یزدفردا:تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۴/لاستیک‌های چینی قاتلان آرام مسافران اتوبوس در سایه سودجویی رانندگان

استانداردبودن لاستیک‌های اتوبوس‌ها موضوعی است که فقط پس از وقوع یک حادثه مورد توجه قرار می‌گیرد، اما زمان واردات به استانداردهای ضروری آن توجهی نمی‌شود که در سایه غفلت مسئولان و سودجویی رانندگان لاستیک‌های تاریخ مصرف‌ گذشته، نامرغوب و حتی فاسد در بازار فروخته می‌شود.
لاستیک‌های چینی قاتلان آرام مسافران اتوبوس در سایه سودجویی رانندگان

به گزارش فارس ،جذابیت بازار قطعات و لاستیک خودروهای سنگین و عمومی برای متقلبان در شرایطی است که فروش لاستیک وارداتی از چین در بازار بسیار متداول‌ است.

یکی از فروشندگان قطعات خودروهای سنگین با بیان اینکه فروش قطعات تقلبی خودروهای سنگین سود بیشتری نسبت به خودروهای سواری دارد ‌گفت: اگر یک جفت لاستیک پراید با قیمت کمتر از ۲۰۰ ‌هزار تومان خریداری می‌شود ولی یک جفت لاستیک کامیون و اتوبوس حدود ۷ تا ۸ میلیون تومان قیمت دارد. طبیعی است که سود حاصل از فروش لاستیک چینی بیشتر و به‌همین دلیل این بازار برای متقلبان جذاب‌تر است.

این فروشنده توضیح می‌دهد: شاید حدود ۱۰ تا ۱۵ ‌سال قبل مالک یک خودروی سنگین و اتوبوس به راحتی می‌توانست لاستیک اصل بهترین برندهای ژاپن را در بازار ایران پیدا کند اما در حال حاضر لاستیک‌های بی‌کیفیت از چین وارد می‌شود و به اسم لاستیک باکیفیت و اصل به مشتری فروخته می‌شود.

افزایش قیمت لاستیک کامیون و اتوبوس پس از نوسانات ارزی باعث روی‌آوردن رانندگان به لاستیک ارزان‌تر شده که قطعاً چنین لاستیک‌هایی کیفیت پایین‌تری دارند. اگرچه هنوز تنوع در بازار ایران برای خرید وجود دارد و می‌توان میان ژاپن و کره و آلمان و فرانسه و چین، یکی را انتخاب کرد، اما بازار ارزان اجناس چینی چنان است که همچنان چین انتخاب اول مشتریان است،

اگر پای لاستیک‌های خودرو در میان باشد که استانداردبودن آن متضمن سلامت چندین نفر است؛ موضوعی که تنها با وقوع یک حادثه مورد توجه قرار می‌گیرد، اما زمان واردات به استانداردهای ضروری آن توجهی نمی‌شود و به همین دلیل لاستیک‌های تاریخ مصرف‌ گذشته، نامرغوب و حتی فاسد در بازار فروخته می‌شود.

 

عامل اصلی واردات لاستیک چینی تورم و تحریم

 

رضوی، مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران گفت: طی چند سال اخیر قیمت لاستیک اتوبوس‌ها از ۵۰۰ تا ۶۰۰‌هزارتومان حدود ۱۰ برابر افزایش داشته و به ۷ تا ۸ میلیون تومان رسیده است، در این میان افراد سودجو به احتکار لاستیک‌ها طی چند سال پرداخته‌اند و عملا لاستیک‌های نو در انبارها فرسوده شده‌اند. همچنین به دلیل بالابودن قیمت لاستیک، شاهد استفاده از لاستیک‌های چینی و کم‌کیفیت توسط برخی اتوبوس‌ها هستیم.

در همین رابطه عباس سماواتی، رییس اتحادیه لاستیک‌فروشان ایران درخصوص وضعیت بازار لاستیک با بیان اینکه با افزایش قیمت لاستیک‌، وارد‌کنندگان اصلی به حاشیه رانده شده‌اند، می‌گوید: با افزایش نرخ‌ها و عدم‌تخصیص دلار به واردکنندگان اصلی که عمدتا اجناس مرغوب و استاندارد را وارد می‌کردند، آنها اکنون خانه‌نشین شده‌اند در مقابل برخی افراد اقدام به واردات لاستیک‌های چینی با کیفیت پایین می‌کنند.

نکته بعدی عدم نظارت بر واردات لاستیک‌های چینی در ایران و واردات با هر نوع کیفیت است. چنانچه ممکن است از نظر ظاهری همان باشد، اما از نظر وزنی، تعداد لایه و مواد مورد استفاده دچار نقص است.

رییس اتحادیه لاستیک‌فروشان ایران، درخصوص وظیفه تعیین استاندارد و نظارت بر واردات لاستیک‌های چینی، می‌گوید: طبق قانون نظام صنفی اتحادیه علاوه بر نظارت باید تخلفات را اعلام کند، اما ورود سازمان‌های مختلف که برخی منافعی در این میان دارد، مانع از انجام وظیفه قانونی اتحادیه شده است.

به گفته او، اتحادیه هیچ آماری درخصوص وضعیت واردات و تعداد واردکنندگان ندارد و به همین دلیل بسیاری برای کسب سود واردکننده انواع کالاهای نامرغوب چینی هستند که تشخیص کیفیت و درجه‌بندی آن از نظر مصرف‌کننده سخت و حتی غیرممکن است.

 

انبارهای پر لاستیک و خطر فساد کائوچو

 

یکی از موادی که در ساخت و تولید لاستیک استفاده می‌شود، کائوچو است که به سرعت نیز فاسد می‌شود. از این روی ماندن کائوچو در انبارها یا لاستیک‌ها موجب فساد آنها شده و در هر دو صورت محصول نهایی ارزش کمتری خواهد داشت.  به گفته سماواتی کائوچو حداقل ظرف یک ماه فاسد شده و استفاده از آن در لاستیک موجب می‌شود که کیفیت و مرغوبیت آن کاهش یافته و خساراتی را به بار بیاورد. این مساله در موارد بسیاری در ایران و در تولید مورد توجه قرار نمی‌گیرد و گاه از کائوچوهای انبارشده استفاده می‌شود. حتی در برخی کشورها نیز به این نکته توجه نمی‌شود.

سماواتی، یکی از مشکلات موجود در بازار لاستیک را وجود لاستیک‌های تاریخ‌مصرف گذشته‌ای می‌داند که در انبارها به امید‌ گران‌شدن، انباشته شده است ضمن اینکه برخی از واردکنندگان نیز اجناس تاریخ‌گذشته را خریداری و وارد می‌کنند و با قیمت اصلی می‌فروشند. فساد لاستیک‌ها و تاریخ‌مصرف گذشته‌بودن آنها موجب می‌شود که لاستیک نو نیز کارایی و قابلیت لازم را نداشته باشد و مانند یک لاستیک فرسوده باید آن را در نظر گرفت.

لاستیک های چینی بلای جان و مال مسافران جاده ها

سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر ایران با انتقاد از افزایش واردات تایر به کشور گفت: متاسفانه در چند سال گذشته روند واردات انواع تایرهای سنگین به خصوص از مبادی کشور چین ، سیر صعودی داشته است.

مصطفی تنها با اشاره به تاثیر واردات تایرهای سنگین چینی بر افزایش حوادث و سوانح جاده ای در کشور اظهار داشت: افزایش واردات تایرهای سنگین چینی موجب به خطر افتادن جان و مال مردم در جاده های کشور شده است.


وی تعرفه پایین واردات را در سیر صعودی واردات تایر به کشور موثر عنوان کرد و گفت: متاسفانه در حال حاضر بخش قابل توجهی از تایرهای چینی با ارز مبادله ای به کشور وارد می شود.

 

تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۴


 
 
 

آموزش اتومبیلرانی ایمن در رالی گردشگری خانوادگی

کانون جهانگردی و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی ایران، همزمان با هفته ملی کودک، رالی گردشگری خانوادگی را با عنوان حفظ جان کودکان در مسیر استان‌های تهران، البرز، مازندران، گیلان و قزوین برگزار می‌کند.
آموزش اتومبیلرانی ایمن در رالی گردشگری خانوادگی

به گزارش  مهر، این رالی در ادامه فعالیت‌های فرهنگی- اجتماعی کمپین حفظ جان کودکان با ایمنی راه‌ها، کمک به ترویج فرهنگ اتومبیلرانی ایمن در جامعه، توجه به کودکان در سفرهای زمینی و در داخل خودروها و همچنین در راستای تحقق بیش از پیش اهداف کمپین مذکور، در روزهای ۱۶، ۱۷ و ۱۸ مهر ماه سال جاری برگزار می‌شود.

در این دوره از رالی‌های گردشگری خانوادگی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی که شرط حضور در آن داشتن مهارت در رانندگی و دقت و هوشیاری بالا است، شرکت کنندگان با راه‌های افزایش ایمنی در سفر، چگونگی حفظ و مراقبت از کودکان در خودروها، استفاده از صندلی کودک، شیوه‌های پرهیز از قرار گرفتن در موقعیت‌‌های خطر ساز و حادثه آفرین هنگام رانندگی، فرهنگ سفر، راه‌های حفظ محیط زیست و رانندگی صحیح، قوانین رانندگی، قواعد سفرهای گروهی، مسیر یابی، نقشه خوانی و … آشنا می‌شوند.

این رالی سه روزه که در برگزاری آن شرکت‌ مرسا نیز مشارکت دارند، روز ۱۶ مهر ماه ۱۳۹۴ از مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران تهران آغاز می‌شود و پس از عبور از شهرهای مختلف استان‌های البرز، مازندران، گیلان و قزوین به استان البرز بازگشته و روز ۱۸ مهر ماه در شهر کرج به کار خود پایان خواهد داد.

کلاس توجیهی این رالی، روز ۱۵ مهر ماه در محل دفتر اتومبیلرانی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی واقع در خیابان فیاض بخش، نبش کوچه جهانگردی، پلاک ۳۳، برگزار می‌شود.

علاقه‌مندان به شرکت در این رالی و آگاهی از شرایط حضور در آن می‌توانند با شماره تلفن ۶۶۷۵۵۵۶۷ تماس بگیرند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا