یزدفردا:تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۴/رکود خودرو کوتاه نمی آید

خواب سنگین بازار خودرو ایران با رعد و برق های پاییزی هم به هم نخورد تا رکود همچنان حرف اول و آخر را در این بازار بزند.
رکود خودرو کوتاه نمی آید
به گزارش  دنیای اقتصاد ،خواب سنگین بازار خودرو ایران با رعد و برق های پاییزی هم به هم نخورد تا رکود همچنان حرف اول و آخر را در این بازار بزند.
 طی دو سه ماه گذشته، خرید و فروش خودروهای داخلی به شدت کاهش یافته و رکود، سایه سنگین خود را بر سر بازار انداخته است و اگرچه گمان می‌رفت این ماجرا مقطعی باشد، اما گویا کماکان ادامه خواهد داشت.

آن طور که فعالان بازار روایت می‌کنند، مشتریان همچنان با خودروهای داخلی زاویه دارند و اگرچه از قیمت آنها طی دو سه ماه گذشته کاسته شده است، اما کمتر کسی هوس خریدشان را به سرش راه می دهد.

فعالان بازار البته تاکید می‌کنند که قیمت خودروها تقریبا به کف رسیده و شاید بیش از اینها ارزان نشود، مخصوصا اینکه خودروسازان نیز تیراژ خود را پایین آورده اند تا عرضه و تقاضا را متعادل کنند. برخی از کارشناسان معتقدند از زمستان امسال و همزمان با برداشته شدن تحریم‌های بین المللی علیه ایران، بازار خودرو کشور نیز به تدریج راه خواهد افتاد، هرچند برخی دیگر نیز بر این باورند که به دلیل کیفیت پایین و قیمت بالای خودروهای داخلی، قهر مشتریان با بازار خودرو همچنان ادامه خواهد یافت.

هرچه هست، طی هفته گذشته چندان افت و خیزی در قیمت خودروهای داخلی رخ نداد تا بازار روزهایی آرام را تجربه کند. به گفته نمایشگاهداران خودرو پایتخت، هفته گذشته پژو ۲۰۶ تیپ۲ با قیمتی معادل ۳۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان خرید و فروش شد و تیپ ۵ این خودرو نیز ۳۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان به فروش رفت.

همچنین مدل صندوقدار ۲۰۶ v8نیز قیمت۳۷ میلیون تومانی خود را در هفته گذشته حفظ کرد. از بازار پژو ۴۰۵ در هفته گذشته نیز خبر می رسد که این خودرو قیمتی برابر ۲۸ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان داشته است. فعالان بازار همچنین در مورد پژوپارس نیز عنوان می کنند که این خودرو ۳۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان طی هفته گذشته به فروش رفته است.
در مورد رانا نیز گفته می‌شود که این خودرو با افزایشی جزئی، قیمتی ۳۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی طی هفته گذشته داشته است. این در شرایطی است که قیمت دنای ایران خودرو در بازار به زیر کارخانه رسیده و مشتریان می توانستند طی هفته گذشته آن را ۴۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان خریداری کنند. البته گفته می‌شود برخی نمایندگی‌ها حتی حاضر به فروش دنا با قیمتی زیر ۴۲ میلیون تومان نیز شده‌اند.

در بین دیگر خودروهای داخلی اما تیبا همچنان بدون تغییر قیمتی خاص، ۲۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان خرید و فروش شده و مدل هاچ‌بک آن (تیبا۲) نیز ۲۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان به فروش رفته است. مشتریان در هفته گذشته برای خرید مدل ۱۳۲ پراید نیز ۲۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان هزینه کرده اند، حال آنکه برای مدل ۱۱۱ ، باید ۲۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان می پرداخته اند. اما از بازار تندر-۹۰ نیز خبر می‌رسد که این خودرو طی هفته گذشته در مدل اتومات خود قیمتی برابر با ۴۷ میلیون تومان داشته است.


 

تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۴/اگر پول داشتید، چه خودرویی می‌خریدید؟

با توجه به شرایط کنونی قیمت خودروهای خارجی و داخلی، اگر شما پول داشتید و می‌توانستید تسهیلات بابت خرید خودرو از بانک‌ها یا موسسات مالی و اعتباری بگیرید، چه خودرویی را برای خرید انتخاب می‌کردید؟ ایرانی یا چینی؟
اگر پول داشتید، چه خودرویی می‌خریدید؟

به گزارش خبر آنلاین ،در حال حاضر رکود بر بازار خودرو حاکم است؛ عده‌ای از کارشناسان، دلیل اصلی این اتفاق را کاهش قدرت خرید مردم می‌دانند و این‌که این‌قدر که افت قدرت خرید در کاهش خرید و فروش اثر داشته که مسایلی همچون کمپین، نقشی کمتر داشته است.

نمایشگاهداران معتقدند که خریداران امسال خودرو، خریداران هر ساله بازار نیستند و میلی به خرید خودرو (چه داخلی و چه خارجی) ندارند.

در این شرایط، گزارش‌ها از بازار از کاهش قیمت خودروهای خارجی و تولید داخل در بازار نیز حکایت دارد. از سوی دیگر، برخی خبرها حاکی از آن است که برخی موسسات مالی و اعتباری و بانک‌ها برای باز گرداندن رونق به بازار خودرو، پا در این بازار گذاشته‌اند و تصمیم به ارائه تسهیلات برای خرید خودرو دارند.

در تازه‌ترین خبری که منتشر شده، یکی از موسسات مالی و اعتباری برای خرید خودروهای چینی به بازنشستگان نیروهای مسلح تسهیلات ارائه می‌دهد؛ اعتباری که بازپرداخت‌های تا ۴۸ ماه و نرخ سود ۱۵ درصد دارد.به نظر می‌رسد این اقدام تا حدی می‌تواند قدرت خرید را به متقاضیان خودرو باز گرداند.

با توجه به چنین وضعیتی، در حال حاضر این پرسش مطرح است که اگر خریداران خودرو پول داشته باشند و بتوانند وامی بابت خرید خودرو از موسسات مالی و اعتباری و یا بانک‌ها تهیه کنند، ترجیح می‌دهند چه خودرویی خریداری کنند؛ ایرانی یا چینی؟

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا