از همان ابتدایی که خودرو اختراع شده است مسابقات اتومبیل ارنی نیز بوده اند و افراد با خودروهای خودشان به مسابقه با یکدیگر پرداخته اند. این مسابقات تلفات زیادی نیز در طول این سال ها برجای گذاشته است.

 
** مسابقات تی تی
 
 
http://www.yazdfarda.com/media/news_gal/file_28937.jpeg
 
یکی از بزرگترین مسابقات موتورسواری هر ساله در جزیره کوچکی در ساحل انگلستان برگزار می شود که نزدیک به 100 سال قدمت دارد.  این مسابقات که بانام تی تی شناخته می شوند 4 روز طول می کشد که در آن شرکت کننده ها در بخش سرعت و زمان به رقابت می پردازند. این مسابقات در خیابان های این جزیره انجام می شود به همین علت امنیتی که پیست ها دارند در ان دیده نمی شود. از سال 1907 تا به امروز نزدیک به 230 شرکت کننده جان خودشان را در حین مسابقه از دست داده اند. این تعداد جدا از مجروحین و کشته شدگانی است که در میان تماشاچیان حضور داشتند.
 
** مسابقات ایندای 500
 
 
http://www.yazdfarda.com/media/news_gal/file_28938.jpeg
 
این مسابقات هر ساله در ماه می در پیست "ایندیاناپلیس" برگزار می شود. این سری مسابقات فرمول یک را می توان معروف ترین مسابقه رانندگی سرعت در دنیا دانست چرا که هر ساله افراد زیادی را به خود جذب می کند. ایندای 500 به غیر از جذابیت های سرعت هر ساله راننده و تماشاچیانی را نیز به کام مرگ می کشاند. از سال 1911 که اولین تصادف در این پیست رخ داد تا به امروز نزدیک به 40 راننده جان خودشان را از دست داده اند. در یک نمونه عجیب در سال 1931 پسر بچه ای که خارج از پیست در حالی بازی بود به خاطر سقوط لاستیک روی سرش جانش را از دست داده بود. این لاستیک پس از تصادفی که در مسابقه رخ داد از پیست خارج شده بود.
 
** موتودرام
 
 
http://www.yazdfarda.com/media/news_gal/file_28939.jpeg
 
 در دهه 1930 میلادی مسابقاتی عجیب در پیست "موتودرام" آمریکا برگزار می شد که شباهت های خاصی با ناسکار امروزی داشت. در این مسابقات شرکت کننده ها با موتور یا خودروهایی که ارتقا یافته بودند به بالاترین حد سرعت خود می رسیدند اما با توجه به اینکه خودروهای آن زمان ایمنی لازم را نداشتند به راحتی از کنترل خارج شده و حادثه می آفریدند. مردم در آن سال ها این مسابقات را با نام "قاتل رانندگان" می شناختند. تنها در یکی از حادثه های این پیست 4 کودک از میان تماشاچیان به همراه راننده کشته شدند و نزدیک به 10 نفر هم به شدت زخمی شدند.
 
** ماکائو جی پی
 
 
http://www.yazdfarda.com/media/news_gal/file_28940.jpeg
 
چینی ها هر ساله یکی از رقابت های موتور سواری را در ماه نوامبر برگزار می کنند. در این سری مسابقات که در ماکائو برگزار می شود خودروهای فرمول 3 نیز شرکت می کنند. تمامی شرکت کننده ها در ماکائو از سرعت های بالای 200 کیلومتر برساعت صحبت می کنند و این درحالی است که پیست از مناطق خیابانی نیز تشکیل شده است و پیچ های خطرناک فراوانی در آن دیده می شود. از سال 1967 که اولین تصادف در این پیست رخ داد تا به امروز نزدیک به 50 راننده جان خودشان را در پیچ های خطرناک آن از دست داده اند.
 
** مسابقات از پاریس تا مادرید
 
 
http://www.yazdfarda.com/media/news_gal/file_28941.jpeg
 
یکی از قدیمی ترین و همچنین خطرناک ترین مسابقات اتومبیل رانی در طول تاریخ مسابقاتی بوده است که در سال های 1903 تا سال 1914 درمسیر میان پاریس تا مادرید برگزار می شد. در این مسابقات 275 خودرو شرکت می کردند. این مسابقات به خاطر نبود امکانات و ایمنی در خودروها بسیار خطرناک بود. یکی از اصلی ترین مشکلات این مسابقه جمعیت بسیار زیاد افراد مشتاق بود که گاهی از میان آن ها کسی کشته  هم میشد. واژگون شدن و خارج شدن از مسیر یکی از عوامل مهم کشته شدن افراد در این مسابقات بود.
 
** مسابقات چندهزار مایلی
 
 
http://www.yazdfarda.com/media/news_gal/file_28942.jpeg
 
این مسابقات بعد از بسته شدن مسابقات پاریس تا مادرید توسط شرکت پورشه، الفارومئو و فراری آغاز شد. در آن زمان خودروهای بسیار سریع شده بودند اما راننده ها همچنان در سطح بسیار پایینی بودند. این مسابقه از برشا تا رم برگزار می شد اما تصادفات وحشتناکی که در آن رخ داد باعث شد که حتی یکی از خون خوارترین انسان های دنیا "بنیتو موسولینی" به سطوح اید و آن را ممنوع کند. البته سال های بعد از ان همچنان این مسابقه با نام های مختلف در خیابان های شهر برگزار می شد و هر بار تلفات زیادی برجا می گذاشت. این مسابقه در سال 1957 به خاطر یک تصادف بسیار سخت و کشته شدن نزدیک به 12 نفر بسته شد.
 
** مسابقات باجا 1000
 
 
http://www.yazdfarda.com/media/news_gal/file_28943.jpeg
 
یکی از اولین مسابقات خارج از جاده ای که در دنیا برگزار شده است باجا 1000 نام دارد و در منطقه باجا در جنوب کالیفرنیا برگزار می شود. این مسابقات هر ساله جان انسان های زیادی را گرفته است و تصادف های بسیاری در آن رخ می دهد. از جمله مهمترین اتفاقات سقوط و یا افتادن در چاله های عمیقی که در آن منطقه وجود داشت بود. این مسابقات همچنین محلی برای خلافکاران است تا بتوانند از این مسابقات استفاده و به فروش مواد مخدر بپردازند.
 
** مسابقات نوربررینگ
 
 
http://www.yazdfarda.com/media/news_gal/file_28944.jpeg
 
یکی از مرگبارترین مسابقاتی که تا به حال برگزار شده است مسابقات پیست نوربررینگ در آلمان است. این مسابقات که برای خودروهای فرمول 1 برگزار می شود از سال 1927 کار خودش را آغاز کرد و  طی 15 سال ابتدایی جان 5 راننده فرمول یک را گرفت. پس از ان این پیست چندین بار مورد بازرسی قرار گرفت و هر بار میزان خطرناکی آن به یک اندازه بود. تا سال 1970 نزدیک به 25 راننده فرمول 1 جان خودشان را در این مسابقات از دست دادندو به مرور تعداد مسابقات در آن کاهش یافت. این پیست به عنوان خطرناکترین پیست دنیا نیز شناخته می شود.
 
** مسابقات 24 ساعته
 
 
http://www.yazdfarda.com/media/news_gal/file_28945.jpeg
 
یکی از قدیمی ترین و همچنین سخت ترین مسابقات ماشین سواری در دنیا که 90 سال سن دارد مسابقات 24 ساعته فرانسه است. این مسابقات هر ساله در ماه ژوئن برگزار می شود و در آن نه تنها خودروها بلکه راننده های نیز از نظر استفامت و توانایی محک می خورند. این مسابقات با خودروهای بسیار قوی برگزار می شود و بسیاری از خودروهایی که در آن شرکت دارند با سرعت های سرسام آوری حرکت می کنند و همین می تواند دلیلی بر خطرناک بودن این مسابقه باشد. در طی سال هایی که این مسابقه در حال برگزاری است 34 راننده جان خودشان را از دست داده اند.
 
** رالی داکار
 
 
http://www.yazdfarda.com/media/news_gal/file_28952.jpeg
 
شاید هیچ مسابقه ای را نتوان به اندازه رالی داکار معروف و مشهور دانست تقریبا تمام افرادی که تلویزیون نگاه می کنند حداقل یکبار اسم این مسابقه را شنیده اند. رالی داکار در حالی بسیار مشهور است که بسیار مرگبار نیز هست و هر ساله حداقل سه نفر جان خودشان را در این مسابقات از دست می دهند. تا به حال بیش از 50 نفر جان خودشان را در این مسابقه انجام داده اند و افراد بسیار زیادی نیز در صحرا گم شده و تا پای مرگ پیش رفته اند.









  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا