یزدفردا:

تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۳

 


 

 
 
 

 

مدیرعامل سایپا مطرح کرد

ظرفیت تولید ۴۶ هزاری خودرو در سایت های خارجی

مدیرعامل سایپا گفت: سایپا دارای ظرفیت تولید ۹۴۵ هزار خودرو در داخل کشور در سال است که این رقم در سایت های خارجی ما همچون سوریه، عراق، ونزوئلا و سودان به ۴۶ هزار دستگاه می رسد.

به گزارش دنیای خودرو به نقل از باشگاه خبرنگاران، سعید مدنی در دومین همایش بین المللی صنعت خودرو با بیان اینکه ایران کشور بزرگ و دارای نقش تعیین کننده در منطقه است، اظهار داشت: با توجه به زیرساخت های مناسبی که نسبت به کشورهای منطقه داریم حمایت از سرمایه گذاری خارجی را جز اصول خود قرار داده ایم.

مدیرعامل سایپا افزود: نیروی کار ارزان داریم که از این لحاظ دومین کشور پس از هندوستان هستیم. این مزیت خود تبدیل به یک جاذبه سرمایه گذار شده است.

وی تصریح کرد: زیرساخت هایی که در چند سال گذشته در صنعت خودرو ایران فراهم شده بسیار قوی است و همچنین زنجیریه تامین قوی در ایران ایجاد شده که بخشی نیز باید به آن اضافه شود.

مدنی اظهار داشت: ۷۰ درصد از قطعات مورد نیاز تولید خودرو در ایران قابل تولید است.

وی تصریح کرد: سرمایه گذاری در ایران بسیار اقتصادی است و نیاز به سرمایه سنگین نیست چراکه توانمندی در ایران بالاست.

مدیرعامل سایپا اظهار داشت: سایپا دارای ظرفیت تولید ۹۴۵ هزار خودرو در داخل کشور در سال است که این رقم در سایت های خارجی ما همچون سوریه، عراق، ونزوئلا و سودان به ۴۶ هزار دستگاه می رسد.

وی همچنین افزود: تولید پراید را کاهش خواهیم داد و تا سال ۹۵ به تدریج پلت فرم تیبا را توسعه خواهیم داد ضمن اینکه اسفندماه امسال تولید خودرو ۲۳۲ با پلت فرم ایکس ۲۰۰ را عملیاتی خواهیم کرد و از اواخر سال ۹۵ به تدریج تولید پلت فرم ایکس ۲۰۰ را کاهش داده و پلت فرم های دیگری را جایگزین خواهیم کرد.

مدنی به صادرات نیز اشاره کرد و گفت: در سال ۲۰۱۲، ۲۲۲ میلیون دلار صادرات داشتیم که بنا به شرایط خاص صادرات ما کاهش یافت، امیدواریم امسال به ۲۲۴ میلیون دلار صادرات برسیم.

به گفته وی فعالیت برون مرزی سایپا در بیش از ۷۰ کشور است.

مدیرعامل سایپا تصریح کرد: ما ۱۵ کشور همسایه داریم که با توجه به مزیت های نسبی کشور، ایران مناسبترین گزینه برای تولید خودرو و محصولات صنعتی برای ارسال به بازارهای اطراف در حال توسعه است.

وی ادامه داد: خودروهای ما در کشورهای اطراف طالب زیادی دارد و امیدواریم بتواننیم تمام این بازارها را در دست بگیریم.

وی با اشاره به اقدامات انجام گرفته در جهت افزایش صادرات گفت: فعالیت هایی در این زمینه انجام شده زیرا از اهداف ما توسعه صادرات تا رسیدن به ۳۰ درصد از تولیدات داخل است.

وی افزود: در سالهای گذشته تنها ۱۲ درصد میزان تولید داخل را صادر کردیم و به دلیل برخی شراطی صادرات ما کاهش یافت اما پیش بینی ما این است تا سال ۲۰۱۶ صادرات ما افزایش بیابد.

مدنی با تاکید بر ضرورت استفاده از مشاوران خارجی در سایپا گفت: در پارس خودرو امیدواریم تولیدات پلت فرم ایکس ۹۰ توسعه یابد، ضمن اینکه سایپا با برلیانس چین نیز همکاری هایی را آغاز کرده است، اما اصل همکاری ما با نیسان و رنو خواهد بود.

وی اظهار داشت: اخیرا مذاکراتی با ولوو انجام شده است که امیدواریم بتوانیم تولید با این برند را نیز به صورت مشترک آغاز کنیم، این در حالی است که رنو، نیسان،کیا، برلیانس و چانگان نیز همکاریهای مشترکی را با سایپا دارند، ضمن اینکه در شرایط حاضر حجم کوچکی حدود کمتر از ۵ درصد تولیدات سایپا مختص به همکاری با چین است، البته کشوری که هم اکنون بیست میلیون دستگاه خودرو تولید می کند باید مراقبت شده و البته شرایط رقابتی نیز باید در نظر گرفت. البته استراتژی ما توسعه همکاری با برندهایی است که سابقه فعالیت قبلی با ایران دارند.

عضو شورای سیاستگذاری خودرو گفت: تا سال ۱۴۰۴ بر اساس نقشه تدوین شده، به این شکل است که از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۴ عمده تولیدات ما روی پلت فرم طراحی سایپا خواهد بود که حدود ۲۵ درصد از تولیدات ما با جوینت ونچر شرکتهای معتبر دنیا خواهیم داشت. ضمن اینکه تا سال ۱۴۰۰نیز با شرکتهای چینی همکاریهای خود را ادامه خواهیم داد، البته صرفا برای مدت کوتاهی به منظور حل مشکل جوینت ونچر و پلت فرم از چینی ها استفاده خواهیم کرد و البته بسته به شرایط رقابتی چینی ها برای همکاری با ایران دارد. اما همکاری برای مدت محدودی با چینی ها در نظر گرفته شده است.

مدنی گفت: با توجه به اینکه مجبوریم که در سالهای آتی، استانداردهای مصرف سوخت را رعایت کنیم، باید وارد تولید خودروهای پیشرفته با حجم موتور کمتر ولی پیشرفته تر، شویم

وی اظهار داشت: امروز دارایی های سایپا به ۳ میلیارد دلار رسیده است و البته این روند نیز رو به افزایش است، ضمن اینکه واگذاری بخشی از سهام شرکت های تابعه نیز در دستور کار قرار گرفته است، اما کسانی شانس حضور در ایران را خواهند داشت که مشارکت داشته باشند، شاید هم با آنهایی که صرفا می خواهند به ما قطعه بفروشند را حذف کنیم.

مدنی گفت: البته ساخت داخل کردن قطعات نباید به صورت سمبلیک باشد بلکه باید تمامی قطعات در سطح گسترده داخلی سازی شود، واردات سی بی یو نیز به صورت محدود خواهد بود

وی تصریح کرد: هم اکنون زمان آزمایش است و با حرف زدن نیز کار پیش نمی رود، ولی باید به قول ها عمل شود، بنابراین باید به قول ها عمل شود به هرحال شرایط ما، رو به بهبود است و وضعیت بهبود خواهد یافت و در شرایط بهبود سیاسی، کسانی در ردیف اول همکاران ایران قرار خواهند گرفت که همکاری خود را در این فضا ثابت کنند.

 

 

 

تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۳

 


 

 
 
 

 

مدیرعامل ایران خودرو خبر داد

عرضه سالانه ۱۰۰ هزار خودروی برقی در کشور تا یک سال و نیم آینده

مدیرعامل ایران خودرو گفت: خودروهای برقی با تیراژ ۱۰۰ هزار دستگاه ظرف یک سال و نیم آینده در شهرهای بزرگ کشور عرضه خواهند شد.
عرضه سالانه ۱۰۰ هزار خودروی برقی در کشور تا یک سال و نیم آینده

به گزارش دنیای خودرو   هاشم یکه‌زارع با حضور در دومین همایش بین‌المللی صنعت خودرو ایران با بیان این مطلب که وانت پیکان ال‌۹۰ امسال در بازار عرضه خواهد شد، اظهار داشت: به محض آنکه قیمت دنا نهایی شود این خودرو را روانه بازار خواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه ۱۲ بدنه ساخت ایران خودرو نیز در سالهای آینده به بازار عرضه می‌شود، افزود: در خودروهای تجاری نیز تصمیمات مناسبی را اتخاذ کرده‌ایم و با شرکت رنو در تولید تندرو ۹۰، اتوبوس و کامیون همکاری‌هایی را داریم.

مدیرعامل ایران خودرو افزود: با هیوندا در تولید کامیون و مینی‌بوس همکاری داشته و طی یکی دو ماه آینده خط تولید مینی‌بوس ساخت داخل را نیز افتتاح خواهیم کرد.

وی ضمن بیان اینکه با شرکت‌های چینی نیز در تولید خودروهای سنگین همکاری داریم اظهار داشت: حجم تولید خودرو در شرکت ایران خودرو در سال ۲۰۰۳، ۳۵ هزار دستگاه، ۲۰۱۰، ۷۵۶ هزار دستگاه و در سال ۲۰۱۱، ۷۰۶۰ دستگاه بوده است اما متاسفانه به دلیل مشکلاتی در سال‌های ۲۰۱۲ نتوانستیم حجم تولید خود را به ارقام مناسبی رسانده و با افت تولید روبرو شدیم.

یکه‌زارع با بیان اینکه برنامه تولید ۶۰۰ هزار دستگاه را تا پایان سال داریم، گفت: درصددیم حداقل ۵۰ درصد سهم بازار را به خود اختصاص دهیم. برای تحقق این موضوع در ۶ ماهه نخست امسال حجم تولید خود را به رقم مناسبی رسانده و امیدواریم تا پایان سال به اهداف پیش‌بینی شده دست پیدا کنیم.

مدیرعامل ایران خودرو تصریح کرد: در سال ۱۴۰۴ ایران خودرو در صدد است ۶۰ درصد از سهم بازار را به خود اختصاص دهد.

یکه‌زارع اضافه کرد: در سال ۲۰۱۱ رتبه صنعت خودرو ایران در جهان ۱۱ بود اما در سال ۲۰۱۳ به دلیل پاره‌ای از مشکلات به جایگاه ۲۰ در سطح جهان تنزل پیدا کردیم اما امسال درصددیم با افزایش حجم تولید جایگاه خود را در رتبه ۱۵ و ۱۶ برسانیم.

وی با اشاره به اینکه ایران خودرو در حال حاضر از ظرفیت بسیار خوبی برای تولید خودرو برخوردار است، افزود: تمرکز بر خدمات پس از فروش، تولید محصولات با کیفیت، افزایش حجم صادرات از جمله اهداف ایران خودرو به شمار می‌آید که در این رابطه اقدامات موثری را انجام خواهد داد.

مدیرعامل ایران خودرو با بیان اینکه تاکنون ایران خودرو ۲۲۰ هزار دستگاه خودرو صادر کرده است، اظهار داشت: در بهمن‌ماه امسال اولین خودرو دیزل‌سوز وارد بازار می‌شود که این خودرو ۳۰ درصد مصرف سوخت کمتر، ۲۵ درصد مصرف آلایندگی کمتر و قدردت ۴۰ درصدی نسبت به تولیدات فعلی را دارد.

یکه‌زارع در ادامه صحبت‌های خود به موضوع استراتژیک‌های ایران خودرو برای توسعه و تولید محصولات باکیفیت اشاره کرد و گفت: به دنبال این هستیم که علاوه بر رنو، پژو و سوزوکی شریک چهارم غیر‌آسیایی را برای خود انتخاب کنیم  البته در حال حاضر در مذاکرات مقدماتی قرار داشته و امیدواریم در نهایت به نتایج مناسبی دست پیدا کنیم.

وی به تولید دو پلت‌فلرم نیز در این شرکت خودروسازی اشاره کرد وگفت: بهمن سال آینده  اولین پلت‌فرم ایران خودرو محقق خواهد شد در پلت‌فرم دوم به دنبال یک شریک خارجی هستیم که بتوانیم در توسعه محصولات دست پیدا کنیم.

مدیرعامل ایران خودرو با بیان این که تولید خودروهای برقی و هیبریدی از جمله اهداف اساسی ایران خودرو در سالهای آینده به شمار آورد گفت: خودروهای برقی با تیراژ ۱۰۰ هزار دستگاه ظرف یک سال و نیم آینده در شهرهای بزرگ کشور عرضه خواهند شد.

وی در مورد شرکای خارجی نیز به بیان توضیحاتی پرداخت و اظهار داشت: شرط ما برای همکاری سرمایه‌گذاری ۵۰-۵۰ و سهم ۳۰ درصدی محصولات است به نحوی که به هیچ عنوان به صورت مونتاژ سی‌کی‌دی کار نکرده و اولویت خود را بر توسعه همکاری‌های برد – برد قرار داده‌ایم.

یکه‌زارع افزود: برای تحقق اهداف خود نیازمند تاسیس ۳ شرکت طراحی بدنه خصوصی، در کشور هستیم اما البته در حوزه قالب‌سازی نیز نواقص داریم که باید ۵ قالب‌سازی جدید در ایران ظرف ۳ سال آینده تاسیس شود.

مدیرعامل ایران خودرو با تاکید بر اینکه حداقل ۱۰ شرکت قطعه‌ساز برای توسعه قطعه‌سازی، ۵ شرکت خصوصی طراحی بدنه خودرو نیازمندیم تصریح کرد: در موتور گیربکس می‌خواهیم کار مونتاژ را فقط در ایران خودرو انجام دهیم البته پیش بینی کرده‌ایم که در این رابطه باید ۵ شرکت جدید و یک شرکت نیرو محرکه نیز تاسیس نماییم.

وی در خاتمه افزود خوشبختانه وزارت صنعت در بحث آزمون تست جاده‌ای اقدمات مناسبی را در دستور کار قرار داده است اما در مجموع باید بگویم محقق شدن همه این موضوعات منوط به حمایت از صنعت خودروسازی است که در آینده بتوانیم به اهداف پیش‌بینی شده دست پیدا کنیم.

 


 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا