یزدفردا:تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۴/داخلی‌سازی قطعات با افزایش تعرفه واردات

افزایش نرخ تعرفه قطعات وارداتی موضوعی است که تمامی فعالان صنعت قطعه بر اهمیت آن اذعان دارند. افزایش نرخ تعرفه قطعات وارداتی باعث جلوگیری از واردات بی‌رویه قطعات خودرو به کشور خواهد شد
داخلی‌سازی قطعات با افزایش تعرفه واردات

به گزارشصمت ، افزایش نرخ تعرفه قطعات وارداتی موضوعی است که تمامی فعالان صنعت قطعه بر اهمیت آن اذعان دارند. افزایش نرخ تعرفه قطعات وارداتی باعث جلوگیری از واردات بی‌رویه قطعات خودرو به کشور خواهد شد

و با تحقق این امر از قطعه‌سازان داخلی حمایت می‌شود تا با افزایش داخلی‌سازی و به دنبال آن ارتقای صادرات قطعات خودرو زمینه به منظور رقابتی شدن این صنعت فراهم شود.
تعیین تعرفه بر مبنای ارز مبادله‌ای
دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازی کشور به صمت گفت: درحال‌حاضر تعرفه اسمی واردات قطعات ۱۲درصد و تعرفه موثر واقعی کمتر از ۱۰درصد است زیرا مبنای محاسبه ارز مبادله‌ای خواهد بود. این درحالی است که با تعرفه ۱۰درصدی قطعات خودرو، امکان رقابت قطعه‌سازان داخلی با خارجی‌ها وجود ندارد، از این‌رو پیشنهاد می‌شود تعرفه واردات قطعات افزایش یابد تا قطعه‌سازان داخلی توانایی رقابت با قطعات وارداتی را داشته باشند.آرش محبی‌نژاد توضیح داد: درحال‌حاضر مبنای محاسبه تعرفه واردات کالا در گمرکات جمهوری اسلامی، ارز مبادله‌ای است. این در حالی است که قطعات خودرو با ارز آزاد وارد کشور می‌شود و مبنای محاسبه قیمت، ارز آزاد به‌شمار می‌رود اما تعرفه‌ای که گمرک دریافت می‌کند، بر مبنای ارز مبادله‌ای خواهد بود که این مابه‌تفاوت، حدود ۲درصد روی تعرفه قطعات خودرو به‌صورت موثر تاثیر گذاشته و عددی که گمرک دریافت می‌کند، در عمل بیشتر از ۱۰درصد ارزش کالا نیست، در حالی‌که تعرفه اسمی قطعات خودرو ۱۲درصد است.آنطور که وی می‌گوید: در حال‌حاضر هزینه‌هایی مانند مالیات بر ارزش‌افزوده به تولیدکنندگان تحمیل می‌شود، ضمن آنکه این هزینه‌ها در کشور به مراتب افزایش می‌یابد. درحالی که در سال‌هایی که نرخ تعرفه واردات قطعات خودرو ۲۵درصد بود، مالیات بر ارزش‌افزوده‌ای به قطعه‌سازان تحمیل نمی‌شد اما در حال‌حاضر ۹درصد مالیات بر ارزش‌افزوده و علاوه بر آن هزینه‌های تولید، هزینه‌های مالی و بهره‌های مالی نیز به قطعه‌سازان تحمیل شده که در نتیجه در قیمت تمام‌شده، تعرفه نقش کمتری نسبت به گذشته بازی می‌کند.به گفته دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازی کشور، در سال ۱۳۹۴ حمایت تعرفه‌ای از قطعه‌سازان ایرانی حدود ۸درصد موثر تعیین شد. این درحالی است که حمایت تعرفه‌ای موثر در سال ۱۳۹۰ بالای ۲۵درصد بود که این امر کمر قطعه‌سازان داخلی را شکست. به‌طوری که درحال‌حاضر شاهد هستیم که انبوه قطعات خارجی به‌ویژه قطعات هندی و چینی وارد کشور می‌شود، در حالی‌که برای قاچاقچیان به صرفه خواهد بود که قطعه از مبادی ورودی رسمی وارد شود تا اینکه تولیدکنندگان ایرانی نسبت به واردات قطعات اقدام کنند.
تعرفه قطعات منفصل افزایش یابد
چندی پیش بهرام شهریاری، کارشناس صنعت خودرو و فعال صنعت قطعه نیز به افزایش نرخ تعرفه واردات قطعات خودرو اشاره و اظهار کرده بود که باید از واردات بی‌رویه قطعات جلوگیری به عمل‌اید تا صنعت خودرو به سمت بهینه شدن حرکت کند.همچنین یک عضو هیات‌مدیره انجمن قطعه‌سازان کشور در گفت‌وگو با صمت معتقد است نرخ تعرفه اسمی قطعات وارداتی حدود ۱۵درصد است، در حالی که این نرخ تعرفه باید به گونه‌ای تعریف شود که تولیدات داخلی توان رقابت با تولیدات خارجی را داشته باشند.محمدرضا نجفی‌منش اظهار کرد: نرخ سود بانکی در کشور حدود ۲۷ یا ۲۸درصد است، این درحالی است که در کشورهای خارجی این نرخ ۳ تا ۴درصد تعریف شده، بنابراین باید نرخ سود بانکی و نرخ ارز واقعی شود.آنطور که وی می‌گوید: امکان قاچاق قطعات بزرگ برای نمونه سپر خودرو پایین است اما قاچاق قطعات کوچک خودرو امکانپذیر است. با این حال نرخ تعرفه قطعات سی‌کی‌دی (قطعات منفصل خودرو) ۲۶درصد تعیین شده که با توجه به شرایط ضروری به‌نظر می‌رسد باید این نرخ افزایش یابد، در غیر این صورت تمایل به واردات قطعات افزایش و بدین ترتیب عمق ساخت قطعات داخل کاهش می‌یابد.عضو هیات‌مدیره انجمن قطعه‌سازان کشور با تاکید بر افزایش میزان داخلی‌سازی قطعات خودروها تصریح کرد: قطعه‌سازان داخلی از توان فنی بالایی برخوردار هستند و به خوبی از عهده انجام این کار برمی‌آیند، بنابراین باید توان قطعه‌سازان کشور را برای داخلی‌سازی قطعات خودروهای جدید باور کرد و به آن اطمینان داشت زیرا هرچه میزان این داخلی‌سازی افزایش یابد، منجر به اشتغالزایی بیشتر شده و مزیت‌های اقتصادی خوبی را برای کشور فراهم می‌کند.به گفته نجفی‌منش، درحال‌حاضر خودروی تندر ال۹۰، ۶۰درصد ساخت داخل است و از لحاظ کیفیتی نیز موفق به کسب رضایت مشتریان شده است، پس می‌توان نتیجه گرفت که قطعه‌سازان از توان بالایی برای داخلی کردن قطعات برخوردار هستند. این فعال صنعت قطعه‌سازی معتقد است: باید از قطعه‌سازان کشور برای داخلی‌سازی قطعات خودروهای جدید حمایت شود، ازجمله اینکه تسهیلات بانکی مانند سایر کشورهای خارجی به قطعه‌سازان اعطا شود و شرایط کسب و کار اصلاح شده تا زمینه‌های رقابتی شدن فراهم شود، چراکه تنها با تعیین تعرفه نمی‌توان نسبت به حمایت از تولید قطعه اقدام کرد. به باور وی، در همین حال برنامه قطعه‌سازان همکاری با کشورهای خارجی و بسنده نکردن به یک کشور است. بر این اساس هر کدام از کشورها که از شرایط بهتری برخوردار هستند، برای همکاری انتخاب می‌شوند. در همین حال شرط‌های قطعه‌سازان این است که شرکای خارجی باید در داخل سرمایه‌گذاری کنند و بازارهای صادراتی نیز برای این شرکت‌ها فراهم شود.


 

تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۴


 
 
 

سریع ترین موتورسیکلت های دنیا

شاید بگویید سرعت موتورها از ماشین ها کمتر است اما جالب است بدانید موتورسیکلت هایی هم وجود دارند که به خصوص در شتاب گیری از بسیاری از ماشین ها سریع تر عمل می کنند و ماشین های معمولی هرگز نمی توانند به گرد آنها هم برسند!
دنیای سرعت همیشه پر از هیجان و رقابت است. معمولا ماشین ها در این بین طرفداران بیشتری دارند و مسابقات متعددی مانند فورمول یک و رقابت های جهانی رالی که هر ساله برگزار می شوند طرفداران بسیار زیادی را به خود جذب می کنند. به همین دلیل هم هست که معمولا ماشین های سریع بیشتر شناخته شده هستند و حتی بچه های کم سن و سال هم نام هایی مانند فراری و لامبورگینی را شنیده اند. اما دنیای موتورسیکلت ها هم کمتر از این نیست. رقابت های موتو جی پی همیشه یکی از پر تماشاگر ترین مسابقات ورزشی است که در جهان برگزار می شود و قهرمانان این رشته با استفاده از جدیدترین تکنولوژی ها با هم به رقابت می پردازند. شاید بگویید سرعت موتورها از ماشین ها کمتر است اما جالب است بدانید موتورسیکلت هایی هم وجود دارند که به خصوص در شتاب گیری از بسیاری از ماشین ها سریع تر عمل می کنند و ماشین های معمولی هرگز نمی توانند به گرد آنها هم برسند! اگر شما هم از طرفداران دنیای جذاب موتورسیکلت ها هستید در ادامه با ما همراه باشید تا با سریع ترین موتورسیکلت های جهان آشنا شویم.
 

۱۱- Ducati 1098S

ducati

۱۰۹۸S ساخته کمپانی دوکاتی با سرعت باور نکردنی ۲۷۲ کیلومتر در ساعت یازدهمین موتور سریع جهان بوده و یکی از پرفروش ترین مدل های موجود در بازار می باشد. موتور دو سیلندر ۱۰۹۹ سی سی به کار رفته با قدرت ۱۶۰ اسب بخار و همچنین جعبه دنده شش سرعته باعث رسیدن به چنین سرعتی می شوند. استفاده گسترده از قطعات مسابقه ای و همچنین به کار گیری تکنولوژی های کاهش وزن هم برای رسیدن به سرعت ۲۷۲ کیلومتر بر ساعتی به کمک دوکاتی آمده اند.

۱۰- BMW K 1200S

bmw

۱۲۰۰S یکی از موتورسیکلت های هایپر اسپرت ساخته کمپانی آلمانی BMW است. موتور ۱۱۵۷ سی سی ۴ سیلندر که توانایی تولید ۱۶۴ اسب بخار قدرت را دارد این دستگاه را به سرعت ۲۸۰ کیلومتر در ساعت می رساند. خنده دار است ولی این موتور سیکلت از همه لحاظ قدرتمند تر از ماشین هایی مانند پراید، پژو ۲۰۶ و رانا است! سیستم فنربندی ۱۲۰۰S کاملا مدرن بوده و از بهترین سیستم ترمز گیری برای پیشگیری از حوادث در آن استفاده شده است. طراحی زیبای موتور سیکلت BMW هم ما را به یاد ماشین های سدان زیبای این کمپانی می اندازد.

۹- Aprilia RSV 1000R

aprilia

RSV 1000R سریعترین موتورسیکلت ساخته شده توسط کمپانی آپریلیاست. موتور ۹۹۸ سی سی این دستگاه دارای فرم V بوده و قادر است ۱۴۱ اسب بخار نیرو تولید کند که آن را به حداکثر سرعت ۲۸۱ کیلومتبر بر ساعت می رساند. کلاچ چند صفحه ای و جعبه دنده ۶ سرعته از دیگر مشخصات ۱۰۰۰R هستند که با طراحی زیبایش می تواند به عنوان یک موتورسیکلت اسپورت هم مورد استفاده قرار گیرد.

۸- MV Agusta F4 1000R

agusta

F4 1000R دومین سری از خانواده F4 برند ایتالیایی Agusta است که به صورت محدود و Limited Edition تولید شده است. F4 1000R دارای یک موتور ۱۰۰۰ سی سی با خنک کننده مایع است و با ۱۷۴ اسب بخار به حداکثر سرعت ۲۹۶ کیلومتر در ساعت می رسد. ترمزهای تک بلوکه و جعبه دنده ۶ سرعته جزو سایر ویژگی های F4 1000R هستند.

۷- Kawasaki Ninja ZX-14R

ninja

کاوازاکی نینجا یکی از معروف ترین مدل موتورسیکلت های موجود در جهان است. این موتورسیکلت بسیار زیبا ظرف ۲.۷ ثانیه از سرعت صفر به ۱۰۰ کیلومتر در ساعت می رسد و حداکثر سرعت آن نیز ۲۹۹ کیلومتر در ساعت است. ZX-14R دارای یک موتور ۱۴۴۱ سی سی است که ۱۴۵ اسب بخار نیرو تولید می کند. سری نینجای موتورسیکلت های کاوازاکی بیش از ۱۰ سال است که در سر تا سر جهان به فروش می رسند و همواره در فهرست سریع ترین موتورسیکلت های دنیا جای گرفته اند.

۶- Yamaha YZF R1

yamaha

یک موتورسیکلت تحسین بر انگیز از کمپانی ژاپنی یاماها. این سری از محصولات یاماها از سال ۱۹۸۸ در حال ساخت هستند و امسال پنجاهمین نسخه از آنها به بازار عرضه شده است. YZF R1 دارای یک موتور ۹۹۸ سی سی ۴ سیلندر است که ۱۸۰ اسب بخار نیرو تولید کرده و به حداکثر سرعت ۳۰۰ کیلومتر در ساعت می رسد.

۵- Honda CBR 1100XX BlackBird

honda

پرنده سیاه هوندا سریعترین موتورسیکلت اسپورت این کمپانی است. CBR در سال ۱۹۹۷ با شکستن رکورد کاوازاکی ZX-11 افسانه ای به سریعترین موتورسیکلت جهان تبدیل شد و مدل ۲۰۱۵ آن به لطف موتور ۱۱۳۷ سی سی و شفت متعادل کننده دوگانه به سرعت ۳۰۶ کیلومتر در ساعت می رسد.

۴- Kawasaki Ninja H2R

h2r

باز هم یک مدل اختصاصی دیگر از کاوازاکی نینجا. H2R جزو موتورسیکلت های هایپر اسپورت کاوازاکی به حساب می آید و سریعترین موتور سیکلت خانواده نینجا است. موتور ۳۰۰ اسب بخاری و سوپرشارژ شده H2R به حداکثر سرعتی بیشتر از ۳۵۴ کیلومتر در ساعت می رسد. این موتورسیکلت قدرتمند دارای یک موتور ۹۹۸ سی سی با موتور خطی ۴ سیلندر است. طراحی این ورژن از نینجا هم با الهام از موتورهای مسابقات موتو جی پی و همچنین ماشین های فورمول یک انجام شده است. استفاده از فنربندی اسپورت KYB به همراه ترمز های ۳۳۰ میلیمتری در چرخ جلو و همچنین ۲۵۰ میلیمتری در چرخ عقب از دیگر ویژگی های H2R هستند.

۳- MTT Turbine Superbike Y2K

mtt

نام این موتورسیکلت به عنوان سریعترین موتورسیکلت در رده production در کتاب رکوردهای گینس به ثبت رسیده است. در این دستگاه از یک موتور turbo shaft ساخته رولزرویس استفاده شده که انرژی گرمایی را از اگزوز دریافت کرده و آن را به نیروی پیشران تبدیل می کند. این موتور قادر به تولید ۳۲۰ اسب بخار نیرو است که حداکثر سرعت Y2K را به ۳۶۵ کیلومتر در ساعت می رساند.

۲- Suzuki Hayabusa

hayabusa

سوزوکی نام هایابوسا را از روی سریعترین پرنده جهان یعنی نوعی شاهین الهام گرفته است. حداکثر سرعت پرنده آتشین سوزوکی به ۳۹۷ کیلومتر در ساعت می رسد که توان خود را از یک موتور ۱۳۹۷ سی سی ۴ سیلندر با قدرت ۱۹۷ اسب بخار تامین می کند. سرعت صفر تا صد هایابوسا تنها ۲.۵ ثانیه است که قادر به رقابت با سریعترین ماشین های جهان می باشد.

۱- Dodge Tomahawk

tomahawk

اما می رسیم به صدرنشین فهرست سریعترین موتورسیکلت های جهان. Tomahawk ساخت کمپانی دوج بیش از آنکه به یک موتورسیکلت شبیه باشد، مشابه موتور تانک مانند بتمن است. در این دستگاه از یک موتور V-10 وایپر با قدرت ۵۰۰ اسب بخار استفاده شده است و صفر تا صد آن تنها ۱.۵ ثانیه طول می کشد. حداکثر سرعت Tomahawk هم به ۳۵۰ مایل در ساعت یا ۵۶۳ کیلومتر در ساعت می رسد. با وجود اینکه بر خلاف سایر موتورسیکلت ها در این هیولا از ۴ چرخ با آرایش ۲ به ۲ کنار هم استفاده شده اما بعید می دانیم کسی جرات داشته باشد روی موتورسیکلتی سوار شود که ۵۶۳ کیلومتر در ساعت سرعت می رود! Tomahawk در سال ۱۰۰۳ در نمایشگاه خودروی آمریکای شمالی رونمایی شد و تنها ۹ دستگاه از آن در سراسر جهان ساخته شده است.

منبع: سخت افزار


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا