یزدفردا:تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۴/فراخوان داوطلبانه فولکس در استرالیا

شرکت فولکس‌ واگن استرالیا که زیرمجموعه فولکس آلمان است اعلام کرد به طور داوطلبانه همه خودروهایی را که مجهز به نرم‌افزار تقلب در میزان انتشار گازهای آلاینده هستند فراخوان می‌کند.

به گزارش دنیای اقتصاد ،شرکت فولکس‌واگن استرالیا که زیرمجموعه فولکس آلمان است اعلام کرد به طور داوطلبانه همه خودروهایی را که مجهز به نرم‌افزار تقلب در میزان انتشار گازهای آلاینده هستند فراخوان می‌کند. به گزارش رویترز، فولکس استرالیا برآورد کرد حدود ۱۰۰ هزار دستگاه از این خودروها در این کشور وجود دارند. پیشتر تعداد کل این خودروها ۹۰ هزار دستگاه اعلام شده بود، اما فولکس‌ واگن استرالیا روز جمعه اعلام کرد دفتر مرکزی این شرکت در آلمان ۶ هزار و ۴۴۴ دستگاه خودرو دیگر را که مجهز به این نرم‌افزار هستند، شناسایی کرده است. فولکس‌ واگن استرالیا هنوز جدول زمانی برای فراخوان این خودروها اعلام نکرده است، اما این فراخوان هم‌راستا با برنامه دفتر مرکزی در فراخوان ۱۱ میلیون دستگاه خودرو در سراسر جهان خواهد بود. شرکت فولکس‌ واگن آلمان قرار است این فراخوان را از ماه ژانویه آغاز کند.

تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۴/برترین خودروهای جمع و جور
امروزه خودروهای جمع و جور با توجه به تراکم شهرها و ترافیک و کمبود جای پارک و مقرون به صرفه بودن در سفرهای کوتاه درون‌شهری، مورد استقبال قرار گرفته‌اند.
برترین خودروهای جمع و جور

  امروزه خودروهای جمع و جور با توجه به تراکم شهرها و ترافیک و کمبود جای پارک و مقرون به صرفه بودن در سفرهای کوتاه درون‌شهری، مورد استقبال قرار گرفته‌اند.

فرمول معمول برای ارائه یک مدل ساب‌کامپکت ترکیب یک قیمت اولیه پایین با هزینه‌های مالکیت کم و اضافه‌کردن شرایط راحتی کافی و کارآیی مناسب برای جذب خریداران است. فرمولی که چندان فریبنده نیست، اما در کنار برخی استثناها، برای دهه‌ها در این کلاس خودرویی حکمفرما بوده است. البته خوشبختانه یک دوره جدید دیگر در پیش روی ما قرار دارد؛ جایی که سبک، بهینه‌سازی و لذت واقعی رانندگی، کیفیت گزینه‌های موجود در بین «ساب‌کامپکت‌ها» را افزایش می‌دهند. در ادامه، مدل‌های موجود در این کلاس را بررسی می‌کنیم.

 
سایون iA
iA که درواقع یک مزدا ۲ در زیر یک پوسته دیگر است، با ظاهری زیبا و فهرست بلند امکانات خود، کمتر می‌تواند به‌عنوان یک وسیله حمل‌ونقل ساده توصیف شود. موتور صرفه‌جوی ۵/۱ لیتری ۴ سیلندر با قدرت ۱۰۶ اسب‌بخار در iA می‌تواند با یک گیربکس ۶ سرعته دستی یا اتوماتیک همراه شود و تجهیزاتی مانند سیستم ایمنی پیش‌برخورد در سرعت‌های پایین، قابلیت ارتباط بلوتوث و نمایشگر ۷ اینچی برای سیستم اطلاعات و سرگرمی، این خودرو را تبدیل به گزینه‌ای مجهز در کلاس خودروهای ساب‌کامپکت می‌کنند. در تنها نسخه‌ای که از سایون iA ارائه می‌شود، امکاناتی چون کلید فشاری استارت، یک دوربین نمای عقب، کروز کنترل، یواس‌پی و درگاه‌های ورودی اضافی برای سیستم صوتی به چشم می‌خورند؛ مهم‌تر از همه اینکه همه اینها با استفاده از یک دکمه در کنسول وسط یا نمایشگر لمسی قابل‌کنترل هستند.

 
هوندا فیت
هوندا فیت ثابت کرده که یک خودروی کوچک هم می‌تواند چیزی از خودروهای دیگر کم نداشته باشد؛ چراکه به شکلی مناسب، صرفه‌جویی اقتصادی، تطبیق‌پذیری و حتی اندکی «شیطنت» را با یکدیگر ترکیب کرده است. موتور ۵/۱ لیتری ۴ سیلندر در این مدل، قدرتی به میزان ۱۳۰ اسب‌بخار تولید می‌کند که برای انتقال قدرت می‌توان از هر کدام از یک گیربکس ۶ دنده دستی به‌صورت استاندارد و یا یک سیستم سی‌وی‌تی به صورت تجهیزات استفاده کرد. شاسی، کنترل بسیار خوبی را در اختیار شما قرار می‌دهد، اما سیستم ترمز، شرایط متوسطی دارد. همچنین فضای پای زیادی در صندلی‌های عقب فراهم شده و در همین حال، با جمع‌کردن صندلی‌ها می‌توان به فضایی برابر ۱۵۰۰ لیتر برای حمل وسایل دست یافت. در مدل جدید از هوندا فیت، کیفیت مواد و طراحی به میزان قابل‌توجهی افزایش یافته‌اند. درها و داشبورد، طراحی‌های زیبا و جالبی پیدا کرده‌اند و همین‌طور، طرح‌های «فاکس‌لومینیوم» داشبورد، دستگیره درها و هواکش‌ها، جلوه خاصی ایجاد کرده است.

 
فورد فیستا
کوچکترین سدان و ۴ در هاچ‌بک فورد، با داشتن عملکردی مناسب در مصرف سوخت، دینامیک رانندگی بسیار خوبی نیز در اختیار قرار می‌دهد. برای فورد فیستا ۲ گزینه برای پیشرانه در دسترس هستند؛ یک موتور استاندارد ۱۲۰ اسب‌بخاری ۴ سیلندر و تجهیزات موتور توربوی ۳ سیلندر با قدرت ۱۲۳ اسب‌بخار. همچنین دارای یک گیربکس ۵ دنده دستی استاندارد است و در همین حال، می‌توان از تجهیزات گیربکس پر سر و صدای ۶ سرعته اتوماتیک نیز استفاده کرد. با توجه به قیمت فیستا، شرایط داخل کابین اینخودرو چیزی فراتر از حد انتظار است. ولی در عین حال، فهرست ویژگی‌های استاندارد و تجهیزات، در کمترین حالت ممکن هستند. در هر صورت، سواری آرام و متعادلی در این خودرو مشاهده می‌شود و ترمزهای قابل پیش‌بینی، باعث شده‌اند تجربه دلچسبی از رانندگی با آن ایجاد شود.

 
شورولت سونیک
شورولت سونیک در مدل‌های سدان و هاچ‌بک، با طراحی عضلانی، سطح بالای امکانات و هندلینگ چابک و با عکس‌العمل بالا، گزینه‌ای جذاب در بین خودروهای حاضر در این کلاس است. سونیک دارای ۴ سطح تریم، مجموعه‌هایی از رنگ‌های سرزنده و جوان‌پسند و ۲ گزینه پیشرانه است. موتور استاندارد ۸/۱لیتری و موتور تجهیزات ۴/۱ لیتری توربو، هر ۲قدرتی برابر ۱۳۸ اسب‌بخار دارند، ولی موتور توربو منحنی گشتاور بسیار خوشایندتری دارد و گیربکس‌دستی نیز مکمل آن است.

 
تویوتا یاریس
در رقابت سختی که در این کلاس وجود دارد، تویوتا یاریس بسیار خوب ساخته شده اما در عین حال، گزینه چندان قابل‌توجهی نیست. این مدل که به ۲فرم ۲ یا ۴ در هاچ‌بک در دسترس قرار می‌گیرد، طراحی تازه و امیدوارکننده تویوتا را به نمایش می‌گذارد و همین‌طور از سیستم اطلاعات و سرگرمی Entune استفاده می‌کند. از هر ۲ گزینه گیربکس ۵ دنده دستی و ۴ سرعته اتوماتیک می‌توان برای انتقال قدرت در یاریس استفاده کرد، اما استفاده از گیربکس دستی برای بیرون‌کشیدن بیشترین لذت ممکن از موتور ضعیف ۵/۱ لیتری ۴ سیلندر پیشنهاد می‌شود.
تویوتا علاوه بر بازسازی ظاهر یاریس برای مدل ۲۰۱۵، در زمینه شاسی و سیستم تعلیق نیز تغییراتی انجام داده؛ موضوعی که باعث‌شده یاریس به شکل شگفت‌انگیزی «سریع» باشد. در همین حال، یاریس اس‌ای یک سیستم تعلیق با صلبیت بیشتر و ترمزهای با کیفیت بهتر دریافت کرده است.

 
هیوندای اکسنت
هیوندای با ساخت خودروهای مقرون‌به‌صرفه، کاربردی و حتی با طراحی جذاب، خود را به بازار شناسانده و مدل اکسنت، نمونه‌ای کامل از این موضوع است. هیوندای که به فرم‌های سدان و ۴ در هاچ‌بک در دسترس قرار می‌گیرد، سطحی فراتر از میدان رقابت در این کلاس خودرویی به نمایش می‌گذارد. در این مدل، موتور استاندارد ۶/۱ لیتری ۴سیلندر با قدرت ۱۳۷ اسب‌بخار می‌تواند با هر کدام از سیستم‌های گیربکس ۶ دنده دستی یا ۶ سرعته اتوماتیک همراه شود که در هر صورت، مصرف سوخت بسیار مناسبی خواهد داشت. در همین حال، یک گارانتی ۱۰ساله/ ۱۰۰هزار مایل برای پیشرانه درنظر گرفته شده است. کابین اکسنت با اینکه سکوت و راحتی مناسبی دارد، ولی از مواد پلاستیکی سطح پایینی که در آن به کار گرفته شده، رنج می‌برد.

 
شورولت اسپارک
شخصیت اسپارک (جرقه)‌ بسیار آرام‌تر از عنوانی است که برای آن انتخاب شده، با این حال، آنهایی که به دنبال یک رانندگی ساده در شهر هستند، از آن راضی خواهند بود. در این خودرو برای انتقال قدرت ۸۴ اسب‌بخار موتور ۲/۱ لیتری ۴ سیلندر دو گزینه گیربکس ۵ دنده دستی و سیستم سی‌وی‌تی درنظر گرفته شده است. در هر صورت، اسپارک با ۴ در، یک «هاچ» و فضایی برای ۴ سرنشین، خودروی مناسبی به نظر می‌رسد. با وجود طول ۳۶۷۵ میلی‌متری اسپارک، فضای داخل کابین این خودرو به نسبت جادار است. یک راننده ۲ متری می‌تواند به راحتی پشت فرمان قرار گیرد و در همین حال، فضای مناسب برای حضور یک سرنشین بزرگسال در پشت‌سرش وجود دارد. در همین حال، با جمع‌کردن صندلی‌های عقب، فضایی به اندازه ۸۷۸ لیتر برای حمل وسایل در اسپارک ایجاد می‌شود. مدل جدید اسپارک در ژانویه ۲۰۱۶ روانه بازار می‌شود.

 
اسمارت فورتو
مدل خپل و بامزه فورتو، خودرویی است که برای شهر ساخته شده اما در عین حال، رانندگی با آن در یک جاده بادگیر می‌تواند لذتبخش نیز باشد. موتور توربوی ۳ سیلندر که در عقب قرار گرفته، قدرتی به میزان ۸۹ اسب‌بخار دارد و می‌تواند با هرکدام از سیستم‌های گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک یا ۵ سرعته دستی همراه شود. ابعاد کوچک این خودرو به راننده اجازه می‌دهد که در مکان ممکن پارک کند و دایره گردش ۹۵/۶ متری آن، قابلیت مانور بی‌نظیری برایش ایجاد کرده است. ارتفاع بلند بدنه باعث ایجاد حس جادار بودن و فضای مناسب برای راننده و مسافر شده است، ولی با این حال، همچنان فضای صندوق عقب محدود است. در هر صورت، اسمارت فورتو ۲۰۱۶ با توجه به قابلیتش در پارکینگ و مانورها، هیچ همتایی ندارد.

 
کیا ریو
ریو طراحی بسیار خوبی دارد، مجهز بوده و یک سدان یا «هاچ‌بک ۴» مقرون‌به‌صرفه در زمینه مصرف سوخت است ولی به عنوان یک خودرو در زیر پای راننده هیچ‌گونه جذابیتی ندارد. موتور ۶/۱ لیتری ۴سیلندر قدرتی معادل ۱۳۸ اسب‌بخار تولید می‌کند و با استفاده از یک گیربکس ۶ دنده‌دستی یا یک سیستم کُند ۶ سرعته اتوماتیک، چرخ‌های جلو را به حرکت در می‌آورد. همچنین سیستم فرمان مبهم و سردرگم کمک زیادی به تصاحب دل‌های علاقه‌مندان به اتومبیل نمی‌کند. در همین حال، کیفیت ساخت، از نقاط قوت این خودرو است. این موضوع در کنار یک کابین بهینه، مجموعه تجهیزات استاندارد و تجهیزات‌های راحتی در دسترس، ارزش بسیار خوبی برای «ریو» ایجاد کرده است.

 
فیات ۵۰۰
مدل کوچک ۵۰۰ از فیات، یکی از بانمک‌ترین خودروهایی است که تا به حال دیده‌ایم و ارزان‌ترین مدل ایتالیایی است که در بازار وجود دارد. در همین حال، با پیشرانه ۱۰۱ اسب‌بخار حاصل از یک موتور ۴ سیلندر، یکی از کُندترین خودروها نیز محسوب می‌شود. البته خوشبختانه، یک مدل توربو با قدرت ۱۳۵ اسب‌بخار و همین‌طور یک مدل مسابقه‌ای ۱۵۷ اسب‌بخار ۵۰۰ آبارث نیز می‌توان انتخاب کرد.

 
نیسان ورسا نوت
طراحی زیبا، فضای جادار در صندلی‌های عقب و مصرف سوخت بسیار پایین، البته باز هم چیزهایی نیستند که بتوانند باعث جذابیت فوق‌العاده برای ورسا نوت شوند. موتور ضعیف ۶/۱ لیتر ۴ سیلندر در این خودرو، قدرتی به میزان ۱۰۹ اسب‌بخار تولید می‌کند و می‌تواند با هر کدام از سیستم‌های انتقال قدرت ۵ دنده دستی یا سی‌وی‌تی همراه شود. درباره لذت رانندگی در ورسا چیز خاصی نمی‌توان گفت، ولی به جای آن، به لطف یک سیستم تعلیق نرم، رفتار با متانت آن در بزرگراه‌ها به چشم می‌آید.

 
نیسان ورسا
ورسا برای عنوان «ارزان‌ترین خودرو در امریکا» ساخته شده است؛ بنابراین اگر یک خودروی نو و ارزان می‌خواهید، نیسان آن را برای شما آماده کرده است. در این سدان، مواد با کیفیت پایینی به کار رفته‌اند. البته موتور ۶/۱ لیتری با قدرت ۱۰۹ اسب‌بخار با وجود شتاب کُند ولی مصرف سوخت مناسبی دارد. ورسا برای مدل ۲۰۱۵، برخی ویژگی‌های «سنترا»، از جمله جلوپنجره و چراغ‌های جلوی جدید، روشنایی ال‌ای‌دی برای نشانگرها و ارتقای طراحی را داخلی دریافت کرده است؛ اما بزرگترین نقطه قوت ورسا هنوز فضای جادار موجود در صندلی‌های عقب و صندوق عقب است. در هر حال، نیسان ورسا هنوز هم یک گزینه برای داشتن یک خودروی نو و ارزان برای کسانی است که در غیراین صورت، باید به سراغ یک خودروی دست‌دوم بروند.

 
میتسوبیشی میراژ
این مدل پایه هاچ‌بک ۴ در، رنگ خود را از جعبه آب‌نبات‌ها گرفته و دارای یک گارانتی طولانی‌مدت و حداکثر مصرف جاده‌ای ۵/۳۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است. میراژ قابلیت مانور بالایی دارد و با وزن یک تُن، به راحتی می‌توان آن را هدایت کرد. در این خودرو، موتور ۲/۱ لیتری ۳ سیلندر با قدرت ۷۴ اسب‌بخار می‌تواند با یک گیربکس ۵ دنده‌دستی یا یک سیستم سی وی تی همراه شود، اما در هیچ‌یک از این حالت‌ها، نباید انتظار چندانی از عملکرد آن داشت. در واقع، میراژ یکی از معدود خودروهایی است که باعث می‌شود محدودیت‌های سرعت در جاده‌ها منطقی جلوه کنند.

منبع:صمت

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا