ۲۰۰میلیارد تومان یارانه به بخش تولید تا پایان امسال خبر داد و اعلام کرد: میزان تسهیلات بانکی در امسال ۷۰۰هزار میلیارد تومان است که مقرر شده ۲۰درصد این منابع برای خرید محصولات داخلی اختصاص یابد. این منابع مالی در اختیار وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار می‌گیرد تا در مهر امسال به خودروسازان پرداخت شود. با هدف حمایت از تولیدات داخلی ۱۴۰هزار میلیارد تومان از منابع مالی بانک‌ها به خرید محصولات صنعتی وخودرو اختصاص خواهد یافت. این در حالی است که هنوز هم بهبود کیفیت، ارائه خدمات پس از فروش مناسب و تنوع عرضه خودرو هنوز هم از مشکلات مبتلا به خودروسازان داخلی است. در گفت‌وگوی اختصاصی عصر خودرو با هاشم یکه‌زارع، مدیرعامل شرکت ایران‌ خودرو، آخرین وضعیت قرارداد با شرکای خارجی، برخی انتقادها نسبت به ارائه خدمات پس از فروش و روند تحقیق و توسعه در این شرکت مطرح شده است که می‌خوانید.
با توجه به سفر هیات فرانسوی به ایران آیا مذاکره تازه‌ای با خودروسازان فرانسوی انجام شده است؟
پیگیر مذاکرات قبلی با پژو هستیم اما در سفر این هیات تنها یک نماینده از شرکت پژوی فرانسه حضور داشت که با وی درباره پیگیری قرارداد آینده مذاکراتی داشتیم. هر زمان که نمایندگان پژو به ایران سفر کنند، به ما هم سری می‌زنند و موضوع قرارداد را پیگیری می‌کنیم.
روند اجرایی‌شدن قرارداد تولید مشترک با پژو چگونه است، بالاخره این قرارداد از چه زمانی نهایی و اجرا خواهد شد؟
انعقاد و اجرایی‌شدن قرارداد جدید با پژوی فرانسه فرآیندی دارد که باید سپری شود و هر موقع که این فرآیند به پایان رسید، این قرارداد اجرایی می‌شود.
امضای نهایی و اجرای این قرارداد منوط به اجرایی‌شدن توافق سیاسی و برجام است؟
بله. این موضوع نیز در اجرایی شدن قرارداد با پژوی فرانسه موثر است و هنگامی که برجام وارد مرحله اجرایی شده و سایر قراردادها با شرکای خارجی وارد مرحله اجرا شود، با امضای نهایی قرارداد تولید مشترک خودرو با پژوی فرانسه نیز وارد مرحله اجرا می‌شود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت در دیدار با هیات تجاری فرانسوی بر نارضایتی مشتریان ایرانی از عرضه محصولات ۴۰سال قبل پژو در ایران انتقاد کرد، در قرارداد جدید چه رویکردی برای رفع این انتقادات مدنظر قرار خواهد گرفت؟
اکنون خودروهای قبلی پژو به ایران وارد نمی‌شود، بلکه این محصولات داخلی‌سازی شده است. دقیقا از سال ۹۲ به بعد حتی یک قطعه از پژو فرانسه نخریده‌ایم و در قراردادهای جدید نیز در صورتی که اجرایی شود، تولید مشترک و عرضه محصولات جدید پژو مدنظر قرار گرفته که ارتباطی با خودروهای مدل قدیمی پژو ندارد.
آیا پیشرفت جدیدی در مذاکره با فولکس واگن و فیات داشته‌اید؟
مذاکره با فولکس واگن و فیات نیز مشکل خاصی ندارد و هر زمان که نهایی و اجرایی شد، اعلام می‌کنم. اما مطمئنا بعد از توافق، شرایط مساعدتر شده و مانند سایر بخش‌های صنعتی، شرکت‌های خودروسازی خارجی نیز برای ورود و سرمایه‌گذاری در ایران استقبال بیشتری می‌کنند. ایران‌خودرو به‌دنبال شریک معتبر غیرفرانسوی و غیرآسیایی است و فولکس نیز اگر بخواهد به ایران بیاید، خود این خبر را به‌طور رسمی اعلام خواهد کرد. اگر فولکس واگن مشتاق حضور در ایران باشد، ایران‌خودرو نیز مذاکره با این شرکت آلمانی را آغاز خواهد کرد.
یعنی هنوز هیچ برنامه‌ریزی اجرایی برای همکاری با شرکای خودروساز خارجی انجام نشده است؟
کارهای اجرایی هنوز کلید نخورده و پیشرفت مذاکرات و اجرای آن مانند گذشته است. کارهای اجرایی شرکت مشترک با پژوی فرانسه نیز بعد از نهایی‌شدن و اجرای قرارداد شروع می‌شود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت مشارکت فیات با کرایسلر امریکا را مانع همکاری با خودروسازان ایرانی می‌داند، آیا مذاکره با این شرکت ایتالیایی جدی است؟
همکاری فیات و کرایسلر مانعی برای همکاری این شرکت با خودروسازان ایرانی نیست، چراکه کرایسلر امریکا مالک فیات نبوده و این موضوع برعکس است. نمی‌توان گفت موانعی در این مسیر وجود ندارد اما فیات بخشی از سهام کرایسلر امریکا را خریده تسن و همکاری با این شرکت امریکایی نمی‌تواند مانع همکاری فیات با ایران‌ خودرو یا سایر شرکای ایرانی باشد.
سرنوشت قرارداد با بنز به کجا رسید؟
نحوه همکاری ایران‌خودرو با بنز کاملا مشخص است و این شرکت تمام‌قد به ایران باز خواهد گشت.

مدیرعامل رنو پارس با انتقاد از خودروسازان ایرانی علت نابسامانی خدمات پس از فروش را ناتوانی آنها در خرید قطعات برخی خودروها مانند تندر ۹۰ قلمداد کرده است، نظر شما چیست؟
ناتوانی خودروسازان ایرانی در زمینه خرید قطعات و ارائه خدمات پس از فروش مناسب صحت نداشته و رنو پارس حتی قادر به تامین قطعات مورد نیاز خط تولید نیز نبود. به احتمال زیاد نماینده رنو موضوعات ۶ ماه قبل را مطرح کرده اما حتی در آن هنگام نیز رنو پارس مقصر مشکل تامین قطعات تندر۹۰ بود. وقتی تولید روزانه تندر۹۰ به ۱۰ تا ۲۰ خودرو کاهش یافت، امکان تامین قطعه برای شبکه خدمات پس از فروش نیز وجود نداشت.
اما وی ناتوانی مالی خودروسازان ایرانی در خرید قطعات را علت خدمات پس از فروش نامناسب دانسته و اعلام کرده است، نمایندگی‌های خدمات پس از فروش خودروسازان ایرانی می‌گویند قطعه تندر۹۰ نداریم، این در حالی است که قطعه وجود دارد اما شرکای تجاری نخریده و به نمایندگی نمی‌رسانند که این امر موجب نارضایتی مشتریان شده است، این رویکرد را تا چه حد می‌پذیرید؟
شاید در گذشته مشکلاتی وجود داشته اما اکنون چنین روندی نیست. مشکل زمانی بود که رنو نمی‌توانست با وارد کردن قطعه، نیاز شرکای ایرانی خود را مرتفع کند و از رساندن قطعه ناتوان بود. به عنوان مدیرعامل ایران‌خودرو اعلام می‌کنم که این شرکت مشکلی برای تامین پول موردنیاز خرید قطعات از رنو نداشته و ندارد اما رنو پارس در دوران تحریم از تامین قطعات مورد نیاز تولید تندر ۹۰ به‌دلیل تنگناهای نقل و انتقال پول ناتوان بود و این امر موجب کاهش تیراژ تولید این خودرو به حداقل شد. در واقع همان مشکلاتی که برای ادامه روند تولید تندر۹۰ وجود داشته و منجر به کاهش شدید تیراژ تولید این خودرو شد، در زمینه تامین قطعات یدکی نیز مصداق داشت. وقتی نمی‌توانستند قطعات موردنیاز را به خط تولید ما برسانند، چگونه می‌توان انتظار داشت تا قطعات مورد نیاز بازار خدمات پس از فروش تندر۹۰ تامین شود.
یعنی اکنون مشکلی برای تامین قطعات تندر۹۰ در شبکه خدمات پس از فروش وجود ندارد؟
اکنون شرایط بهتر شده است اما همانطور که می‌دانید در گذشته مشکل قطعه منجر به کاهش شدید تیراژ تولید این خودرو شده بود. با توجه به افزایش تیراژ تولید تندر ۹۰ در چند ماه گذشته اکنون مشکلی برای تامین قطعات در شبکه خدمات پس از فروش نیز وجود ندارد و قطعات مورد نیاز خط تولید و شبکه خدمات پس از فروش در حال تامین است.
برخی منتقدان صنعت خودرو، ضعف شرکت‌های خودروسازی در زمینه تحقیقات آرانددی را علت شرایط کنونی این صنعت و نارضایتی مشتریان می‌دانند، این رویکرد را تا چه حد می‌پذیرید و چه اقدامی در این زمینه انجام شده است؟
شک نکنید که ضعف تحقیقات آرانددی مشکل اصلی صنعت خودرو کشور است. کیفیت و محصول جدید دستاورد فعالیت مناسب مرکز تحقیقات و داشتن بخش آرانددی مناسب است. واقعیت آن است که خودروسازان به‌طور تقریبی به مدت ۱۰ سال کار تحقیقات آرانددی را کنار گذاشته و مشکلات کنونی صنعت خودرو در زمینه کیفیت و تنوع محصول نیز ناشی از همین مسئله است. باید بپذیریم که هر چه بکاریم، درو می‌کنیم و نمی‌توان انتظار داشت تا بدون کار در زمینه بهبود کیفیت و تنوع سبد محصولات، خودروسازان بتوانند خودروهای جدید و باکیفیت بهتر به بازار عرضه کنند. با این شرایط با گذشت ۶ ماه از ورودم به ایران‌خودرو (یک سال و نیم پیش) مرکز تحقیقات «تحقیق و توسعه» با شکلی مقتدر و قوی دوباره فعال و زمینه بازگشت بسیاری از نخبگان صنعت خودرو به این مرکز را فراهم کردم اما به نتیجه رسیدن کارهای تحقیقاتی در صنعت خودرو و عرضه محصول جدید نیازمند ۲/۵ تا ۳ سال زمان است. موضوع دیگر در زمینه بهبود تحقیقات «تحقیق و توسعه» آن است که معمولا در سایر کشورهای دنیا بانک‌ها برای انجام امور تحقیق و توسعه محصول بودجه و اعتبارات خاص با بهره‌های کم پرداخت می‌کنند اما در ایران سخت است که بتوان با وام‌هایی که نرخ بهره ۳۲ تا ۳۳درصدی دارند، کار تحقیق و توسعه را به خوبی انجام داد.
رونق دوباره مرکز تحقیق و توسعه ایران‌ خودرو نیازمند چه میزان اعتبار است؟
اگر بخواهیم یک موتور خوب که به مدت ۱۰سال قابل‌استفاده باشد را تولید کنیم، این امر نیازمند حداقل ۴۰۰ تا ۶۰۰میلیارد تومان اعتبار است. برای انجام چنین کاری در کشورهای خارجی به محض ارائه توجیه اقتصادی طرح به بانک، این میزان اعتبار از سوی بانک براساس میزان پیشرفت پروژه با بهره ۲درصدی تخصیص می‌یابد. برای نمونه در کشور کره‌جنوبی اگر نرخ تسهیلات بانکی ۶درصد باشد، نرخ تسهیلاتی که برای اینگونه طرح‌ها پرداخت می‌شود، به میزان ۴درصد کمتر از نرخ تسهیلاتی است که بانک‌ها به طور معمول پرداخت می‌کنند اما در ایران اگر بخواهیم اعتبار ۴۰۰ تا ۶۰۰میلیارد تومانی را با نرخ بهره ۳۲درصد در مدت ۳سال دریافت کنیم، مشخص است که چه بلایی بر سر پروژه تحقیق و توسعه می‌آید.
در چند ماه گذشته اخباری مبنی بر احتمال پرداخت تسهیلات یا کمک دولت به صنعت خودرو مطرح شده است، این موضوع تا چه حد جدی است؟
خیر، هنوز اتفاق خاصی در زمینه پرداخت تسهیلات نیفتاده است و پرداخت کمک‌های دولت در صنعت خودرو یا سایر صنایع نیازمند تبدیل شدن به آیین نامه و مصوبه مجلس است.
اجرایی‌شدن قراردادهای مشارکت با خودروسازان خارجی و عرضه محصولات جدید نیازمند انتقال فناوری و راه‌اندازی خطوط تولید یا تغییراتی در خطوط موجود است که فرآیندی هزینه‌بر محسوب می‌شود، چه سازوکاری برای تامین منابع مورد نیاز در نظر گرفته‌اید؟
باید منتظر بمانیم تا این شرکای خارجی فعالیت خود در کشورمان را آغاز کنند و سپس در این زمینه اظهار نظر کرد.
مصوبه اخیر شورای پول و اعتبار مبنی بر پرداخت ۱۰درصد تسهیلات بانکی برای خرید کالاهای مصرفی با دوام مانند خودرو تا چه حد قادر به حل مشکل رکود بازار است؟
به طور ۱۰۰درصد این تسهیلات قادر خواهد بود با تحریک تقاضا زمینه رونق بیشتر بازار خودرو را فراهم کند. اما این مصوبه به‌تازگی تصویب شده و باید مراحل اجرایی آن سپری شود.

 


تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۴

 

 
 

تجربه جهانی ارائه مشوق خرید خودرو

صنعت خودرو یکی از صنایع اصلی در همه اقتصادها به شمار می‌رود و رونق این صنعت به رشد اقتصادی کشورها کمک شایانی می‌کند.
به گزارش دنیای اقتصاد ،صنعت خودرو یکی از صنایع اصلی در همه اقتصادها به شمار می‌رود و رونق این صنعت به رشد اقتصادی کشورها کمک شایانی می‌کند. در سراسر جهان به‌دلیل اشباع بسیاری از بازارها، خودروسازان و دولت‌ها برای ترغیب مردم به خرید خودرو، مشوق‌هایی را درنظر می‌گیرند تا از این طریق به رونق این صنعت کمک کنند. بررسی تجربه جهانی در ارائه این مشوق‌ها می‌تواند برای خودروسازان و تصمیم‌سازان صنعت خودروی ایران نیز مفید باشد.

گرچه خودروسازان به دلایل مختلف به ارائه مشوق‌ مبادرت می‌کنند، اما دو دلیل عمده برای این کار وجود دارد. یک دلیل اصلی ارائه مشوق، کنترل سطح موجودی خودرو است. برای مثال خودروسازی که قصد دارد مدل‌های جدید ۲۰۱۶ را به بازار عرضه کند، پیش از عرضه مدل‌های جدید تلاش می‌کند خودروهای مدل ۲۰۱۵ موجود را به‌فروش برساند. در نتیجه خودروساز به‌منظور تشویق مردم به خرید خودروهای مدل ۲۰۱۵ مشوق‌هایی را ارائه می‌دهد و از این طریق اطمینان حاصل می‌کند زمانی که مدل‌های جدید عرضه می‌شوند فضای نمایشگاه‌ها مملو از مدل‌های قدیمی نیست.

دلیل دوم برای ارائه مشوق، کمک به افزایش فروش است. به این معنی که خودروسازانی که با کندی رشد فروش مواجه هستند بهترین مشوق‌ها را به مصرف‌کنندگان ارائه می‌دهند تا از این طریق فروش افزایش یابد. یک نمونه برجسته این موضوع، شرکت تویوتاست. در زمستان ۲۰۱۰ این خودروساز به‌دلیل فراخوان گسترده خودروهای سواری، وانت و شاسی‌بلند با کاهش فروش رو‌به‌رو شد. در نتیجه تویوتا برای بازگرداندن مشتریان به نمایندگی‌های فروش، قیمت خودروها و وانت‌های جدید خود را به‌شدت کاهش داد. همچنین، خودروسازان جهانی در مواجهه با کندی رشد فروش در بازار چین و برای ترغیب مشتریان به خرید، قیمت خودروها را به‌شدت کاهش دادند و علاوه‌بر این، مشوق‌هایی مانند تخصیص یارانه به بیمه و اعطای وام‌های بدون بهره ارائه کردند. این اقدام خودروسازان موثر واقع شد و به مشتریان قدرت خرید داد در نتیجه آمار فروش در بازار چین در ماه اوت اندکی رشد کرد.

به‌طور کلی مشوق‌هایی که ازسوی خودروسازان ارائه می‌شوند سه نوع هستند. ارائه تخفیف، اعطای وام با بهره پایین و لیزینگ‌های ویژه. در ارائه تخفیف خودروسازان قیمت خودروهای‌شان را کاهش می‌دهند. این کاهش قیمت ممکن است چند صد دلار یا هزاران دلار باشد.

اعطای وام با بهره پایین به این معنی است که خودروساز با وام‌دهندگان شریک می‌شود و به مشتریان برای خرید خودروهای خاص وام‌های ویژه اعطا می‌کند. در اکثر مواقع نرخ بهره این وام‌ها صفر درصد است. با توجه به اینکه اغلب مردم برای خرید خودروی نو ناچار به قرض کردن هستند، امکان قرض پول با بهره صفر یک امتیاز ویژه محسوب می‌شود. در حقیقت گرفتن وام دارای بهره، قیمت تمام شده خودرو را افزایش می‌دهد. به‌عنوان مثال اگر شخصی برای خرید خودرو وام ۲۰ هزار دلاری با بهره ۵ درصد بگیرد، دست آخر باید ۲۴ هزار دلار بازپرداخت کند، اما اگر نرخ بهره صفر باشد، نیازی به پرداخت این مبلغ اضافه نیست و اگر کسی ۲۰ هزار دلار وام بگیرد، همان ۲۰ هزار دلار را بازپرداخت می‌کند. معمولا مشتریان می‌توانند بین گرفتن تخفیف و وام یکی را انتخاب کنند و به‌ندرت اتفاق می‌افتد که خودروسازان این دو مشوق را همزمان ارائه کنند. از دیگر مشوق‌هایی که خودروسازان ارائه می‌کنند لیزینگ‌های ویژه است، به این معنی که مبلغ اقساط ماهانه کاهش می‌یابد یا از مبلغ قرارداد کاسته می‌شود.

البته معمولا ارائه مشوق‌ها ثابت نیست و از ماهی به ماه دیگر تغییر می‌کند. ممکن است یک خودروساز در یک ماه تخفیف هزار دلاری برای خودروهای خود قایل شود اما در ماه‌های بعد از آن هیچ‌گونه مشوقی درنظر نگیرد. علت اصلی این که مشوق‌ها به صورت ماهانه تغییر می‌کند به سطح موجودی خودروها بازمی‌گردد. به‌عنوان مثال اگر ارائه تخفیف هزار دلاری در ماه ژانویه موفق باشد، دیگر نیازی به ارائه مشوق در ماه فوریه نیست؛ زیرا خودروساز به هدف خود رسیده و مازاد موجودی برطرف شده است. خودروسازان علاوه‌بر مشوق‌هایی که برای مشتریان درنظر می‌گیرند، برای رسیدن به هدف فروش سالانه خود مشوق‌هایی را نیز به نمایندگی‌های فروش ارائه می‌کنند. این اقدام نمایندگی‌های فروش را ترغیب می‌کند خودروها را با پایین‌ترین قیمت به فروش برسانند؛ زیرا می‌دانند که اگر مبلغ اندکی را از دست بدهند، با مشوق خودروسازان جبران خواهد شد. برای نمونه شرکت فورد موتور در سال ۲۰۱۴ برای این که هدف فروش سالانه را محقق کند به نمایندگی‌های فروش خود اعلام کرد در ازای هر خورویی که بفروش برسانند مبلغ ۱۰۰ تا ۶۰۰ دلار دریافت خواهند کرد.

علاوه‌بر مشوق‌هایی که خودروسازان به مشتریان ارائه می‌دهند، دولت‌ها نیز مشوق‌هایی را برای خرید خودرو درنظر می‌گیرند. هدف دولت‌ها از ارئه مشوق برای خرید خودرو عمدتا حمایت از خودروهای سبز یا تحریک تقاضا در زمان رکود اقتصادی است؛ بنابراین دولت‌ها برای خرید خودروهای هیبریدی-برقی یا خودروهای سبز مشوق‌هایی را در نظر می‌گیرند تا مردم را به خرید این نوع خودروها ترغیب کنند. آنها معتقدند اگر افراد بیشتری از خودروهای هیبریدی-برقی یا دیگر خودروهای سبز استفاده کنند، مصرف بنزین کاهش خواهد یافت و درنتیجه هوا کمتر آلوده خواهد شد. میزان این مشوق‌ها معمولا به اندازه باتری خودروهای هیبریدی-برقی بستگی دارد. در آمریکا دولت فدرال بسته به اندازه باتری، تخفیف مالیاتی ۲۵۰۰ تا ۷۵۰۰ دلاری برای خودروهای هیبریدی-برقی درنظر گرفته است. چین نیز در سال ۲۰۰۹ برنامه ارائه مشوق برای خودروهای هیبریدی-برقی را پذیرفت. دولت چین به خودروسازانی که خودروهای هیبریدی-برقی تولید می‌کنند، یارانه اختصاص می‌دهد. گرچه این پول مستقیما در اختیار مشتریان قرار نمی‌گیرد، اما موجب کاهش قیمت این خودروها می‌شود. در قاره آسیا کشورهای چین، هند و ژاپن برای تولید خودروهای هیبریدی-برقی یارانه تخصیص می‌دهند. ژاپن علاوه‌بر خودروهای هیبریدی-برقی برای ساخت خودروهای هیدروژنی هم مشوق‌هایی را در نظر گرفته است. این خودروهای هیدروژنی ازسوی شرکت تویوتا ساخته می‌شوند و از پاک‌ترین خودروهای جهان هستند. از اگزوز این خودروها فقط آب خارج می‌شود. دولت ژاپن یارانه سخاوتمندانه ۲۵ هزار دلار در ازای هر خودروی هیدروژنی اختصاص داده است. هدف دیگر دولت‌ها از ارائه مشوق برای خرید خودرو، تحریک تقاضا به‌منظور تقویت رشد اقتصادی کشور در زمان رکود است. برای مثال اسپانیا در سال ۲۰۱۳ و در زمان رکود اقتصادی این کشور برای چهارمین‌بار طی یک سال برنامه مشوق خرید خودرو ارائه کرد. براساس این برنامه یارانه هزار یورویی برای خرید خودروهای جدید با قیمت ۲۵ هزار یورو یا کمتر به مردم ارائه شد.

در سال‌جاری نیز که در پی اعمال تحریم‌های کشورهای غربی علیه روسیه اقتصاد این کشور دچار بحران شد، دولت برای حمایت از خودروسازان و همچنین تقویت رشد اقتصادی مشوق‌هایی را برای صنعت خودرو در نظر گرفته است. صنعت خودروی روسیه به‌شدت به واردات قطعه وابسته است. در پی اعمال تحریم‌های غرب علیه روسیه ارزش روبل به‌شدت کاهش یافته و در نتیجه واردات قطعه بسیار گران تمام می‌شود؛ بنابراین دولت به‌منظور ترغیب خودروسازان برای تولید داخلی قطعات به آنها یارانه اختصاص می‌دهد. تولید داخلی قطعات هزینه تمام شده خودرو را کاهش می‌دهد و درنتیجه مردم می‌توانند اقدام به خرید خورو کنند که این مساله به نوبه خود موجب تقویت رشد اقتصادی می‌شود.

 

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا