یزدفردا:تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۴/تا سال ۹۶ هیچ خودروی جدیدی در ایران تولید نمی شود

کارشناسان معتقدند که ورود خودرو به رکود و رشد منفی آن در ۶ ماه نخست امسال ناشی از نبود تقاضا و انتظار مشتریان برای کاهش قیمت خودرو و ورود محصولات جدید به بازار است.
تا سال ۹۶ هیچ خودروی جدیدی در ایران تولید نمی شود
به گزارش دنیای اقتصاد ، کارشناسان معتقدند که ورود خودرو به رکود و رشد منفی آن در ۶ ماه نخست امسال ناشی از نبود تقاضا و انتظار مشتریان برای کاهش قیمت خودرو و ورود محصولات جدید به بازار است.

مشاور انجمن خودروسازان عامل اصلی رکود در بازار خودرو و کاهش شدید تولید انواع خودرو سواری در شهریور ماه امسال را کمبود تقاضا دانست و گفت: پس از توافق وین مردم به امید آنکه کالاها با کاهش قیمت مواجه شوند از خرید دست نگه داشته اند که خودرو نیز از این امر مستثنی نبوده است.

داوود میرخانی‌رشتی افزود: رکود سراسری در بازارهای داخلی و خارجی را می توان یکی دیگر از دلایل کاهش تولید خودرو دانست که اثر آن بر صنعت خودرو کشور پدیدار شده و باعث کاهش قابل توجه تولید خودرو در شش ماه نخست امسال نسبت به سال قبل شده است.

مدیر عامل شرکت ایران‌خودرو در دهه ۶۰ گفت: رکود در بازار خودرو از سال ۹۱ آغاز شد، اما در سال ۹۳ با توجه به اینکه تقاضای انباشته ای وجود داشت بازار کمی روی رونق به خود دید و بعد از آن دوباره وارد رکود شد چون قدرت در خرید مردم تغییری به وجود نیامد. از این رو بعید است فعلا با رونق در بازار خودرو مواجه شویم مگر آنکه سیاست فروش خودروسازان تغییر یابد که در غیر این صورت رکود کماکان مهمان بازار خواهد بود.

این کارشناس صنعت خودرو افزود: یکی از راه‌های خروج خودرو از رکود فعال کردن لیزینگ‌هاست و اگر مشکل آنان در خصوص پرداخت مالیات بر ارزش افزوده برطرف شود و وزارت اقتصاد آنان را به عنوان موسسات مالی و اعتباری بپذیرد، می توان با فعال کردن لیزینگ‌ها تا حدی به بازار خودرو تحرک بخشید.

او با اشاره به انتظار برخی مشتریان برا یورود محصولات جدید به بازار خودرو گفت: خودروسازن پس از توافق وین نتوانستند انتظارات مردم را کنترل کنند و ورود هیات‌های مختلف خارجی را در بوق و کرنا کردند تا مردم گمان کنند که به زودی خودروهای جدید وارد کشور خواهد شد این در حالیست که تولید هر محصول جدید به مدت زمانی حداقل دو ساله نیاز دارد.

نجفی‌منش: تا سال ۹۶ از خودرو جدید خبری نیست

در همین رابطه محمدرضا نجفی منش، دبیر انجمن خودروسازان کشور با اشاره انتظارات غیرمنطقی به وجود آمده در بازار خودرو برای کاهش قیمت‌ها گفت: تولید خودرو جدید مستلزم طی مراحلی از مذاکره تا عقد قرار داد و پس از آن تجهیز خودروسازان و تامین قطعات است که چنین پروسه‌ای حداقل به دو سال زمان نیاز دارد از این رو مردم تا سال ۹۶ بهتر است منتظر ورود محصول جدیدی از سوی خودروسازان داخلی نباشند.

او افزود: اگر به سرنوشت قراردادهای قبلی منعقد شده در صنعت خودرو ایران نگاه کنیم متوجه خواهیم شد که هیچ‌کدام از این قراردادها زودتر از دوسال اجرایی نشده‌اند که نمونه اخیر آن همین خودرو ال۹۰ است.


 

تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۴


 
 
 

شستشوی خشک موتور خودرو

وسایل نقلیهٔ مدرن دارای قسمت‌های الکترونیکی زیادی مانند واحد کنترل الکترونیکی، جعبه فیوزها، سوئیچ‌ها و تعداد زیادی از اتصالات دیگر هستند که هیچ‌کدام از این اجزاء با آب رابطهٔ خوبی ندارند.

به گزارش اخبار خودرو ،همه ما یک موتور تمیز و خشک را دوست داریم و هر از گاهی با آب آن را می‌شوییم، ولی از سوی دیگر یک مشکل وجود دارد. وسایل نقلیهٔ مدرن دارای قسمت‌های الکترونیکی زیادی مانند واحد کنترل الکترونیکی، جعبه فیوزها، سوئیچ‌ها و تعداد زیادی از اتصالات دیگر هستند که هیچ‌کدام از این اجزاء با آب رابطهٔ خوبی ندارند. اسپری کردن این اجزاء ظریف الکتریکی با جت H2O و یا بخار هم به احتمال زیاد نتیجه بدهد ولی با آن هم دو حالت ممکن است، در بهترین حالت، موتور روشن نمی‌شود و در بدترین حالت، پرداخت خسارت‌های زیاد و تعمیرات گران است. پس شما باید راه دیگری را در پیش بگیرید.

dryclean_01-500x304

پیشرفت خودروها و پیچیدگی مدارات الکترونیکی در آن‌ها، همگی خواستار تغییر روش تمیز کردن موتور و اجزای برقی آن شده است، و در حال حاضر فقط یک جایگزین وجود دارد؛ یخ خشک.

مبانی

دستگاه Polarjet 600 محصولی از شرکت “هانس” می‌باشد. یخ خشک به شکل گلوله‌های کوچک (۱.۵ و ۳.۰ میلی‌متری برای استفاده در صنعت خودرو که مخصوص شستن تخصصی موتور خودرو است)، در این دستگاه بارگذاری شده و با فشار بسیار زیاد در جسم کثیف رسوخ پیدا می‌کند. سرعت خروج این ماده۳۶۰ کیلومتر در ساعت است. هوای فشرده در مخزن این دستگاه معادل ۶.۰ بار است که نیروی لازم برای خروج یخ خشک را مهیا می‌کند، لازم به ذکر است که یخ خشک در دمای منفی ۷۸ درجه سانتی‌گراد در این دستگاه آماده تمیز کردن خاک، و کثیفی‌های موتور خودرو است.

Polarjet-Machine-02-500x281

انرژی جنبشی یخ خشک باعث روند کاهش نیروی چسبندگی خاک می‌شود. بزرگ‌ترین مزیت استفاده از یخ خشک این است که پالایش شده و آن را از حالت جامد به حالت گاز (CO2) تبدیل می‌شود. نتیجه این می‌شود که بدون به خطر انداختن اجزاء و قطعات الکترونیکی موتور، و بدون وارد کردن ذره‌ای مایع، آلودگی را می‌زداید و تمیزی فوق‌العاده‌ای را به ارمغان می‌آورد.

Polarjet-Machine-500x304

تست

برای اینکه بفهمیم، دستگاه Polarjet تا چه میزان در زدودن آلودگی‌ها و پاک کردن خاک و چربی‌ها مؤثر واقع می‌شود، یک آزمایش بر روی موتور تویوتا پرادو V6 مدل ۲۰۰۷ انجام دادیم. از آنجا که پرادو یک خودروی آفرود به حساب می‌آید، و صاحب خودرو نیز، با آن بیشتر در مسیرهای خاکی و ناهموار گشت‌وگذار می‌کرده است، خاک و کثیفی هفت ساله روی موتور نشسته است که مطمئناً برای زدودن آن‌ها، آب راه گشا نیست. توسط کمپرسور دیزلی قابل حمل Polarjet که مجهز به یک دستگاه رطوبت زا نیز می‌باشد با مخزنی ۱۲ کیلویی پر از گلوله‌های کوچک یخ خشک، با فشار یک کلیک کارمان را شروع کردیم و توانستیم در کمی بیش از یک ساعت، به‌خوبی آلودگی‌ها، چربی‌ها و خاک‌های به جا مانده از چندین سال را بزدایم. دستگاه به‌خوبی از عهدهٔ کار خود برآمد و به‌طور کامل توانست موتور خودرو را عاری از هرگونه کثیفی به ما تحویل دهد، و به لطف سازندهٔ این دستگاه و عملکرد یخ خشک، هیچ آسیبی به قسمت‌های الکترونیکی موتور وارد نشد و پس از اتمام کار، موتور با یک استارت روشن شد و به خوبی کار می‌کرد.

Polarjet-Machine-1-500x304

نتیجه گیری

این آزمون ثابت کرد که روند شستشوی موتور خودروهای مدرن بدون استفاده از قطره ای آب و آسیب رساندن به اجزا الکترونیکی کاملاً امکان‌پذیر است. گرچه هزینه‌های استفاده از این دستگاه یخ خشک و تجهیزات آن به دلیل کمیاب بودن کمی گران است ولی روند نزولی هزینه‌ها در این تکنولوژی کاملاً مشهود است. با این حال، سطح آگاهی مردم نسبت به مزایای این تکنولوژی رشد می‌کند، هزینه‌های تمیز کردن خشک موتور خودرو باید پایین بیاید و استفاده از آن در آینده ای بسیار نزدیک برای همگان ممکن خواهد بود.

راهنمایی برای تمیز کردن موتور با استفاده از تکنولوژی یخ خشک

  • یک روند حرکتی بالا به پایین را تکرار کنید.
  • استفاده مقدار کمی آب، ایرادی ندارد.
  • از پاک‌کننده‌های مخصوص موتور به‌عنوان کنده شدن خاک‌های چسبیده و دوده می‌توان استفاده کرد.
  • با یک پارچه تمیز مواد را پاک کنید.
  • پس از تمیز کردن نیز می‌توانید با محصولی به نام Swissvax Sine که از همین شرکت “هانس” می‌باشد اجزای مختلف موتور را براق‌تر نشان دهید، همچنین از گردوغبار محافظت نماید.

منبع:پدال

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا