خبر آرشیوی :تاریخ انتشار : شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۲
جای خالی ایران در بین غولهای آلومینیومی جهان
یزدفردا "گروه صنایع معدنی >آلومینیوم - سازمان زمین شناسی آمریکا فهرست بزرگترین تولیدکنندگان آلومینیوم جهان را در سال 2013 میلادی منتشر کرد که در این فهرست نام 3 کشور حاشیه خلیج فارس نیز مشاهده می شود. فهرستی که جای ایران در آن خالی است.
به گزارش یزدفردا به نقل از معادن و صنايع معدني" براساس تازه ترین گزارش سازمان زمین شناسی آمریکا (USGS) تولید جهانی آلومینیوم در سال 2013 به 47 میلیون و 300 هزار تن رسید. این در حالی است که تولید آلومینیوم در سال 2012 به رقم 45 میلیون و 900 هزار تن رسیده بود که با این حساب می توان نتیجه گرفت تولید جهانی آلومینیوم در سال قبل رشد 3 درصدی را تجربه کرده است.

چین در سال 2013 حدود 45.5 درصد از تولید جهانی آلومینیوم را به خود اختصاص داد تا با اقتدار کامل لقب بزرگترین تولیدکننده آلومینیوم جهان را در انحصار خود نگه دارد. این کشور سال قبل معادل 21.5 میلیون تن آلومینیوم تولید کرد.

روسیه با 3 میلیون و 950 هزار تن تولید و کانادا نیز با تولید 2 میلیون و 900 هزار تن تولید رده های دوم و سوم این فهرست را بدست آوردند. آمریکا هم با تولید یک میلیون و 950 هزار تن آلومینیوم رده چهارم را به خود اختصاص داد.

در همین حال همسایه جنوبی ایران یعنی امارات متحده عربی که حالا می توان از آن به عنوان غول آلومینیومی منطقه یاد کرد با تولید یک میلیون و 800 هزار تن در سال 2013 در رده بندی بزرگترین تولیدکنندگان آلومینیوم جهان در جایگاه پنجم قرار گرفت. بد نیست بدانیم امارات در کنار کانادا و روسیه سهمی 73 درصدی از واردات آلومینیوم آمریکا را در اختیار دارند.

استرالیا، هند، برزیل و نروژ نیز با تولیدی بیش از یک میلیون تنی توانستند رده های بعدی این فهرست را به خود اختصاص دهند.

بحرین هم با تولید 900 هزار تن آلومینیوم در رده دهم جای گرفته و قطر هم با تولید 600 هزار تن آلومینیوم سیزدهم شد. از دیگر تولیدکنندگان بزرگ آلومینیوم حاضر در این فهرست می توان به آرژانتین، آلمان، ایسلند، موزامبیک و آفریقای جنوبی اشاره کرد.

براساس گزارش سازمان زمین شناسی آمریکا ظرفیت تولید جهانی آلومینیوم در سال 2012 معادل 57 میلیون تن بود که این رقم با رشد 3.9 میلیون تنی در سال 2013 به 61 میلیون و 900 هزار تن رسید.

اما در حالی نام سه کشور امارات، بحرین و قطر در بین بزرگترین تولیدکنندگان آلومینیوم جهان به چشم می خورد که هیچ اسمی از ایران در این فهرست وجود ندارد. برخلاف حوزه هایی مانند فولاد و سیمان حوزه آلومینیوم در ایران مورد غفلت شدیدی قرار گرفته و چند طرح بزرگ در دست اجرا در این صنعت مانند آلومینیوم جنوب نیز با تاخیر فراوان در اجرا مواجه شده اند.

ایران در سال 2012 حدود 338 هزار تن آلومینیوم تولید کرد و قصد دارد تولید خود را تا 2016 به 770 هزار تن و تا 2025 به 1.5 میلیون تن برساند. البته ایمیدرو در حال بررسی تغییر این هدفگذاری از 1.5 به 5 میلیون تن است.

سرمایه گذاری 8.5 میلیارد یورویی (11.4 میلیارد دلاری) برای چهار برابر کردن تولید تا سال 2025 تنها بخش کوچکی از برنامه رشد صنعت آلومینیوم ایران در آینده محسوب می شود. ایمیدرو اعلام کرده که ایران بیستمین تولیدکننده بزرگ آلومینیوم در جهان است.

برای دریافت گزارش سازمان زمین شناسی آمریکا درباره تولید جهانی آلومینیوم در سال 2013 روی این لینک کلیک نمایید
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا