خبر آرشیوی :تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۲
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل:
۶۶ درصد معادن اردبیل غیرفعال است
یزدفردا"گروه معادن: - رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل گفت: در حال حاضر 66 درصد معادن استان اردبیل غیرفعال است در حالی که هفت دهم درصد ذخایر معدنی کشور در این استان واقع شده است.
به گزارش یزدفردا به نقل از معادن و صنايع معدني" سید حامد عاملی عصر امروز در نشست کارگروه‌های تخصصی امور اقتصادی در اردبیل اظهار داشت: ما در 9 ماهه امسال موفق شدیم 56 مورد پروانه بهره‌برداری در بخش صنعت صادر کنیم که این رقم در قیاس با سال گذشته 17 درصد افزایش نشان می‌دهد.

وی در مورد صدور جواز تأسیس تصریح کرد: در این مدت 125 جواز تأسیس صادر شده که 76 درصد در قیاس با مدت مشابه روند رو به رشد و افزایشی را شاهد هستیم.

عاملی با بیان اینکه 66 درصد معادن در استان اردبیل غیرفعال بوده و مابقی نیز به صورت نیمه‌کاره مورد استفاده و بهره‌برداری قرار می‌گیرد، خاطر نشان کرد: از 20 زون معدنی در کشور سه زون در استان اردبیل واقع شده که شامل زون تارم، تالش و ارسباران است.

این مسئول با اظهار تأسف از بهره‌برداری ساده و معادن پیش پا افتاده در اردبیل اضافه کرد: ما غیر از سنگ آهن، پوکه، لاشه سنگ، شن و ماسه هیچ برداشت دیگری را از معادن نداشتیم که ادعا کنیم بخش معدن ما تحول‌آفرین بوده است.

وی از گردآوری و ساماندهی داده‌های اکتشافی برای اجرای یک طرح عظیم و ارزشمند معدنی خبر داد و بیان کرد: ما با بهره‌گیری از ظرفیت استخراج و اکتشاف معادن می‌توانیم بستر اشتغال و رونق اقتصادی را تقویت کنیم به طوریکه در این زمینه شش طرح معدنی برای سال آینده در دستور کار قرار دادیم تا در یک برنامه‌ریزی پنج ساله بتوانیم این شش طرح عمده را عملیاتی و اجرایی کنیم.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان به زمان‌بندی مشخص برای اجرایی شدن این شش پروژه معدنی اشاره کرد و ادامه داد: این پروژه‌ها در مناطق مختلف استان شامل اکتشاف معدن مس در مشگین‌شهر،‌ معادن غیرفلزی در خلخال، ‌طلا و برخی دیگر از اکتشافات است که به تدریج انجام شده و به سرانجام می‌رسد.

عاملی با بیان اینکه قرار است سازمان صنعت، معدن و تجارت سال آینده طرح مطالعات پیش امکان‌سنجی 50 پروژه را به اتمام رسانده و با اعتبارات استانی تحویل دهد، یادآور شد: ما تلاشمان را به کار گرفتیم تا در این زمینه به یک حرکت اساسی و زیربنایی دست بزنیم.

وی در مورد طرح‌های توسعه‌ای به تعداد 35 مورد و طرح‌های ایجادی جدید در بخش صنعت نیز گفت: ‌ما پیگیری‌هایمان را از طریق صندوق توسعه ملی انجام می‌دهیم تا در این زمینه بتوانیم به یک حرکت تأثیرگذار در پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش اقدام کنیم.
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا