میبد ؛ شهر کار مضاعف ، همت مضاعف

انعکاس مطبوعات دریزدفردا : نشریه جامع میبد
از قدیم الایام مردمان مناطق کویر را با کار و تلاش و همت می شناسیم. این کار و تلاش و همت در بعضی مناطق بیشتر از جاهای دیگر خود را نشان داده است. میبد ، شهری که از زمان های گذشته نام و یاد آن و مردمانش را با کار و تلاش مضاعف تر از سایر مناطق می شناسیم. وجود قنات ها ، آب انبارها ، برج و باروها ، مساجد ، باغ ها ، کارگاه های زیلو و سرامیک سنتی و امروزه صنعتی و بسیاری از دستاوردهای دیگر در گذشته و امروزه ، وجود شهرک های صنعتی در اطراف شهر و کارخانجات متعدد نشان از این واقعیت دارد. با این تعاریف و اوصاف حال به چند مبحث می پردازیم.

1- نگاه مردمان این شهر به صنعت و کار صنعتی و روابط مردم با کارگران و کارفرمایان

2- نگاه مسئولین استان و شهرستان به صنعت و مراکز تولیدی و همچنین توجه به کارفرمایان و کارگران و اقدامات مسئولین جهت توجه بیشتر به این قشر

3- استفاده مسئولین شهر از مکان های تولیدی و صنعتی به عنوان منبع درآمدی برای شهر و استفاده صحیح از مالیت و دارایی ها و مقدار استفاده از آنها برای شهر.

ما در اینجا همه این بحث ها و گفتگوها و درددل های بسیاری از کارفرمایان و کارگران و همه کسانی که به نحوی با صنعت شهر میبد در ارتباط هستند را به صورت چند سؤال مطرح می کنیم و قضاوت و جواب سؤال ها را بر عهده کسانی می گذاریم که سؤالات مربوط به ایشان است.

1) نسبت جمعیت کارگری شهرستان میبد نسبت به شغل های دیگر را همه می دانیم. اگر مراسم گوناگون ، یادبودها و تدارک برنامه هایی از طرف مسئولین برای گرامیداشت اقشار مختلف جامعه را با برگزاری این مراسم برای گرامیداشت و قدردانی از گارگران مقایسه کنیم ، سؤالی در ذهن ما شکل می گیرد که جواب آن قابل تأمل است.

2) در پایان سال هایِ مالی ، شرکت ها مبالغ هنگفتی از طریق مالیت و دارایی پرداخت می کنند. این مبالغ در کجا هزینه می شود و چه مقدار از آن صرف شهر میبد می شود؟

3) مسئولین شهر میبد تا چه اندازه از مشکلات قشر کارگری و کارفرمایی اطلاع دارند؟ مشکلاتی از قبیل امنیت سرمایه گذار ، امنیت شغلی کارگران ، وضعیت اقتصادی خانواده های کارگری و ایجاد تعاونی ها، امکانات رفاهی و تفریحی برای این قشر و اطلاع از وضعیت مسکن کارگران.

4) جلب سرمایه گذاران میبدی که در شهرهای دیگر هستند که چه بسا سرمایه خود را در همان شهرها و شهرهای اطراف ما به کار گرفته اند. آیا واقعا ً مسئولین هیچ اقدامی در این رابطه انجام داده اند؟

5) در مقابل کارخانجاتی که در همین شهر به تعطیلی کشیده شده و مسایلی که برای شهر پیش آورده ، اعم از بیکاری کارگران ، ناامیدی سهامدار و سرمایه گذار و هزاران مشکل جانبی این قضیه ، مسئولین چه اقدامی کرده اند؟

و در پایان به مردم ، مسئولین ، سرمایه گذاران و کارگران می گوییم:

« بیایید کاری کنیم که سرمایه گذار با افتخار بگوید: در میبد سرمایه گذاری کرده ام ، کارگر با افتخار بگوید: در میبد کار می کنم، و مسئولین به این دو قشر افتخار کنند و مردم هم به مسئولین شهرشان »

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا