یزدفردا:تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۴/جهش مدیریت تولید قطعه برای مشارکت جهانی

مشارکت قطعه‌سازان داخلی با کشورهای خارجی نیازمند سطح بالایی از دانش و مدیریت در شرکت‌های قطعه‌سازی است. ارتقای سطح مدیریتی شرکت‌های تولیدی امری است که در طرح رقابت‌پذیری صنعت قطعه‌سازی نیز موردتاکید قرار گرفته است.
جهش مدیریت تولید قطعه برای مشارکت جهانی

به گزارشصمت ،مشارکت قطعه‌سازان داخلی با کشورهای خارجی نیازمند سطح بالایی از دانش و مدیریت در شرکت‌های قطعه‌سازی است. ارتقای سطح مدیریتی شرکت‌های تولیدی امری است که در طرح رقابت‌پذیری صنعت قطعه‌سازی نیز موردتاکید قرار گرفته است.

در این بین به گفته نایب‌رییس انجمن قطعه‌سازان کشور، با توجه به اینکه سطح دانش و فناوری جهانی در حال گسترش است، رهبران و مدیران شرکت‌های قطعه‌سازی باید هر سال با تدوین راهبرد و برنامه‌ریزی، سطح دانش بنگاه‌های تولیدی خود را افزایش دهند.آنطور که در طرح رقابت‌پذیری صنعت قطعه‌سازی آمده به موازات تحول در همه بخش‌ها، سطح مدیریت شرکت‌های تولیدی باید به سطح جهانی و قابل‌قبولی ارتقا یابد. براساس آنچه که در این طرح آمده حضور در بازارهای جهانی، نیازمند سطحی از دانش مدیریت است که با شرایط بازارهای خارجی آشنا بوده و سبک و شیوه ارتباطات را آموزش دهد. در همین حال دارا بودن ویژگی‌هایی خاص برای مدیران بخش قطعه‌سازی، امری است که باید به وسیله سازمان‌های مشاوره مدیریت، کارشناسی شود و پس از بررسی سطح فعلی، برنامه‌ریزی لازم برای ارتقا به سطح مطلوب انجام شود. در این بین بدیهی است که مدیریت در شرایط سیاسی، اجتماعی و اقتصادی ایران دارای ویژگی‌های منحصربه‌فردی است که نسخه‌های تمام خارجی نمی‌تواند راهگشا باشد. در همین زمینه مشاور انجمن قطعه‌سازان کشور به صمت گفت: مشارکت شرکت‌های خودروسازی خارجی با قطعه‌سازان داخلی این الزام را به وجود می‌آورد که مدیران قطعه‌سازی به منظور جهانی شدن، آموزش‌های لازم را کسب کنند. به گفته محسن رزم‌خواه، ارتباط نزدیک صنعت قطعه‌سازی با دانشگاه و ترتیب دادن برنامه‌های آموزشی به‌صورت پیوسته از راهکارهایی است که برای به روز کردن دانش مدیریت مدیران فعلی به منظور برقراری ارتباط آنها با قطعه‌سازان بین‌المللی باید درنظر گرفته شود.
ضرورت رفع مشکلات قطعه‌سازان
عضو انجمن قطعه‌سازان کشور در گفت‌وگو با صمت معتقد است مدیران صنعت قطعه‌سازی از دانش فنی بالایی برخوردار هستند زیرا در تولید قطعات خودروهایی مانند پژو و رنو به خوبی عمل کرده و قطعات تولید شده نیز از کیفیت لازم برخوردار بوده‌اند اما در واقع این خودروسازان هستند که تمامی مشخصات قطعات تولیدی را به قطعه‌سازان معرفی می‌کنند. بنابراین دانش و توانمندی تمامی مدیران صنعت خودروباید ارتقا یابد نه اینکه تنها به ارتقای دانش مدیران قطعه‌سازی اکتفا کنیم. علی‌اکبر جوانروح به مشکلات صنعت قطعه‌سازی اشاره کرد و ادامه داد: درحال‌حاضر قطعه‌سازان در شرایط مناسبی نیستند، به گونه‌ای که حقوق کارگران به تعویق افتاده و مشکلاتی مانند بیمه و مالیات آنها را زیرفشار قرار داده است، بنابراین در این محیط و با وجود این شرایط نباید انتظار چندانی از آنها داشت.آنطور که جوانروح می‌گوید: در هر بنگاهی باید مدیران و رهبران احساس امنیت کنند، نه اینکه مشکلات و فشارهایی که بر آنها وارد می‌شود به گونه‌ای باشد که حل و فصل و رفع این مشکلات به دغدغه مدیران بنگاه‌ها تبدیل شود، بلکه اگر شرایط مناسبی بر بنگاه‌های تولیدی حکمفرما شود، طبیعی است که مدیران آرامش فکری بیشتری پیدا خواهند کرد.این عضو انجمن قطعه‌سازان کشور با نگاهی به وضعیت نیروی انسانی در بنگاه‌های تولیدی ادامه داد: در شرکت‌های تولیدی نباید نیروی انسانی به مدیران تحمیل شود زیرا با وجود نیروهای تحمیلی و غیرماهر نمی‌توان میزان فروش را ارتقا بخشید. از طرفی نیز مدیران شرکت‌های تولیدی نباید تفکر بازاری داشته باشند بلکه باید در جهت ارتقای فناوری سیستم‌های تولیدی و توسعه آنها حرکت کنند.
ارتقای سطح مدیران برای رقابت‌پذیری
بدون شک تمامی بنگاه‌های پیشرفته از مدیران با تجربه هوشمندی برخوردار هستند که این مدیران در اختیار داشتن نیروی انسانی کارآمد و ماهر را در اولویت قرار می‌دهند. در کشور ما نیز مدیران و قطعه‌سازان در تولید قطعات خودرو دقیق عمل کرده و تمامی استانداردهای لازم را رعایت می‌کنند. این گفته نایب‌رییس انجمن قطعه‌سازان کشور است. رضا رضایی به صمت گفت: در جهانی به سر می‌بریم که دانش و فناوری روز به روز پیشرفت می‌کند، بنابراین رقابت‌پذیری بین تولیدکننده‌ها نیز گسترش یافته است. حال در این شرایط رهبران و مدیران بنگاه‌ها باید به منظور ارتقای دانش بنگاه‌های تولیدی برنامه‌ریزی و راهبرد سالانه‌ای تدوین کنند.آنطور که رضا رضایی می‌گوید، مدیران بنگاه‌های تولیدی در کشورهای خارجی به سطح دانش و مدیریت فعلی خود اکتفا نمی‌کنند بلکه برای نوآوری و به‌روزرسانی دانش جاری در بنگاه‌های خود تلاش می‌کنند و در این زمینه برنامه‌ریزی منظمی دارند. براساس این اظهارات به نظر می‌رسد باید سطح مدیریتی شرکت‌های قطعه‌سازی به موازات گسترش دانش و فناوری در سطح جهان افزایش پیدا کند. زیرا با اجرای توافق هسته‌ای و گشوده شدن درهای کشور به روی قطعه‌سازان بین‌المللی، ارتقای سطح مدیریتی برای گسترده تر شدن ارتباطات و همکاری‌ها بین قطعه‌سازان جهانی امری بدیهی به‌نظر می‌رسد.

 

 

تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۴


 
 
 

فریب ۱۳۰ زن و مرد در رؤیای خودروهای لوکس

پرونده کلاهبرداری میلیاردی شرکت لیزینگی خودروهای لوکس پایتخت به گره کور برخورده است، چرا که اعضای اصلی باند، ماهرانه فراری هستند.

روزنامه ایران نوشت: ۱۳۰ زن و مرد که در رؤیای خرید خودروهای مدل بالا در دام این کلاهبرداران افتاده‌اند، ماه‌ها است برای پس گرفتن پولشان سرگردان شده‌اند. از سه سال پیش چاپ آگهی فروش در روزنامه‌ای معتبر درباره خرید خودروهای لوکس با شرایط استثنایی، مردان و زنان بسیاری را به شرکت «طلوع تجارت سماء» در خیابان ولیعصر تهران کشاند.

این شرکت در ساختمانی سه طبقه و شیک قرار داشت که هر کسی با ورود به آنجا به اتاقی جداگانه برده می‌شد و یاسر با نام مستعار «مهرداد» مأمور فروش شرکت با چرب‌زبانی مشتریان را مجاب می‌کرد که با امضای قراردادی غیر‌رسمی و پرداخت دو‌سوم پول تا دو ماه بعد صاحب خودرویی شیک و لوکس شوند. با توجه به اینکه شرایط فروش خودروهای این شرکت استثنایی بود و سرمایه‌گذاری زودبازده به نظر می‌رسید و همچنین افراد معتبر و سرشناس عضو هیأت مدیره آن بودند، قراردادها یکی پس از دیگری به ثبت می‌رسید و پول‌های میلیونی به حساب این شرکت واریز می‌شد. این شرایط ادامه داشت تا اینکه زمان تحویل خودروها سررسید اما شرکت با وعده‌ها و بهانه‌های مختلف و اینکه جریمه دیرکرد را در قالب سود پرداخت خواهد کرد، مشتریان را دست به سر می‌کرد. زنان و مردان فریب خورده که هرکدام بالای ۱۰۰ میلیون تومان به حساب شرکت ریخته بودند، به این شرایط ظنین شدند و برای بررسی موضوع به ساختمان این شرکت رفتند.

یکی از مالباختگان می‌گوید: «من اوایل سال ۹۳ بود که ۲۶۰ میلیون تومان برای خرید دو دستگاه سانتافه به شرکت پرداخت کردم. وقتی موعد قرارداد رسید با شرکت تماس گرفتم که آنها مدعی شدند خودروها در گمرک مانده و جریمه دیرکرد را به عنوان سود می‌دهند. وقتی این اتفاق چند بار تکرار شد، دیگر تلفن‌ها را جواب ندادند و به همین خاطر تصمیم گرفتم شخصاً به شرکت بروم. آنجا بود که فهمیدم خیلی‌های دیگر مثل من هستند و برای تعیین وضعیتشان به شرکت مراجعه کرده‌اند. طبقه اول خالی بود و فقط منشی‌ها و نیروهای خدمات بودند اما اجازه ندادند ما به طبقه چهارم برویم. بعدها فهمیدیم که در همان روزها چند نفر در طبقه چهارم قرارداد بسته و ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان به حساب شرکت ریخته بودند.» با افزایش تعداد فریب‌خوردگان و ناپدید شدن مسئولان شرکت و حتی منشی‌ها، مالباختگان که تنها مدرک ارتباطشان با این شرکت لیزینگی رسیدهای پرداختی پول‌هایشان بود به شعبه پنجم دادسرای خارک رفته و از شرکت شکایت کردند. با این شکایت دو مدیر ارشد این شرکت کلاهبردار لیزینگی دستگیر شدند و در اعترافاتشان به کلاهبرداری ۵۳ میلیارد تومانی خود از مشتریان شرکت «طلوع تجارت سماء» اعتراف کردند. این در حالی است که «یاسر» مدیر فروش شرکت فراری بوده و هنوز ردی از او به دست نیامده است.

یک مالباخته دیگر می‌گوید: «ما به اعتبار نام‌هایی که عضو هیأت مدیره شرکت بودند و از افراد بانفوذ در واردات خودرو محسوب می‌شدند به شرکت اعتماد کردیم و بدون قرارداد محضری و رسمی پول را به حساب آنها ریختیم اما بعدها فهمیدیم که آنها بدون اطلاع رسمی از شرکت خروج کرده‌اند و حالا هم هیچ اتهامی متوجه آنها نیست.» این مالباخته ادامه می‌دهد: «ماه‌ها است که شکایت ما در دادسرا متوقف مانده و هیچ گزارش پیشرفتی در روند آن لا‌اقل به شاکیان داده نمی‌شود. بسیاری از افرادی که در این شرکت سرمایه‌گذاری کرده‌اند پس‌انداز یک عمرشان یا هزینه درمان فرزندشان را به حساب شرکت ریخته‌اند چون تصور می‌کردند پس از دو ماه می‌توانند به سود خوبی برسند. ما حتی پیشنهاد دادیم برای به نتیجه رسیدن سریع‌تر پرونده حسابرسی از سوی دادگاه تعیین شود تا خروجی حساب هیأت مدیره را بگیرد اما هیچ اقدامی نشده است. امیدوارم این سکوت هرچه زودتر تمام شده و تکلیف پول‌های از دست رفته ما نیز مشخص شود.»

مالباختگان این پرونده کلاهبرداری با یک قرارداد یک‌طرفه و یک چک که بعدها فهمیده‌اند در واقع رسید بانکی به شمار می‌رفته پای میز قرارداد نشسته‌اند و دادگاه تنها رسیدهای پرداخت پول‌هایشان را به عنوان مدرک پذیرفته است. تا به این لحظه ۱۳۰ زن و مرد که از اوایل سال ۹۳ تا الان در این شرکت کلاهبردار سرمایه‌گذاری کرده‌اند، شکایت کرده‌اند اما این تعداد هر روز رو به افزایش است.

بنابر این گزارش، این پرونده در شعبه پنجم بازپرسی دادسرای خارک همچنان در دست بررسی است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا