خبر آرشیوی :تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۲
آقاجانی :
فولاد هرمزگان دوقلو می‌شود
یزدفردا "گروه صنایع معدنی >فولاد - مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان از موکول شدن عرضه سهام این شرکت در فرابورس به سال آینده خبر داد و گفت: به دلیل وضعیت منفی که در بورس رخ داد قرار شد عرضه سهام فولاد هرمزگان در فرابورس به سال آینده و بعد از بهبود شرایط بورس موکول شود.
مرتضی آقاجانی در گفت وگو با خبرنگار معادن و صنايع معدني" نیوز با اشاره به اینکه فولاد هرمزگان بالغ بر 3000 میلیارد تومان ارزشگذاری شده است، در پاسخ به این سوال که وضعیت تامین مواد اولیه فولاد هرمزگان در چه شرایطی قرار دارد؟ اظهار کرد: ما در حال حاضر در کشور با کمبود گندله مواجه هستیم و آمار و ارقام نیز این موضوع را نشان می دهد. در چنین شرایطی یا معادن باید ظرفیت تولید خود را بالا ببرند و تولید گندله در کشور افزایش یابد و یا اینکه زمینه برای واردات گندله به منظور تامین نیاز واحدهای فولادسازی فراهم شود.

او با اشاره به اینکه سال 1392 برای واردات مواد اولیه سال خوبی نبود، گفت: امسال با مشکلات مختلفی مانند کمبود نقدینگی، تحریم ها و مشکل شدن ارتباطات بانکی مواجه شدیم که همین موارد روی واردات مواد اولیه موردنیاز ما نیز تاثیر منفی گذاشت که البته امیدواریم با توجه به گشایشهای شده در سال 1393 مشکلات کمتر شوند.

مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان توضیح داد: ما برای تولید حدود 1.5 میلیون تن فولاد به حدود 2.5 میلیون تن گندله نیاز داریم. برای سال 1392 تولید 1.3 میلیون تن فولاد را در برنامه داشتیم که با این حساب باید 2.1 میلیون تن گندله سهمیه به ما داده می شد. برای سال 1393 نیز تولید یک میلیون و 350 هزار تن فولاد را در برنامه داریم که برای تولید این میزان فولاد خام به سهمیه 2.4 میلیون تنی گندله نیاز داریم. اگر این نیاز از منابع داخلی تامین شود مشکلی نخواهد بود اما چنین چیزی بعید به نظر می رسد و پیش بینی می کنیم برای سال آینده به واردات بین 400 تا 500 هزار تن گندله نیاز خواهیم داشت. کمبود گندله در کشور قطعی است.

آقاجانی با اشاره به اینکه تولید فولاد هرمزگان تا پایان سال جاری به حدود 1.2 میلیون تن خواهد رسید، اظهار کرد: ما امسال بیش از دو برابر سال قبل تولید داشته ایم.

برنامه های توسعه ای فولاد هرمزگان

وی درباره برنامه های توسعه فولاد هرمزگان نیز توضیح داد: یک برنامه افزایش ظرفیت تولید از 1.5 به 3 میلیون تن در کارخانه فعلی است. با شرکت اس ام اس دماگ برای مستر پلن این پروژه به توافق رسیده ایم. برای مرحله دوم یعنی خرید تجهیزات و نصب عمدتا از منابع داخلی استفاده می کنیم. به همین دلیل از شرکتهای خارجی خواسته ایم تا جوینت های داخلی خود را مشخص و سپس در مناقصه شرکت کنند. اما به هر صورت بخشی از دانش فنی و تکنولوژی انحصاری را همچنان از طرف خارجی تامین خواهیم کرد.

آقاجانی گفت: یک برنامه دیگر نیز ایجاد فولاد هرمزگان 2 با ظرفیت 3 میلیون تن است که قرار است در همین محدوده در منطقه ویژه توسط فولاد مبارکه احداث شود. با این حساب برنامه ریزی بلندمدت برای فولاد هرمزگان رسیدن به ظرفیت تولید 6 میلیون تن در سال است.

مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان افزود: برای ایجاد یک واحد گندله سازی 5 میلیون تنی نیز در حال برنامه ریزی هستیم تا در آینده خوراک فولاد هرمزگان 1 و 2 را تامین کند. ضمن اینکه در حال پیگیری برای ایجاد خط نورد نیز هستیم تا محصول تولیدی در فولاد هرمزگان را به محصولات با ارزش افزوده بالاتر تبدیل کنیم.
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا